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  • Blended versus face-to-face: comparing student performance in a therapeutics class
    Publication . Jesus, Ângelo; Gomes, Maria João; Cruz, Agostinho
    Therapeutics is a very complex subject for every pharmacy student, since it requires the application of knowledge from several other disciplines. The study of therapeutics is often done in case-based learning in order to promote reflective thinking and give a scenario as real as possible. The objective of this study was to compare student performance between faceto-face (n = 54) and blended learning (n = 56) approaches to the teaching of therapeutics. They can confirm that there are statistically significant differences (p < 0.05) between the final exam scores from both groups, being that the b learning group achieved higher scores. Blended learning seems to be an effective way to teach therapeutics, following pre established teaching methods, and above all, does not negatively affect student performance. It also provides new learning environments and strategies, and promotes the development of new skills such as learning and collaborating online, which may be relevant in a networked knowledge society.
  • Fisiopatologia e tratamento da EMESE – Proposta para a construção de um objeto digital de aprendizagem
    Publication . Sebastião, Sofia; Jesus, Ângelo
    Os Objetos de Aprendizagem (OA) têm sido alvo de discussão devido ao seu interesse pedagógico nomeadamente nas ciências da saúde, pois permite uma dimensão maior em relação à educação e ao acesso a informação credível, certificada e interativa à distancia. Os OA podem tem como base de estudo, um caso clínico, um jogo ou até mesmo servir de apoio a outras atividades, que levem o estudante a interagir com outras ferramentas aumentando assim a sua capacidade de síntese, planeamento e critica. Com este trabalho pretende-se traçar os passos iniciais necessários para o desenvolvimento do OA.
  • Avaliação da aprendizagem no ensino superior: perguntas de escolha múltipla
    Publication . Oliveira, R. F.; Oliveira, A. I.; Pinho, C.; Cunha, A.; Santos, M.; Jesus, Â.; Correia, P.; Cruz, A.
    O trabalho teve como objetivo determinar a influência da opção ‘Duas das anteriores’ em perguntas de escolha múltipla (PEM), avaliando coeficiente de dificuldade e poder discriminatório. O estudo consistiu na aplicação de dois testes de PEM, TA e TB, este último com a opção ‘Duas das anteriores’ (n = 61). Foi ainda avaliada a percepção dos estudantes relativamente aos testes aplicados através de um questionário. No grau de dificuldade, verifica-se que o TA é mais fácil que o TB (Mann-Whitney, p = 0,012), o que vai de encontro à percepção dos estudantes, que indicam que a opção ‘Duas das anteriores’ dificulta o teste (68,9%). O poder discriminatório dos testes aplicados é semelhante (A = 0,363; B = 0,345) (Mann-Whitney, p = 0,699). Conclui-se que a alínea em estudo aumenta significativamente o coeficiente de dificuldade dos instrumentos, não interferindo com o poder discriminatório, podendo constituir uma ferramenta alternativa na avaliação da aprendizagem no ensino superior.
  • Smart Patients: diagnóstico de necessidades para a capacitação do cidadão em saúde
    Publication . Fernandes, Sílvia; Patrício, Brígida; Melo, Cristina; Jesus, Ângelo; Power, Martin; Silva, Regina
    O projeto Smart Patients - Holistic Empowerment of Citizens to Become Experts in Their Own Health, financiado pelo programa ERASMUS+ tem como objetivo capacitar os cidadãos para atuar na prevenção e deteção precoce de doenças, comunicar com profissionais de saúde acerca dos problemas de saúde e na tomada de decisões, assim como entender o seu contributo para a sua saúde e para a recuperação de uma doença. Para tal, é necessário identificar/avaliar as necessidades dos grupos alvo do projeto: cidadãos e especialistas em cuidados de saúde face à saúde e comunicação do paciente com o profissional de saúde.
