Loading...
26 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 26
- Designing learning paths: Contributions to the organization of b-learning initiativesPublication . Peres, Paula; Oliveira, Lino; Jesus, Ângelo; Silva, ArmandoThis article presents a simple guide that supports the pedagogical planning process. Besides the knowledge that will be shared, structuring an learning unit or a course demands reflection and effort in the teaching/learning development. The work described in this paper proposes a guide that speeds the process of defining online learning strategies by crossing cognitive objectives, pedagogical models, techniques and free web tools. The usefulness of the results obtained can be viewed on the perspectives of both student and teacher, thus it is a mediation instrument among all the players in the learning process. At the same time, it helps the bureaucratic procedures that are usually associated. We conclude this paper by presenting a set of recommendations obtained by the application of the pedagogic planning suggested in an implementation of an online course.
- E-Comunicando: desafios na implementação de uma conferência com emissão streamingPublication . Jesus, Ângelo; Silva, Armando; Oliveira, Lino; Peres, Paula; Castro, António de; Araújo, Maria José; Lima, Vanda; Liberal, Ana; Mesquita, Anabela; Ferreira, RuiA Internet e várias aplicações web são usadas virtualmente em todos os domínios das atividades humanas. A preparação de conferências é um dos exemplos onde a internet é amplamente utilizada para divulgação das informações sobre um evento futuro (através de e-mail e websites), Registo do participantes e submissão e armazenamento de documentos associados ao evento. No âmbito da 1ª Convenção Nacional do Ensino a Distância , o Instituto Politécnico do Porto, propôs-se organizar este evento de forma integrada – presencial e online. Resultando a experiência acumulada da Unidade de e-Learning e Inovação Pedagógica, e com o expertise de técnicos especializados, a C convenção foi realizada no dia 6 de Maio de 2019, envolvendo com cerca de meia centena de participantes online a a distância, e cerca de 30% dos oradores estiveram a distância . Com este paper pretendemos partilhar experiência e conhecimento, focando-nos nos aspetos organizacionais, comunicacionais, tecnológicos , legais e financeiros associados a um evento desta natureza.
- Desafios na integração das tecnologias educativas no ensino superior. Um relato de experiênciaPublication . Jesus, Ângelo; Silva, Armando; Peres, Paula; Oliveira, LinoO processo de introdução de práticas de e/b-learning nas instituições de ensino, nem sempre é formalizado e assumido pela instituição desde o início do processo. Frequentemente, as primeiras práticas de e/blearning surgem como manifestações voluntárias de docentes que têm algum tipo de afinidade ou formação prévia com as tecnologias educativas. O desenvolvimento efectivo de uma política de formação em modalidade de e/b-learning, por parte de uma instituição, implica dar lugar a práticas formalizadas que sejam assumidas como “opção estratégica”, para serem incorporadas, de forma sistemática e sustentada, na prática pedagógica dos seus profissionais. Este trabalho pretende dar a conhecer os desafios da integração das tecnologias educativas numa instituição de ensino superior, mostrando de que forma uma gestão centralizada e uma formação dos docentes pode contribuir para uma integração eficaz de práticas de e/b learning.
- Experiência de formação docentePublication . Jesus, Ângelo; Silva, Armando; Peres, Paula; Oliveira, LinoAs competências do professor online são muito diferentes das exigidas a um professor dito “tradicional”. Este artigo relata uma experiência de formação e tutoria de um curso online, com mais de 100 formandos. A dimensão desta “turma” exigiu soluções adequadas, nomeadamente a criação de uma estrutura de tutoria dinâmica suportada por uma equipa de quatro tutores. A atuação desta equipa de tutores desenrola-se em várias dimensões - pedagógica, técnica, social e de gestão. Este artigo descreve a experiencia desenvolvida e termina com algumas considerações na transferibilidade de práticas.
- Tools to evaluate b-Learning coursesPublication . Peres, Paula; Oliveira, Lino; Silva, Cândida; Lima, VandaIn 2005, there was an event that definitely influenced the way we deal with information: a new Web was born. Although high school students are “natives” or “digital immigrants”, and therefore feel comfortable with technology, it was possible to see their reduced involvement in the proposed learning activities available in LMS Moodle. In an attempt to capture the students' interest and consequently the real learning, we tried to define new strategies, practices and applications in the field of Information management, organization of information, Information sharing. At same time we also pursue the objective of quality. Measuring the quality of a b-learning environment is critical to determine the success of a b-learning course. In Portugal, there is a standard NP 4545: 2015 that establishes the requirements to evaluate the quality of the curricular units and courses with a strong E-learning component. The online coursed offered by the Unit of e-Learning and Pedagogical Innovation of Polytechnic of Porto (e-IPP) take into account the specific learning context, the Soft skills to be developed, the cognitive objectives, pre-requisites, web technologies, learning outcomes, synchronous and asynchronous sessions and learning resources. The present study intends to demonstrate, through a practical case, the relevance of all the preparation and development of courses in e/b-learning regime based on the requirements of the NP 4545: 2015, as a factor of credibility and pedagogical innovation. In this way, an implementation proposal is presented on the basis of an internal procedure. This is documented and details the activities and the responsibilities and is structured in four phases: 1st)Design and planning of the course: It aims to guide the proponent, in what concerns the elements related to the course to be proposed to the e-IPP Unit and its follow-up opinion and approval; 2nd)Disclosure of the course: It is intended to ensure that in the dissemination of the course all relevant information is provided to the potentially interested in the e-IPP web environment; 3rd)Course implementation: Its purpose is to define the way of implementation and operation of the course in the training support platform; and finally the 4th) Evaluation and revision of the course: This is intended to measure the quality of the course, that is, to see to what extent what has been accomplished has met the needs and expectations of the stakeholders. With this work, a procedure is materialized, which is related to the development of courses in e/b-learning regime in the e-IPP, based on the requirements of the NP 4545: 2015. It is also mentioned that this is a primordial and basic document in the scope of the future certification of the courses of this Unit, ensuring the quality of the training offer. Results presented will help institutions to deliver services with more quality and improve their long-term competitiveness.
