ESMAD - uniMAD - Comunicações em eventos científicos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESMAD - uniMAD - Comunicações em eventos científicos by Title
Now showing 1 - 10 of 12
Results Per Page
Sort Options
- A contribution of a graphic design intern at Sika PortugalPublication . Fonseca, Jorge; Coelho, RitaThis article focuses on the development of an internship that took place in the master’s degree in design at the School of Media Arts and Design of the Polytechnic Institute of Porto with the company Sika, which is focused on the construction market. The objective of this internship was to create visual solutions for innovative purposes, including 3D design and communication design projects. In this essay, we examine part of the visual results of this Master in Design internship, attempting to debate them within the context of visual identity standards’ constraints as means to, not only guide and push further the creativity of an internship design student but also, as a means to reflect on the process of broadening the academic capabilities of a design student into the professional realm. The design internship served to rethink the company's internal functions and selfimage. Methodologically, an experimental and empirical study was carried out utilizing design methodologies. Following that, visuals were created to clarify the functions and locations inside the departments of this global corporation’s main building in Portugal. The results, which have a cohesive language, respecting Sika’s visual identity, were well received by the corporate team and respond in a unified manner and as a method of grasping the intricacy of the company’s structure while offering a larger sense of connection to the full in-house workforce.
- Design of an application for collaboration and interaction with animated content for children in a television ecosystemPublication . Teixeira Marques, JorgeThe ongoing research project presented in this paper aims to propose and evaluate models of interaction with audiovisual animated content in an interactive television ecosystem. Through the referred models we aim to understand the extent to which an interactive animation application can encourage the shared participation of children at primary school level in taking an active role while watching TV animation. Here we present the conceptual and empirical methodology adopted to develop the research work and the current state of research.
- O documentário biográfico e a sequencialização dos testemunhosPublication . Seixas, Alberto; Baptista, AdrianaA realização de um documentário biográfico sobre figuras do panorama cultural já desaparecidas labora com a ciência histórica. Esta, tal como diz Le Goff (1990) define-se em relação a uma realidade que “não é nem construída nem observada (...), mas sobre a qual se “indaga”, se “testemunha””. No documentário biográfico, por vezes, os testemunhos são vozes que articulam relatos e eventos. O enquadramento cénico dessas vozes, apoiado em elementos simbólicos, cria uma moldura mental de veracidade que aproxima o espectador do biografado através da promoção de imagens mentais sobre a sua vida, que nos ajudam a construí-la. O documentário biográfico usa a edição como forma de organização da informação, algo que “serves to establish and maintain rhetorical continuity more than spatial or temporal continuity” (Nichols 1991, 35). Ou seja, o tipo de testemunhos, a sua organização temática, o espaço cenográfico onde ocorrem, a sua preponderância na gestão imagética e o uso de elementos simbólicos correlacionados com o biografado ajudam a retorizar o discurso visual, credibilizando o que é dito. Neste trabalho, partindo dos filmes Le tombeau d’Alexandre (1993) de Chris Marker e Finding Vivian Maier (2013) de John Maloof e Charlie Siskel, propõe-se a construção de uma tabela para a identificação das estratégias usadas na sequencialização dos testemunhos no documentário biográfico, enquanto atitude para compreender de que modo a organização retórica dos testemunhos ajuda a apresentar uma personagem para um sujeito já desaparecido e que integrará a memória coletiva como uma realidade cultural que o cinema ajudou a construir.
- O documentário e o discurso educativo: a voz da criança no cinemaPublication . Oliveira, Ana Luísa; Baptista, Adriana; Conceição, Marco; Nunes, Pedro SenaPara a realização de um documentário sobre Ensino Doméstico, refletiu-se sobre formas de construir um discurso, conferindo-lhe uma voz destacada das outras realidades da arena socioeducativa. De acordo com Nichols (1983: 249) entende-se que “a voz não está restrita a nenhum código ou recurso, como o diálogo ou comentário falado. A voz é talvez semelhante a esse padrão intangível, (...), formado pela interação única de todos os códigos de um filme (...)” e dado que “A voz de um documentário é o modo específico como um argumento ou uma perspetiva são apresentados.” (Nichols, 2001: 44), defende-se que parte dessa identidade se organiza através de estratégias de realização/edição, que conferem às crianças o direito a uma voz, e a serem, elas próprias, na deixis fílmica, o sujeito. A captação de imagem e som, em contextos educativos, e posterior edição, coloca múltiplos desafios éticos e técnicos (e.g. escolha de planos visuais e sonoros) (cf. Dancyger, 2011), destinados a salientar as características particulares de um dado sujeito, recortando-o de um coletivo infantil (a turma, os alunos, os irmãos), organizado, por confronto o professor. Esta oposição, exige estratégias de realização/edição (seleção de falas, formas de tomar e conferir a palavra, gestão de tempos de elocução, pontos de vista visual e pontos de audição, controlo dos ruídos e dos silêncios, etc.) (cf. Sonnenschein, 2001) que se refletirão na construção eficaz da voz individual. Tomar-se-ão, por isso, para reflexão e análise, as estratégias visuais e sonoras, utilizados para a diferenciação e construção da voz individual e coletiva das personagens em contextos educativos, nos filmes O Quadro Negro (Makhmalbaf, 2000) e Childhood (Olin, 2017).
