Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Caldeira, Amélia

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Interdisciplinary Team Work
    Publication . Abreu, Stella; Caldeira, Amélia; Costa, Alexandra R.; Gomes, Tiago; Roque, Luis A.C.
    In this work, we describe an interdisciplinary teaching experiment involving three subjects of the scientific area of Mathematics and a fourth one in the area of Management. Using only one project, the students developed skills, in an integrated way, in the fields of the subjects involved. The structure of the project is described in detail. It is shown how the knowledge obtained in the different subjects is needed and how it connects together to answer the proposed challenges. We report the progress of the students’ work, the main difficulties and the skills developed during this process. We conclude with a reflection on the main problems and gains that may arise in projects of this kind.
  • ChatGPT no contexto do Ensino superior: O caso da sua aplicação numa unidade curricular
    Publication . Costa, A.R.; Viegas, C.; Lima, N.; Caldeira, A.
    (Contexto) O uso de ferramentas de IA, particularmente o ChatGPT, tem sido generalizado nos últimos anos. A sua aplicação na educação tem sido criticada por alguns e apoiada por outros. Nesta comunicação apresentamos o caso de um trabalho realizado numa unidade curricular de um curso de licenciatura em Engenharia Informática em que o uso do ChatGPT não só foi incentivado como obrigatório. Foi solicitado aos alunos que utilizassem esta ferramenta de forma ética e crítica, comparando os resultados com referências bibliográficas. No final foi realizado um questionário com o objetivo de compreender as perceções dos alunos sobre o trabalho e o uso do ChatGPT.
  • Sucesso académico no Ensino Superior
    Publication . Costa, Alexandra R.; Caldeira, Amélia; Marinho Araujo, Claisy Maria; Almeida, Leandro S.
    (Excerto da introdução) Nas últimas décadas assistimos a profundas mudanças no Ensino Superior (ES). De entre elas, e em resposta à maior carência de profissionais qualificados por parte das instituições sociais e das empresas, destacam-se o aumento crescente do número de estudantes ingressantes e os seus perfis mais diversificados em termos de idade, origem social, grupo étnico, background académico anterior e projetos de carreira, entre outros. Apesar da sua crescente atratividade, inclusive o reconhecimento que o diploma do ensino superior permanece ainda como um passaporte interessante para um mais fácil acesso ao mercado de trabalho, e ainda a profissões mais bem pagas e socialmente valorizadas, a verdade é que a frequência do ES não resulta em sucesso para todos os estudantes uma vez ingressados. Consoante o país e as formas de organização dos cursos ou das exigências de acesso, as taxas de abandono, tendencialmente mais elevadas logo nos primeiros anos, oscilam na generalidade dos países entre os 10% e os 40% de ingressos. Pensando nalgumas caraterísticas dos próprios estudantes que ajudem a compreender as razões de tal abandono, os problemas na transição do Ensino Secundário para o Superior, as expectativas desfasadas com a realidade, a dificuldades de integração e adaptação e os baixos índices de aprendizagem e de rendimento são alguns dos problemas identificados na literatura e que não favorecem a permanência e a conclusão dos cursos. Por outro lado, considerando variáveis mais contextuais, podemos pensar que a forma de organização do ES, as suas práticas de ensino e de avaliação, ou a própria cultura ou ambiente académico podem não favorecer a integração da diversidade (...).
  • Low-Cost Videos for Learning Mathematics by Teaching
    Publication . Caldeira, Amélia; Lopes, S. O.; Figueiredo, Isabel; Costa, Alexandra R.
    Technology plays an important role in everyday life and can be used in education. Video is a source of material that can play an important role in the teaching and learning field. Using videos engages students, aids student retention of knowledge, motivates interest in the subject matter, and illustrates the relevance of many concepts. In this chapter, the authors describe two teaching experiences involving videos, where the students made a video about solving a concrete mathematical problem. In this video, the students should explain the problem resolution to their colleagues (playing the role of teacher). The results of the impact of this kind of project in the students' motivation are also presented.
  • Políticas de inclusão, permanência e sucesso académico: os casos de Portugal e Brasil
    Publication . Marinho-Araujo, Claisy; Almeida, Leandro S.; Costa, Alexandra R.; Caldeira, Amélia
    (Excerto da introdução) Anualmente aumenta em quantidade e diversidade a população estudantil que frequenta o Ensino Superior (ES) na grande maioria dos países, nomeadamente nos países em processo mais recente de desenvolvimento social e económico. As instituições sociais, e em particular as empresas, requerem quadros profissionais mais capacitados do ponto de vista técnico e científico, assim como um conjunto mais alargado de competências. Jovens e adultos, muitos destes buscando especialização e atualização, sentem o desafio da qualificação como forma de responderem proativamente a estas demandas atuais e futuras da sociedade. Os governos e as instituições são chamados à definição de políticas e implementação de medidas que favoreçam o ingresso, a permanência, a conclusão dos cursos e a empregabilidade dos diplomados. Neste quadro, o ES se caracteriza como um sistema de ensino complexo na sua missão e práticas. (...)
