Loading...
76 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 76
- Papel do capital social no desenvolvimento de iniciativas sociaisPublication . Bernardino, Susana; Freitas Santos, José; Fagundes, SandraPropósito: Esta investigação visa compreender o papel do capital social (CS) no processo de desenvolvimento de iniciativas sociais (IS) em Portugal. Desenho/metodologia/abordagem: Após uma revisão da literatura relevante sobre o tema, avança-se para uma análise qualitativa baseada em estudos de caso múltiplos. A investigação abordou 4 IS situadas em diferentes regiões do território nacional: Cais Recicla, Oficina Agrícola, Semear o Futuro e o Centro de Interpretação da Abelha. Resultados: Os resultados obtidos indicam que as IS se confrontam com dificuldades em obter recursos financeiros de capital privado. Neste contexto, as dotações de CS revelam-se importantes para a angariação e mobilização dos recursos necessários ao desenvolvimento das atividades organizacionais, nomeadamente através do estabelecimento de parcerias e protocolos de cooperação. Limitações da investigação: A investigação apresenta uma natureza exploratória em virtude da natureza qualitativa da investigação e do número de casos analisados. Implicações práticas: O conhecimento do papel do CS no acesso aos recursos necessários para a implementação de uma estratégia de intervenção social é importante para que os gestores de outras iniciativas sociais possam adaptar as respostas desenvolvidas à sua situação particular. O estudo indicia, ainda, a importância da conceção de políticas públicas neste domínio. Originalidade/valor: O interesse da investigação resulta da importância que as organizações sociais assumem para a sociedade e pelo potencial de criação de valor social que encerram. Os estudos empíricos existentes são ainda escassos.
- Precursores da iniciativa social em PortugalPublication . Santos, José de FreitasResumo estruturado Propósito: É objetivo deste artigo compreender em que medida a formação, as experiências profissionais anteriores e a perceção da viabilidade da iniciativa social condicionam o lançamento de um projeto de empreendedorismo social em Portugal. Desenho/metodologia/abordagem: O artigo parte de uma revisão de literatura, seguindo-se a realização de uma investigação quantitativa, através de um inquérito por questionário enviado aos responsáveis de ONGD existentes em Portugal e de projetos cotados na Bolsa de Valores Sociais. Resultados: A investigação revela que a formação exerce uma influência positiva, direta, sobre o lançamento de iniciativas sociais, verificando-se o mesmo em relação à situação ocupacional do indivíduo e à perceção da viabilidade da iniciativa. O contexto empreendedor não é apontado como um preditor direto da criação de iniciativas sociais. Para a formação da perceção de viabilidade da iniciativa contribui essencialmente a interpretação pessoal das competências necessárias ao lançamento e acompanhamento do projeto e o entendimento de que a iniciativa é desejável. A perceção de um ambiente externo favorável tem uma influência baixa sobre a decisão. Limitações da investigação: A investigação apresenta uma natureza exploratória em virtude do caráter não aleatório da amostra e da sua dimensão. Implicações práticas: O conhecimento dos fatores que exercem maior influência na criação de organizações permite estimular o surgimento de novas iniciativas sociais. Originalidade/valor: O empreendedorismo social é um campo ainda emergente, que carece da produção de mais investigação, em particular de natureza quantitativa. Em Portugal é uma realidade pouco conhecida, onde são necessários novos contributos empíricos.
