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ESHT - DSIM - Pósteres, resumos em eventos científicos

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  • Monitoring of outdoor tourism demand. North of Portugal
    Publication . Martins, Oliva M. D.; Nunes, Alcina; Ferreira, Fernanda A.; Veloso, Cláudia M.; Santos, Sónia; Correia, Alexandra I.; Fonseca, Manuel José; Silva, Goretti; Rachão, Susana; Vieira, Elvira Pacheco; Carrança, Paulo; Fernandes, Paula Odete
    The Herfindahl-Hirschman Index (HHI) was used in order to understand the tourism competitiveness of the different sub-regions that make up the North Region of Portugal. This index is a measure which helps to analyse market concentration and at the same time determines the competitiveness of the market.
  • Desafios e facilitadores na aprendizagem prática em gastronomia: perspectivas de estudantes de instituições de ensino superior públicas em Portugal e no Brasil
    Publication . Koerich, Guilherme Henrique; Catapan, Araci Hack; Ferreira, Flávio; Ferreira, Fernanda A.; Silva, José António
  • Strategic valuation of landscape elements in Northern Portugal as a tourism destination
    Publication . Ferreira, Fernanda A.; Liberato, Dália; Azevedo, Ana Filipa
    This article aims to emphasize the importance and function of the landscape as a tourism resource, increasingly valued in tourism destinations, and its impact on the motivation and preferences of the tourists in the northern region of Portugal as a tourism destination. The main aim of this study is to understand tourist preferences and their motivation regarding landscape as a tourism resource. This study also offers an itinerary of terraced viewpoints in the northern region of Portugal. Methodology used in this study is quantitative and based on surveys supported with questionnaires. The sample size is 302 participants who have visited the Northern region of Portugal between March and July 2019. The aim of this questionnaire is to understand in what aspects the tourist preferences regarding landscape influence their visit and traveling purpose. The hypotheses of this study are based on the elements and aesthetics of both rural and urban landscape and their relationship with social demographic variables of the inquiries. After validating the hypothesis, it is notable that there is a relation between the frequency of viewpoint visit and the inclusion of viewpoints on the travel plan of visitors. This research showed, in general terms, the preference about “coastal landscape”, followed by “mountain landscape”. Concerning “Rural landscape features” and “aesthetic aspects”, the most valued are “sea and coastal line”, “grapevines and vineyards” “birds” and “wild animals”. Regarding “Urban landscape features” and “Urban aesthetic aspects”, the most valued elements are “historic buildings, churches/cathedrals, towers”, on the one hand, and “Preservation of buildings/structures”, on the other. Most respondents usually include viewpoint in their journey plans, while travelling. In order to promote and enhance the attractiveness of viewpoints, as a result of the appreciation of the landscape, specific aspects should be discussed, such as the appropriation of these elements with infrastructures and equipment, integrating them into roadmaps, in order to maximize the potential of landscapes in the Northern region of Portugal.
  • Desenvolvimento de um índice de satisfação do cliente termal através de uma análise multivariada
    Publication . Silvério, Ana Cristina; Ferreira, Jéssica; Ferreira, Fernanda A.; Alves, Maria José; Fernandes, Paula Odete
    Este estudo tem como principal objetivo construir um índice de satisfação do cliente termal (ISCT), recorrendo à análise fatorial exploratória, sustentado no nível de satisfação dos termalistas do balneário termal de Chaves. Para tal, procedeu-se à aplicabilidade de um inquérito por questionário que decorreu entre julho e setembro de 2020, mediante um processo de amostragem probabilístico, tendo-se recolhido 107 questionários válidos. Para responder ao objetivo do estudo efetuou-se, inicialmente, uma análise descritiva para identificar o perfil dos inquiridos e objetivar a mensuração do nível de satisfação. Posteriormente, aplicou-se uma análise fatorial exploratória que permitiu produzir fatores de satisfação que serviram de suporte para o cálculo do ISCT. Como o ISCT global foi de 93,49% pôde constatar-se que os termalistas se encontram muito satisfeitos. Em compêndio, a metodologia permite apresentar o fator com maior necessidade de se submeter a melhorias para gerar um crescimento significativo no índice de satisfação.
