ESTG - CIICESI - Comunicações em eventos científicos
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- Marketing social e gestão de voluntários em ONG'sPublication . Ferreira, Marisa R.; Proença, João F.; Proença, TeresaEste trabalho apresenta um projecto de investigação que relaciona a área do marketing social com a gestão do voluntariado em ONG’s. Trata-se de uma primeira reflexão que contextualiza a problemática da gestão de pessoas não remuneradas nessas organizações e introduz diversas questões sobre a gestão das ONG’s e do voluntariado. Nomeadamente, qual o papel do voluntariado nas ONG’s e quais as principais motivações associadas ao voluntariado? Como é que as ONG’s podem recrutar e seduzir de forma eficaz o voluntariado? Qual a particularidade do comportamento organizacional nestas organizações, como, por exemplo, que conflitos surgem entre os corpos profissionalizados e os voluntários nessas organizações?
- Motivações dos voluntários em ONG’s: uma revisão crítica da literaturaPublication . Ferreira, Marisa R.; Proença, João F.; Proença, TeresaEste trabalho revê e discute de forma crítica a literatura sobre as motivações dos voluntários para doarem o seu tempo às ONG’s. Quanto melhor uma organização conhecer os voluntários, mais essa organização poderá ir de encontro às necessidades e expectativas desses mesmos indivíduos. Por isso, compreender as motivações que podem levar um indivíduo a doar o seu tempo a uma determinada organização e a manter-se nessa mesma organização é matéria relevante na gestão das ONG’s. Primeiro, o artigo mostra e compara os diferentes tipos de motivações associadas ao trabalho voluntário. Depois, apresenta-se uma tipologia que agrupa os determinantes das motivações dos voluntários em cinco grupos: o altruísmo, a socialização, o interesse pessoal, a carreira profissional e a aprendizagem e, por fim, a comunidade. Por fim, efectua-se uma análise que aponta três lacunas na literatura das motivações dos voluntários que justificam investigação adicional: (i) a omissão de diferenças entre as motivações relacionadas com a “Atracção” versus a “Retenção” dos voluntários; (ii) a focalização das investigações no contexto norte-americano e australiano; e (iii) a ausência de análises comparativas que relacionem as motivações por tipos de ONG’s.
- Volunteers and management factors in nonprofit organisations: a brief literature reviewPublication . Ferreira, Marisa R.; Proença, João F.; Proença, TeresaThe objective of this paper is to review and discuss the literature about the management factors that can influence volunteer work. First we present the different management factors. This discussion is followed by the identification of the key management factors in volunteering: recruitment, training and rewarding. Finally, we present two main gaps in the literature that justify the scope for further research: (i) how management factors (recruitment, training and rewarding) influence volunteers’ satisfaction and retention; and (ii) predominance of the investigations in the North American context, followed by English and Australian context.
- Motivations and management factors of volunteer work in nonprofit organisations: a literature reviewPublication . Ferreira, Marisa R.; Proença, João F.; Proença, TeresaThe objective of this paper is to review and discuss the literature about volunteers’ motivations to donate their time to NPOs and the management factors that can influence volunteer work. Firstly, the paper illustrates and compares the different types of motivation followed by a presentation of a typology that organises the volunteers’ motivations into four types: (i) altruism, (ii) belonging, (iii) ego and social recognition and (iv) development and learning. Secondly we discuss the key management factors in volunteering: recruitment, training and rewarding. Finally, we present four gaps in the literature that justify the scope for further research: (i) omission of differences between motivations related to volunteers’ "Attraction" versus "Retention"; (ii) focus of the research on the USA, UK and Australia context; (iii) absence of comparative analyses that relate motivations by NPO types and (iv) comprehension of how management factors (recruitment, training and rewarding) influence volunteers’ satisfaction and retention.
- Motivations in volunteer workPublication . Ferreira, Marisa R.; Proença, João F.; Proença, TeresaThe objective of this paper is to review and discuss the literature about volunteers’ motivations to donate their time to NGOs (Non Governmental Organisations). According to Parboteeah, Cullenb & Lim (2004) management research has not paid much attention to voluntarism, however, voluntarism is a substantial part of productive work for many societies. Wilson & Pimm (1996) show that in Great Britain about 39% of the adult population has been involved in some volunteer activity for some period of time. In the U.S.A. these values reach 50% (Wilson & Pimm, 1996). Considering the benefits that voluntarism can bring to an organisation, we understand that more attention must be devoted to this phenomenon. The more an organisation knows volunteers, the better this organisation will be able to meet the needs and expectations of these individuals. We present a literature review that illustrates and compares the different motivations associated with volunteer work. The paper includes a bibliographical databases search in specialised journals. The search used the key words “motivations” and “voluntarism” (in the heading and text body) and covered all numbers between 2000 and 2007. We identify the existence of repeated motivations (Holmberg & Söderlung, 2005; Prouteau & Wolff, 2008; Soupourmas & Ironmonger, 2001; Yavas & Riecken, 1997), which allow the establishment of a typology of volunteers’ motivations, based on four categories: altruism, social needs, self-esteem, learning and self-development. Finally we identify three main gaps in the literature that justify further research. First, research focusing on the differences between motivations related to volunteers’ "Attraction" versus "Retention" in NGO’s is nil. Second, the great majority of the studies rely on north American (USA and Canada) and Australian context, which demands for further research in European countries. Third, the majority of NGOs researched are related to sport, art or the environment, and it would be interesting to explore the relationship between motivation and NGO type. These questions may obtain interesting answers for NGO management, in particular with regard to volunteer attraction and retention.
