ISEP – CIETI – Comunicações em eventos científicos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ISEP – CIETI – Comunicações em eventos científicos by Sustainable Development Goals (SDG) "04:Educação de Qualidade"
Now showing 1 - 10 of 13
Results Per Page
Sort Options
- Acoger a los estudiantes y contribuir a su integración en la enseñanza superior: Relato de una experienciaPublication . Costa, Alexandra Ribeiro[excerto do texto da Acta] La entrada en la enseñanza superior va acompañada de desafíos diversos que, con mayor frecuencia de lo deseado, pueden llevar a dificultades de adaptación e incluso al abandono escolar. Las instituciones de Enseñanza Superior comienzan a percibir la necesidad de intervenir de forma estructurada diferente, adoptando para eso modelos que pueden incluir intervenciones como las tutorías, el apoyo psicológico, el apoyo pedagógico, entre otros. En esta ponencia pretendemos presentar el caso de una intervención realizada en una institución de Enseñanza Superior en el área de la ingeniería.
- Categorização de Erros Experimentais no VISIR com Circuitos Simples em Corrente AlternadaPublication . Maçaneiro, Mayara; Sambaqui, Ana B.; Alves, Gustavo R.Durante um experimento com circuitos elétricos, é comum que os alunos cometam erros. Para lidar com essas situações, laboratórios remotos como o VISIR (Virtual Instruments Systems in Reality) devem contar com mecanismos de prevenção. Esta pesquisa busca estender um trabalho inicial, já publicado, ao categorizar os possíveis erros em circuitos de corrente alternada com apenas uma fonte de alimentação e um componente passivo. O objetivo é construir um mapa com todos os erros possíveis, cobrindo a totalidade de circuitos passíveis de serem experimentados no VISIR. Dessa forma, limitam-se as desorientações durante a compreensão de conceitos teóricos e práticos.
- Engineering Education for a Sustainable Future A systematic literature review and a perspectivePublication . Silva, Paulo; Felgueiras, Carlos; Caetano, Nídia; Martins, Florinda; Onofrei, George; Blue, Juanita; Sintejudeanu, Mara; Acitores, Adela; Cruz, Francisco; Erro, Alfonso Martín; Moreno, Susana; Davey, Todd; Collins, Monica Holly; Spada, DominicEducation represents a fundamental pillar of society, being an important factor in shaping and building each individual for their future. It is common sense that society, like the world we live in, undergoes adaptations and modifications over time, especially due to the need to resolve issues that allow for improved comfort and greater chances of survival in these changes. There-fore, a question arises: what factor must be highlighted in order to respond to this need? Sustainability presents itself as a preponderant factor in humanity's response to building a more sober, educated, conscious and cohesive society. Educating an individual with tools and qualities based on sustainability, who in the future will have the capacity to reach many other individuals in an educational context, presents itself as a possible way to enhance and disseminate sustainability in social, academic and professional aspects. This study is based on the premise of an ERASMUS + project that aims to provide a possibility for a more sustainable education in the field of Engineering, having as its central point a holistic approach that must be the center of society: Sustainability.
- ESTIMULAR A MOTIVAÇÃO E O ENVOLVIMENTO DOS ESTUDANTES DO ENSINO SUPERIORPublication . Costa, Alexandra Ribeiro; Caldeira, Amélia[excerto do texto da Acta] Na sociedade atual a tecnologia desempenha um papel fundamental e a sua influência é evidente em quase todos os setores, incluindo a educação. A introdução de novas tecnologias representa um recurso valioso para melhorar o processo de ensino e aprendizagem. Destes recursos, o vídeo tem sido usado para dar suporte à aprendizagem dos estudantes. De salas de aula tradicionais a plataformas online, os vídeos tornaram-se ferramentas importantes para professores e estudantes, enriquecendo a experiência académica. Neste trabalho vamos apresentar um projeto que visa melhorar a comunicação matemática dos estudantes.
