ESHT - DTL - Comunicações em eventos científicos
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- A importância da tecnologia num destino turístico inteligente: o caso do PortoPublication . Liberato, Pedro; Alén, Elisa; Liberato, DáliaO presente trabalho pretende enfatizar a importância crescente das tecnologias de informação e comunicação nos destinos turísticos denominados inteligentes, na sua integração na atividade das empresas do setor, e ainda na sua interação com os visitantes/turistas. A cidade do Porto tem vindo a consolidar a sua posição como destino turístico inteligente, baseado na inovação, pela comunicação e interatividade com o visitante/turista, nos diferentes momentos da experiência turística. Foi aplicado um questionário a 423 turistas na cidade do Porto, com o objetivo de perceber a importância do uso das tecnologias de informação e comunicação durante a sua experiência turística, avaliar o acesso/disponibilização das TIC no destino e a sua importância na escolha do mesmo, deduzir se as aplicações e/ou informações disponíveis na internet são importantes e influenciam positivamente a experiência turística no Porto, isto é o seu grau de satisfação.
- Turismo de fronteira, aplicação à Raia Seca Luso-Espanhola, Região Norte de Portugal e GalizaPublication . Liberato, Dália; Alén, Elisa; Liberato, PedroAs regiões de fronteira são na atualidade, desafios colocados aos atores do território, do ponto de vista do seu desenvolvimento turístico. A temática das fronteiras é atual e de preocupação, não apenas a nível local, mas ao nível da própria União Europeia. São notórios, ao nível da União Europeia estímulos ao desenvolvimento das regiões fronteiriças e da cooperação entre estas regiões, que apresentam os mesmos problemas e características semelhantes, e que pode tornar-se muito positiva. Implicam estratégias de cooperação e de dinamização de políticas de desenvolvimento inovadoras, com envolvimento de todos os atores regionais. A nossa investigação tem por objetivo a análise qualitativa atualizada da cooperação estratégica entre a região Norte de Portugal e a Comunidade Autónoma da Galiza. A análise qualitativa, com recurso à técnica de entrevista, foi dividida nas categorias da cooperação transfronteiriça e turismo de fronteira na Euro-Região.
- The role of Glamping's attributes in a touristic experience: case studyPublication . Liberato, Pedro; Coelho, José; Liberato, DáliaThis article intends to contribute to the deepening of scientific knowledge on the importance of glamping attributes. Glamping emerges as an innovative concept, capable of combining the advantages of camping, making up for the negative issues traditionally associated with it. This topic is justified by the growing trend around the world, which may serve to withdraw camping from the stagnation stage where it is. The present study aims to fill a significant lack of scientific material about glamping in Portugal and to identify the importance given to the attributes that define this concept: Nature, Accommodation, Gastronomy, Service and Experience. This way, focusing on the campsites in Porto’s Metropolitan Area (PMA), in the North of Portugal, data was collected through an original questionnaire, obtaining a convenient sample of 201 campers. The overall goal of this study is to identify the attributes that define the concept of glamping. The partial objectives are: to assess which of the attributes of glamping collects the greatest importance by the campers at Porto’s Metropolitan Area and to draw the profile of the potential user of the glamping in Porto’s Metropolitan Area. The elaboration of these objectives was supported in the understanding of the comments made by users of glamping experiences on the web that helped to identify the key attributes which define the scope and dimensions to this new concept (Brochado & Brochado, 2016). The studies of Gursoy & Chen (2012) had already addressed the reasons that influence the choice of a campsite, where they found some of these coincidental arguments with the concept of glamping. Regarding the analysed attributes, the one which collected the highest value of importance was the attribute related to the questions about "Nature", followed by the attributes "Service" and "Accommodation_Amenities". This finding confirms the basis of glamping concept. The profile of the user of this concept was suggested through descriptive analysis. It was also concluded that the importance attributed to the service increases according to the amount willing to pay by the camper, per night in a glamping unit.
