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- A sustainable approach to let students do more real experiments with electrical and electronic circuitsPublication . Alves, Gustavo R.; Pester, Andreas; Kulesza, Wlodek; Silva, Juarez Bento; Pavani, Ana; Pozzo, María Isabel; Marchisio, Susana; Fernandez, Ruben; Oliveira, Vanderli; Schlichting, Luis C. M.; Felgueiras, Carlos; Viegas, Clara; Fidalgo, André; Marques, Maria Arcelina; Costa, Ricardo; Lima, Natércia; Castro, Manuel; García-Zubía, JavierThe present paper focus on the use of remote laboratories in higher education from a sustainability viewpoint. The particular case of engineering education, and, within it, the more specific subject of experiments with electrical and electronic circuits is presented first, to then discuss the benefits of using remote labs, while considering the three dimensions of sustainable development, i.e.: economic practice, environmental protection, and social integration. The paper debates how remote labs address each dimension.
- ChatGPT no contexto do Ensino superior: O caso da sua aplicação numa unidade curricularPublication . Costa, A.R.; Viegas, C.; Lima, N.; Caldeira, A.(Contexto) O uso de ferramentas de IA, particularmente o ChatGPT, tem sido generalizado nos últimos anos. A sua aplicação na educação tem sido criticada por alguns e apoiada por outros. Nesta comunicação apresentamos o caso de um trabalho realizado numa unidade curricular de um curso de licenciatura em Engenharia Informática em que o uso do ChatGPT não só foi incentivado como obrigatório. Foi solicitado aos alunos que utilizassem esta ferramenta de forma ética e crítica, comparando os resultados com referências bibliográficas. No final foi realizado um questionário com o objetivo de compreender as perceções dos alunos sobre o trabalho e o uso do ChatGPT.
- Students' perception about using VISIRPublication . Lima, Natércia; Viegas, Clara; Alves, Gustavo R.; Marques, Maria Arcelina; Fidalgo, AndréRemote Labs allows students a complementary way to learn. While working upon their experimental skills, they can practice their autonomy. VISIR is one of the remote labs more used in the field of Electricity and Electronics. This study was conducted in three countries and 14 educational institutions and gathered 952 students' opinions while using VISIR along with other experimental resources. Its goal was to perceive students' opinion about VISIR. Several advantages and disadvantages were identified, regardless the focus of the course or students' level of usage. Positively: “the potential of the equipment”, “access from anywhere/anytime” and “better/more complete understanding”; Negatively: “operating issues”, “problems in understanding” and “poor interface/old fashionable/too simple”.
- Simultaneous Usage of Methods for the Development of Experimental CompetencesPublication . Alves, Gustavo R.; Viegas, Clara; Lima, Natércia; Gustavsson, IngvarThis work reports a didactical implementation addressing the development of students’ competences on DC circuits. Teacher’ approach focus on the use of simultaneous teaching/learning/assessment resources and methods in order to improve students’ abilities of adapting and dealing with available tools to solve real practical problems. The impact this didactical implementation was measure in terms of students’ perception, usage and learning results. The results indicate that students clearly benefit from the use of virtual resources, in developing their skills, including the associated calculus, although the majority of students do not immediately understand it. This design represents a long- term vision, and, with some adjustments, some identified in this work, this course may become more effective in improving students’ learning.
- Narrações multimodais: o que são e para que servemPublication . Lopes, J. Bernardino; Viegas, Clara; Pinto, AlexandreA melhoria da qualidade das aprendizagens na área das Ciências, Tecnologia, Engenharia e Matemática, necessita do aperfeiçoamento das práticas de ensino. Estas são em geral difíceis de estudar e aprimorar. Este capítulo apresenta um instrumento que permite estudar em profundidade as práticas de ensino, do ponto de vista do professor, preservando a sua natureza holística, complexa e ecológica. Designámo-la de Narração Multimodal (NM). Neste capítulo apresenta-se o percurso da sua elaboração e explica-se o que são, como se fazem e para que podem ser usadas. As NM podem ser usadas por professores e investigadores com diversas finalidades específicas que globalmente contribuem para a melhoria da qualidade das aprendizagens.
