Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • The Pedagogical Integration of Digital Technologies in Initial Teacher Training
    Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
    The use of Digital Technologies in teaching and learning processes is currently a reality, namely in initial teacher training. This study aims at knowing the digital reality of students in initial teacher training in order to improve training in the educational use of ICT and to promote digital technology integration strategies in an educational context. It is part of the IFITIC Project "Innovate with ICT in Initial Teacher Training to Promote Methodological Renewal in Pre-school Education and in the 1st and 2nd Basic Education Cycle" which involves the School of Education, Polytechnic of Porto and Institute of Education, University of Minho. The Project aims at rethinking educational practice with ICT in the initial training of future teachers in order to promote methodological innovation in Preschool Education and in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education. A qualitative methodology was used, in which a questionnaire survey was applied to teachers in initial training. For data analysis, the techniques of content analysis with the support of NVivo software were used. The results point to the following aspects: a) future teachers recognize that they have more technical knowledge about ICT than pedagogical knowledge. This result makes sense if we consider the objective of Basic Education, so that the gaps can be filled in the Master's Course by students who wish to follow the teaching; b) the respondents are aware that the integration of digital resources contributes positively to students' learning and to the life of children and young people, which also promotes preparation in life; c) to be a teacher in the digital age there is a need for the development of digital literacy, lifelong learning and the adoption of new ways of teaching how to learn. Thus, this study aims to contribute to a reflection on the teaching profession in the digital age.
  • As TIC na formação inicial de educadores e professores
    Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Raposo Rivas, Manuela; Ramos, Altina
    A Competência Digital dos educadores e professores é cada vez mais convocada para a renovação das práticas educativas, pelo que urge preparar futuros docentes para uma escola integrada na sociedade digital. Este estudo tem como propósito conhecer a opinião de futuros docentes relativamente aos seus saberes e uso de tecnologias educativas nas práticas educativas para identificar fatores inibidores e propulsores do uso de tecnologia digital. O presente artigo surge no âmbito do Projeto IFITIC que tem como objetivo repensar a prática educativa com TIC na formação inicial de futuros docentes de modo a promover a renovação metodológica na Educação Pré-escolar e no 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Trata-se de um estudo quantiqualitativo cujos dados foram recolhidos através de inquérito por questionário, no ano letivo de 2017/2018, com questões abertas e fechadas, aplicado em três instituições de Ensino Superior Público, responsáveis pela formação inicial docentes, duas do Norte de Portugal e uma do Norte de Espanha. Neste artigo, tratamos alguns dados relativos a 111 estudantes portugueses em formação inicial de professores, recorrendo a uma abordagem estatística descritiva. A informação obtida permite-nos concluir que existem fatores que inibem a integração de recursos digitais nas práticas educativas e outros impulsores de tais práticas. Esperámos contribuir para uma reflexão sobre o uso das TIC na formação inicial docente.
  • O potencial das ferramentas cognitivas Educaplay e LearninApps na consolidação de saberes
    Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
    As ferramentas cognitivas, quando integradas pedagogicamente em ambientes de aprendizagem digitais, aumentam a eficiência dos processos cognitivos e de aprendizagem. O presente artigo está integrado no Projeto IFITIC “Inovar com TIC na Formação Inicial Docente para Promover a Renovação Metodológica na Educação Pré-escolar e nos 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico” e surge no âmbito da Prática Educativa Supervisionada (PES) contemplada no Curso de Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e Português e História e Geografia de Portugal no 2º Ciclo do Ensino Básico. Este estudo pretende compreender as potencialidades das plataformas digitais Educaplay e LearningApps.org na construção e consolidação de conhecimentos em alunos do ensino primário. A primeira ferramenta foi integrada no estudo dos meios de comunicação na área das Ciências Sociais e Humanas e a segunda foi utilizada na consolidação de conhecimentos sobre os tipos de solos e de rochas no âmbito das Ciências Naturais. Utilizou-se uma metodologia qualitativa, em que foram analisados notas de observação participante e o design metodológico e tecnológico utilizado. Para a análise dos dados, recorreu-se às técnicas da análise de conteúdo. Os resultados apontam que a utilização pedagógica das plataformas Educaplay e LearningApps.org potenciou, por um lado, a consolidação de conhecimentos, permitindo que seja a criança a criar as questões para a realização da atividade, promovendo saberes e competências uma vez que as crianças aprendem com a ferramenta no jogo, mas por outro, na construção do recurso e conduzindo à formação do cidadão participativo, crítico e ativo do século XX.
