ESHT - Escola Superior de Hotelaria e Turismo
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- Abertura de unidades hoteleiras em grandes centros urbanos: o caso de Bruxelas a concorrência, a lotaçao e outros elementos essenciaisPublication . Brochado, Diana Maria Moreira; Brandão, Ana FilipaO presente relatório foi realizado no âmbito do respetivo estágio curricular, realizado entre os meses de novembro 2016 e julho 20l7, em Bruxelas, na empresa Everland Management & Co., como Assistente de Direcão, na abertura de dois novos hotéis no centro de Bruxelas. Para conclusão do Mestrado em Direcão Hoteleira, foi proposta a realizacão de um estágio que proporcionasse uma nova experiência e retirasse da zona de conforto. Após uma procura exaustiva em algo desafiante, foi encontrada uma empresa que procurava estagiarios para variados departamentos administrativos que fossem o motor de abertura de dois pequenos hotéis de sucesso na cidade de Bruxelas. Mediante este estágio e o trabalho realizado no mesmo, serão abordadas as estratégias de aberturas de hotéis em grandes centros urbanos, como Bruxelas, e todo o processo operacional que envolve uma abertura de hotel, nomeadamente pequenos hotéis. O foco deste trabalho será, apesar de tudo, na aprendizagem durante o estágio curricular, onde também serão expostas uma crítica e uma proposta de medidas que poderão aumentar a rentabilidade dos hotéis e da empresa para foram exercidas funcões em estágio durante 8 meses.
- ACADIGIA – Accelerating aCAdemia's DIGItal: potencialidades educativas do Kahoot e do MsFormsPublication . Peres, Paula; Silva, Cândida; Silva, SusanaEste poster apresenta um dos outputs de um dos projetos em que a Unidade de e-Learning e Inovação Pedagógica do Politécnico do Porto está envolvida. Trata-se do projeto ACADIGIA – Accelerating aCAdemia´s DIGItal readiness for online and blended Augmented teaching – é uma iniciativa de 24 meses que promove sinergias em 6 países (Portugal, Espanha, Itália, Grécia, Roménia e Irlanda) e foi conceptualizado dentro do interesse conjunto das instituições envolvidas para desenvolver um modelo de “aceleração” que permita aos Institutos Politécnicos abraçar a transformação digital da educação, baseando-se na primeira prioridade estratégica do Plano de Ação de Educação Digital: “Promover o desenvolvimento de um ecossistema de educação digital de alto desempenho”. Um dos outputs deste projeto consiste no estudo de um conjunto de ferramentas tecnológicas que poderão potenciar a aprendizagem e a avaliação online. Este poster resume um estudo e a comparação entre as ferramentas Kahoot e Ms Forms nos processos de ensino e aprendizagem, na avaliação e nas necessidade de formação dos docentes e dos estudantes para a sua utilização em contextos educativos.
- Accessibility in tourism: optimizing the tourism experience through social sustainability interpretationPublication . Liberato, Pedro; Liberato, Dália; Vieira, Ana; Mendes, Teresa; Barreira, Hugo; Rodrigues, CristinaAccessibility has become one of the main key issues in tourism today, as it determines the extent to which an individual can participate in the activities/experiences provided by the sector in each destination. It ensures that all products, services, and facilities will be developed for everyone to use and that all will benefit from them. This is reflected in the accessibility related to the absence of obstacles to the use of the tourism product still present in the infrastructures, public transport, information, technology, or communication services. The improvement in accessibility may ensure opportunities for access, safely and autonomously, to equipment, transport, spaces, and information, allowing most segments to participate in all activities of daily life in an independent, comfortable, safe, and without discrimination of any kind. This research establishes the objective of identifying the accessibility measures adopted in the cities of Braga and Guimarães, in the Northern Region of Portugal, through issues related to the specific training of employees, the use of new technologies as a competitive advantage, the concern with presenting information in various formats and the appropriate means of transport. For the collection and analysis of information, the qualitative method was selected, an exploratory descriptive study, based on semi-structured interviews conducted with the official responsible, stakeholders, interpreter guides, and associations of each tourist destination. The results show that, despite the improvements diagnosed in recent years, the regions still face some barriers. The measures frequently identified with the aim of optimizing accessibility in tourism destinations were specifically the use of access ramps (removable or definitive) and the introduction of adapted toilets.
- Accessible and inclusive tourism: The hotel industry in Porto – The InterContinental Porto, Palácio das CardosasPublication . Ferreira, Ana; Villares, MartaPorto is internationally renowned for its hospitality. A city that knows how to welcome, a tourist destination that excels in hospitality, according to the opinion of millions of tourists who visit us every year. Tourism, on its side, has become increasingly specialised to respond to a growing demand for unique, sustainable and accessible experiences for everyone. In recent years we have been faced with the demands of different and new markets. According to a study by Booking.com, 54% of travellers in 2023 will choose to travel as a family, with the aim of reuniting the various members. This multi-generational market is very challenging as it includes different age groups in the same group with different motivations and needs, needs that can be special. In addition, physical and mental disabilities are increasingly present, such as limited or reduced mobility, visual and/or hearing impairments, learning difficulties caused by long-term illnesses, in a general way, target public with specific needs to which the tourist offer must be adapted. These new demand requirements should therefore be considered a central point in the discussion of accessible and inclusive tourism. As the hotel industry is a fundamental pillar of tourism, there is an increasing need to rethink its approach in terms of offer.In this article we will present the Intercontinental Porto - Palácio das Cardosas Hotel as an example of this new way of looking at tourist services, making a significant contribution to affirming Porto as an accessible and inclusive destination.
