Loading...
13 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 13
- O uso de Ferramentas Tecnológicas no Ensino Superior Moderno: abordagem integrada e perspectivas de aplicação em caso práticoPublication . Vieira, Domingos; Costa, Pedro; Cunha, Lídia; Lemos, Joana; Ferreira, Sara; Metello, Luís F.A utilização de ferramentas tecnológicas no Ensino Superior como metodologia de ensino/aprendizagem apresenta-se cada vez mais generalizada. Consciente do facto, a Área Técnico-Científica de Medicina Nuclear da ESTSP.IPP, tem vindo a evoluir na integração gradual de algumas ferramentas tecnológicas na sua realidade específica quotidiana, sempre no sentido de aumentar a qualidade dos serviços que presta e a eficiência do processo, encarado na sua globalidade, acreditando na importante contribuição que podem vir a representar em termos de aumento da competitividade e da facilitação do alcance dos objectivos assumidos, particularmente em termos de ensino à distância e de internacionalização dos diversos projectos pedagógicos em que esta Área se encontra envolvida. Este trabalho tem como objectivo partilhar a experiência adquirida e o estado actual do uso de ferramentas tecnológicas no quotidiano, assim como os próximas etapas previstas no desenvolvimento de este projecto, considerado, por definição, como de longo-prazo. Serão apresentadas uma série de considerações, particularmente em termos da eficácia, inerentes à utilização quotidiana das várias ferramentas que foram já implementadas, sendo ainda tecidas uma série de recomendações e alertas, decorrentes da nossa experiência prática e potencialmente úteis aos que se estão a (ou pretendem) iniciar. O Espaço Europeu do Ensino Superior é declaradamente um desafio major para o qual temos que nos preparar da forma mais eficaz e competitiva, acreditando que a adopção de ferramentas tecnológicas – de uma forma atempada e sobretudo adequada aos objectivos específicos concretos de cada projecto pedagógico – pode vir a constituir um factor decisivo em termos do respectivo sucesso.
- Preclinical Imaging: an Essential Ally in Modern BiosciencesPublication . Cunha, Lídia; Horvath, Ildiko; Ferreira, Sara; Lemos, Joana; Costa, Pedro; Vieira, Domingos; Veres, Dániel S.; Szigeti, Krisztián; Summavielle, Teresa; Máthé, Domokos; Metello, Luís F.Translational research is changing the practice of modern medicine and the way in which health problems are approached and solved. The use of small-animal models in basic and preclinical sciences is a major keystone for these kinds of research and development strategies, representing a bridge between discoveries at the molecular level and clinical implementation in diagnostics and/or therapeutics. The development of high-resolution in vivo imaging technologies provides a unique opportunity for studying disease in real time, in a quantitative way, at the molecular level, along with the ability to repeatedly and non-invasively monitor disease progression or response to treatment. The greatest advantages of preclinical imaging techniques include the reduction of biological variability and the opportunity to acquire, in continuity, an impressive amount of unique information (without interfering with the biological process under study) in distinct forms, repeated or modulated as needed, along with the substantial reduction in the number of animals required for a particular study, fully complying with 3R (Replacement, Reduction and Refinement) policies. The most suitable modalities for small-animal in vivo imaging applications are based on nuclear medicine techniques (essentially, positron emission tomography [PET] and single photon emission computed tomography [SPECT]), optical imaging (OI), computed tomography (CT), magnetic resonance imaging (MRI), magnetic resonance spectroscopy imaging (MRSI), and ultrasound. Each modality has intrinsic advantages and limitations. More recently, aiming to overcome the inherent limitations of each imaging modality, multimodality devices designed to provide complementary information upon the pathophysiological process under study have gained popularity. The combination of high-resolution modalities, like micro-CT or micro-MRI, with highly sensitive techniques providing functional information, such as micro-PET or micro-SPECT, will continue to broaden the horizons of research in such key areas as infection, oncology, cardiology, and neurology, contributing not only to the understanding of the underlying mechanisms of disease, but also providing efficient and unique tools for evaluating new chemical entities and candidate drugs. The added value of small-animal imaging techniques has driven their increasing use by pharmaceutical companies, contract research organizations, and research institutions.
- The Road to Telemedicine: mobile solutions for Nuclear MedicinePublication . Vieira, Domingos; Costa, Pedro; Cunha, Lídia; Metello, Luís F.The present dimension of the concept “Telemedicine” includes the application of mobile communication technologies and information systems to provide Health Care at distance. In the medical imaging field, and particularly in Nuclear Medicine, this concept is broader, involving the application of a variety of software and mobile applications at several steps of the process: digital imaging display and processing, data transfer and storage, but also decay calculations and inherent corrections, often in real-time and automatically performed, as well as the exchange of theoretical information. This paper aims to review the current status concerning available software and applications, with a clear accent on those with a close relation to cloud computing and interfacing with smart phones and/or tablets
- O ensino da Medicina Nuclear durante a pandemia de COVID-19: reflexão após um ano de experiênciaPublication . Costa, Pedro Silva; Vieira, Domingos Manuel da Silva; Lemos, Joana Cristina da Costa; Costa, Pedro; Lemos, JoanaA Medicina Nuclear é uma especialidade médica na qual a formação de base dos Técnicos Superiores de Diagnóstico e Terapêutica está, actualmente, integrada na Licenciatura em Imagem Médica e Radioterapia. Devido à sua vertente tecnológica, mas também ao dinamismo do conhecimento neste domínio científico e à actualização constante das ferramentas disponíveis para uso em ambiente clínico e biomédico, o investimento num processo de ensino-aprendizagem moderno e baseado em evidência reveste-se de especial interesse neste contexto. Apesar da importância que tais práticas já mereciam, a Pandemia de COVID-19 e as implicações da mesma ao nível da limitação da leccionação de aulas em contexto presencial obrigou a alterações relativamente profundas no processo de ensino-aprendizagem. Esta comunicação pretende promover reflexão acerca das estratégias de adaptação do ensino para metodologias à distância e/ou mistas implementadas pela Área Técnico-Científica de Medicina Nuclear da ESS|P.Porto, desde Março de 2020, apresentar os desafios inerentes a esse processo e partilhar resultados verificados em mais de um ano de experiência acumulada, na perspectiva dos docentes e dos estudantes envolvidos. Para além de testemunhos individuais recolhidos junto de docentes e estudantes, através de feedback empírico informal, está em curso a recolha estruturada de perspectivas, percepções e opiniões através de inquérito dirigido aos estudantes da Licenciatura em Imagem Médica e Radioterapia da ESS|P.Porto inscritos nos anos lectivos 2019/2020 e 2020/2021. Os resultados obtidos permitem sustentar a reflexão acerca da validade e interesse do recurso a metodologias de ensino à distância e/ou misto, com foco na identificação das variáveis influenciadoras deste processo.