  • Potential drug interactions between oral antineoplastic agents and opioid analgesics
    Publication . Antunes, Cláudia; Carvalho, Daniel; Jesus, Ângelo
    Oral antineoplastic drugs use has been gaining more importance due to its multiple benefits and the introduction of new molecules with new mechanisms of action. Opioids are often conjugated with antineoplastic therapy, however, this association brings possible drug interactions. Cytochrome P450 is responsible for the metabolization of a great part of drugs on the market. Identifying, explaining, and assessing the severity of possible drug interactions between oral antineoplastic agents and opioid analgesics were the aims of this investigation. A cross-sectional observational study was developed. Drugs selected in FHNM, were combined one by one in the Micromedex database. Twenty-three interactions were found with different types of grades of evidence and severity, and six were explained. Procarbazine was the oral antineoplastic with the highest number of possible interactions, while the opioid was buprenorphine. It’s important to monitor drug interactions in cancer patients considering the serious consequences that may arise from these.
  • O risco da similaridade das embalagens na dispensa de medicação em Farmácia Comunitária
    Publication . Jesus, Ângelo; Ferreira, Sónia
    Os erros de medicação e as suas consequências constituem um grave problema de saúde pública. Segundo o National Coordinating Council for Medication Error Reporting and Prevention, um erro de medicação define-se como ‘qualquer acontecimento prevenível que pode causar dano ao utilizador ou que dê lugar a uma utilização inapropriada dos medicamentos quando estes estão sob a responsabilidade dos profissionais de saúde, do doente ou do consumidor’ podendo […] ‘estar relacionados com a prática profissional, com procedimentos ou com sistemas, incluindo falhas de prescrição, comunicação, rotulagem, embalagem, denominação, preparação, dispensa, distribuição, administração, educação, monitorização e utilização’. Na dispensa de medicamentos os erros de medicação podem dividir-se em dois grupos: sound-alike, relacionados com a semelhança entre sons, e look-alike, relacionados com a semelhança entre embalagens. Considerando o crescimento do mercado dos genéricos, assim como a grande variedade de apresentações comerciais disponibilizadas pelos mesmos laboratórios, este trabalho pretende abordar factores que potenciam os erros na dispensa de medicação em Farmácia Comunitária englobados no grupo look-alike, procurando sensibilizar para esta problemática.
  • Trimestral vs. semestral: percepção dos estudantes
    Publication . Santos, M.; Cunha, A.; Correia, P.; Jesus, Â.; Oliveira, R. F.; Oliveira, A. I.; Pinho, C.; Cruz, A.
    A aplicação do processo de Bolonha no Curso de Farmácia da ESTSP-IPP implicou uma revisão dos conteúdos leccionados e a mudança de uma estrutura semestral para trimestral. Este estudo descritivo e transversal analisou a opinião dos estudantes do curso de Farmácia da ESTSP-IPP acerca da estrutura instituída e resultou na aplicação de um questionário online aos actuais e ex-estudantes. Verificou-se uma percentagem de respostas global de 54,1% e dos actuais estudantes de 72,7%. Não se verificou uma manifesta tendência para qualquer uma das estruturas, 46,5% dos es tudantes foram favoráveis à estrutura semestral e 51,2% à trimestral. A proporção de respostas não variou significativamente entre anos lectivos, contudo, verificou-se uma tendência para os estu dantes que frequentam o 4º ano (que contactaram com ambas as estruturas) serem mais favoráveis à estrutura trimestral. Observou-se uma correlação forte e estatisticamente significativa (p < 0,05) entre a preferência de cada uma das estruturas e a percepção da aquisição de competências pelos estudantes. Os dados recolhidos não permitem concluir que a estrutura trimestral seja notoriamente superior à estrutura semestral.