  • Impact Of Digital Technologies On Pedagogical Practice In Primary Education
    Publication . Quadros-Flores, Paula; Flores, António; Ramos, Altina
    Rare are the teachers who have never used information and communication technologies (ICT) in an educational context. We intend to know the impact of the inclusion of ICT in the learning process by listening to primary teachers in service and students in an internship situation, the latter in the scope of initial teacher training. With regard to in-service teachers, a case study of a quantitative and qualitative nature was chosen in the Porto region in 2012. The analysis of a question of a questionnaire survey of about 1300 teachers, teaching in public and private institutions in the Porto region, is presented. Of these, 188 referred to perform good practices with digital technologies being eleven selected for interview, for which the analysis of the good practices referred to is presented. With regard to trainee students, in the scope of initial teacher training, 15 reflective narratives selected from two professional masters were analyzed. The analysis of the questionnaire question allowed to verify the impact of ICT in educational practices and the triangulation of data allowed on the one hand to clarify the conception of good practices and to find the principles of the same ones, on the other hand to verify the evolution of educational practices in terms of the selected resources and methodologies. We intend to contribute to a reflection on the impact of ICT in primary education and on the responses that training institutions can give on this issue.
  • Being a teacher in Distance Education: the perception of students in basic Education Degree
    Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
    Change is the key word that defines the current world situation and has an impact on education. What perspective do students have to assume future teaching roles on possible changes of educational environments and teaching profile? This article is part of the IFITIC Project "Innovate with ICT in Initial Teacher Training to Promote Methodological Renewal in Pre-school Education and in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education" and has involved 26 students of the Degree in Basic Education of a higher education institution, in Portugal. A qualitative methodology was chosen as the aim was to analyse the individual experiences of the trainee students. As far as data collection is concerned, a questionnaire survey was applied and for the analysis of open answers the technique of content analysis was used. The results answer the questions: a) What is it for you to be a teacher in the digital age? b) Imagine that at the present time you are a teacher and you have to work at a distance with your classes: What digital media would you use? What kind of activities would you propose to the students? How would you accompany the students' work? Would you involve families? The analysis of these answers reveals the students' vision of the teaching profession and also the potential and weaknesses of the students' knowledge, allowing a more effective intervention by higher education institutions.
  • The Digital Textbook: Methodological and Didactic Challenges for Primary School
    Publication . Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina; Escola, Joaquim
    The potentialities of ICT in education bring about changes in the teaching and learning methodologies, in the places where you learn and in the way you learn. This demands a reflection not only on the ways of learning, but also on the support resources, so that learning can take place and, of course, it is indispensable to understand the teachers’ answer to the digital challenges. Thus, the purpose of this analysis is to reflect about technological trends in an educational context and their underlying models by analyzing the role played by digital textbooks in Portugal in an innovating context. This way, we intend to contribute to an educational policy as we plan to relate the teachers’ training to the increasing development of the digital textbooks and we also intend to contribute to the understanding of a didactic resource which is closely related to the learning processes which resort to advanced technology.
  • Renovação metodológica no ensino primário: o olhar de um estudante estagiário
    Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
    Desenvolver o perfil docente e discente no século XXI pressupõe um novo olhar sobre os modos de ensinar e de aprender. Esta investigação tem como objetivo verificar como é que a integração de recursos digitais e também em suporte físico, em sala de aula, promove oportunidades: (1) que preparam o futuro professor para o imprevisto, a complexidade e a capacidade de inovar; (2) que preparam as crianças com conhecimentos, atitudes, capacidades e valores que lhes permitam enfrentar já o presente e também o futuro. Optou-se por um caso de estudo com uma abordagem de natureza qualitativa. Os dados foram recolhidos através de narrativa reflexiva realizada pela estudante estagiária e das entrevistas realizadas às crianças e à professora cooperante. Recorreu-se a análise de conteúdo como estratégia de análise de dados. Da análise da narrativa reflexiva da estudante estagiária verifica-se que existiram três momentos importantes durante o processo da sua formação: o desenho dos planos de ação, a intervenção e reflexão pós-ação. As categorias de análise que emergem em cada um dos momentos configuram um referencial sobre a consciência de si (limites, potencialidades), a compreensão dos factos (oportunidades e desafios) e o sentido criativo e crítico face as situações concretas do dia a dia da prática pedagógica. A análise das entrevistas revela que a metodologia e os recursos utilizados pela estudante estagiária respondem ao atual perfil do aluno à saída da escolaridade obrigatória, O Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade, homologado pelo Despacho n.º 6478/2017, 26 de julho de 2017. Conclui-se, assim, que, por um lado, o trabalho efetuado pela estudante estagiária contribuiu para o seu desenvolvimento profissional e pessoal e, por outro, estimulou nas crianças muitas das competências constantes no documento acima referido