- Desenvolvimento e aplicação de modelos biológicos para estudo de efeitos da radiação ionizantePublication . Lemos, Joana; Vieira, Domingos; Costa, PedroCom o crescente uso médico das radiações ionizantes, tanto ao nível dos meios complementares de diagnóstico (ex: Medicina Nuclear e Radiologia), como ao nível terapêutico (ex: Radioterapia), as preocupações inerentes ao aumento da exposição da população a este tipo de radiações têm aumentado. Apesar dessas preocupações, a literatura carece ainda de evidência científica suficiente para esclarecer a relação entre a irradiação com baixas doses de radiação ionizante e os efeitos despoletados.
- O potencial da filosofia Lean na gestão de Departamentos de Medicina Nuclear: análise exploratória e prova de conceitoPublication . Lemos, Joana; Vieira, Domingos; Arantes, Nuno; Costa, PedroA Medicina Nuclear (MN) está em constante evolução, desafiando os profissionais a dominar conhecimentos e competências modernas e dinâmicas. A gestão diária em MN é complexa, implicando a interligação de múltiplos aspetos como: doentes, profissionais de saúde, informação, procedimentos, tempo e radiação. Nesse contexto, tem vindo a ser proposto o recurso a filosofias de gestão, como a filosofia Lean, para apoio na melhoria contínua e na otimização do uso dos recursos disponíveis. É igualmente entendido que o ensino da MN não deve limitar-se à transmissão de conhecimento técnico e científico específico, mas também à abertura de mentalidades para diferentes filosofias de gestão. Como parte ativa na formação de profissionais, o nosso grupo tem vindo a explorar a potencial aplicação Lean na MN, testando-a através de trabalho de campo desenvolvido com estudantes, professores e profissionais da área.
- Nuclear Medicine Technologists Basic and Advanced Practice: What Does it Really Means?Publication . Metello, Luís F.; Costa, Pedro; Lemos, Joana; Ferreira, Sara; Vieira, Domingos; Fonseca, Abigaíl; Soares, Sofia; Cunha, LídiaNuclear Medicine is an independent medical specialty for almost fifty years. If that is quite clear and widely accepted, being in the basis and the justification for specialization between the distinct professionals involved, in many countries there is one exception: the Technologists. Since, in some countries, Nuclear Medicine is part of Medical Imaging area (which could include different specialties such as Radiology or Ultrasonography and, in a more restrict number of countries, even Radiotherapy), the “versatility” of Technologists might be somehow appreciated by some of the parts involved. Nevertheless, there are critical issues that need to be addressed - like the ability and capacity to perform distinct Practices at a certain level of autonomy and responsibility - and the final positions might be very distinct from one to another country.
- Should new Nuclear Reactors be considered as an option to solve Technetium shortage problem?Publication . Metello, Luís F.; Cunha, Lídia; Costa, Pedro; Vieira, Domingos; Alves, Francisco; Botelho, Maria Filomena; Gelbart, W.; Artner, Christoph; Nader, Michael; Schibli, Roger; Jensen, MikaelWorldwide, more than 80% of Nuclear Medicine procedures use a radiotracer produced through a 99Mo/99mTc generator - 99mTc – Technetium 99metastable. Most of the radiochemistry and equipments is optimized for this radioisotope characteristics already for more than 35 years, making it very difficult to replace. Worldwide production of 99Mo is based essentially with only five Nuclear Reactors that are becoming obsolete and fragile with aging, shutting down more and more frequently as they approach the end of their shelf-life. Seeking for solutions, some Governments – and the EU – plan to build new dedicated Nuclear Reactor(s). Our work defends another option.
- Management of COVID-19 pandemic in Nuclear Medicine departments: A contribute for the Portuguese communityPublication . Costa, Pedro; Lemos, Joana; Vieira, Domingos; Arantes, N.Considering the infection with the new Coronavirus (SARS-CoV-2), which may evolve into CoronaVirus Disease 2019 (COVID-19), and the pandemic that is active, standards, guidelines and recommendations have been issued by diverse entities at the governmental, professional and scientific levels.
- Nuclear medicine technologists' education and training: Where are we…and where do we intend to go?Publication . Metello, Luís; Vieira, Domingos; Ferreira, Sara; Lemos, Joana; Costa, Pedro; Cunha, LídiaThis work aims to promote Critical Thinking and to sustain discussion about distinct methods and options for Education and Training of Nuclear Medicine Technologists.