- Formação para a Inovação Pedagógica no Politécnico do PortoPublication . Oliveira, Lino; Jesus, Ângelo; Silva, Armando; Peres, PaulaO Politécnico do Porto (P. Porto), sendo uma instituição de ensino superior, assume como linha estratégica de atuação e desenvolvimento para os próximos anos letivos, a promoção de iniciativas de formação em regime de e/b-learning e o desenvolvimento da utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no ensino, na aprendizagem e na investigação, enquadrado na agenda digital europeia de promoção do mercado digital, novas qualificações e novos empregos
- Integração de aplicações Web 2.0 e sistemas de gestão de conteúdos em ambientes pessoais de aprendizagemPublication . Oliveira, Lino; Moreira, FernandoA utilização de aplicações Web 2.0 no processo ensino/aprendizagem tem vindo a intensificar-se nos últimos tempos, mais por iniciativas individuais de docentes e estudantes do que por estratégia das Instituições de Ensino. Este artigo apresenta um projecto já em curso que consiste na implementação de uma plataforma de criação de ambientes de aprendizagem controlados pelos estudantes, integrando aplicações Web 2.0 e sistemas de gestão de conteúdos. A plataforma permitirá a utilização segura de conteúdos criados em aplicações Web 2.0, no processo de avaliação, possibilitando a sua publicação na infra-estrutura controlada pela Instituição de Ensino Superior, contribuindo assim para a adequação do binómio ensino/aprendizagem ao novo paradigma implicado no processo de Bolonha.
- 3C@CTDI: colaboração, contribuição e comunidade em CTDIPublication . Silva, Cândida; Oliveira, Lino; Carvalho, Milena; Martins, SusanaLos profesores de la licenciatura en Ciencias e Tecnologías da Documentaçáo e Informaçáo (CTDI) se preparan para sacar partido de las herramientas Web 2.0 como un complemento de su actividad lectiva. En este contexto, se presenta el Grupo de Investigación PlGeCo que pretende, por un lado, implementar la utilización de herramientas Web 2.0 de tal forma que se pueda conseguir ciertas premisas que actualmente orientan la nueva generación web (colaboración, contribución, comunidad), aplicando-las á la actividad lectiva e, por otro lado, el estímulo de la producción científica de los profesores y académica de los alumnos, así como su posterior análisis. Se ha hecho una valoración de los proyectos en curso y se discuten las expectativas esperadas presentado un análisis de las perspectivas y ambiciones futuras del grupo
- Personal learning environments: integration of Web 2.0 applications and content management systemsPublication . Oliveira, Lino; Moreira, FernandoThis paper presents an ongoing project that implements a platform for creating personal learning environments controlled by students, integrating Web 2.0 applications and content management systems, enabling the safe use of content created in Web 2.0 applications, allowing its publication in the infrastructure controlled by the HEI. Using this platform, students can develop their personal learning environment (PLE) integrated with the Learning Management System (LMS) of the HEI, enabling the management of their learning and, simultaneously, creating their e-portfolio with digital content developed for Course Units (CU). All this can be maintained after the student completes his academic studies, since the platform will remain accessible to students even after they leave the HEI and lose access to its infrastructure. The platform will enable the safe use of content created in Web 2.0 applications, allowing its protected publication in the infrastructure controlled by HEI, thus contributing to the adaptation of the L&T paradigm to the Bologna process.
- Towards e-learning 2.0: case study of an e-learning environmentPublication . Queirós, Ricardo; Oliveira, Lino; Pinto, Mário; Silva, CândidaIn these days the learning experience is no longer confined within the four walls of a classroom. Computers and primarily the internet have broadened this horizon by creating a way of delivering education that is known as e-learning. In the meantime, the internet, or more precisely, the Web is heading towards a new paradigm where the user is no longer just a consumer of information and becomes an active part in the communication. This two-way channel where the user takes the role of the producer of content triggered the appearance of new types of services such as Social Networks, Blogs and Wikis. To seize this second generation of communities and services, educational vendors are willing to develop e-learning systems focused on the new and emergent users needs. This paper describes the analysis and specification of an e-learning environment at our School (ESEIG) towards this new Web generation, called PEACE – Project for ESEIG Academic Environment. This new model relies on the integration of several services controlled by teachers and students such as social networks, repositories libraries, e-portfolios and e-conference sytems, intelligent tutors, recommendation systems, automatic evaluators, virtual classrooms and 3D avatars.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »