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- Assessing the efficacy of the ‘Bicho De 7 Cabeças’ B-learning school-based program in enhancing mental health literacy and reducing stigmaPublication . Meilsmeidth, Gislene; Trigueiro, Maria João; Simões-Silva, Vítor; Simões de Almeida, Raquel; Portugal, Paula; Gomes, Paulo Veloso; Sousa, Sara; Campos, Filipa; Monteiro, Pedro; Soutelo, Ana Paula; Marques, AntónioThe prevalence of mental disorders in adolescents has a considerable impact on daily life, restricting tasks and diminishing overall quality of life while potentially leading to stigmatization. This study aims to measure the impact of a mental health literacy intervention program, called “Bicho de 7 Cabeças” project, in b-learning format, on the increase of knowledge and the decrease of stigma in young people from Póvoa de Varzim, in Portugal. A quasi-experimental study was conducted, from November 2022 to May 2023, involving an experimental group (“Bicho de 7 Cabeças” protocol) and an active control group (informational brochures), utilizing a pre-test/post-test design. Mental Health Literacy Measure-MHLM, Mental Health Promoting Knowledge Scale-MHPK-10, Mental Illness Knowledge Schedule-MAKS, Reported and Intended Behaviour Scale-RIBS, and Community Attitudes toward People with Mental Illness-CAMI were used. A total of 504 young students from the 9th grade enroll in this study, with a mean age around 14 years old. There is a significant difference between stigma (p <.001) and knowledge (p <.001) scores at baseline and follow-up. The results of this study shows that interventions aimed at young people for the promotion of mental health literacy and stigma reduction are needed and more initiatives should be implemented in schools to address these problems.
- Tradução, adaptação e contributo para a validação da escala Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale para a população portuguesaPublication . Figueiredo, Sofia; Trigueiro, Maria João; Marques, António; Almeida, Raquel; Coelho, Tiago; Sousa, Sara; Portugal, Paula; Campos, Filipa; Simões-Silva, VitorO conceito de Bem-Estar Mental tem ganho mais destaque internacionalmente, sendo um aspeto crucial da saúde, com impacto na funcionalidade. Assim, em Portugal, impõe-se a necessidade de possuir medidas validadas que avaliem o bem-estar das populações. Traduzir, adaptar culturalmente e contribuir para validar a Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale (WEMWBS), que avalia o bem-estar mental subjetivo e psicológico, para a população portuguesa. Após a aprovação da tradução portuguesa por um painel de peritos, a escala foi aplicada a 1728 indivíduos da área metropolitana do Porto recrutados por conveniência, bem como o Índice de Felicidade de Pemberton, para uma análise da validade de critério. Utilizou-se o alpha de Cronbach para avaliar a consistência interna e uma análise fatorial exploratória para a validade de construto. Ambos os instrumentos foram aplicados duas vezes a 39 participantes, com aproximadamente uma semana de intervalo, para testar a fiabilidade teste-reteste. Obteve-se um alpha de Cronbach de 0,91, sugerindo uma consistência interna muito boa. A análise fatorial confirmou a unidimensionalidade do instrumento, com todos os itens a saturarem um único fator. Verificou-se uma alta correlação entre a WEMWBS e o instrumento usado como medida de critério, com r=0,75. A fiabilidade teste-reteste obteve uma alta correlação, com r=0,77. Os valores obtidos neste primeiro estudo de validação da WEMWBS para a população portuguesa encontram-se próximos dos da versão original, podendo ser considerado como um contributo legítimo e importante para a sua concretização.
- Virtual reality in the treatment of acrophobiaPublication . Maravalhas, Vanessa; Marques, António; Sousa, Sara; Monteiro, Pedro; Simões De Almeida, RaquelExposure Therapy using Virtual Reality has been indicated as one of the most promising therapeutic approaches in the treatment of Acrophobia, because Virtual Reality generates exposure conditions systematic controlled and customized desensitization of the individual concerning the phobic incitement and the impulsive responses related to it, potentiating the emotional self-regulated competence and the incorporated cognitive restructuration. This quasi-experimental study had the purpose to analyze the impact of an exposure therapy program using Virtual Reality in the reduction of fear of heights on a sample of the Portuguese population. In this study participated 19 people with and without fear of heights, being distributed by the experimental and control groups. The program was composed of 8 sessions distributed biweekly, corresponding to a total program duration of 4 weeks. The impact of the program was analyzed through the administration of anxiety and acrophobia level assessment instruments and operationalization of psychophysiological procedures, focused on the biofeedback principles, before and after the intervention. The results from both self-report and psychophysiological data revealed a significant reduction in fear of heights in the participants exposed to the exposure therapy program, showing a positive impact of this protocol on the treatment of Acrophobia.