- Participate (or not) in international trade fairs? Decision factors of Portuguese managersPublication . Santos, José de FreitasPortugal is a small economy, with an open domestic market that needs competitive exporters to prosper. Trade fairs are an international promotion tool that can be used by firms when considering export development and expansion. This study identifies and evaluates the critical factors that influenced the decision making process of Portuguese SME’s (Small and Medium-Sized Enterprises) managers to participate (or not) in international trade fairs. The results indicate that the firm’s critical decisions factors to select an international trade fair were value for money and the stand (location, typology and size)
- Teaching accounting and management through business simulationPublication . Santos, José de FreitasEveryday accounting and management teachers face the challenge of creating learning environments that motivate students. This chapter describes the Business Simulation (BS) experience that has taken place at the Polytechnic Institute of Porto, Institute of Accounting and Administration (IPP/ISCAP). The chapter presents students’ perceptions about the course and the teaching/learning approach. The results show that pedagogical methods used (competency-oriented), generic competencies (cooperation and group work), and interpersonal skills (organisational and communication skills) are relevant for future accounting professionals. In addition, positive remarks and possible constraints based on observation, staff meetings, and past research are reported. The chapter concludes with some recommendations from the project implementation
- O papel da formação, experiência profissional e perceção de viabilidade da iniciativa no empreendedorismo social em PortugalPublication . Freitas Santos, José; Bernardino, SusanaEsta investigação pretende compreender em que medida a formação, as experiências profissionais anteriores e a perceção da viabilidade da iniciativa social condicionam o lançamento de um projeto de empreendedorismo social em Portugal. Para o efeito, parte-se de uma revisão de literatura sobre o tema, seguindo-se a realização de uma investigação quantitativa, através de um inquérito por questionário enviado aos responsáveis de Organizações Não Governamentais para o Desenvolvimento existentes em Portugal e de projetos cotados na Bolsa de Valores Sociais. A investigação revela que a formação exerce uma influência positiva, direta, sobre o lançamento de iniciativas sociais, verificando-se o mesmo em relação à situação ocupacional do indivíduo e à perceção da viabilidade da iniciativa social. O contexto empreendedor do indivíduo não é apontado como um preditor direto da criação de iniciativas de empreendedorismo social em Portugal. A investigação realizada indica que para a formação da perceção de viabilidade da iniciativa contribui essencialmente a interpretação pessoal das competências necessárias ao lançamento e acompanhamento do projeto e o entendimento de que a iniciativa é desejável, isto é, que irá criar um valor que será bastante apreciado pela sociedade em geral e pelo público-alvo em particular. A perceção da existência de um ambiente externo favorável tem uma influência muito baixa sobre a decisão de criação da iniciativa social. A participação do indivíduo na criação de organizações (ainda que através dos seus pais) e a experiência na gestão das organizações, sugerem um maior nível de autoeficácia e um maior locus de controlo interno, que são importantes na perceção da viabilidade da iniciativa e, por essa via, na adoção de um comportamento socialmente empreendedor
- The Role of Participatory Budgeting in the Development of Outermost Regions: the Case of Azores ArchipelagoPublication . Freitas Santos, José; Bernardino, SusanaParticipatory budgeting is a new form of public financing that intends to engage citizens in the political decision-making process. In this descentralized process, the population propose and votes for the most useful projects in a certain location with the aim of obtaining public resources to implement and benefit their own community. Taking the case of Azores, one of the outermost regions of Portugal, the objective is to evaluate how the participatory budgting has been implemented in that region between 2018 and 2022. The Azores archipelago is an autonomous region of Portugal located in the North Atlantic. The archipelago comprises nine islands and several islets which belong to three groups: i) the Western Group (with two islands: Flores and Corvo); ii) the Central Group (with five islands: Faial, Pico, São Jorge, Graciosa and Terceira); and iii) the Eastern Group (with two islands: São Miguel and Santa Maria, and the Formigas islets). To accomplish that goal a statistical analysis of the approved projects is made in order to ascertain the area of intervention, the regional distribution, the financial relevance and the content of projects. Further, the contribution of participatory budgeting for the cohesion of the overall region is evaluated not only from the point of view of each Island (inter island comparasion) but also at the level of municipality (intra island comparasion).
- Contributo do empreendedorismo social para o desenvolvimento de Cabo Verde: um estudo exploratórioPublication . Bernardino, Susana; Freitas Santos, José; Soares, MaryzetteO empreendedorismo social tem sido reconhecido como um instrumento útil na promoção do desenvolvimento económico sustentável. O objectivo do estudo é o de explorar em que medida as Organizações Não Governamentais para o Desenvolvimento Portuguesas (ONGDP) contribuem para o desenvolvimento de Cabo Verde (CV). Deste modo, procurou-se identificar e avaliar os projetos desenvolvidas pelas ONGDP em CV, compreender que tipo de dificuldades enfrentam e as motivações que envolvem. Para o efeito fez-se uso de uma metodologia qualitativa, através da recolha e análise de dados secundários (desk research) e de entrevistas aos responsáveis de seis ONGDP que atuam em CV. O estudo permitiu concluir que as ONGDP não se focam numa única área de atuação, mas em várias, como a saúde, desenvolvimento rural, educação e formação profissional, entre outras.Verificou-se que as ONGP agem em parceria com organizações locais, que se afiguram cruciais por viabilizarem o conhecimento da realidade concreta. CV tem sido beneficiado com os projetos em razão de partilhar uma língua comum. Para a obtenção de recursos, a maioria das ONGDP recorrem a contribuições em espécie, bem como a voluntariado. A geração de valor social foi conseguida essencialmente através de atividades geradoras de valor económico, entendidas como as mais eficazes para assegurar uma resposta social sustentada. As principais dificuldades encontradas surgem das caraterísticas específicas do território e da sua orografia que tem implicações na acessibilidade, transportes e meios de comunicação.
