ISCAP – DM - Estudos Interculturais para Negócios
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Browsing ISCAP – DM - Estudos Interculturais para Negócios by advisor "Albuquerque, Alexandra Marina Nunes de"
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- Culture-oriented approach in tourism and hospitalityPublication . Machado, Anabela Santos; Albuquerque, Alexandra Marina Nunes deIn this world of globalization, Tourism and Hospitality has been a booster for the development of economies, societies and commerce. A hotel has a preponderant influence in tourism destinations since it is one of the possible accommodation options that tourists will choose to stay while visiting a tourist destination. News show that the number of tourists is increasing every year and the diversity of hotels in a tourism destination must be prepared for this diversity of tourist flows. With the increase of the number of tourists, hotels must be prepared to accommodate tourists of different nationalities, and consequently with different cultures, to provide a higher quality of services. During my internship at Bom Jesus Hotels, from the 1st of February till the 1st of June 2019, mainly working at the front desk department, I could see that this Hotel group was striving to provide high quality services and goods to their guests, increasing their satisfaction in the hosting period, especially as far groups are concerned. In order to manage the cultural diversity among guest groups, Bom Jesus Hotels elaborate protocols concerning different markets and different nationalities. During my internship, I felt interest in knowing more about the protocols, as an intercultural tool for guest groups’ management, carried out a brief analysis of them and proposed some improvements.
- English as a communication tool in a global world: the case of Wall Street EnglishPublication . Fernandes, Diana da Soledade Vieitas Pinto; Albuquerque, Alexandra Marina Nunes deA globalização é um processo que dura há seculos e tem modificado as dinâmicas do mundo em relação a, por exemplo, negócios, pessoas e culturas. O seu impacto tem tido consequências como a expansão internacional das empresas, os fluxos elevados de migração e o incremento da cooperação mundial. Estes exemplos promovem encontros interculturais, particularmente em empresas multinacionais, que agora procuram potenciais colaboradores para lá das fronteiras de países, o que pode criar dilemas, especialmente devido a barreiras linguísticas e culturais. Contudo, o uso da língua inglesa como uma ferramenta de comunicação intercultural tem sido uma solução amplamente usada, sendo, por muitos, considerada uma “língua global” (Crystal, D. 2003) – uma língua que tem um status não-oficial a nível internacional e que é favorável em contraste com outras línguas quando barreiras de comunicação precisam de uma solução. A necessidade de aprender Inglês tem, também por isso, vindo a crescer, sobretudo através de escolas e cursos de formação. Wall Street English, criada nos anos setenta do século XX, é uma das empresas que contribui para o crescimento do número de falantes do inglês, em Portugal e no mundo, daí ter sido escolhida como a empresa de acolhimento do meu estágio curricular. Este relatório dará, por isso, enfoque às atividades por mim desenvolvidas durante os seis meses de estágio na Wall Street English, ao perfil da organização e à importância da língua inglesa na sociedade global.
- Erasmus+ VET projects: interculturaal communication and language strategies as a management toolPublication . Barros, Sara Catarina Oliveira; Albuquerque, Alexandra Marina Nunes deO objetivo para este relatório de estágio é estudar e explorar o tema da Comunicação Intercultural e da importância da língua, através da minha experiência de estágio na empresa Arts & Skills. É verdadeiramente importante entender que vivemos num mundo interligado, onde a comunicação intercultural desempenha um papel fundamental. O programa europeu Erasmus+ é conhecido por apoiar a mobilidade de alunos por toda a Europa e por permitir que os seus participantes experienciem ambientes interculturais, e assim, adquirir competências interculturais. No entanto, existem alguns desafios que os participantes Erasmus+ enfrentam durante a experiência de mobilidade. A língua é um deles. Ela está no centro das interações sociais e pode ser um obstáculo para uma comunicação efetiva. Há momentos em que este obstáculo é ultrapassado recorrendo ao uso correto de estratégias linguísticas, e há momentos em que os desafios são um pouco mais difíceis de ultrapassar. Para que seja possível apresentar o estágio desenvolvido na Arts & Skills e explorar como é que a língua e a cultura afetam a comunicação, este relatório de estágio encontra-se dividido em quatro capítulos. O primeiro capítulo apresenta o programa educacional europeu Erasmus+. O segundo capítulo discute a comunicação em ambientes internacionais. O terceiro capítulo apresenta a entidade acolhedora, Arts & Skills, e também as principais atividades desenvolvidas durante o meu estágio. Finalmente, o quarto capítulo analisa os momentos relevantes do estágio sob uma perspetiva intercultural.
- Sewing threads: Intercultural strategies in an international fashion company to transfer corporate culture and knowledgPublication . Molina Rodriguez, Evelyn Isabel; Albuquerque, Alexandra Marina Nunes deThis internship report analyzes the intercultural activities carried out at a French fashion company from March to August 2020 in the scope of the internship of the Master’s in Intercultural Studies for Business. The purpose of this internship report is to describe the specific intercultural needs of the Learning & Development Department of MNC France and propose the most suitable communication strategies for the team. The phenomenon studied is the communication challenges faced by the L&D Department in the French headquarters to keep appropriate knowledge transfer with subsidiary partners. The main internship activities focused on translation, including the design of a translation project. Secondary assignments also included remote interpretation at international meetings and English for Specific Purposes (ESP) support for the department. The analysis and data collection were based in participant observation, as we could access to information and daily activities of the company. The intercultural strategies proposed can be stated as plans to reach effective corporate communication and knowledge transfer. Keywords: interculturality, project management, corporate culture, communication, language, translation, training, human resources, CAT tools, ESP, interpreting
- The multiplicity of sociocultural behaviour in tourism: working at sailing experience BarcelonaPublication . Cardoso, Renata da Silva Vasconcelos; Albuquerque, Alexandra Marina Nunes deThis report is part of the curricular internship of the master’s degree in Intercultural Studies for Business, from the Porto Accounting and Business School. The internship was carried out at Sailing Experience Barcelona in the city of Barcelona, Spain. Culture defines someone’s behaviour and action towards a situation, depending on their background, beliefs, morals and customs in which they were brought in when growing up. People of the same society, albeit unaware, tend to respond similarly when faced with a particular circumstance. In tourism, tourists of the same nationality/culture tend to behave similarly when in a similar situation. The focus of this report will be describing the internship functions and activities carried out, the impact of Covid-19 in Spain, Barcelona and my internship. It will also focus on a brief study case on the sociocultural behaviour of tourists, specifically in Sailing Experience Barcelona, in which I was able to observe various behaviour from numerous tourists of specific nationalities/cultures.
- The role of social media in a translation agency internship at AP | PORTUGALPublication . Ramos, Inês Patrícia Varzim; Albuquerque, Alexandra Marina Nunes defor Business, from Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP), carried out at AP | PORTUGAL, from February to June 2020. The purpose of this report is to describe all the functions and activities performed during the internship and reflect on the importance of social networks in a translation company, specifically on how communication is used internationally, focusing on culture and language. My internship took place in the Marketing and Communication department, and the main activities were related to international communication using different social platforms and communication strategies adapted to clients from different cultures. This internship was an enriching experience since it allowed me the first contact with a professional environment. I had the opportunity to gain and develop new skills and experience professional practices in the communication area.