- Validation of the Portuguese version of community attitudes toward people with mental illness (CAMI) [artigo]Publication . Lopes, Inês; Simões de Almeida, Raquel; Marques, António; Curral, Rosário; de Sousa, SaraStigma remains a feature that influences the lifestyle of people with mental illness. Negative attitudes, stereotypes, and discrimination are still prevalent in these people’s life. Stigma is considered a public health problem that occurs unconsciously in society, categorizing people. Portugal is the seventh-worst country concerning stigma in Mental Health. There have been few improvements in reducing stigma over time, and there is a great need to create investigations and validate instruments that measure stigma in the population. This study aims to address the gaps in the level of studies and normative instruments that measure the stigma of the Portuguese population in the face of mental illness. It, therefore, aims to adapt and validate community attitudes toward people with mental illness (CAMI) culturally and examine its psychometric properties. Method: The 27-item version of CAMI was translated and back-translated into English, which was analyzed and evaluated by a panel of experts. A sociodemographic survey and CAMI were applied in an online format, in which participated 427 adults representing the Portuguese population in general. Finally, the reliability and validity of the instrument were analyzed. CAMI showed positive values of reliability and validity but not optimal. The confirmatory factor analysis values satisfactory values that indicate good quality of fit: x2 /df=3.296; comparative fit index = 0.601; goodness of fit index = 0.817; and root mean square error of approximation = 0.073, indicates good quality of fit. Cronbach alpha was different for each factor, but it was positive. Spearman coefficient (r=–0.343) obtained a negative but consistent value. This study contributed to the achievement and validation of new measures to assess the stigma of the general population related to people with mental illness. We must continue to analyze this theme, complete the validation of this instrument, and understand the existing levels of stigma, its predominance in society, and the possible creation and implementation of new measures that support literacy in mental illness and anti-stigma.
- Sociodrama e e-learning na diminuição do auto-estigma em doentes psicóticosPublication . Sousa, Sara de; Fontoura, Mariana; Marques, António; Queirós, CristinaA aprendizagem com base na acção vivida no Sociodrama é marcada pela relação dos elementos do grupo, tendo como contexto a formação da competência humana, cuja ideia central é a formação de sujeitos capazes de história própria, individual e colectiva (Marra, 2004). Para Moreno a doença mental é algo que restringe a espontaneidade, que contém a pessoa doente e lhe impede a energia espontânea (Abreu, 1992). O auto-estigma conceptualizado sobretudo a partir de um conjunto de crenças negativas da pessoa diagnosticada com doença mental acerca de si própria, organizadas em torno de representações de incompetência, fragilidade (estereótipo), sentimentos de baixa auto-estima e de auto-eficácia (preconceito), impõe frequentemente graves barreiras ao processo de recuperação e consequentemente à espontaneidade, ao funcionamento e efectiva inserção social destas pessoas (Corrigan et al, 2003). No âmbito de um Projecto de Doutoramento em Psicologia na FPCEUP sobre estes temas, surge o Curso de Educação e Formação para a Vida Activa, assente numa metodologia de b-learning (sessões interactivas online realizadas à distância e sessões formativas presenciais com recurso ao Sociodrama). Este poster propõem-se apresentar um resumo dos resultados preliminares da abordagem sociodramática utilizada
- Impact of the contact strategy on a program for the reduction of stigma in adolescents in a school context: an exploratory studyPublication . Cardoso, Ana; Sousa, Sara; Fontoura, Mariana; Viana, JoãoStigma is a barrier in adolescents’ mental health treatment. The best known strategies to reduce adolescents’ stigmatizing attitudes are education and contact. However, the latter’s effectiveness in adolescents isn’t consensual yet. Evaluate the influence of a greater number of moments of contact of people with mental illness, who entered the program "Porta Aberta à Saúde Mental", on the stigma of adolescents.
- Influence of the “Porta Aberta à Saúde Mental" program in reducing the self-stigma in the three elements of the team with experience of mental illnessPublication . Mendes, Andreia; Sousa, SaraSelf-stigma is considered a transformation process in which the person with mental illness experience losses its identity, failing to perform their roles, starting to adopt a passive view, self-stigmatizing and self-devaluation.The Porta Aberta à Saúde Mental (PASM) program from Hospital São João, is directed to the school community. However, it is also a promoter of decreased self-stigma, once it involves people with mental illness experience. The aim of this study is to evaluate how the PASM influences self-stigma from the elements of the team with experience of mental illness.
