Repository logo

REPOSITÓRIO P.PORTO

Scientific Repository of the Porto Polytechnic

 

The Scientific Repository of the Polytechnic Institute of Porto's main goal is to provide all the scientific production of teachers, researchers and students of the Polytechnic Institute of Porto when possible in full text.The mission of the Scientific Repository of the Polytechnic Institute of Porto comprises up between two factors of extreme importance, the availability of scientific information and the preservation of digital information."Key Market": to make available in free access all the scientific production of the Polytechnic Institute of Porto."Contribution": aid students, researchers, teachers and the general public in obtaining reliable scientific production."Distinction": commitment that each user meets their scientific needs.

Recent Submissions

O currículo move-se: um olhar político sobre o currículo no ensino básico português
Publication . Duarte, Pedro
Como tem sido reconhecido em múltiplos trabalhos (Mouraz & Cosme, 2021; Pacheco & Maia, 2021; Roldão & Almeida, 2018), nomeadamente em estudos internacionais (Bolívar, 2019), o contexto contemporâneo português é hoje uma realidade educativo-política dinâmica, marcada por mudanças que se fazem sentir em diferentes níveis de deliberação curricular. Com efeito, com as alterações iniciadas em 2017 e generalizadas em 2018, o Ensino Básico português encontra-se num período de particular dinamismo curricular, cruzando influências provenientes das decisões JOURNAL OF SUPRANATIONAL POLICIES OF EDUCATION, ISSN 2340-6720 46 normativas, dos discursos político-pedagógicos mais amplos e das vivências educativas concretas experienciadas em cada realidade escolar. Contudo, à semelhança do que defende Giroux (2023), a ausência de historicidade na discussão e estudo incorre inevitavelmente num enfraquecimento analítico, pois é incapaz de atentar nos pressupostos ideológico-políticos que alicerçam e enquadram as opções concretas. Explicando por outras palavras, uma discussão que desconsidere a dimensão histórica conduzirá a um trabalho incapaz de reconhecer aos fundamentos - de dimensões políticas e ideológicas - que suportam, moldam e guiam as mudanças educativas que se almejam. Necessitamos, por conseguinte, de privilegiar uma reflexão mais ampla, que não se circunscreva a uma análise superficial de cada momento, mas que atente no modo como as influências internacionais, os documentos jurídico-normativos, os discursos políticos e os sistemas educativos se movimentam. Na senda do apresentado, este artigo procura, acima de tudo, problematizar a concretude da realidade educativa portuguesa - em particular o Ensino Básico nacional - a partir das mudanças políticas vivenciadas neste século XXI. Para tal, privilegiar-se-á uma hermenêutica dialógica que considera as tendências internacionais no âmbito educativo, o contexto político, os documentos jurídico-normativos de referência com incidência nas opções curriculares, os documentos curriculares de âmbito nacional, em particular aqueles que se orientam para decisões transversais e para a educação cidadã das crianças.
Evaluation of enzymatic digestion conditions for determination of immunoglobulins by tandem mass spectrometry
Publication . Guerra, Gabriela S.; Ramos, Inês I.; Barreiros, Luísa; Silva, Eduarda M. P.; Segundo, Marcela A.
Immunoassays, namely ELISA, have been the standard method for detecting clinically significant immunoglobulins (Igs). They are based on Ig-antigen interaction, often suffering interference from matrix components. New analytical approaches using detection by tandem mass spectrometry (MS/MS) search for fundamental structure information of target Igs based on protein features. In fact, there are few examples of quantitative assays achieved by liquid chromatography coupled with triple quadrupole (QqQ) mass analyzers. Due to the limited mass range of QqQ, the use of this mass analyzer requires previous tryptic digestion of IgG for analysis of highly specific surrogate peptides. In this work, initial studies on a LC-MS/MS method for the quantitative analysis of IgG are reported. The method relies upon the detection of the generic peptide DTLMISR (Fig. 1), originated from the fraction crystallizable (Fc) region of IgG after enzymatic cleavage. The multiple reaction monitoring transitions used for quantification and identification purposes were, respectively, m/z 418.20  506.10 and 418.20  619.30, corresponding to the fragmentation of double-charged molecular ions. In order to investigate the influence of trypsin concentration on digestion kinetics and efficiency, the trypsin-to-protein ratios 1:20, 1:50 and 1:100 were evaluated. Moreover, the performance of the digestion process was monitored for IgG standards and plasma samples over 18 h at 37 °C. Using a 1:50 ratio, two distinct kinetic profiles were observed for standards and plasma samples with a maximum signal intensity after 6 and 18 h, respectively.