- Flipping a mathematics course, a blended learning approachPublication . Lopes, Ana Paula; Soares, Filomena BaptistaFlipped classroom pedagogy has become popular in several different courses in Higher Educational Institutions (HEI). Important advantages being the increased level of lecturer and student interaction, which can have a strong impact on students’ motivation, engagement, satisfaction and performance. A flipped based experiment was implemented in 2015-2016 and 2016-2017 in a Mathematics Course, at the Institute of Accounting and Administration of Porto (ISCAP), using Moodle quizzes reinforced by in-class activities and support via PowerPoint with audio support, YouTube tutorial videos and online reading materials before and after classes. In this new organizational design for the teaching and learning paradigm, as its name transmits, there was pedagogical switch of the traditional academic procedure as students’ first contact with the subjects and themes was made outside the “four wall classroom bounds”. Teachers’ role was transposed into a kind of guide and facilitator, indicating the way to go, avoiding to walk in a parallel path, or even ahead, but indicating the way to go, motivating students in their own knowledge construction, letting them lead the way, following and supporting, constantly and carefully monitoring their learning outcomes, only interfering in the learning process as an anchor where students can rely, adjusting the right paths when they seem to deviate from the predefined learning goals. Classroom time was consumed with open discussions, solving tasks and application problems, clarifying the supporting fundaments, in order to improve students’ engagement into their learning process in a collaborative environment. The operational stages and procedures will be described and, additionally, several results obtained during its implementation will be presented.
- Inside and outside the periodic table of elements with virtual realityPublication . Baptista, Adriana; Azevedo, João; Mota, J. Miranda; Félix Alípio, Luís Manuel; Maia, GilThe Essential Learning Strategies for Physics and Chemistry Education (2018) defined by the Portuguese Ministry of Education presupposes that the "scientific literacy of the student (…) is based on the articulation between knowledge and know-how associated with the capacity of thinking critically and creatively” and assumes that students "develop competences to recognize, interpret and produce varied representations of scientific information and learning outcomes: reports, diagrams, graphs, tables, equations, models and computational simulations. Material Properties and Periodic Table (PT) are taught in Physics and Chemistry "to relate the electronic distribution of the atoms of the elements with their position in the PT" and "to locate in the PT the different elements of the groups". Scerri (2007) says that “The periodic table of the elements is a wonderful mnemonic and a tool that serves to organize the whole of chemistry.” The graphic information of PT demands the development of scientific literacy based on chemistry, semantic and technologic knowledge and helps to locate, decipher and read visual information in an isogramatic table organization, on vertical and horizontal coherent distribution of the elements. We used Virtual Reality to propose a pedagogic instrument as a challenge for acceding and deciphering information and as a possibility of expanding the information of the PT. The PT exploration follows a roadmap that, in particular, focuses on essential aspects of organization. This project started the creation of an application to raise the idea that the PT browser inhabits an innovative world where knowledge (even if complex) is accessible to everybody. The 3D models were produced in Autodesk Maya and then integrated with other systems in the Unity game engine for later publication in a Windows application. The minimum requirements to run this application require a PC with a high-end graphics card (GTX 1070 or equivalent).
- Levelling up math literacy through e-contents : an example of portuguese students from Hospitality and Tourism Management Bachelor degreesPublication . Soares, Filomena Baptista; Lopes, Ana Paula; Ferreira, Fernanda A.; Nunes, PaulaDespite the global and general Management Area, common to all the bachelor degrees in the School of Hospitality and Tourism (ESHT) from the Polytechnic of Porto (P.PORTO), the pre-university areas admitted for entering these degrees are the most varied, going from Sciences and Technologies to Arts and Humanities. The students' abilities are very heterogeneous and this heterogeneity proves to be very awkward and complex when dealing with specific themes related to Mathematics and to the deductive-logic reasoning that this science involves and develops. In this article, we begin with a brief description of the process for entering into the Higher Education Portuguese System, in particular in ESHT. We describe the different resources developed and available in the institutional Moodle platform, with a reference to the general and specific outcomes and competences expected from Quantitative Methods (QM) course. Then, we analyse the impact of using several e-contents and resources, specifically developed for QM course, in the first semester of the first year (the usual General Mathematics course in any Management Degrees) and try to differentiate the “impact perception” from the background students study field, based on students’ direct assessment and their real learning results. To conclude, the results of the resources evaluation as learning support tools, made by students, are presented and we cross these with the students’ success in this course. These findings suggest that the methodology used in this research could be a promising way of enhancing students’ learning performance.
- Old new technologies #1Publication . Lopes, FilipeDigital technologies are ubiquitous in modern life. They mediate many of our daily actions, particularly those involving other humans, providing us information of all sorts and connectiveness with almost anything. This condition, in addition to the rises of artificial intelligence, the internet of things and quantum computers, has prompted many important discussions about the way humans and machines interact and relate (or should relate to each other in the near future). Yet, a common feeling of something “human” being lost is felt by many people. What are we losing and what´s the responsibility of the digital technologies? It is not an easy answer. I believe that in the past decade, the transformation of our “feeling of passing time” is perhaps one of the most noticeable traces of how computers affect our daily life. Old New Technologies #1 is an audiovisual installation proposing to merge old and new technologies to create a feeling of “slowing down the passage of time”. It does so by inviting individuals to pick up an old rotary telephone, to dial a number from a list and to listen and see an audiovisual postcard. Take your time, recover your time, feel your body. Enjoy. Breath.
- Quando relacionar (não) é opor: das relações lexicais múltiplas à antonímia no 1.º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Morgado, Celda; Baptista, Adriana; Costa, José AntónioLinguisticamente, o contraste (de itens lexicais, de semas e de morfemas) está na base de relações lexicais de natureza diversa. Uma criança consegue, desde cedo, compreender que diferentes palavras apresentam diferentes significados (SERRA et al., 2013), o que se afigura relevante em várias operações cognitivas. Contudo, o tratamento das relações semânticas entre palavras no 1.º Ciclo do Ensino Básico, em Portugal, tem-se circunscrito, nos dois primeiros anos de escolaridade (BUESCU, MORAIS, ROCHA & MAGALHÃES, 2015), à abordagem da antonímia e da sinonímia, afastando para ciclos posteriores as relações de inclusão e de hierarquia e perpetuando, assim, um ensino dicotómico e descontextualizado (BAPTISTA et al., 2017; 2019). Entre os estudos científico-pedagógicos é indiscutível a urgência da mudança de paradigma. Esta pressupõe um conhecimento científico atualizado por parte dos professores, razão que justifica a abordagem desta temática neste texto: apresentaremos a noção de oposição, a sua relevância na estruturação do Léxico Mental e o modo como se torna produtiva para a caracterização das relações lexicais (GUTIERREZ-ORDOÑEZ, 1996), em particular, da antonímia, no quadro das relações múltiplas (CRUSE, 2001); seguidamente, avaliaremos as estratégias linguísticas disponíveis para a expressão de oposições antonímicas, convocando critérios semânticos e formais (LYONS, 1977; COSERIU, 1991; LEHMANN & MARTIN-BERTHET, 2008), mas também pragmáticodiscursivos, cognitivos (TEIXEIRA, 2005) e históricos; finalmente, veremos de que modo os contributos da investigação em diferentes áreas da Linguística se refletem nos documentos orientadores do ensino em Portugal e nos manuais escolares, comparando o modo como se preconiza a abordagem das relações lexicais nesses materiais.
- Quando relacionar (não) é opor: um projeto pioneiro para o Ensino da antonímia no 1.º ciclo do ensino básico em PortugalPublication . Morgado, Celda; Baptista, Adriana; Costa, José António; Azevedo, JoãoNeste artigo, apresentaremos um dos produtos do Projeto Língua e Cidadania: das relações entre palavras ao conhecimento do mundo, financiado pela Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa), desenvolvido em parceria por duas escolas do Instituto Politécnico do Porto, a Escola Superior de Educação e a Escola de Média Arte e Design. Com este projeto pretendeu-se investigar, numa perspetiva de interação Léxico, cultura e cidadania, as dimensões linguística e pedagógica das relações semânticas entre palavras. Investigamos o modo como o Léxico Mental é parcialmente responsável pelo processamento cognitivo do(s) Mundo(s) e das interações e relações entre os sujeitos e os objetos que o(s) habita(m). Propomos que a aprendizagem das relações semânticas entre palavras não instale nas crianças o pensamento dicotómico. A alternativa proposta por nós envolve, desde o 1.º ano do Ensino Básico (CEB), o ensino prioritário das relações semânticas múltiplas (em vez das de antonímia binária). Neste texto, apresentaremos e descreveremos uma proposta didática assente em três narrativas bimodais originais, onde são questionadas as possibilidades de organização lexical, colocando pares de palavras aparentemente dicotómicos em contextos de ocorrência que podem admitir relações semânticas de gradação ou mesmo de sinonímia, comprometendo a inevitabilidade de organização/interpretação antonímica. Para evidenciar a densidade semântica desses pares foram elaborados exercícios de compreensão lexical com realidade aumentada, para serem utilizados como ferramentas pedagógicas inovadoras. As aplicações de realidade aumentada exigem, como mostraremos, uma leitura de várias possibilidades de organização dos pares lexicais existentes nas narrativas e a compreensão da densidade semântica através do visionamento de hipóteses diversificadas.