- Efeitos de um programa de reabilitação cardíaca fase manutenção no padrão alimentar e composição corporal em indivíduos com doença arterial coronáriaPublication . Vieira, Ágata; Sousa, Sara; Noites, Andreia; Silva, AnaA prática de exercício físico e a adoção de um padrão alimentar adequado num contexto de reabilitação cardíaca, parece influenciar a composição corporal e diminuir o risco de doenças cardiovasculares. O estudo teve como objetivo analisar os efeitos de um programa de reabilitação cardíaca em indivíduos com doença arterial coronária, no padrão alimentar e composição corporal. Estudo pré-experimental longitudinal, cuja amostra foi constituída por 7 indivíduos, inseridos na fase de manutenção da reabilitação cardíaca. Ocorreram dois momentos de avaliação, M0 e M1, com 16 semanas de diferença entre os mesmos durante as quais foi mantido um programa de Reabilitação Cardíaca. Foi utilizada a balança de bioimpedância Tanita InnerScan Model BC-543 TM para a mensuração do peso, percentagem de gordura total, massa magra e percentagem de água; a fita métrica para a medição da altura e perímetros e o adipómetro para a medição da gordura subcutânea. Através destes instrumentos, foi possível calcular o Índice de Massa Corporal, percentagem de gordura corporal, rácio cintura-anca e rácio cintura-altura. Caraterizou-se, ainda, o padrão alimentar de cada participante através do Questionário de Frequência Alimentar. A análise estatística foi feita através do software SPSS24, com nível de significância de 5%. Ao fim das 16 semanas de intervenção, verificou-se uma diminuição estatisticamente significativa na percentagem de gordura corporal (p=0,031) dos participantes. Nesta amostra, o programa de RC na fase de manutenção teve influência positiva sobre os valores da composição corporal.
- Validação do Mental Health Promoting Knowledge Scale (MHPK-10) para a população portuguesaPublication . Guimarães, Ana Cláudia; Trigueiro, Maria João; Coelho, Tiago; Maia, Inês Teixeira; Simões De Almeida, Raquel; Simões-Silva, Vitor; Portugal, Paula; Sousa, Sara; Campos, Filipa; Marques, AntónioA Literacia em Saúde Mental refere-se aos conhecimentos e competências necessárias para promover a saúde mental e, para a avaliar, são necessárias medidas válidas e abrangentes. Em Portugal, não existe nenhuma medida validada que permita avaliar o conhecimento sobre os fatores que promovem uma saúde mental positiva. Traduzir e adaptar culturalmente o MHPK-10 para a população portuguesa. A amostra foi recrutada através de um método não probabilístico, por conveniência, em várias instituições da Área Metropolitana do Porto e através de questionário online. A validação englobou a tradução e adaptação cultural da versão original do MHPK-10 e a análise das propriedades psicométricas: fiabilidade – teste-reste e consistência interna - validade de conteúdo, validade de construto e validade de critério. A amostra compreende 1728 indivíduos com idades entre os 14 e os 95 anos. O valor da consistência interna é razoável (α=0,79) e os valores do teste-reteste suportam a fiabilidade do instrumento. Da análise fatorial forçada a um fator resultaram valores satisfatórios, explicando uma variância de 35,92%. Na validade de critério obteve-se uma correlação baixa (r=0,32). As propriedades psicométricas aparentam ser razoáveis, apesar de estudos adicionais serem necessários. O presente trabalho é um contributo positivo para a validação do MHPK-10.
- Mental health literacy and stigma in a municipality in the north of portugal: a cross-sectional studyPublication . Simões de Almeida, Raquel; Trigueiro, Maria João; Portugal, Paula; Sousa, Sara; Simões-Silva, Vítor; Campos, Filipa; Silva, Maria; Marques, AntónioPortugal has Europe’s second-highest prevalence of psychiatric illnesses, and this is the reason why mental health literacy (MHL) and stigma should be addressed. This study aimed to investigate the mental health literacy and stigma levels among different groups of people from Póvoa de Varzim, a municipality in the north of Portugal. Students, retired people, and professionals (education, social, and healthcare fields) were recruited using a convenience sample from June to November 2022. Participants’ MHL levels were evaluated using the Mental Health Promoting Knowledge Scale (MHPK), Mental Health Literacy Measure (MHLM) and Mental Health Knowledge Schedule (MAKS). Stigma levels were evaluated using Community Attitudes towards Mental Illness (CAMI) and the Reported and Intended Behaviour Scale (RIBS). A total of 928 questionnaires were filed. The respondents included 65.70% of women, a mean age of 43.63 (±26.71) years and 9.87 (±4.39) years of school education. MHL increased with age, education level and was higher in women (p < 0.001). A higher level of MHL was seen in health professionals (p < 0.001). Findings revealed that older people stigmatized people with mental illness more (p < 0.001), and the female gender stigmatize less (p < 0.001). In addition, results showed that stigma decreased with higher mental health literacy (r between 0.11 and 0.38; p < 0.001). To conclude, specific campaigns that promote mental health literacy should be tailored to specific profiles within this population to address those that have more stigma.