  • Da aprendizagem ao sucesso académico: A perspetiva dos estudantes do Ensino Superior
    Publication . Costa, Alexandra R.; Caldeira, Amélia
    (Excerto introdução) A aprendizagem é o maior determinante do desenvolvimento humano. A forma como aprendemos influencia o curso do nosso desenvolvimento pessoal, profissional e social (Kolb & Kolb, 2005). Ainda que aprendizagem e ensino possam ser fenómenos perfeitamente dissociáveis, a aprendizagem formal, em contexto escolar, resultante da relação estabelecida entre professore aluno assume considerável importância atendendo a que consiste na resposta planeada às exigências do próprio processo de aprendizagem (Santos, 2001). No ensino superior (ES) o estudo da aprendizagem não poderá ser dissociado da fase de desenvolvimento do estudante. O ingresso no ES acontece habitualmente numa fase de entrada do estudante na vida adulta e, como tal, acompanhada por processos de desenvolvimento social e emocional com interferência na vida do estudante e na forma como este se envolve na aprendizagem (Almeida et al., 2018). Confrontado com diferentes métodos de ensino, novos contextos, necessidade de aquisição de competências que lhe permitam fazer face às mudanças a que está sujeito e com a gestão das suas próprias expectativas frequentemente demasiado elevadas, muitos estudantes sentem necessidade de fazer alterações e adaptações ao seu próprio processo de aprendizagem (Almeida et al., 2018; Costa et al., 2016). Face a estas necessidades, os estudantes desenvolvem várias abordagens à aprendizagem, intimamente associadas às condições do contexto em que estão integrados.
  • Learning by teaching with videos
    Publication . Caldeira, Amélia; Costa, Alexandra; Lopes, Sofia
    In today's world, technology plays an important role, and its influence is evident in almost every domain, and education is no exception. The introduction of new technologies represents a valuable resource in improving the teaching and learning process. Of these resources, video has been used to support student learning. From traditional classrooms to online platforms, videos have become invaluable tools for teachers and students alike, enriching the academic experience. This work focuses on the LIGHTS project, which began in 2018. This project aims to improve students' mathematical communication: (i) organize and link students' mathematical thinking through communication; (ii) communicate logical and clear mathematical thinking to colleagues, Teachers, and others; (iii) analyse and evaluate mathematical thinking and strategies; (iv) use mathematical language to express mathematical ideas correctly. The LIGHTS project involves the use of videos where students take an active role in the video, rather than a passive, contemplative role. Specifically, they produce videos centered around specific mathematics topics. By adopting this strategy, students become more motivated to learn mathematics, avoiding giving up and abandoning curricular units related to mathematics. The LIGHTS project is also a strategy to integrate new students into higher education. In this paper we will describe how the project was implemented over the last six years and the profile of the participating students (and the curricular units and degrees where this participation took place).
  • Proceedings book of the Conference on Academic Success in Higher Education
    Publication . Costa, Alexandra R.; Caldeira, Amélia; Alves, Gustavo R.
    (Excerpt of the Scientific Committee Chair message) The scientific program of the CASHE 2022 edition includes 12 presentations, which represents an acceptance ratio of 63% (i.e., a rejection rate of 37%). These contributions will be presented in 3 technical sessions. One of these sessions gathers the contributions which have been signaled as candidates for the best paper award, providing an opportunity for the jury to assess the presentations in parallel with the technical quality already evaluated by the reviewers. The conference program also includes one invited thematic session, two invited keynotes, and two roundtables, besides the traditional opening and closure sessions, the last one also including the delivery of the best paper award. The invited thematic session, organized by Leandro Almeida, from the Education Research Centre of the University of Minho, addresses the topic of “Improving success in Higher Education”. The invited keynotes will be delivered by Diana Mesquita, from the Portuguese Catholic University, and by Juarez Bento da Silva, from the Federal University of Santa Catarina, Brazil. Diana Mesquita addresses the topic “Do you feel students’ resistance to active learning? Possibilities to the teaching practice” and Juarez Bento Silva addresses the topic “Academic trajectory linked to research and extension: the experience of the Laboratory of Remote Experimentation of the Federal University of Santa Catarina”. The first roundtable will debate the contribution of Research Centers to the academic success of students who engage in R&D activities. The second roundtable will debate the impact of double degrees and internationalization in academic success, gathering Rectors from several Federal Institutes of Brazil, in a session moderated by Antonio Vega y de la Fuente, Vice-President of ISEP. To conclude, I would like to thank the entire Scientific Committee, and each member individually, for their contribution to the scientific quality of the event, translated into a careful review of the submissions received and the feedback given to the authors. Finally, I hope all CASHE2022 participants may enjoy the event to the fullest, interacting in it for the improvement of Academic Success in Higher Education.
  • The Effects of Motivation in Student Academic Success
    Publication . Caldeira, Amélia; Lopes, Sofia O.; Costa, Alexandra R.; Figueiredo, Isabel
    It is common sense, that the student s motivation is a key element within the learning process, and technology is an important tool to motivate students for learning. The modern world is becoming a place where a huge variety of technologies emerges, for example, smartphones, computers, videos.... The use of technology, in the learning process, is a breath of fresh air inside and outside the classroom Videos is a source of material that can play an important role in the students ‘motivation. In this work, we described an initiative where the videos play an important role in the teaching and learning field. , we analyse the student academic success when they experience this kind of project. In this work, we study student results in an academic year where no videos were produced and in an academic year where videos were produced, and we make a comparative study.