Browsing by Author "Martins, Helena"
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- Affective, normative and continuance organizational commitment scales validation to the portuguese industrial workers populationPublication . Martins, Helena; Rebelo, Teresa; Tomás, InêsThe Affective, Normative and Continuance Organizational Commitment Scales are meant to evaluate the commitment of individuals towards the organization they work for. Although they can be used in any organizational context, this study focuses on workers from industrial enterprises.
- Assessing coping, emotional regulation, and psychosocial perceptions of academic stress in undergraduatesPublication . Teixeira, Ricardo J.; Dores, Artemisa Rocha; Barreto, João Francisco; Sucena, Ana; Martins, Helena; Magalhães, AndreiaLiterature suggests most college students appear to lack the knowledge and skills to effectively cope with stressful academic experiences (Gall, Evans, & Bellrose, 2000). Ineffective coping strategies may increase students’ health problems, demand for health services, and attrition rates (Morrison & O’Connor, 2005). This study aims to examine the associations, and processes between psychosocial variables deemed important in academic transitions.
- Associations between empathy and personality in allied health sciences 1st year students from ESTSP IPPPublication . Salgado, Ana; Dores, Artemisa Rocha; Martins, Helena; Magalhães, Andreia; Sousa, ZitaThe positive impact of the communication skills in the context of health care professions is widely accepted. However little is known about empathy and personality among students in Allied Health Sciences (AHS) programmes.
- Avaliação das propriedades psicométricas e validação do NEO-FFI para estudantes portugueses de tecnologias da saúdePublication . Martins, Helena; Reis, Ana; Salgado, Ana Isabel; Magalhães, Andreia Carla Fonseca; Sousa, Zita; Dores, Artemisa RochaO modelo de 5 fatores (Big Five) organiza a personalidade humana em cinco fatores: neuroticismo, extroversão, abertura à experiência, amabilidade e conscienciosidade. O Neo-Five Factor Inventory (Neo-FFI) avalia a personalidade no modelo teórico referido. Neste trabalho apresentamos os esforços de validação da escala para estudantes portugueses de tecnologias da saúde, incluindo fiabilidade, análise fatorial exploratória e análise fatorial confirmatória.
- Características psicométricas da Escala de Empatia de Jefferson em estudantes de Tecnologias da SaúdePublication . Reis, Ana; Martins, Helena; Salgado, Ana Isabel; Magalhães, Andreia; Sousa, Zita; Dores, Artemisa RochaO impacto positivo da Empatia no contexto das profissões de saúde é consensualmente aceite pela comunidade científica. Diversos estudos têm sido desenvolvidos na área da Medicina, mas os resultados têm-se revelado controversos. No entanto, são escassos os estudos que se debruçam sobre a Empatia entre os estudantes das Tecnologias da Saúde, pelo que é objetivo deste trabalho a validação da Escala de Empatia de Jefferson – versão para estudantes para o contexto das tecnologias da saúde.
- Competências pessoais e sociais: quando as soft skills merecem destaque junto dos futuros gestoresPublication . Martins, Helena; Sousa, Isabel Paiva deAs unidades curriculares de Competências Pessoais e Sociais I e II são elementos semestrais do currículo obrigatório da Licenciatura em Gestão da Faculdade de Economia da Universidade do Porto (FEP). Reconhecida pela excelência de um ponto de vista técnico, a Faculdade de Economia da Universidade do Porto integrou há cerca de 6 anos estas UC de Competências Pessoais e Sociais no seu currículo em Gestão, de modo a aumentar a competitividade e integração dos seus recém-licenciados no mercado de trabalho, tendo as mesmas sido reformuladas pela atual equipa docente em 2015-2016.
- Competências transversais: desenvolver competitividade, promover empregabilidadePublication . Martins, Helena; Dores, Artemisa Rocha; Vieira, Mónica; Prudêncio, CristinaA Escola Superior de Saúde do Politécnico do Porto (ESS) é a primeira instituição de Ensino Superior a oferecer a inovadora Licenciatura em Biotecnologia Medicinal, que forma este ano a sua primeira turma de licenciados. O curso apresenta-se como uma formação de banda larga com potencial de ação em diversas áreas científicas e tecnológicas, sendo o seu perfil de formação altamente adaptável. A Unidade Curricular (UC) de Competências Transversais insere-se no primeiro semestre do último ano deste ciclo de estudos e visa apoiar os estudantes no desenvolvimento de competências transversais (soft skills) que potenciem a sua transição para e inserção no mercado de trabalho.
- Comprometimento Organizacional em trabalhadores de diferentes áreas num Hospital Português: um estudo de casoPublication . Martins, Helena; Proença, TeresaO Comprometimento Organizacional é uma área de estudo em crescimento, particularmente numa economia que cada vez mais depende de serviços e do sector terciário. Neste estudo, apresentam-se os resultados exploratórios de um estudo feito num grande hospital do Norte de Portugal, em que 938 sujeitos responderam à Escala de Compromisso Organizacional – Afetivo, Normativo e de Continuidade (ECO-ANC) - uma adaptação para a população portuguesa das Organizational Commitment Scales de Meyer e Allen (1997), bem como a um conjunto de questões sócio-demográficas e relativas a aspetos da sua situação laboral. Os resultados permitem lançar alguma luz sobre a forma como os diferentes profissionais de um mesmo hospital se sentem relativamente à sua organização, no que concerne a variáveis que influenciam o Comprometimento Organizacional, e contribuem para o estudo do construto, bem como para uma visão mais holística da Gestão de Recursos Humanos nos Hospitais, já que englobam todos os tipos de trabalhadores dessa mesma instituição, num raro esforço de consideração e todos os trabalhadores de um hospital, sejam clínicos ou não clínicos.
- Constructing and validating a scale of employee satisfaction with HRM practices in the healthcare contextPublication . Martins, Helena; Proença, TeresaThe concept of HRM perceptions is a growing interest in the literature, as one of the antecedents of HRM outcomes. Regardless, not only the cognitive aspect of perception is interesting in this field (what you think) but also the affective perspective is of interest (how you feel about it). In this study we propose a scale for assessing satisfaction with the perceptions of the HRM practices. A 24 item Likert-type scale was developed considering literature review, to assess subjects’ satisfaction with Human Resources Practices in a healthcare setting. Talked reflections were held and a survey encompassing all workers from a Hospital was conducted later, with a sample of 922 subjects. Exploratory and Confirmatory Factor Analysis were performed; reliability was tested using Cronbach’s alpha. The scale presents good psychometric properties with alpha values that range from .71 to .91. Exploratory and Confirmatory Factor Analysis demonstrated that the scale presents a very good fit with CFI= 0.94, AGFI= 0.88, and RMSEA= 0.07. The present study represents a first approach in the usage of this scale and despite having a large sample, respondents originate from a single institution. This study presents a pertinent scale towards measuring a seldom explored construct of the worker-organization relationship. The scale is parsimonious and results are promising. There seems to be very little research on how subjects feel about the HRM practices. This construct, very much in line with more recent studies concerning worker perceptions can be especially interesting in the context of the worker-organization relationship.
- Coping, positive/negative affect, and academic goal attainment in first-year students from ESTSP-IPPPublication . Teixeira, Ricardo; Martins, Helena; Dores, Artemisa Rocha; Barreto, João Francisco; Santos, Andreia; Sucena, AnaLiterature claims that dispositional affect can be an antecedent of important life outcomes, such as experiences of (un)success (Lyubomirsky et al, 2005). In academic contexts, literature supports the relationship between dispositional affect and indicators of goal achievement (Chartier et al, 2011). However, little is known about the processes that might be conducive to this effect.