- Extending the IEEE 1451.0 Std. to serve distributed weblab architecturesPublication . Costa, Ricardo J.; Alves, Gustavo R.; Zenha-Rela, Mário; Costa, Ricardo; Alves, Gustavo; Restivo, Teresa; Cardoso, Alberto; Alves, José C.The appliance of the IEEE1451.0 Std. into the remote experimentation domain may be an interesting solution not only to develop reconfigurable weblab infrastructures, but also to improve the way infrastructures, and their experiments, may be shared. Therefore, this paper proposes a distributed weblab architecture supported on a IEEE1451 concept named Transducer Electronic Data Sheet (TEDS). It is suggested the use of a new TEDS, named LabTEDS, to provide information about weblab infrastructures namely, web location, technical resources and type of experiments described according a metadata model specification defined by the Lab2go project. The access to the architecture is made through the IEEE1451.0 HTTP API extended with new functions. At the end of the paper a thin implementation of the architecture is presented, supported on a cross-mapping established between the HTTP functions and the low-level commands, which are used to control the weblabs.
- Laboratório Remoto VISIR: estudo de caso da integração na plataforma RELLEPublication . Silva, Isabela N.; Roque, Gabriela; Bilessimo, Simone; Silva, Juarez B.; Alves, João B.; Alves, Gustavo R.; Alves, GustavoEste trabalho apresenta um estudo de caso sobre a integração do laboratório remoto VISIR na plataforma RELLE (Remote Labs Learning Envirownment – disponível em: http://relle.ufsc.br/). A plataforma foi desenvolvida pelo Laboratório de Experimentação Remota (RExLab), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) a fim de oferecer um ambiente gratuito para acesso de laboratórios remotos. Laboratórios remotos são recursos educacionais amplamente utilizados no ensino de disciplinas nas áreas de tecnologia e ciências. Se tratam de laboratórios online que, ao contrário de simulações, cujos resultados apresentados são pré-programados, apresentam resultados variáveis para cada experimentação. Ou seja, o usuário de um laboratório remoto terá uma experiência laboratorial real, ainda que seja a distância. A plataforma RELLE possui quatorze laboratórios remotos disponíveis para uso. No período de 09/2018 a 05/2018, os laboratórios remotos do RELLE foram acessados por 21.766 usuários. Os acessos foram provenientes de 1.431 municípios de 121 países. Entre os laboratórios disponíveis para acesso, se encontra o VISIR (Virtual Instrument Systems in Reality), um laboratório remoto para ensino de teoria e prática de circuitos elétricos e eletrônicos, utilizado amplamente em cursos de engenharia. O Laboratório Remoto VISIR está incluso no contexto do projeto VISIR+ (Educational Modules for Electric and Electronic Circuits Theory and Practice following na Enquiry Based Teaching and Learning Methodology supported by VISIR), motivado pela implementação de tecnologia na educação, especificamente nos países Brasil e Argentina, tendo como propósito o aumento da qualidade nas metodologias de ensino e aprendizagem aplicadas no ensino superior. Este projeto reúne o uso da reconhecida plataforma de experimentação remota homônima e a longa história de colaboração entre os parceiros do consórcio da Argentina, Áustria, Brasil, Portugal, Espanha e Suécia. A instalação de um sistema VISIR em cada instituição parceira contribuiu para um maior senso de apropriação pelos professores e estudantes locais, facilitando sua adoção dentro dos planos de aula e como uma atividade que contribui para a avaliação quantitativa. Em dezembro de 2016 foi instalado o módulo VISIR no espaço físico do RExLab. Após a instalação, a equipe RExLab contou com treinamento do Instituto de Tecnologia de Blekinge, da Suécia. Ainda em dezembro de 2016, a interface do VISIR foi disponibilizada no RELLE. Em março de 2017, iniciou-se no RExLab, o desenvolvimento de um repositório de práticas referentes a utilização do VISIR como um recurso educativo, apoiando o uso na UFSC e instituições associadas. Após sua instalação, a instância VISIR instalada no espaço físico do RExLab passou por algumas melhorias. Os próximos passos para continuidade das atividades realizadas durante esta ação são o aprimoramento do repositório de práticas, a fim de que este não apenas seja um ambiente para armazenamento de conteúdo, como também uma comunidade de práticas. Esta plataforma terá como objetivo promover um espaço para discussão sobre o uso de experimentação remota entre docentes de disciplinas STEM. Desta forma, será gerada uma disseminação do uso de laboratórios remotos, ferramentas que tem muito a acrescentar no contexto educacional.
