ISCAP - CEOS - Livro, parte de livro, ou capítulo de livro
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- Ambientes de aprendizagem mediada por tecnologias: alguns cenáriosPublication . Castro Fernandes, JoanaAmbientes de aprendizagem mediada por tecnologias: alguns cenários
- An Application of Preference-Inspired Co-Evolutionary Algorithm to SectorizationPublication . Ozturk, E. Goksu; Rocha, Pedro; Sousa, Filipe; Lima, Maria Margarida; Rodrigues, Ana Maria; Soeiro Ferreira, José; Catarina Nunes, Ana; Lopes, Isabel Cristina; Oliveira, CristinaSectorization problems have significant challenges arising from the many objectives that must be optimised simultaneously. Several methods exist to deal with these many-objective optimisation problems, but each has its limitations. This paper analyses an application of Preference Inspired Co-Evolutionary Algorithms, with goal vectors (PICEA-g) to sectorization problems. The method is tested on instances of different size difficulty levels and various configurations for mutation rate and population number. The main purpose is to find the best configuration for PICEA-g to solve sectorization problems. Performancemetrics are used to evaluate these configurations regarding the solutions’ spread, convergence, and diversity in the solution space. Several test trials showed that big and medium-sized instances perform better with low mutation rates and large population sizes. The opposite is valid for the small size instances.
- An identity-based approch to communicationPublication . Sa Sequeira, Arminda; Gonçalves, GiselaThe main objective of this paper is to evaluate the key elements in the construction of cosistent organisational messages over time. In order to accomplish that, we propose the aligment of several elements: vision, misson, objectives, cultural values, optimal identity attributes, positioning, type of messages, communication style and means, and image...
- Arquivos públicos portugueses e a mediação da informaçãoPublication . Carvalho, MilenaO presente trabalho está delimitado ao âmbito dos Arquivos Públicos, nomeadamente os Arquivos Distritais e equiparados. Procede-se igualmente a uma análise e descrição do contexto nacional da evolução dos serviços de informação, procurando sublinhar e valorizar o papel determinante destes arquivos na consolidação e preservação da memória institucional nacional. Para o desenvolvimento do estudo utilizou-se como universo o conjunto dos Arquivos Distritais que estão sob a tutela da DGLAB - Direção-Geral do Livro, dos Arquivos e das Bibliotecas1, os Arquivos Distritais de Braga da Universidade do Minho e de Coimbra da Universidade de Coimbra, o Arquivo Alfredo Pimenta em Guimarães, os arquivos das regiões autónomas, que dependem dos respetivos Governos através das Secretarias Regionais da Cultura e, no caso da Região Autónoma dos Açores, as respetivas Bibliotecas Públicas. Todos estes arquivos foram alvo de dois termos do desenvolvimento da política e programática dos Arquivos, no âmbito da aplicação do Programa de Reestruturação da Administração Central do Estado (PRACE) e do respetivo impacto nos Arquivos Distritais. No subcapítulo seguinte procede-se a um enquadramento dos ADs, apresentando uma evolução do seu contexto legislativo e respetivos objetivos e fundos, seus serviços (incluindo uma caracterização dos sites dos Arquivos Distritais) apresentando igualmente algumas particularidades de alguns ADs. Este estudo serve de igual modo para aferir se e em que medida, o utilizador está dependente da mediação que se interpõe entre as suas necessidades de acesso à informação, as respostas obtidas e serviços que lhe são prestados, tendo influências no grau de satisfação relativamente às suas pesquisas, num contexto geográfico determinado: os distritos de Portugal e as regiões autónomas, praticamente todos cobertos pelos serviços dos Arquivos Distritais Portugueses e similares.
- Aspetos críticos da gestão de pessoas para implementação de trabalho remotoPublication . Rodrigues, Ana C.; Lousã, Eva; Martins, Dora; Couto, Ana Isabel2020 foi um ano de transformação no âmbito da gestão de pessoas, em consequência da pandemia de COVID-19. A necessidade de adotar abruptamente modelos de gestão e de organização do trabalho disruptivos com o modelo tradicional exigiu reação imediata para fazer face aos desafios de trabalhar e interagir remotamente. Procurámos investigar como as organizações responderam à imposição do trabalho remoto, em concreto na modalidade do home-office, e os impactos desta modalidade na gestão de pessoas. Foram estudadas quatro empresas de dois setores de atividade económica contrastantes (Indústria e Tecnologias de Informação) durante o primeiro período de confinamento (de marçoa junho de 2020), com base em entrevistas realizadas a 12 gestores (quatro gestores de RH e oito gestores de equipa) e num inquérito aplicado a 128 colaboradores que experienciaram o home-office
- Beneficiaries of Social Disability Pension in Small Municipalities in the Northern Region of Portugal: Application of Cluster Analysis in the Identification of Potential CausesPublication . Torres, Cristina; Vieira, Isabel; Lopes, Isabel Cristina; Monteiro, Rui; Ferreira, Carla; Bem-Haja, InêsThis study is focused on the northern region of Portugal and addresses the number of road accidents with casualties and the number of beneficiaries of the social disability pension. Municipalities with low population density are mostly located in the hinterland. The phenomenon of population aging entails the problem of people who are unable to work and become beneficiaries of the social disability pension. The hierarchical clustering method applied in this paper characterizes 46 municipalities in northern Portugal with a population of less than 20,000 inhabitants – designated small – according to economic activity, rate of road accidents with casualties and disability pensioners. These municipalities were divided into two homogeneous groups or clusters. It was possible to identify that Cluster 1 comprises the innermost municipalities featuring few road accidents with casualties, not many disability pensioners, and a small number of companies compared to Cluster 2. This study can contribute to helping local governments’ decision-making process to improve the economic activity, reduce the region’s human desertification, and improve municipal road conditions.