  • Construção de um índice de satisfação para o cliente termal = Development of a spa customer satisfaction index
    Publication . Silvério, Ana; Ferreira, Jéssica; Ferreira, Fernanda A.; Alves, Maria José; Fernandes, Paula Odete
    O turismo de saúde e bem-estar tem sido alvo de uma procura gradual e, por esse motivo, apresenta-se como um produto turístico altamente estratégico para os destinos (Hartwell et al., 2018). À vista disso, num ambiente em que o mercado se encontra cada vez mais competitivo, a avaliação da satisfação tem como premissa ajudar os gestores a analisar o desempenho geral dos estabelecimentos termais tal como lhes permite redefinir prioridades e projetar novas estratégias de forma a interferirem positivamente na satisfação do cliente e alcançarem a sua competitividade (Campón-Cerro et al., 2020; Mi et al., 2019). Ainda, importa referir que estudar e analisar a satisfação do cliente termal considera-se perentório pelo facto de clientes satisfeitos serem mais propensos a desenvolver lealdade (Han et al., 2017; Mi et al., 2019). Neste ínterim, o principal objetivo do presente estudo assentou em construir um Índice de Satisfação do Cliente Termal (ISCT) sustentado na técnica estatística de análise fatorial exploratória tendo por base o grau de satisfação dos termalistas do balneário termal de Chaves. Assim, o conhecimento das determinantes da satisfação vão permitir produzir e analisar uma mensuração de satisfação mais robusta mediante a aplicabilidade de um índice multivariado. Com efeito, procedeu-se à aplicação de um inquérito por questionário no período de 13 de julho a 17 de setembro de 2020, mediante um processo de amostragem probabilístico, no qual se recolheram 107 questionários válidos. Para responder ao principal objetivo do estudo recorreu-se a uma análise descritiva que permitiu caraterizar os inquiridos e objetivar a mensuração do nível de satisfação. Posteriormente, aplicou-se uma análise fatorial exploratória que permitiu produzir fatores de satisfação que foram o suporte para o cálculo do ISCT. Os resultados obtidos demonstraram que os fatores mais determinantes que permitem avaliar a satisfação dos inquiridos são: equipamentos, infraestruturas e equipa técnica. Estes fatores explicam 69,9% da variância total dos dados. O ISCT global apresentou um valor bastante expressivo e satisfatório, de aproximadamente 94%, o que permite referir que os termalistas manifestaram estarem muito satisfeitos. Em epítome, a metodologia permitiu apresentar ao balneário termal de Chaves qual o fator com maior necessidade de ser submetido a melhorias, a fim de gerar um crescimento significativo no índice de satisfação.
  • Application of factor analysis to produce a multivariate indicator of customer satisfaction in a thermal spa
    Publication . Silvério, Ana Cristina; Ferreira, Jéssica; Ferreira, Fernanda A.; Alves, Maria José; Fernandes, Paula Odete
    Tourism per se is a highly relevant sector of economic activity that has been growing steadily. In turn, health and wellness tourism asserts itself as a tourism product with a strong trend in terms of consumption (Baloglu et al., 2019) that is expected to grow continuously in the coming years (Rodrigues et al., 2020). Given this reality, it was found that health and wellness tourism experienced about twice as fast growth when compared to other tourism products - by 2019, it recorded a 6.8% growth while other segments recorded a 3.6% growth (Global Wellness Institute, 2021). As such, it has been confirmed that this tourism product becomes a strategy for destinations (Hartwell et al., 2018; Pyke et al., 2016), the tourism industry, and even the country. However, the pandemic caused by COVID-19, incited a number of reflections about the competitiveness of the tourism industry.
  • Outdoor tourism demand segmentation: a case study from North of Portugal
    Publication . Scalabrini, Elaine; Correia, Alexandra Lopes; Nunes, Alcina; Miranda, Cláudia; Vieira, Elvira; Ferreira, Fernanda A.; Silva, Goretti; Fonseca, Manuel; Carrança, Paulo; Santos, Sónia; Fernandes, Paula Odete
    Outdoor tourism has been practised substantially in the last few years, particularly in the pandemic period when outdoor activities increased considerably (Silva et al., 2021). Outdoor tourism can be understood as the practise of outdoor activities (Ferreira et al., 2021) classified as hard or soft (Tsaur et al., 2020; UNWTO, 2014). These activities often take place in nature, protected areas, urban parks, and rural areas (Derek et al., 2019). Furthermore, outdoor tourism is considered one of the fastest-growing subcomponents of tourism and a trend in line with the principles of sustainability and environmental awareness (Valizadeh & Khoorani, 2020). Demand for outdoor activities encourages innovation, especially during uncertainty. Indeed, practitioners of outdoor activities seek health and have shown a growing interest in different activities and have adopted new behaviours, creating an opportunity for organisations to innovate (Hansen et al., 2019).
  • ACADIGIA – Accelerating aCAdemia's DIGItal: potencialidades educativas do Kahoot e do MsForms
    Publication . Peres, Paula; Silva, Cândida; Silva, Susana
    Este poster apresenta um dos outputs de um dos projetos em que a Unidade de e-Learning e Inovação Pedagógica do Politécnico do Porto está envolvida. Trata-se do projeto ACADIGIA – Accelerating aCAdemia´s DIGItal readiness for online and blended Augmented teaching – é uma iniciativa de 24 meses que promove sinergias em 6 países (Portugal, Espanha, Itália, Grécia, Roménia e Irlanda) e foi conceptualizado dentro do interesse conjunto das instituições envolvidas para desenvolver um modelo de “aceleração” que permita aos Institutos Politécnicos abraçar a transformação digital da educação, baseando-se na primeira prioridade estratégica do Plano de Ação de Educação Digital: “Promover o desenvolvimento de um ecossistema de educação digital de alto desempenho”. Um dos outputs deste projeto consiste no estudo de um conjunto de ferramentas tecnológicas que poderão potenciar a aprendizagem e a avaliação online. Este poster resume um estudo e a comparação entre as ferramentas Kahoot e Ms Forms nos processos de ensino e aprendizagem, na avaliação e nas necessidade de formação dos docentes e dos estudantes para a sua utilização em contextos educativos.