  • What teachers do, observe, and feel in pedagogical practice through the use of digital resources
    Publication . Quadros-Flores, Paula; Flores, Antonio; Ramos, Altina
    In the context of the initial teacher training, namely in the Supervised Pedagogical Practice, it is imperative that the future teacher has the opportunity to develop skills that dignify him in the 21st century, but also that he is encouraged to (re)create the new educational paradigm, finding propulsive impulses of dynamic spheres of innovation and entrepreneurship, responsibility and opportunity for growth. In this sense, and knowing that Information and Communication Technologies (ICT) have an enormous potential for renewal of the educational paradigm and teaching professionalism (Quadros Flores, 2016), the study aims to know educational experiences with ICT: what they do, how they do and what teachers do feel and what impacts do they observe. In this context, we analysed seventeen lesson plans that applied digital resources carried out in the primary school by future teachers attending the Master's Degrees in “Pre-School Education and Teaching of the First Cycle of Basic Education” and Master's Degree in “First Cycle of the Basic Education and Mathematics and Natural Sciences of the Second Cycle of Basic Education”. Three activities were selected with the criterion being innovative, useful, usable and transferable to other contexts. In order to understand what they observe and feel during the implementation of the practices, we opted for a qualitative methodology of a case study. Data were collected from a questionnaire with two open questions applied to seventeen future teachers carrying out the Supervised Educational Practice (internship) in the primary schools. For data analysis, we used content analysis. The results show that, when teachers use technological resources, they adopt a constructivist methodology and that, during the class, they observe impacts on the student, on the learning process and on the school results. The analysis of the answers also reveals effects in three dimensions, essential in the process of teaching and learning: in the motivation, as a means by which the learning is realized, in the understanding that in turn it gives meaning to the learning and the satisfaction, as the result of the motivation that facilitated the comprehension and that, therefore, improves the results of the students and the professional accomplishment of the teacher. When questioned about what they felt in managing an ICT class, they looked at the process of teaching and learning, regarding the student and regarding themselves (teacher). They show, therefore, that the feeling experienced by the teacher in the pedagogical act has a direct relationship with the teacher, as a professional (capacity of methodological, strategic and resource selection, creative capacity in the construction of an environment favourable to the process of teaching to learn), as a person (sensations experienced, responsibility, commitment), but also with the impact on the student. Thus, it is concluded that the success of technology integration depends mainly on the teacher, his technical training in the domain of the tool and his professional training in methodological domain, as well as other skills, such as creativity, resilience, entrepreneurship and leadership.
  • A integração de tecnologias digitais na formação profissional docente: uma nova profissionalidade
    Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
    A formação inicial docente assume uma responsabilidade ímpar na formação de futuros educadores e professores que devem sair dotados de saberes e competências científicas, técnicas, deontológicas e pedagógicas adequadas ao uso de tecnologias digitais de forma consciente, critica e criativa. O presente estudo tem como objetivo conhecer o pensamento de futuros docentes relativamente aos seus saberes e atitudes face à integração curricular das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC). Este trabalho desenvolve-se no âmbito do Projeto IFITIC que tem como objetivo repensar a prática educativa com TIC na formação inicial de futuros docentes de modo a promover a inovação metodológica na Educação Pré-escolar e no 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Recorreu-se a uma pesquisa/metodologia survey. Para a recolha de dados aplicou-se um inquérito por questionário, com questões fechadas, a estudantes da Educação Básica e Mestrado Profissionalizante de duas instituições de Ensino Superior público do Norte de Portugal. Neste estudo serão analisadas três questões desse questionário. Os resultados revelam que a) há uma fragilidade na formação em TIC; b) têm mais conhecimentos de ferramentas de recolha de informação e de apresentação do que de ferramentas que favorecem a compreensão, a construção de conhecimentos, a avaliação, a comunicação e a publicação e partilha; c) a maioria assume uma atitude positiva quanto ao uso educativo das TIC e sente-se apoiada pela Instituição de Ensino Superior.