Browsing by Author "García-Zubía, Javier"
Now showing 1 - 10 of 21
Results Per Page
Sort Options
- A 360º overview of the VISIR remote laboratory in a handbookPublication . García-Zubía, Javier; Hernandez-Jayo, Unai; Alves, GustavoThe Virtual Instrument Systems In Reality (VISIR) remote laboratory was considered the best remote laboratory in the world, by the Global Online Laboratory Consortium (GOLC), in 2015. The first operational version of the VISIR remote laboratory was deployed in 2001. It was designed by Ingvar Gus tavsson, with the collaboration of Kristian Nilsson and Johan Zackrisson. Since then, VISIR has been deployed 21 times, in 19 universities, in 14 countries, on five continents. Because of it, there is a very powerful user community that serves thousands of students and is articulated around the VISIR Special Interest Group (SIG) and the VISIR Federation. However, this community of users does not have a unique document that integrates all the knowledge created and needed by the group. This paper describes the first handbook fully dedicated to the VISIR re mote laboratory, aimed at closing that gap.
- Acerca de la eficacia de VISIR como recurso en temas de electrónica circuital en ArgentinaPublication . Marchisio, Susana; Lerro, Federico; Merendino, Claudio; Plano, Miguel; Concari, Sonia B.; Arguedas, Carlos; García-Zubía, Javier; Hernández-Jayo, Unai; Alves, Gustavo R.“Virtual Instruments System in Reality” (VISIR) es una plataforma laboratorio de acceso remoto desarrollada en el Departamento de Ingeniería Electrónica del Instituto de Tecnología de Blekinge (BTH), Suecia. VISIR ha sido empleada y evaluada en varios países e instituciones en el mundo, reportándose en la bibliografía que la misma facilita el logro de resultados de aprendizaje en temas de electrónica analógica. El primer uso intensivo de VISIR por estudiantes en la Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura (FCEIA), Universidad Nacional de Rosario (UNR) data de 2016. Dicha experiencia se llevó a cabo en la forma de caso de estudio en una asignatura de Ingeniería Electrónica (IE) que constituye el primer acercamiento a la electrónica de dispositivos y circuitos. El empleo de VISIR en el contexto curricular se propuso en forma complementaria al laboratorio tradicional, para la realización de una actividad de integración cuya solución requería del cálculo matemático y de la experimentación remota. Finalizada la experiencia se recabaron datos cuantitativos y cualitativos con el objetivo de evaluar la misma. En este trabajo se informan resultados que focalizan en la valoración por estudiantes y docentes de la eficacia de VISIR como recurso de aprendizaje en temas introductorios de la electrónica circuital.
- Active learning of DC circuits: spreading the use of the VISIR remote lab in ArgentinaPublication . Evangelista, Ignacio; Cadierno, Matías; Farina, Juan; Roldán, Gabriel; García-Zubía, Javier; Hernández, Unai; Alves, Gustavo R.; Pozzo, María I.; Dobboletta, Elsa; Marchisio, Susana; Concari, Sonia; Nilsson, KristianThe VISIR+ Project was launched in 2015 with the objective of spreading the use of the VISIR remote laboratory in Latin America, promoting an enquiry-based approach to teaching and learning on electric and electronic circuits. Within the scope of this project, several didactical implementations were achieved both in Argentina and in Brazil. This article describes the latest implementation of VISIR in a pre-university technical school in Argentina (associated partner of the VISIR+ team) in three Physics courses with students having different background knowledge and interests. A set of activities comprising simulations, remote and hands-on experiments were designed in order to engage students in the learning process. The implementation was assessed in terms of the learning objectives and outcomes. Results showed that VISIR is an effective tool to promote active learning. Moreover, this experience seems highly valuable to encourage the dissemination of VISIR in Argentina