- A relação entre o termalismo e a qualidade de vidaPublication . Lopes, Maria Carlos; Alén, Elisa; Liberato, Dália; Liberato, PedroO termalismo, no passado, foi associado a tratamentos ao nível da saúde baseados em recursos naturais caracterizados por elementos específicos, relativamente aos quais lhes era atribuída a função curativa. O termalismo evoluiu quer no que respeita ao tipo de clientela que foi captando quer no tipo de tratamentos, produtos e serviços que passou a oferecer aos seus utilizadores. Nas últimas décadas, as mudanças registadas no quotidiano profissional, social e familiar do indivíduo têm provocado desequilíbrios no seu bemestar físico e psicológico. É junto das estâncias termais que oferecem tratamentos de recuperação do corpo e da mente, complementares aos tratamentos clássicos, que os indivíduos procuram formas de recuperar dessa agitação e dessas agressividades, que lhe restituam o seu bem-estar e, consequentemente, melhorem a sua qualidade de vida. Pretendemos com o nosso estudo analisar a evolução do termalismo, e constatar que o termalismo da forma como o encontramos hoje, é um atrativo para todos aqueles que desejam usufruir de um relaxamento físico e mental proporcionador de uma melhoria na qualidade de vida. Este trabalho insere-se numa investigação mais alargada que pretende determinar os indicadores de qualidade de vida nos termalistas.
- Dark tourism: proposta de roteirizaçãoPublication . Liberato, Dália; Liberato, Pedro; Alén, Elisa; Lopes, Maria CarlosO presente artigo pretende enfatizar a importância crescente da inovação na oferta de produtos turísticos ao nível do turismo cultural nas áreas urbanas. Nesta perspetiva, o Dark Tourism representa uma extensão do turismo cultural, numa abordagem inovadora. Os locais habitualmente associados ao Dark Tourism incluem campos de concentração, prisões inativas, casas de serial killers, cemitérios, e todos os outros locais que atendam aos padrões de morte, tragédia e sofrimento (Biran et al., 2011; Braithwaite & Lee, 2006. Dunkley et al., 2011; Kang et al., 2012; Luz, 2016, 2017; Podoshen, 2013; Podoshen et al., 2015; Stone & Sharpley, 2008, 2009; Pedra, 2012; Yan et al., 2016; e Zhang et al., 2016). Em Portugal existem alguns locais associados à prática do Dark Tourism, embora ainda não explorados de forma inovadora e integrados em redes internacionais mais amplas como as que propomos com a presente investigação, cujo principal objetivo é avaliar o potencial do Dark Tourism na cidade do Porto. Os objetivos parciais são: comprovar a existência de um nicho de mercado no Porto associado ao turismo sombrio; compreender se a cidade do Porto tem recursos turísticos e procura turística, capazes de desenvolver uma experiência turística no âmbito do Dark Tourism; e sensibilizar as Destination Management Organizations (DMO's) no Porto, para a oportunidade deste mercado. Os resultados obtidos a partir de questionários aplicados a visitantes/turistas permitem uma nova abordagem sobre o papel dos recursos turísticos na cidade, no âmbito do Dark Tourism. Esta investigação propõe, a partir dos resultados obtidos, a roteirização dos recursos existentes na cidade, integrados em redes internacionais, a partir da ideia de Sharpley e Stone (2009) que abordam o Dark Tourism como uma rota turística entre o lugar, a história e sua herança.
- Turismo criativo e sustentabilidade territorialPublication . Ferreira, Ana; Alén, Elisa; Liberato, DáliaO turismo é muitas vezes questionado pelas comunidades autóctones pelos impactos negativos que cria, apesar de ser generalizadamente entendido como uma atividade que promove o desenvolvimento dos territórios dado o seu potencial económico. Daqui o pressuposto de que o sucesso das atividades turísticas, no sentido da sua sustentabilidade, acontece quando, de forma criativa, se baseia no modo de vida local e na sua identidade. Neste sentido, questionamo-nos: pode o turismo constituir um instrumento importante para a promoção do desenvolvimento local? Qual o papel do turismo criativo na valorização da identidade local e da sustentabilidade? Pode a população local definir o curso da atividade turística num determinado território? Num primeiro momento esclarecemos a pertinência desta investigação interdisciplinar – Turismo criativo e sustentabilidade territorial a partir do desenvolvimento local – na qual se cruzam conceitos resultantes da nossa pesquisa bibliográfica. De seguida destacamos que os traços da identidade são uma mais valia fundamental para o desenvolvimento turístico, sendo que o inverso também parece ser verdade, ou seja, a valorização turística de um destino pode contribuir para o reforço da sua identidade. A metodologia seguida basear-se-á na revisão da bibliografia disponível de modo a construir a ideia de que o turismo criativo pode e deve ser incentivado uma vez que a exaltação da identidade local é fator de sustentabilidade.