- Acolhimento digital dos turistas nos destinos turísticosPublication . Martins, Telma Proença; Liberato, Dália; Liberato, PedroA digitalização é considerada um dos fenómenos mais marcantes do século XXI, sendo designada como a terceira revolução industrial, ou ainda Revolução Digital. A popularização da internet e dos aparelhos eletrónicos modificou completamente a sociedade nestas últimas duas décadas. A vertente de turismo derivada desta revolução, denomina-se de turismo digital, e está diretamente associada às ferramentas digitais e à forma como estas apoiam as diversas atividades do setor. A presente dissertação pretende compreender qual tem sido o impacto das diferentes práticas digitais nas empresas de turismo da Região Porto e Norte de Portugal. Para o efeito, foi adotada uma metodologia de investigação qualitativa, consistindo num estudo exploratório, com base na realização de entrevistas semiestruturadas a representantes de diferentes empresas do setor do turismo, nomeadamente a agências de turismo e empresas de alojamento local. O objetivo geral da investigação é analisar o acolhimento digital do destino Porto e Norte e propor estratégias de melhoria do destino. Como objetivos específicos, o estudo pretende realizar uma análise de Benchmarking a destinos competidores, identificar as boas práticas no acolhimento dos turistas nos destinos e analisar a importância da digitalização das empresas de turismo como contributo para o acolhimento digital dos destinos. Nas principais conclusões, é possível destacar que os maiores impactos que as empresas no Porto sentiram no decorrer da última década, foi o aumento do fluxo das vendas, isto devido à implementação do comércio eletrónico, bem como devido à adoção de estratégias de e-marketing e inovação do website. De acordo com as estratégias a serem adotadas pelas organizações, destaca-se na maioria das empresas a adesão a diferentes métodos de pagamentos digitais bem como a criação de equipas especializadas para o acolhimento digital, utilizando métodos de atendimento via email, telefone, WhatsApp e Live Chat. No que respeita às estratégias a implementar no futuro para a melhoria das empresas e do serviço dos seus trabalhadores, denotou-se uma grande referência ao fator da menor dependência de recursos humanos e uma maior implementação do teletrabalho, e ainda a aquisição de diversas tecnologias e atividades digitais que convivam lado a lado com o turismo tradicional, como por exemplo as visitas guiadas em realidade virtual. Por fim, foi diagnosticada a ligação entre as práticas digitais e os objetivos de desenvolvimento sustentável, tendo em vista uma evolução das estratégias digitais nas empresas que melhore o seu desempenho, em paralelo com a sustentabilidade ambiental e social dos destinos turísticos.
- Actions and strategies on hotel websites: case study of 4- and 5-star hotels in Porto and Northern PortugalPublication . Costa, Elga; Ferreira, Fernanda A.; Ribeiro, Joaquim; Meneses, DanielaThe investigation focuses on the identification of actions and strategies that hoteliers apply on their websites, to capture direct bookings versus their dependence on the OTA, to evaluate the importance and function of the websites of the 4- and 5-star hotels in Porto and Northern Portugal. Online distribution is a necessity for a hotel, either to reach the largest number of customers or to give visibility to the brand. Hotel websites, however, allow greater proximity and communication with the customer, potentiating hotels’ possibility to increase direct bookings. It is therefore necessary to understand which actions and strategies hoteliers must consider for capturing direct bookings. Thus, the main objective of the study is to identify the hoteliers’ dependence on the OTA and the consequent actions and strategies they apply on their websites to capture direct bookings. In the present investigation, the quantitative methodology was chosen, and the data collection instrument was a questionnaire survey, applied in a total universe of 150 hotels, 4- and 5-star hotels in the Region of Porto and Northern Portugal, where 55 responses were obtained. The data obtained were treated and analysed using the SPSS software. The results obtained confirm the existence of actions and strategies in hotels to capture direct reservations; hotels consider these strategies as an essential condition for increasing direct bookings. Limitations have arisen in the collection of questionnaires due to the Covid-19 pandemic. Most hotels closed due to lack of customers and consequently, the sample for the present study is limited in the diversity of the typology of respondents. It is intended with this work to understand what actions and strategies hotels apply on the website, as well as to understand if hotels follow the new technological trends, in what the contact and communication with the client concerns.
- Advances in tourism, technology and smart systems. Proceedings of ICOTTS 2019Publication . Rocha, Álvaro, ed.; Abreu, António, ed.; Carvalho, João Vidal, ed.; Liberato, Dália, ed.; Alén González, Elisa, ed.; Liberato, Pedro, ed.This book features a collection of high-quality research papers presented at the International Conference on Tourism, Technology & Systems (ICOTTS 2019), held at the Universidad Abierta Interamericana, in Buenos Aires, Argentina, from 5th to 7th December 2019. It covers the areas technology in tourism and the tourist experience, generations and technology in tourism, digital marketing applied to tourism and travel, mobile technologies applied to sustainable tourism, information technologies in tourism, digital transformation of tourism business, e-tourism and tourism 2.0, big data and management for travel and tourism, geotagging and tourist mobility, smart destinations, robotics in tourism, and information systems and technologies.
- Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2021, Volume 1Publication . Abreu, António, ed.; Liberato, Dália, ed.; Garcia Ojeda, Juan Carlos, ed.
- Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2021, Volume 2Publication . Carvalho, João Vidal, ed.; Liberato, Pedro, ed.; Peña, Alejandro, ed.
- Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2022, Volume 1Publication . Carvalho, João Vidal, ed.; Abreu, António, ed.; Liberato, Pedro, ed.; Peña, Alejandro, ed.