- Large-Scale Study on how to Enhance Experimental Skills: VISIR + Project First Global ResultsPublication . Lima, Natércia; Viegas, Clara; Marques, Maria A.; Alves, Gustavo R.Experimentation is crucial in science and engineering education, regardless the educational level. Nowadays, teachers have different ways of allowing students to develop these competences other than hands-on labs, such as simulations and remote labs. This study is focused on the combined use of the three resources, carried out by 51 teachers, in 25 different courses. In total, 40 didactical implementations in the electric and electronics area were performed in several Higher Educational Institutions and Secondary Schools, in Argentina and Brazil. This occurred during 2016 and 2017 academic years, under the scope of the VISIR+ project and VISIR - the implemented remote lab - reached 1572 students. Students’ academic results, students’ and teachers’ opinions about VISIR as well as VISIR usage in course were cross-analyzed with courses’ characteristics and some didactical implementation design factors. Some important factors arouse: teachers should pay extra care designing VISIR tasks accordingly to the learning outcomes/ competences they want their students to develop, taking into consideration if they represent group or individual activities; teacher introduction and support to VISIR along the semester plays a crucial role in students’ engagement; teacher experience and involvement with VISIR have a significant influence on students’ performance and satisfaction with the tool. Finally, students’ and in minor extent teachers’ opinions point to the need for VISIR interface upgrading for a more modern one and suggest VISIR, when dealing with classic lab experiments, is more suitable to basic courses (including courses from lower levels of education) than more advanced ones.
- MedTech Simulator – A tool for medical studentsPublication . Beatriz, Dânia; Pinto, Gabriel; Barata, Inês; João, Maria; Marques, Maria Arcelina; Lázaro Jacob, Frederico; Guimarães, PedroSocioeconomic and health system progress has resulted in significant improvements in living conditions and an increase in average life expectancy. However, the aging of the European population highlights the growing demand for healthcare. Technology plays a crucial role in transforming this sector, driving advances in the treatment and diagnosis of diseases. Medical simulation emerges as an essential tool for improving skills, facing challenges in the transition to more effective and realistic approaches. The shortage of trainers and supervision during internships are challenges in medical education in Portugal, as well as preventable deaths related to medical errors. In response to these problems, the MedTech Simulator, an advanced training tool designed to improve the technical skills of medical students in a safe and realistic way. With a clinically accurate environment, the simulator integrates crucial functionalities such as facial recognition, speech processing, motor-controlled head and eye movements, and pressure, temperature and breathing mechanisms. The interface offers disease simulation options, allowing control of each module and visualization of vital data. The harmonious integration of Python, Arduino Mega and Raspberry is essential to the success of the medical simulator. The purpose of the prototype is to guarantee the appropriate knowledge, skills and behavior of doctors in clinical training, to provide excellent service and ensure patient safety.
- Satisfação e êxito académico de estudantes do 1º ano dos cursos STEM em países de Língua PortuguesaPublication . Almeida, L. S.; Romero, I.; Tumbula, S.; Fior, C.; Pedroza, C.; Campira, F.; Bulaque, P.; Ribeiro-Costa, A.[Excerto Apresentação Oral] Enquadramento do projeto Associa-se a formação nas áreas STEM (science, technology, engineering, mathematics) ao desenvolvimento económico dos países Certa necessidade de profissionais qualificados nestas áreas; Menos mulheres e grupos sociais desfavorecidos nestes cursos; Cursos com taxas relevantes de insucesso e de abandono, ocorrendo essas taxas sobretudo em estudantes do 1º ano; relevância dos conhecimentos de matemática e física. Psicologia Positiva: variáveis psicológicas que podem ser promotoras do bem-estar, desenvolvimento psicossocial, satisfação e sucesso académico dos estudantes do Ensino Superior.
- Skills in Engineering Education and its challenges to the labour marketPublication . Silva, Paulo; García-Holgado, Alicia; Felgueiras, CarlosSince childhood, education is an essential element in shaping and building knowledge, wisdom and character. What the child absorbs in this knowledge shapes their interest in their attitudes and preferences, directly impacting their school career and, consequently, their professional career. More importantly, education directly impacts the skills each individual is equipped with and can use daily. Skills in the field of sustainability, for example, have become quite relevant nowadays as we need increasingly more technological solutions that have less impact on the environment. If students do not have these skills, then this will mean that professionals in the labor market will not have sufficient skills to respond to the needs of society, and consequently fail to meet national and governmental commitments to outlined goals. It therefore becomes important to understand students' needs for a more complete education adjusted to the needs of society, preparing these future professionals for an increasingly technological, demanding and competitive labor market. This study aims to provide an overview and approach to some findings within the scope of an educational project in STEAM learning and an ERASMUS + project related to education and sustainability.