  • International mobility in the Pharmacy degree at the school of allied health sciences of Oporto
    Publication . Jesus, Ângelo; Ferraz Oliveira, Rita; Martins, Cátia; Oliveira, Ana Isabel; Pinho, Cláudia; Santos, Marlene; Correia, Patrícia; Cunha, Agostinho; Cruz, Agostinho
    The Erasmus program is a subprogram of the Lifelong Learning program, exclusive for Higher Education that promotes (among other initiatives), the mobility of students(studies, training or internships). The mobility of students of higher education seeks to improve the quality and development of future professionals, providing a multidisciplinary and multicultural experience. Academic Pharmacy/Pharmacy Technicians. We conducted a descriptive and transversal study on the implementation of the mobility program and analyze the results, which involved applying a survey to students. Since 2009/2010, the Pharmacy Degree at ESTSP has established 7 SMs protocols resulting in an average mobility of 5 students IN and 7 Students OUT. We have also endeavoured in SMp Protocols for extracurricular training with an average of 3 students OUT. The application process is normally open during the year before the mobility period. For most of the students involved, this was a first time opportunity to be in a foreign country and more than 70% choose the mobility program because it is seen as a possibility to improve their curriculum, for personal development or even to pursue employment opportunities abroad. The mobility for teachers is also encouraged. The exchange of experiences and training, acquired during cooperation activities should be an element of continuous dynamics and institutional affirmation. Initiatives such as the ERASMUS Program contribute to the educational and scientific enrichment, and promote international competitiveness among Higher Education Institutions.
  • LOVE.DIST@NCE: ensino à distância como forma de equidade no acesso ao Ensino Superior
    Publication . Jesus, Ângelo,; Araújo, André,; Gonçalves, Maria João,
    O Ensino Superior tem assistido a um crescimento em todo o mundo nas últimas décadas. Contudo, verificam-se grandes assimetrias no que respeita ao acesso, com países/regiões específicos a apresentar acentuadas desigualdades de oportunidades, especialmente em grupos populacionais sub-representados devido ao status socioeconómico, raça, etnia, religião, idade, sexo, deficiência ou origem geográfica. Paralelamente, o acesso à internet tem vindo a massificar-se e provar o seu potencial como forma de democratização no acesso à informação. O projeto Love.Dist@nce foi criado para responder às necessidades da Geórgia e de Israel, com o contributo de parceiros Europeus, com o objetivo de promover a educação inclusiva através de ensino à distância. Após 18 meses de atividade o projeto segue o seu curso e foram já criados vários relatórios e materiais de apoio que servirão de base à implementação de unidades curriculares piloto atualmente em curso, envolvendo docentes, estudantes e não-docentes.
  • Multidose drug dispensing systems: a market study
    Publication . Reis, Ana; Alves, Sandra; Jesus, Ângelo; Calvo, María
    This study investigates the willing to pay for a Multidose Drug Dispensing System(MDD)in pharmacies. The main aim of this study is to determine whether MDD is perceived as important in society (users or not) and their willing to pay for it. OMS concluded that increasing interventions to improve adherence to therapy may have more impact on the population’shealth than any improvement in medicaltreatment. Non-adherence is the main cause of avoidable costs for the National Healthcare System. This is an observational, cross-sectional descriptive study. Structured online questionnaire was conducted with 263 participants. It was applied a binary simple logistic regression to quantify how different the risk is between variables. From 261 respondents, 75.5%were female. The youngest respondent was 19 and the oldest 83 years old. About 40% had a BSc and about 45%of the respondents were patients. 84% refer no difficulty with medication intake and about 60% report no chronic disease. 59% refer that the service would not be useful to self, however only 6% consider the service not useful to a family member/acquaintance. About 76% of the respondents refer to be willing to pay for this service (67%would consider pay 10euros or less). Female population may present an estimated reduction of about 43% in the willing to pay compared to male population. When respondents were family members the willing to pay increase compared to when they were patients (126%). Finally, the population that recognize the importance of the service for a family member/acquaintance is expected to have anestimated increase in the willing to pay of about 190% when compared to the population that does not recognize that importance. In this study, generally, MDD service was perceived as important and men, more than women, havethe willing to pay for it.