- Adaptação de Laboratórios Remotos a Cenários de Ensino: Casos de Estudo com VISIR e RemotElectLabPublication . Fidalgo, André V.; Alves, Gustavo R.; Marques, Maria A.; Viegas, Maria C.; Costa-Lobo, Maria C.; Hernández-Jayo, Unai; García-Zubía, Javier; Gustavsson, Ingvar; Alves, Gustavo; Fidalgo, André; Marques, Maria Arcelina; Viegas, Clara; Costa Lobo, Cristina; Garcia-Zubia, JavierOs laboratórios remotos são uma ferramenta tecnológica e pedagógica com uso crescente em todos os níveis de educação, e sua utilização generalizada é uma parte importante do seu próprio aperfeiçoamento e evolução. Este artigo descreve vários problemas encontrados em aulas laboratoriais, em cursos de ensino superior, na utilização de laboratórios remotos baseados em sistemas PXI, utilizando o sistema VISIR ou uma solução alternativa. São identificados e explicados três problemas que foram relatados por professores que deram apoio aos estudantes na utilização dos laboratórios remotos. O primeiro problema prende-se com a necessidade de permitir aos alunos selecionar a localização específica onde um amperímetro deve ser inserido nos circuitos elétricos, mesmo que incorreta, replicando as dificuldades do mundo real. O segundo é causado por falhas de sincronismo quando são necessárias várias medições em intervalos curtos, como no ciclo de descarga de um condensador. E o último problema é provocado pelo uso de um multímetro em modo DC na leitura de grandezas em CA, um procedimento que colide com as definições do equipamento. Todos os cenários são apresentados e discutidos, incluindo a solução encontrada para cada caso. A conclusão que se retira do trabalho descrito é que a área de laboratórios remotos é um campo em expansão, onde a sua utilização prática permite o aperfeiçoamento e a evolução das soluções disponíveis, exigindo uma cooperação e partilha de informação entre todos os intervenientes, i.e. investigadores, professores e alunos.
- Educational Scenarios Using Remote Laboratory VISIR for Electrical/Electronic ExperimentationPublication . Castro, Manuel; Díaz-Orueta, Gabriel; Alves, Gustavo R.; Fidalgo, André Vaz; García-Zubía, Javier; Hernández-Jayo, Unai; Pester, Andreas; Zutin, Danilo; Kulesza, Wlodek; Gustavsson, Ingvar; Pozzo, María I.; Dobboletta, ElsaIn 2015, Electrical and Computer Engineering Department (DIEEC) of the Spanish University for Distance Education (UNED) in Spain started to- gether with the Santiago del Rosario National University (UNSE, Argentina) and with the support of the Research Institute of Education Sciences of Ro- sario (IRICE-CONICET, Argentina) under the Coordination of the Polytechnic Institute of Porto (IPP, Portugal) the new development and deployment of the VISIR system inside the UNSE University as part of the VISIR+ Project. The main objective of the VISIR+ Project is to extend the current VISIR net- work in South America, mainly in Argentina and Brazil, with the support and patronage of the European Union Erasmus Plus program inside the Capacity Building program and as part of an excellence network future development in- tegration framework. This extension of VISIR nodes reconfigure in 2016 a new project, PILAR, that as part of the Erasmus Plus projects will allow the Strategic Partnership to develop a new federation umbrella over the existing nodes and network.
- El aprendizaje por indagación del tema circuitos eléctricos en la escuela secundaria utilizando el Laboratorio Remoto VISIRPublication . Arguedas-Matarrita, Carlos; Concari, Sonia Beatriz; Gómez-Jiménez, Adriana; Marchisio, Susana; Alves, Gustavo R.; García-Zubía, Javier; Hernández-Jayo, UnaiEn este trabajo se presenta una propuesta didáctica para facilitar el proceso de enseñanza y aprendizaje del tema circuitos eléctricos en la escuela media bajo la metodología por indagación. Esta metodología será implementada por el Ministerio de Educación Pública de Costa Rica a partir del año 2018. La propuesta se ha diseñado tomado en cuenta los cuatro procesos expuestos en el programa de estudios de física (focalización, exploración, reflexión-contrastación y aplicación). En la aplicación se fomenta el trabajo experimental por medio del laboratorio remoto VISIR.
- Engenharia Remota e Instrumentação VirtualPublication . García-Zubía, Javier; Alves, Gustavo R.A 9ª edição da conferência internacional sobre Engenharia Remota e Instrumentação Virtual (REV), realizada na Universidade de Deusto, Bilbao, Espanha, de 4 a 6 de Julho de 2012, permitiu reunir um conjunto notável de investigadores, de primeira linha, a nível mundial, na temática dos laboratórios remotos e virtuais. A publicação de três artigos selecionados da conferência, da autoria de investigadores ibero-americanos, na revista IEEE- RITA, surge como uma prova de que esta comunidade tem procurado manter-se ao nível do que melhor se faz em termos de ferramentas tecnológicas de apoio ao ensino experimental de Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática.