- Web-based application programming interface to solve nonlinear optimization problemsPublication . Matias, João; Correia, Aldina; Mestre, Pedro; Fraga, Carlos; Serôdio, CarlosNonlinear Optimization Problems are usual in many engineering fields. Due to its characteristics the objective function of some problems might not be differentiable or its derivatives have complex expressions. There are even cases where an analytical expression of the objective function might not be possible to determine either due to its complexity or its cost (monetary, computational, time, ...). In these cases Nonlinear Optimization methods must be used. An API, including several methods and algorithms to solve constrained and unconstrained optimization problems was implemented. This API can be accessed not only as traditionally, by installing it on the developer and/or user computer, but it can also be accessed remotely using Web Services. As long as there is a network connection to the server where the API is installed, applications always access to the latest API version. Also an Web-based application, using the proposed API, was developed. This application is to be used by users that do not want to integrate methods in applications, and simply want to have a tool to solve Nonlinear Optimization Problems.
- Causa Maior – um modelo a seguir? Marketing e responsabilidade socialPublication . Garrido, Sara; Cardoso, Eva; Correia, Adelina; Ferreira, Marisa R.O presente artigo debruça-se sobre os conceitos de responsabilidade social e marketing, dando especial enfoque ao marketing relacionado a causas, servindo o sector lucrativo e não lucrativo. Focaliza-se a análise na campanha e projecto CAUSA MAIOR uma iniciativa do Modelo e Cruz Vermelha Portuguesa, com três anos de existência, dirigido a diversas franjas da população. Este é um projecto socialmente responsável por visar combater o isolamento e a exclusão social numa categoria demográfica especialmente frágil - os seniores, materializando-se em cirurgias, equipamentos ortopédicos de apoio, entre outros. O CAUSA MAIOR teve acções de marketing fortíssimas com vista à promoção do seu produto solidário, para isso recorreu à associação a figuras públicas, parceria com uma estação televisiva, surgimento em programas televisivos, de tal forma que o projecto per si garantiu a continuidade do mesmo e inputs muito importantes para a Cruz Vermelha Portuguesa.
- Os modelos de governance nas nonprofit organizations de actuação local: uma revisão de literaturaPublication . Carvalho, Amélia; Braga, AlexandraO crescimento do sector não lucrativo, por força da criação de novas organizações sem fins lucrativos, tem-se acentuado nos últimos anos tentando dar resposta ao serviço público que a comunidade exige e que o Estado não tem sabido dar resposta. O sector não lucrativo, ou terceiro sector, realiza funções sociais ou culturais relevantes para a sociedade sem o objectivo de produzir lucros. Em Portugal não existem, para este sector, padrões específicos para os modelos de gestão nem tipologias de informação a utilizar pelos seus stakeholders e, por isso, utilizam-se os mesmos moldes do sector empresarial, cumprindo assim a real consistência do isomorfismo mimético. Existe claramente uma diferença entre os objectivos da informação financeira e não financeira nas organizações lucrativas e nas não lucrativas, e essa destrinça tem a ver directamente com os tipos de destinatários e utilizadores da informação. A abordagem às práticas de corporate governance é uma incontornável realidade no mundo organizacional actual face ao crescente aumento das preocupações das organizações enquanto agentes económicos, sociais e políticos. A sociedade exige às organizações não lucrativas transparência e accountability da informação financeira e não financeira (Carvalho & Blanco, 2007a)) e por isso a adopção de práticas de governance pode trazer benefícios na solução de alguns problemas de gestão. Esta investigação pretende, assim, fazer uma revisão de literatura sobre os modelos de governance, numa abordagem à gestão das organizações sem fins lucrativos de âmbito local, contribuindo assim para a possível definição de um modelo de governance próprio para o sector não lucrativo português.
- Hospital volunteers – are they satisfied?Publication . Ferreira, Marisa R.; Proença, Teresa; Proença, João F.We examine satisfaction with HRM practices, namely recruitment, training and rewarding in NPO’s and attitudes regarding the appropriateness of these practices. The participants in this study are 76 volunteers, affiliated to 4 different NPO’s, which work in hospitals and have direct contact with patients and their families. Analysing aggregate results we show that volunteers are more satisfied with training, and consider that the training strategies are very appropriate. After identifying differences between organisations we discover that in some organizations volunteers are satisfied with rewards, but in opposition they have negative attitudes regarding the appropriateness of the recognition strategies and vice-versa an opposite relation between satisfaction with reward and recognition strategies and the process of reward and recognition. We also name the more and less satisfied volunteers.
- Green Cork. Um caso de responsabilidade social e sustentabilidadePublication . Ferreira, Helena; Ferreira, Marisa R.Neste caso de estudo apresentam-se as acções de Responsabilidade Social e Sustentabilidade das organizações envolvidas no Programa GREEN CORK, assim como alguns aspectos relacionados com marketing verde. O GREEN CORK é um Programa de Reciclagem de rolhas de cortiça que permite o financiamento de parte do Programa “CRIAR BOSQUES, CONSERVAR A BIODIVERSIDADE”, que utilizará exclusivamente árvores que constituem a nossa floresta autóctone. “ROLHAS POR QUERCUS” é a mensagem do Programa GREEN CORK.
