ESE - PSI - Artigos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESE - PSI - Artigos by Author "Barros, Sílvia"
Now showing 1 - 10 of 16
Results Per Page
Sort Options
- Assessing the quality of Portuguese child care programs for toddlersPublication . Barros, Sílvia; Aguiar, CecíliaThe purpose of this study was to describe the quality of toddler child care classrooms in the district of Porto, in the north of Portugal. One hundred and sixty classrooms for children between 1 and 3 years of age participated in this study. Results suggested the existence of poor average quality and absence of good-quality classrooms. Child–adult ratio was a statistically significant predictor of overall child care quality (with lower ratios associated with higher quality). The results of this study provide information on the applicability of ITERS-R to a new cultural and linguistic context, suggesting the need to enhance the quality of Portuguese programs serving toddlers.
- Comparing Aspects Of The Process Quality In Six European Early Childhood Educational SettingsPublication . Zachopoulou, E.; Grammatikopoulos, V.; Gregoriadis, A.; Gamelas, A.; Leal, T.; Pessanha, Manuela; Barros, Sílvia; Liukkonen, J.; Loizou, E.; Henriksen, C.; Olesen, L. Sanders; Ciolan, L.The European project ‘Early Change’ (http://earlychange.teithe.gr) attempts to evaluate the quality of early childhood education (ECE) environments of six European countries, Greece, Portugal, Finland, Denmark, Cyprus and Romania. The purpose of this paper is to compare the level of two dimensions of the process quality of these environments a) Space & Furnishings, and b) Personal Care Routines. Theorists, practitioners and researchers agree that in order to provide qualitative education to young children, one of the basic needs of all children must be met; that need is the protection of their health and their safety. A high quality early childhood education program must contain a safe and stimulating environment for the child (Lindsey, 1998). Such an environment includes indoor space, outdoor space, furniture, and room arrangement, and it is considered an integral part of a high quality early childhood program. 117 early educators from the six participating countries attended the training seminars about the evaluation of ECE quality using the Early Childhood Environmental Rating Scale-R (ECERS-R). The trained educators evaluated the 8 indicators of the subscale ‘space & furnishings’ and the six indicators of the subscale ‘personal care routines’ in approximately 600 early childhood classrooms from six European countries. The results of this study highlight the similarities and differences concerning the specific dimensions of the process quality of ECE environments in six European countries, and reflect the diversity of ECE environment across these countries. The findings of this study may provide a valuable insight to researchers and educational policy makers for an enhanced understanding of the cultural diversities and the strengthening of the common values and targets of the European Union.
- Contributos para o estudo da qualidade em contexto de creche na área metropolitana do PortoPublication . Aguiar, Cecília; Bairrão, Joaquim; Barros, SílviaO presente estudo constitui um primeiro contributo para o estudo da qualidade de estruturas pré-escolares, neste caso creches, da Área Metropolitana do Porto. Foram estudadas 30 salas de creche destinadas a crianças entre os 12 e os 36 meses, com base num instrumento que avalia a qualidade das creches nos seus aspectos estruturais e processuais. Os resultados revelam a existência de valores médios compatíveis com uma qualidade baixa, não se tendo verificado salas de creche com boa qualidade
- Dimensões da qualidade das salas de creche do distrito do PortoPublication . Barros, Sílvia; Leal, TeresaEste estudo teve como objectivo principal descrever a qualidade de 110 salas de creche do distrito do Porto, frequentadas por crianças com idades compreendidas entre os 12 e os 36 meses, com base na utilização da Escala de Avaliação do Ambiente de Creche - Revista (ITERS-R). Verificou-se que 39% das salas observadas revelaram possuir uma qualidade mínima (i.e., os serviços davam resposta a necessidades de guarda e, em pequeno grau, a necessidades de desenvolvimento básicas) e que as restantes salas podiam ser consideradas de qualidade pobre. Os resultados apontam para a necessidade de se reflectir acerca da educação e dos cuidados em contexto de creche e de se efectuar um investimento no sentido de se promover a sua qualidade.
- Escala de avaliação dos estilos de ensino: qualidades psicométricas dos dadosPublication . Cruz, Orlanda; Aguiar, Cecília; Barros, SílviaEste trabalho apresenta uma escala de avaliação da qualidade dos comportamentos interactivos maternos. Embora este instrumento tenha sido utilizado no contexto de um projecto mais amplo que visa estudar os determinantes maternos da qualidade do envolvimento da criança, este artigo centra-se especificamente nas decisões metodológicas relativas à observação dos comportamentos interactivos maternos. A Escala de Avaliação dos Estilos de Ensino (EAEE) foi utilizada para observar os comportamentos interactivos de 120 mães de crianças em idade de creche, numa situação de jogo livre, seguida de arrumação dos brinquedos. Cada díade foi observada em três momentos diferentes. A análise das dimensões subjacentes, dos coeficientes de consistência interna e de acordo inter-observadores, bem como da consistência temporal dos dados, permite concluir que a EAEE é uma medida útil e adequada dos comportamentos interactivos de mães portuguesas em situações diádicas de jogo.