- The information technologies in the competitiveness of the tourism sectorPublication . Liberato, Pedro; Liberato, Dália; Abreu, António; Alén, Elisa; Rocha, ÁlvaroThis article seeks to reflect on the changes in tourism in the digitalization era. Regarding the tourism industry, the development of technology and the internet have been an asset. The adoption of information and communication technologies has led to changes in the way of communication with the individual or institutional clients and enables the adoption of innovative business models and electronic sales channels of tourism products. It is crucial the information about demand/tourists, tourist destinations, amenities, availability, pricing, geographic information and weather, supply and transport, information about companies, intermediaries and competitors; trends in the tourism market, prices, products and tourist packages, Marketing Organization of tourist destinations, trends in the industry, size and nature of tourism, as well as policies and development plans. The role of the ICT in tourism has become an essential tool in today’s world of quick information.
- Generation Y: the competitiveness of the tourism sector based on digital technologyPublication . Liberato, Pedro; Liberato, Dália; Abreu, António; Alén, Elisa; Rocha, ÁlvaroIn this article we present the literature review on the influence of Generation Y on tourism and its relationship with the supply of hyper personalized products. Also seeks to reflect on the changes in tourism in the digitalization era. Also known as Generation Me, this generation are digital natives, multicultural, able to change, descendants of globalization, protagonists of selfies, preferring personalized products and tailored services, which is one of the market greatest challenges. They have more rational characteristics to consume. Regarding the tourism industry, the development of technology and the internet have been an asset. The adoption of information and communication technologies has led to changes in the way of communication with the individual or institutional clients and enables the adoption of innovative business models and electronic sales channels of tourism products. It is crucial the information about demand/tourists, tourist destinations, amenities, availability, pricing, geographic information and weather, supply and transport, information about companies, intermediaries and competitors; trends in the tourism market, prices, products and tourist packages, Marketing Organization of tourist destinations, trends in the industry, size and nature of tourism, as well as policies and development plans. The role of the ICT in tourism has become an essential tool in today’s world of quick information, especially on Generation’s Y options.
- Specificities of the public of literary festivals in the segment of cultural eventsPublication . Liberato, Pedro; Sargo, Sara; Liberato, DáliaThis article aims to contribute to the deepening of scientific knowledge about the specificities of the public of literary festivals in the segment of cultural events. The objectives of this research are: Identify and ascertain how the sociodemographic characteristics of participants in literary festivals relate to their motivations with the event and verify the existence of a market niche faithful to literary events. To achieve the defined objectives, 226 validated questionnaires were gathered from participants in the literary festival "Correntes d'Escritas, 2018", held in the city of Póvoa de Varzim, between February 21 and 24, 2018. The main findings of the study confirm the hypotheses associated with the objectives presented. These finding indicate that this audience is very satisfied with the organization of the event and with the event in general, they highlight the cultural dimension of the experience and intend to return and recommend the event. The results obtained constitute an important instrument to raise awareness of the entities responsible for the organization of literary events, not only of the event "Correntes d'Escritas" but also of other similar events, for the adjustment of the design, planning and coordination of these events according to the specificities of this public, resulting in greater benefits for the regions involved.
- Shopping tourism: city of Lisbon as a shopping destinationPublication . Liberato, Dália; Silva, Melanie; Liberato, PedroIn the last six decades, tourism has been registering a continuous expansion and diversification, as one of the growing economic sectors in the world. The same is reflected in Portugal, where tourism contributed, in 2016, with 16,7% for the total national exports. Given the tourism sector importance, the purchases were considered by UNWTO as the segment with the highest potential growth, increasingly highlighted in the Portuguese economy, which is proved by the fact that Portugal is the European country that has achieved greater growth in Tax-Free use in 2017, due, essentially to a significant presence of outside European Union tourist’s nationalities leveraging one of the advantages of shopping tourism. The main objectives of this investigation are: Interpret the factors influencing the intention of spending on the destination and investigate the role of purchasing attributes in behavioral intentions in Lisbon. A questionnaire was applied to 606 tourists/visitors, in the city of Lisbon. The main results confirm the assumptions associated with the objectives presented: the demographic profile influences the spending intention, and the satisfaction with the purchase place influences positively the perception regarding the purchase attributes at the destination, observing the increase of the reliability of the products, the decision- making of purchase and the credibility with the increase of the satisfaction, concerning the physical and customer care aspects (attendance). These results should be evaluated by the local DMO, in a strategic perspective regarding offer improvement of the shopping tourism subject in Lisbon.