- Determinants of the effective use of UGC (User-Generated Content) on hotel room bookings by portuguese travellersPublication . Bernardino, Susana; Freitas Santos, José; Cadima Ribeiro, J.; Freitas, AndréThe presence of user generated content (UGC) on online platforms of hotel room booking operators is changing the way consumers book a hotel room. After a critical evaluation of the technology acceptance models (TAM), the authors discuss the variables that will be employed to predict the effective use of online hotel room bookings by Portuguese travellers. The empirical investigation consists of a linear regression model that was built in order to analyse the data obtained from an online survey of 624 customers of the website Booking.com. The results showed that attitude towards UGC and the perceived ease to use of UGC are important determinants on the buyer’s decision-making process of booking a hotel room. This result shows the relevance of UGC (ratings and reviews) for online booking operators, as UGC could influence the booking of a particular hotel room. Further, the result also brings important implications for hotel managers that pay less attention to the feedback of the customers.
- Local development through social and territorial innovation: an exploratory case studyPublication . Bernardino, Susana; Freitas Santos, JoséThis investigation aims to examine innovation in a selected successful Portuguese social venture (The Cooperative Terra Chã) and to analyse the extent to which innovative social ventures are able to contribute to local development. Specifically, the paper highlights the activities developed by the social organization in response to the needs of particular (micro) segments of society and illustrates which key factors triggered the success of the examined social initiative. A case study methodology is used to describe the distinctive characteristics and strategies pursued by the managers of the social venture and to establish the links between the opportunities for social innovation and the territory. The data collected for the study were triangulated from desk research and from in-depth semi-structured interviews conducted with privileged actors. The results show that social innovation is a viable strategy to revitalize the region’s socio-economic tissue, through the creation of new economic activities and consequently local employment that are based on the village’s traditional activities. This strategy seeks to achieve sustainable economic growth and well-being for the people of the region. However, to be successful, the strategy demands a deep knowledge of existing social problems as well as the availability of endogenous local resources and capabilities for use by social entrepreneurs. In this context, social innovation should be a participatory process, in which different entities and the beneficiaries of social programs were active players.
- Financing social ventures by crowdfunding: The inflluence of entrepreneurs’ personality traitsPublication . Bernardino, Susana; Freitas Santos, JoséPurpose – This research aims to understand the role played by social entrepreneurs’ personality traits on the choice between the traditional donation model and social crowdfunding (CF) to finance social projects. Design/methodology/approach – Social CF is examined as an instrument to capture funds for social projects, and the particular case of the Portuguese Social Stock Exchange (PSSE) is presented. The approach is quantitative in nature and the data were collected through a questionnaire that was emailed to non-governmental organizations in Portugal and founders of the projects listed on PSSE. Logistic regression was employed to predict the probability that a social entrepreneur would use PSSE rather than traditional financing. The predictor variables were based on the big five personality traits. Findings – Our investigation reveals that the agreeableness and neuroticism factors were not even considered in the results of the factorial analysis, which indicates the minor importance of these personality traits in the funding decisions of the Portuguese social entrepreneurs. The same applies to the factors of openness to new experiences and extraversion, which, although considered in the logistic analysis, showed no statistical significance. Finally, the conscientiousness personality trait seems to be the only factor that might explain the use of the PSSE platform.Originality/value – Studies on the profile of the social entrepreneurs that use CF for financing social projects are relatively rare, specifically in the context of Social Stock Exchange platforms. Additionally, there is a need to carry out more empirical evidence about the effect of social entrepreneurs’ personality traits on the decision to finance social projects through social CF platforms vis-a-vis the traditional donation model.