ESHT - Escola Superior de Hotelaria e Turismo
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Browsing ESHT - Escola Superior de Hotelaria e Turismo by Author "Abreu, António"
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- Editorial "Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2022, Volume 2"Publication . Abreu, António; Carvalho, João Vidal; Liberato, Dália; Suazo Galdames, Iván
- Editorial "Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS20, Volume 2"Publication . Abreu, António; Liberato, Dália; Alén, Elisa; Garcia Ojeda, Juan Carlos
- Editorial "Turismo, tecnologias e sistemas = Tourism, technologies and systems"Publication . Carvalho, João Vidal; Abreu, António; Peña, Alejandro; Garcia Ojeda, Juan Carlos; Liberato, Dália; Liberato, PedroEste número especial da RISTI é composto pelos trabalhos escritos em espanhol e em português aceites para apresentação e discussão na Conferência Internacional de Turismo, Tecnologias e Sistemas de 2020 (ICOTTS´20). A ICOTTS é uma conferência multidisciplinar com foco especial em novas tecnologias e sistemas no setor do turismo e realizou-se entre 29 e 31 de outubro de 2020. A ICOTTS´20 contou com o apoio da Universidade de Cartagena, em Cartagena de Índias - Colômbia, da Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Politécnico do Porto - Portugal e da AISTI (Associação Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação). A Conferencia Internacional de Turismo, Tecnologias e Sistemas é um fórum internacional para investigadores e profissionais do setor do turismo, que possibilita a discussão das mais recentes inovações, tendências e preocupações nas diversas vertentes do Turismo associado às Tecnologias e Sistemas de Informação. É um evento para profissionais do setor, em busca de soluções de tecnologia, onde académicos, especialistas em TI e gestores de empresas se encontram para discutir novas ideias que os ajudem a maximizar o potencial de negócios de turismo por meio da tecnologia. O Comité Científico da ICOTTS´20 é composto por um grupo multidisciplinar de 137 especialistas que avaliaram cerca de 190 trabalhos provenientes de 28 países, recebidos para cada um dos principais temas propostos para a conferência: a) Tecnologia em Turismo e Experiência Turística; b) Destinos inteligentes; c) Marketing Digital aplicado ao Turismo e Viagens; d) Tecnologias Móveis aplicadas ao Turismo Sustentável; e) Investigação na área do turismo para o fornecimento de soluções inovadoras para problemas sociais; f) Turismo, bem-estar e hospitalidade; g) Tecnologias da informação no turismo; h) Transformação digital dos negócios turísticos; i) Viagens para saúde e bem-estar; j) Tecnologias de Informação em Ecoturismo e Agroturismo; k) Tecnologias de Informação em Turismo Alimentar; l) Tecnologias da informação na educação e turismo educacional; m) eTurismo e Turismo 2.0; n) Big data e gestão de viagens e turismo; o) Robótica no turismo; p) Resiliência e Turismo; q) Turismo Negro; e r) Turismo militar. Os trabalhos aceites para apresentação e discussão na Conferência são publicados pela Springer e pela AISTI (esta revista) e serão submetidos à indexação pelo ISI, SCOPUS, ProQuest e/ou Google Scholar, entre outros. Agradecemos a todos aqueles que contribuíram para a realização da ICOTTS´20 (autores, comitês, organizadores de workshops e patrocinadores). Agradecemos profundamente seu envolvimento e apoio, que foram cruciais para o sucesso da conferência.
- Generation Y: the competitiveness of the tourism sector based on digital technologyPublication . Liberato, Pedro; Liberato, Dália; Abreu, António; Alén, Elisa; Rocha, ÁlvaroIn this article we present the literature review on the influence of Generation Y on tourism and its relationship with the supply of hyper personalized products. Also seeks to reflect on the changes in tourism in the digitalization era. Also known as Generation Me, this generation are digital natives, multicultural, able to change, descendants of globalization, protagonists of selfies, preferring personalized products and tailored services, which is one of the market greatest challenges. They have more rational characteristics to consume. Regarding the tourism industry, the development of technology and the internet have been an asset. The adoption of information and communication technologies has led to changes in the way of communication with the individual or institutional clients and enables the adoption of innovative business models and electronic sales channels of tourism products. It is crucial the information about demand/tourists, tourist destinations, amenities, availability, pricing, geographic information and weather, supply and transport, information about companies, intermediaries and competitors; trends in the tourism market, prices, products and tourist packages, Marketing Organization of tourist destinations, trends in the industry, size and nature of tourism, as well as policies and development plans. The role of the ICT in tourism has become an essential tool in today’s world of quick information, especially on Generation’s Y options.
- LGBT tourism: the competitiveness of the tourism destinations based on digital technologyPublication . Liberato, Pedro; Liberato, Dália; Abreu, António; Alén, Elisa; Rocha, ÁlvaroIn this article, we present the literature review on the influence of LGBT consumers on tourism. Several authors demonstrate the clear relationship between countries progressive policies towards LGBT people and the economic benefits for their tourism sector, and the increasing social benefits as a result from the associated brand image of tolerance, inclusiveness and diversity. LGBTs are a community with a strong sense of identity, constantly sharing experiences and information and in constant virtual interaction, use all the available means of communication, especially the communication channels and online platforms, developed specifically for this community, such as online associations and forums, specialized websites and apps, and several social networks. Those responsible for marketing, tourism products and services, have been increasingly committed to reaching this target through the several online communication channels. Nonetheless, international publications point to the need for even more products and websites designed and directed to this type of customers. Information and communication technologies modifies the interaction with the individual or institutional clients and enables the adoption of innovative business models and electronic sales channels of tourism products. The role of the ICT in tourism has become an essential tool in today’s world of quick information, especially regarding LGBT tourist’s options.
- Preface "Advances in tourism, technology and systems. Proceedings from ICOTTS19"Publication . Rocha, Álvaro; Abreu, António; Carvalho, João Vidal; Liberato, Dália; Alén, Elisa; Liberato, Pedro
- Preface "Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2021, Volume 1"Publication . Abreu, António; Liberato, Dália; Garcia Ojeda, Juan Carlos
- Preface "Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2022, Volume 1"Publication . Carvalho, João Vidal; Abreu, António; Liberato, Pedro; Peña, Alejandro
- Preface "Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2023, Volume 1"Publication . Abreu, António; Carvalho, João Vidal; Liberato, Pedro; Cerón Monroy, Hazael
- Preface "Advances in tourism, technology and systems: selected papers from ICOTTS 2023, Volume 2"Publication . Carvalho, João Vidal; Abreu, António; Liberato, Dália; Díaz Rebolledo, José Angel