- Aulas teóricas online: como potenciar estes espaços?Publication . Viegas, Maria Clara Neves Cabral da Silva MoreiraPelo seu elevado número de alunos, estas aulas têm sido um dos espaços letivos mais “sacrificados” neste período de confinamento. Por outro lado, tratando-se de aulas em que tradicionalmente o professor é que tem o papel predominante, são logisticamente mais fáceis de dar à distância. No entanto, é conhecido o declínio na atenção quando estamos simplesmente a ouvir alguém. Muitos docentes já incorporavam momentos diferentes nas suas aulas para envolver a audiência em desafios e pequenas discussões. De forma a tentar manter as aulas teóricas um espaço de aprendizagem produtiva para os alunos, foi implementado o regime de aula invertida, em que os alunos têm de se preparar para a aula antes, e não apenas estudá-la à posteriori. Para isso são preparadas as narrações das aulas (em formato de pequenos vídeos) que são disponibilizadas aos alunos antes da aula ocorrer online. No início de cada aula, os alunos expõem as suas dúvidas ou reflexões. O professor, usando esse feedback, chama a atenção dos conceitos fundamentais, especialmente aqueles em que foram expressas dúvidas e dá exemplos e aplicações. O espaço online pode assim ser dedicado à partilha de ideias e discussões que possam potenciar a aprendizagem ativa. É solicitada a participação de todos os alunos mediante questões colocadas em plataformas de resposta rápida (Polleve). Além dos alunos fazerem autoavaliação, o professor apercebe-se do progresso da aula, o que nesta modalidade de aulas online pode ser uma ajuda preciosa. Assim, no decorrer do terceiro semestre de aulas teóricas online, este trabalho pretende ser uma reflexão sobre as mais valias desta implementação, vista por professores e alunos.
- Projeto VISIR+ Contextualização da Matemática em EngenhariaPublication . Lima, Natércia; Viegas, Clara; Zannin, Marcelo; Marques, Arcelina; Alves, Gustavo R.; Felgueiras, Carlos; Costa, Ricardo; Fidalgo, André; Silva, Juarez B. da; Pozzo, Maria; Dobboletta, Elsa; Gustavsson, Ingvar; Garcia-Peñalvo, FranciscoO objetivo a longo prazo da educação em engenharia é formar profissionais capazes de dar resposta aos problemas e necessidades da sociedade. Nesta formação, a componente prática não pode ser descurada e nas últimas décadas a utilização de laboratórios remotos e de simulações tem-se generalizado, sendo um complemento ou alternativa aos laboratórios tradicionais. Este trabalho, no âmbito do Projeto VISIR+, apresenta os primeiros resultados de uma implementação didática levada a um cabo numa disciplina de matemática numa universidade brasileira. Nesta implementação foram usados em simultâneo o laboratório remoto VISIR (Virtual Instrument Systems in Reality), simulação e cálculo em cerca de 20% do conteúdo da disciplina. Os resultados obtidos, apontam que o uso de vários recursos pode de facto contribuir para um melhor desempenho dos estudantes, impulsionando o desenvolvimento de competências.
- Formative assessment diversity to foster students engagementPublication . Viegas, Clara; Alves, Gustavo R.; Lima, NaterciaStudents learning can be tremendously affected by the way they will be assessed. Traditionally, teachers relied on summative (final) exams, however the use of other form of assessments, namely formative assessments, has grasped a considerable emphasis in education in the last decades. This work presents the results of a didactical implementation combining different kind of assessments during the semester conjoined by cared teacher mediation, which engaged students to work on a weekly basis using teachers' feedback to progress in their learning. Correlations between students perceptions, students participation and students results are discussed. Several significant correlations were found giving support to the coherence between students formative and summative assessment design.
- Students’ Assessment in Teaching Science and TechnologyPublication . Viegas, ClaraPlanning a thorough student assessment may produce good results in students’ learning. However, different aspects must be addressed in the course curriculum in order to foresee important features in the planning and implementation phases. This work presents the modifications carried out in a science course in engineering over three consecutive years, gradually incorporating important assessment to learn strategies identified in the literature. The results showed some crucial aspects of planning assessement in science/technology classes, in order to promote active learning and help students scaffold their knowledge. In accordance with teachers’ and students’ perceptions, some readjustments were made, creating a more demanding curriculum with positive learning and satisfaction outcomes.
- 21st Century Challenges in Engineering and Technological learningPublication . Viegas, Clara; Marques, Arcelina; Alves, Gustavo R.The success of 21st century engineers1 depends on demanding challenges, involving a large scope of scientific and social competences. College education must help students to develop those competences in collaborative environments and better address these needs. Developing students’ knowledge and skills in contextualized engineering environments, practicing teamwork, leadership, decision-making, experimental work and critical thinking are some of the important aspects addressed in this track.