- Enseñanza de Ciencias en Nivel Secundario: Experimentación Remota Usando VISIRPublication . Evangelista, Ignacio; Farina, Juan A.; Pozzo, Maria; Dobboletta, Elsa; Alves, Gustavo R.; García-Zubía, Javier; Hernández-Jayo, Unai; Marchisio, Susana T.; Concari, Sonia B.; Gustavsson, IngvarLa actividad experimental es fundamental en la enseñanza de las ciencias en cualquier nivel de educación, para la comprensión de los contenidos, pero también para despertar el interés en las asignaturas científicas. La motivación de los estudiantes y el trabajo colaborativo son aspectos esenciales para lograr resultados positivos en el aprendizaje. Este artículo describe la implementación de una serie de actividades de experimentación remota utilizando el laboratorio remoto VISIR en una asignatura de Física en nivel secundario. Datos cualitativos y cuantitativos fueron analizados con el objetivo de estudiar la influencia del uso de VISIR en la motivación de los estudiantes. Los resultados mostraron que la experimentación remota es una herramienta muy útil para fomentar el interés en tópicos de circuitos electrónicos.
- International Cooperation for Remote Laboratory UsePublication . Alves, Gustavo R.; Fidalgo, André; Marques, Maria Arcelina; Viegas, Clara; Felgueiras, Carlos; Costa, Ricardo J.; Lima, Natércia; Castro, Manuel; Díaz-Orueta, Gabriel; SanCristóbal-Ruiz, Elio; García-Loro, Felix; García-Zubía, Javier; Hernández-Jayo, Unai; Kulesza, Wlodek J.; Gustavsson, Ingvar; Nilsson, Kristian; Zackrisson, Johan; Pester, Andreas; Zutin, Danilo G.; Schlichting, Luis C.; Ferreira, Golberi; de Bona, Daniel D.; Pacheco, Fernando S.; da Silva, Juarez B.; Alves, João B.; Biléssimo, Simone; Pavani, Ana M.; Lima, Delberis A.; Temporão, Guilherme; Marchisio, Susana; Concari, Sonia B.; Lerro, Federico; de Arregui, Gaston S.; Merendino, Claudio; Plano, Miguel; Fernández, Rubén A.; Paz, Héctor R.; Soria, Mario F.; Gómez, Mario J.; de Almeida, Nival N.; de Oliveira, Vanderli F.; Pozzo, María I.; Dobboletta, Elsa; Bertramo, BrendaExperimenting is fundamental to the training process of all scientists and engineers. While experiments have been traditionally done inside laboratories, the emergence of Information and Communication Technologies added two alter-natives accessible anytime, anywhere. These two alternatives are known as virtual and remote labs, and are sometimes indistinguishably referred as online labs. Sim-ilarly to other instructional technologies, virtual and remote labs require some ef-fort from teachers in integrating them into curricula, taking into consideration sev-eral factors that affect their adoption (i.e. cost) and their educational effectiveness (i.e. benefit). This chapter analyses these two dimensions and sustains the case where only through international cooperation it is possible to serve the large num-ber of teachers and students involved in engineering education. It presents an ex-ample in the area of Electrical and Electronics Engineering, based on a remote lab named Virtual Instruments System in Reality, and it then describes how a number of European and Latin-American institutions have been cooperating under the scope of an Erasmus+ project2, for spreading its use in Brazil and Argentina.
- A roadmap for the VISIR remote labPublication . Alves, Gustavo R.; Marques, Maria Arcelina; Fidalgo, André; García-Zubía, Javier; Castro, Manuel; Hernández-Jayo, Unai; García-Loro, Felix; Kreiter, ChristianThis article proposes a roadmap for the VISIR remote laboratory based on a SWOT analysis performed by fifteen experts, with large experience on VISIR deployment, and their perceptions in three categories: Technical, Pedagogical and Educational. The resulting VISIR roadmap was obtained considering an underlying strategy based on a RAKID model. The major resulting insights address the user interface as the most evident strength in the Pedagogical category, while the major weakness is matrix limitations in the Technical category. At the same time, this weakness is somewhat related to major opportunities identified as ‘new developments’ also, in the Pedagogical category. The major Educational category aspects arise as threats and are related to ICT availability, an issue not directly controlled by the VISIR community, but by institutional practices and policies. The proposed roadmap and its guidelines establish a sustainable strategy and framework to support the future of VISIR and enlarging its community.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »