Browsing by Author "Coelho, Rita"
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- A construção da marca visual e os media digitais enquanto temesPublication . Coelho, RitaA construção de uma marca gráfica, signo que se pretende que identifique e sintetize uma entidade, deve ser consciente dos processos, objectivos e modus operandi que integram o seu contexto e tornam este tema ainda hoje um ponto central no design de identidade e no design de comunicação. Ainda assim, assistimos ao surgir de tendências que vão uniformizando várias marcas que procuram, passe o paradoxo, demarcar-se. Meme é um conceito originalmente publicado pelo biólogo Richard Dawkins (Dawkins, 1989), que significa ‘replicador’, sendo uma teoria alternativa para explicar a evolução humana (uma teoria que não depende dos genes, mas sim da noção de imitação: da noção de ideias que se reproduzem de pessoa para pessoa, quase como um vírus). O conceito vem da palavra grega mimeme e significa ‘aquilo que é imitado’. Este conceito foi desenvolvido por Susan Blackmore no livro The Meme Machine (1999) e, mais recentemente, esta autora introduz a ideia de teme – o meme tecnológico. Como explicar, por exemplo, que a recente imagem gráfica da NOS (2014) seja tão similar à da POV, criada por Paula Scher em 2007? E por sua vez, qual a razão da identidade visual da Optimus (magma, 2008) ser também, em certa medida, idêntica à da Nokia Trends Lab (criado por Greenspace), projecto do mesmo ramo de operação das telecomunicações? No modus operandi do trabalho de design de identidade entram em acção os media digitais, tanto no momento de concepção, como no momento de exibição e fruição das marcas gráficas. Assim, as aplicações, o software transformaram-se numa espécie de silent designers (conceito proposto por Gorb e Dumas em 1987), uma vez que são verdadeiros orientadores da resposta visual a um determinado problema: impulsionam direcções na linguagem visual do design, resultando em soluções semelhantes. Dada esta mudança de paradigmas que as novas tecnologias forjaram no zeitgeist do design, este artigo – baseado em parte da investigação de doutoramento em design – versa sobre a construção da marca gráfica e sobre a análise das categorias visuais que operam em cada signo gráfico da marca, bem como os medias digitais onde elas se inscrevem. Visualmente podemos constatar que as características dos nossos processos de percepção e as características dos meios de criação e transmissão das marcas actuam de forma a aproximar as soluções gráficas, resultando, por vezes, em temes. Com o objectivo de gerar debate académico sobre o tema da sintaxe e da retórica visual da marca gráfica, procuramos identificar e visualizar variáveis estruturais comuns das marcas realizadas com uma linguagem advinda do Estilo Internacional e das marcas mais recentes, digitais, fluídas e em sistema aberto, com a intenção de contribuir para implementar uma literacia visual que descodifique este signo icónico, dentro da actual realidade.
- A contribution of a graphic design intern at Sika PortugalPublication . Fonseca, Jorge; Coelho, RitaThis article focuses on the development of an internship that took place in the master’s degree in design at the School of Media Arts and Design of the Polytechnic Institute of Porto with the company Sika, which is focused on the construction market. The objective of this internship was to create visual solutions for innovative purposes, including 3D design and communication design projects. In this essay, we examine part of the visual results of this Master in Design internship, attempting to debate them within the context of visual identity standards’ constraints as means to, not only guide and push further the creativity of an internship design student but also, as a means to reflect on the process of broadening the academic capabilities of a design student into the professional realm. The design internship served to rethink the company's internal functions and selfimage. Methodologically, an experimental and empirical study was carried out utilizing design methodologies. Following that, visuals were created to clarify the functions and locations inside the departments of this global corporation’s main building in Portugal. The results, which have a cohesive language, respecting Sika’s visual identity, were well received by the corporate team and respond in a unified manner and as a method of grasping the intricacy of the company’s structure while offering a larger sense of connection to the full in-house workforce.
- Drawing in the visual identity design process: Casa da ArquitecturaPublication . Pereira, José Filipe; Serapicos, Pedro; Coelho, RitaThe outcome of a design project is judged by whether it succeeds or fails in achieving an objective, executing a function and the quality of how it manages to do it. This paper proposes an evaluation of the development process that leads to the final formalization and its consequent consideration. It is focused on the performative act of drawing and its performance as a tool for reflection, for mediating between rational intention and the mechanical consequence of the members who execute it (hand-brain operability), and its usefulness as a conductor of a process and communicator of development methodology and narrative. In graphic design, however synthetic and clear a manual of graphic standards and the presentation of a solution may be, the process validates the result not only by what works in practice, but by what has been discarded and has not withstood constant reflection, criticism, and testing. A final layer is added: the consideration of the aesthetic autonomy and transversal utility that the methodology anchored in the exploration of drawing can achieve. It is by investigating drawing that hypotheses are glimpsed, proposals are criticized and confirmed, and solutions are corrected and shaped. The practical case that illustrates this reflection is a two-year final project of a master’s degree in design, which includes the theoretical contextualization, the project record and the presentation of a solution for a new visual identity for the multidisciplinary cultural entity Casa da Arquitectura, in Matosinhos, Portugal. Our research question was to understand the value of drawing in the design process of this new flexible visual identity and through our active research we were able to validate drawing as a key instrument to assist ideation and testing for the solution.
- Dynamic visual identities: reflection on interaction and playfulness in visual identity design by Porto Design StudiosPublication . Coelho, Rita; Dias, SusanaThis paper is a part of an ongoing research conducted by the authors. As a primary effort of a bigger study, it aims to grasp a correlation between dynamic visual identities and contemporary society, considering the concepts of liquid modernity [1], mindfulness [2], playfulness [3] and relational design [4], among others. Some brands—particularly a sample of contemporary DVI’s from Porto Metropolitan Area’s design studios—are verified and analyzed through a condensing terminology, from Kopp [5], Kretuz [6], Olins [7, 8], Marriot [9], Nes [10], Oliveira et al. [11] to Lelis [12] and Martins et al. [13]. As methodology, we collected important references from literature review on several areas of study and some qualitative content visual analysis of dynamic visual identities from Porto’s graphic realm—our city’s design studios. As value, originality and motivation for this research, we advocate that DVIs do not seem to be taken into account by much of the scientific research in our field of expertise in our country, apart from certain authors that we refer to. We seek to share with design students and brand managers alike, the playful connections the design of a dynamic visual identity can have through a reduced attention span, that the fragmental media and capitalized culture have provoked. As a result of this exploratory research, we accomplish a preliminary contribution to the recognition of Portuguese DVIs, markedly from Porto graphic design studios—and critically reflect about how they are moving in that direction, discussing the benefits and consequences of play in DVIs.
- Exploring the users’ experience in healthcare servicesPublication . Rodrigues, Rita; Coelho, Rita; Tavares, João Manuel R. S.The challenge in Healthcare services concerns the development of an agreeable experience to the users without affecting the functionality of the service. The traditional approach of the facilities design is focused on providing the best care with the most functional service possible. Based on this paradigm, most of the times the users and their experiences and emotions are not considered when a service is designed. However, concerns with the users’ experience in services are growing, and mainly in Portugal we are starting to observe that the Institutions intend to improve and ameliorate their facilities in order to meet the users’ needs. The project described in this article was developed in one of the biggest Healthcare Institutions in the north of Portugal: Hospital de São João at Porto city. In this project, the main intention of the research was to understand which elements of the physical setting of the Institution had the most impact on the users’ experience and perceptions of the service under study. The methodologies applied to gather the data were questionnaires (applied to the patients of the institution), unstructured interviews (conducted with healthcare professionals) and direct observations performed in situ. The results revealed that the most problematic elements identified were the poor designed signage system that resulted in wayfinding difficulties for the users.
- Flexible ID: to adapt is to resistPublication . Coelho, Rita
- Healthcare signage design: a review on recommendations for effective signing systemsPublication . Rodrigues, Rita; Coelho, Rita; Tavares, João Manuel R. S.This article provides a set of recommendations, selected from the systematic literature review carried out, regarding signage systems for healthcare institutions that can be used for designing or redesigning more competent signage systems. The signage systems in healthcare settings are usually poorly designed due to the expansion of the original facilities, a lack of awareness of existing guidelines by the developers, and a lack of agreement between the existing recommendations. There are several guidelines and recommendations available in the literature; however, each work was developed for specific cultural contexts, so there is a lack of uniformity among them. Hence, there is a need to uniformize the guidelines for signage design in healthcare, in order to provide supportive information for developers to build and implement effective and efficient signage systems. This study examined the available literature on the subject and established a set of guidelines organized in categories to help the design process. A literature review was conducted, and 34 selected publications were analyzed from which recommendations were created. A best practices manual was also studied and used as the analytical framework to establish the design categories of the developed recommendations. This review resulted in guidelines divided into nine design categories that should be considered in the design and implementation process of signage systems in healthcare facilities.
- Picture marks semiotics between ontwerpen and vormgevingPublication . Coelho, Rita; Aires, EduardoThis project seeks to implement and operationalize an analytical and schematic tool proposed in the doctoral thesis of Eduardo Aires applied to the first pages of newspapers (FBAUP: 2006), to the study of the symbol within the visual identity – the picture mark – starting with its semiotic analysis. Our research has the main objective to contribute to providing guidelines to facilitate both the communication and the methodology used by students and professionals of graphic design, translating, in a graphic way, implicit phenomena that is still in the spectrum of intuition, concerning Identity Design (specifically, the design of the graphic mark), and bringing them to the field of scientific definitions. It is our intention to provide the design of a picture mark, a graphic sign which is intended to synthesize, identify and bring positive values about an entity, with an educational tool that would constitute itself as knowledge so far nonexistent.
- O risco no desenho de observação como estratégia para estudantes do 1º ano em Design, na ESMADPublication . Coelho, RitaUm dos desafios no atual contexto de ensino superior debate-se com a questão do envolvimento, compromisso e empenho dos estudantes; mesmo daqueles que, pela natureza da área de estudo, estão inclinados ao aprender fazendo, como nas áreas criativas e, em particular, no Design. Este artigo aborda uma experiência pedagógica interdisciplinar entre as unidades curriculares (UC)de Técnicas de Desenho para Design Gráfico(TDG) e Técnicas de Desenho para Design Industrial (TDI), com a ideação, desenvolvimento e a utilização de dados, (concebidos com os estudantes) de modo a sortear os constrangimentos do desenho, quer a nível de tempo, quer a nível de tipologia e objetivos. Os desenhos rápidos, esboçados, garatujados, de linha contínua, reta ou curva e cegos, ensaiados pelas formas lançadas no dado, não são mais do que uma resposta ao risco, ao desafio que é promovido pelo processo criativo, nesta experiência que antecipa e ensaia o projeto, nos seus constrangimentos, de braço dado com o pragmatismo nas suas hesitações, a par e passo com a necessidade de resolução num tempo restrito. O estudante, ao lançar os dados (num sentimento de certo controlo dentro de um processo lúdico de sorte e acaso),prevê a necessidade de estar aberto ao risco e ao erro –uma disposição que exercita a criatividade, algo positivo no contexto do processo de Design e visível nos resultados desta experiência pedagógica, concretamente: no acelerar de crescimento no Desenho, na acuidade de observação, no controlo da técnica, na síntese do essencial do referente observado. Permitiu avanço nos domínios de comunicação do gesto, da expressão e do treino intelectual que, como um risco numa folha, traça uma ponte entre autor, referente e observador. Traduziu-se também numa liberdade e ultrapassagem do medo do erro, abraçando-o e assumindo-o como uma forma de aprendizagem no contexto de sala de aula.
- Semiótica da marca: contributos para a construção de uma ferramenta analítica e operacional dentro da prática do design de identidadePublication . Coelho, RitaNo nosso contexto hiper-moderno, há factores que influenciam a nossa percepção e consequente grau de afeição ou rejeição para com as entidades. Pese embora o facto de que a marca gráfica (desvinculada do signo tipográfico) ser uma parcela dentro do conjunto maior do design de identidade, esta merece ser estudada na actual conjuntura: uma conjuntura onde está presente uma crise financeira e social, com altos níveis de desemprego e situações que, embora não sendo nefastas, não devem ser ignoradas – como é o caso da crescente criação de identidades em outsourcing ou da maior acessibilidade aos computadores e processos criativos por parte de designers e não designers. O nosso principal objectivo é o de criar um um manual de práticas compilando uma gramática da marca gráfica que a explicite aos jovens designers. Já verificamos que esta ferramenta pode ser transferida para conceber e analisar outros artefactos gráficos. Pretendemos examinar se são válidos na contemporaneidade os axiomas da gestalt ou os preceitos formulados nos anos 50/60 como os de Jacques Bertin, continuando a ser uma boa base no processo de criação e percepção das marcas gráficas. Com a mudança de paradigmas que as novas tecnologias forjaram no zeitgeist do design e na actual conjuntura, procuramos confirmar se esses preceitos são válidos tanto nas marcas intemporais como nas marcas contemporâneas e fluídas, e criar uma ferramenta pedagógica que contribua para implementar uma literacia visual que descodifique este signo icónico, dentro desta nova realidade. Nela, com o acesso aos novos meios digitais, de interacção e colaboração, surgem expressões emotivas por parte de designers, estudantes e utilizadores nos sites da especialidade, sobre marcas gráficas, provando o interesse no objectivo deste projecto em curso.