- Evaluation of early childhood education quality across EuropePublication . Grammatikopoulos, V.; Gregoriadis, A.; Liukkonen, J.; Zachopoulou, E.; Gamelas, A.; Leal, T.; Pessanha, Manuela; Barros, SílviaThe aim of the current study was to present the initial results of the evaluation of early childhood education (ECE) quality in six European countries. This study discusses various aspects of the ECE quality in different educational systems. Such comparisons can create a fertile ground for communication and collaboration among the educational communities of different European countries and promote open education. Implications and future recommendations are also discussed.
- Infant child care quality in Portugal: Associations with structural characteristicsPublication . Barros, Sílvia; Cadima, Joana; Bryant, Donna M.; Coelho, Vera; Pinto, Ana Isabel; Pessanha, Manuela; Peixoto, CarlaThis study examines the quality of infant center care in Portugal through a multi-measure approach and investigates the associations among process quality dimensions and structural quality indicators. Ninety infant child care classrooms were observed during two full mornings with the Infant/Toddler Environment Rating Scale (ITERS-R), the Classroom Assessment Scoring System-Infant (CLASS-Infant) and the Caregiver Interaction Scale (CIS). Results revealed that a two-factor structure of process quality with the domains (a) Relationships and (b) Use of Space and Materials provided the best fit to the data. Of the structural indicators that were examined, teacher training showed the most robust relation to both process quality domains. In addition, classrooms with smaller groups and in centers located in non-urban areas were likely to show more sensitive relationships between teachers and infants. These findings have implications for public policy and professional development efforts on infant center care.
- Infant child care quality in Portugal: Associations with structural characteristicsPublication . Barros, Sílvia; Cadima, Joana; Bryant, Donna M.; Coelho, Vera; Pinto, Ana Isabel; Pessanha, Manuela; Peixoto, CarlaThis study examines the quality of infant center care in Portugal through a multi-measure approach and investigates the associations among process quality dimensions and structural quality indicators. Ninety infant child care classrooms were observed during two full mornings with the Infant/Toddler Environment Rating Scale (ITERS-R), the Classroom Assessment Scoring System-Infant (CLASS-Infant) and the Caregiver Interaction Scale (CIS). Results revealed that a two-factor structure of process quality with the domains (a) Relationships and (b) Use of Space and Materials provided the best fit to the data. Of the structural indicators that were examined, teacher training showed the most robust relation to both process quality domains. In addition, classrooms with smaller groups and in centers located in non-urban areas were likely to show more sensitive relationships between teachers and infants. These findings have implications for public policy and professional development efforts on infant center care.
- Influência da qualidade dos contextos familiar e de creche no envolvimento e no desenvolvimento da criançaPublication . Pessanha, Manuela; Pinto, Ana Isabel; Barros, SílviaO presente estudo analisou a influência da qualidade dos contextos educativos (casa e creche) no envolvimento da criança com adultos, pares e objectos, observado em contexto de creche, e no seu desenvolvimento cognitivo, social e de linguagem. Participaram 120 crianças do Distrito do Porto, respectivas famílias e educadores. Os resultados indicaram que características da criança, a qualidade da sala de creche e os comportamentos interactivos dos educadores influenciam o envolvimento da criança em diferentes níveis de sofisticação. Verificou-se a existência de efeitos de pequena magnitude da qualidade das salas de creche nos resultados desenvolvimentais. Evidenciou-se também a existência de efeitos, pequenos a moderados, da qualidade do ambiente familiar no desenvolvimento das crianças.
- Influência da qualidade dos contextos familiar e de creche no envolvimento e no desenvolvimento da criançaPublication . Pessanha, Manuela; Pinto, Ana Isabel; Barros, SílviaO presente estudo analisou a influência da qualidade dos contextos educativos (casa e creche) no envolvimento da criança com adultos, pares e objectos, observado em contexto de creche, e no seu desenvolvimento cognitivo, social e de linguagem. Participaram 120 crianças do Distrito do Porto, respectivas famílias e educadores. Os resultados indicaram que características da criança, a qualidade da sala de creche e os comportamentos interactivos dos educadores influenciam o envolvimento da criança em diferentes níveis de sofisticação. Verificou-se a existência de efeitos de pequena magnitude da qualidade das salas de creche nos resultados desenvolvimentais. Evidenciou-se também a existência de efeitos, pequenos a moderados, da qualidade do ambiente familiar no desenvolvimento das crianças.