- Book of Abstracts of the First International Conference - Building Bridges in STEAM Education in the 21st CenturyPublication . Soares, Filomena Baptista; Lopes, Ana Paula; Pinto, Carla; Mendonça, JorgeThe International Conference BBC'22 aims to provide an opportunity for all academic and non-academics to share their personal experiences and projects, presenting their contributions and getting feedback from other attendees.
- Building smarter cities through social entrepreneurshipPublication . Bernardino, Susana; Freitas Santos, JoséThe objective of the present study is to examine the extent to which social ventures are able to increase the “smartness” of cities. To achieve this goal, we adopt a qualitative approach using a case study method to obtain valuable insights about different characteristics and strategies of Cais (a non-profit association dedicated to helping disadvantaged people in urban areas). Through our analysis of Cais’s activities, we assess whether its social interventions match the dimensions proposed by Giffinger et al. (2007) to rank smart cities’ performance; specifically, it has smart: economy, people, governance, mobility, environment, and living. The research shows that the action pursued comprises elements from all the above-mentioned dimensions. Further, the analysis reveals that Cais reinforces the smartness of the city in which it acts (in terms of attributes such as living, economy, people, and environment).
- CLIL in portuguese higher education – building a community of practice and learningPublication . Morgado, Margarida; Arau Ribeiro, María Del Carmen; Gonçalves, A.; Moreira Silva, ManuelO capítulo reporta os resultados de um projeto, em desenvolvimento, sobre o estudo paralelo e comparativo da utilização de CLIL (abordagem integrada de conteúdo e língua) em cinco institutos politécnicos portugueses, objeto de uma subvenção da FCT, durante sete meses, para Partilha e Divulgação de Experiências em Inovação Didática no Ensino Superior Português. O estudo, que decorre desde 2013, subdivide-se em três etapas de investigação: a primeira, que decorreu em 2013-2014, consistiu num levantamento de necessidades em diversas instituições do ensino superior de modo a perceber a receptividade das mesmas para aceitação de modalidades de ESP (ensino de inglês para fins específicos), EMI (utilização do inglês como língua de ensino) ou abordagens CLIL, como estratégias de apoio à sua internacionalização. Durante a segunda etapa de investigação, que decorreu em 2014-2015, construiu-se uma comunidade de prática entre as diversas instituições de ensino superior politécnico envolvidas no projeto. O capítulo relata essencialmente como se constituiu esta comunidade, como foi apoiada e desenvolvida, os recursos criados e partilhados, as linhas de orientação que apoiaram o trabalho interativo e colaborativo de um grupo de professores de língua estrangeira e de professores de outras áreas científicas no desenvolvimento de módulos CLIL. Descrevem-se outras ações concomitantes ao desenvolvimento da comunidade de aprendizagem CLIL, como sejam a escrita colaborativa de um Guia de Formação de Formadores CLIL por um grupo de professores de língua estrangeira, para apoiar os cursos de formação implementados em cada instituto politécnico; a investigação aplicada decorrente deste processo que sublinhou: a importância da constituição de comunidades de prática CLIL locais, apoiadas na ReCLes (Associação em Rede dos Centros de Línguas do Ensino Superior) enquanto comunidade de prática mais alargada, à escala nacional; a importância de técnicas de scaffolding no ensino superior por oposição ao scaffolding proposto para outros níveis de ensino; e a utilização de estratégias de identificação de terminologia no contexto de práticas de CLIL ou TerminoCLIL. O capítulo inclui ainda alguns dados recolhidos na terceira etapa do projeto (2015-2016), durante a qual se implementaram módulos CLIL piloto; os dados foram recolhidos tanto junto dos professores que os lecionaram, como junto dos alunos, e incidiram sobre a recolha das suas reações e perceções aos módulos CLIL implementados. Estes são apresentados sob a forma de estudos de caso em cada instituição de forma a evidenciar as perspetivas dos sujeitos envolvidos.
- CLIL training guide: creating a CLIL learning community in higher educationPublication . Morgado, Margarida; Coelho, Margarida; Arau Ribeiro, María Del Carmen; Marina Nunes Albuquerque, Alexandra; Moreira Silva, ManuelThe ReCLes.pt CLIL Training Guide presents the theoretical and practical basis for the creation of a CLIL Learning Community of foreign language teachers and subject teachers with the topics organized across four chapters. In Chapter 1, the objectives and structuring of the ten hours of sessions and the learning outcomes are presented with an introduction to CLIL design in higher education (HE), forms of interdisciplinary cooperation/collaboration, and a number of models for classroom management. Chapter 2 provides enriching material to help teachers bett er understand the principles of a CLIL Learning Community and CLIL itself, including interactive and student-centered methodologies, a focus on oral interaction and critical dialogue, suggested activities, and the key points for organizing a successful CLIL module. In Chapter 3, on CLIL materials and resources, sections cover the defi nition and examples of scaff olding and activating prior knowledge as well as the selection and adaptation of scaff olding materials, including the use of electronic media and a terminology-based approach. The proposed terminology-based approach focuses on the collection, description, processing, and systematic representation of concepts and their designations. As such, the use of terminology can become a key construct in CLIL teaching, involving the search, production, use, and dissemination of information. International organizations, networks, and multinational professional communities are involved in these steps within the global communication process, providing real motivation for students participating in the CLIL learning process. The final chapter …