Nós e as nossas circunstâncias: (res)significações e (re)construções de projetos de vida numa comunidade terapêutica do grande Porto
Publication . Jesus, Rodrigo António de; Queirós, João Pedro Luís de
Este relatório apresenta as incidências, realizações e resultados de um Projeto de Educação e Intervenção Social desenvolvido no âmbito do Mestrado em Educação e Intervenção Social da Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto. O Projeto em causa resultou de uma parceria entre a ESE, a Associação Portuguesa de Educação e Formação de Adultos (APEFA), um Centro Qualifica e uma instituição do Grande Porto que detém, entre outros serviços e equipamentos, uma Comunidade Terapêutica. O foco do Projeto incidiu no domínio da Educação e Formação de Adultos, tratando-se as comunidades terapêuticas como espaços potenciais de reflexão, introspeção, relação e desenvolvimento de competências essenciais para a vida e visando contribuir para a sua constituição enquanto lugares plenamente educativos e de (re)construção das pessoas em tratamento. Através da criação de pequenos grupos de encontro, partilha e intervisão, e da dinamização do trabalho educativo, pretendeu-se promover a emancipação dos sujeitos e a sua transformação. Desenvolveu-se uma ação concertada e integrada de educação de adultos, focando nas competências-chave na sociedade do conhecimento. A mobilização para a aprendizagem e o aprender a aprender foram também cruciais, visando o aumento da escolaridade e a valorização das competências adquiridas, tendo parte do grupo de participantes integrado formalmente processos de RVCC, de acordo com as respetivas necessidades e projetos de futuro, que este Projeto quis também ajudar a ressignificar e reconstruir.
Proposal of process confirmation methodology through lean principles in logistics company
Publication . Silva, Bruna S. Martins da ; Pereira, M. Teresa ; Ferreira, Fernanda A.; Oliveira, Marisa
Nowadays, the challenges in this logistics sector influence companies to invest in means and resources to make their logistics processes more efficient, with higher quality and lower cost, without compromising the supply chain processes and business evolution requirements. Therefore, as part of the Process Improvement role carried out in a retail company, the Process Confirmation methodology has been developed in a structured and expeditious manner to ensure compliance with processes in the logistics area. Moreover, this methodology aims to link the process design phase and the consequent creation of standards to the search for improvements phase in a circular logic, ensuring continuous improvement to keep up with the increasing complexity of processes. This study presents the literature background supporting the model and its methodological flow, defining each step for real-world application and viability. The methodology encompasses process mapping tools, standards creation, criticality analysis, and process confirmation, as well as the dissemination, analysis, and treatment of results. Consequently, as a result of the methodology, it will be verified that the level of process compliance in logistics can be improved through process confirmation.
Development of a decision support system for freight forecasting
Publication . Martins, João P.; Ramos, Filipe R.; Pereira, M. Teresa; Oliveira, Marisa; Ferreira, Fernanda A.
The transportation of goods is critical to supply chains, directly influencing efficiency, cost management, and competitiveness. Accurate freight cost forecasting is essential for decision-making, enabling businesses to allocate resources effectively, reduce financial uncertainties, and ensure timely deliveries. This study, conducted in the After-Sales department of a global company, aimed to analyse freight costs per shipment and develop a predictive system based on predefined parameters. Historical data were examined using analytical techniques and time series metrics to identify suitable forecasting methodologies. Specific algorithms, including classical methodologies (exponential smoothing models) and hybrid deep learning models (BJ-DNN model), were tested to evaluate predictive accuracy. Results showed prediction errors ranging from 17% to 56% for exponential smoothing models and from 5% to 27% for BJ-DNN models, demonstrating the superior performance of hybrid approaches. These findings emphasize the potential of predictive models to enhance freight cost forecasting, minimizing error margins and optimizing resource allocation. This research provides a foundation for refining these methodologies, contributing to improved freight cost management and operational efficiency.