Loading...
16 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 16
- MatActiva - divulgação de experiências de inovação didática em matemática com recurso às tecnologiasPublication . Paula Lopes, Ana; Abreu, Anabela; Torres, Cristina; Soares, Filomena Baptista; Vieira, Isabel; Babo, Lurdes; Moreira Silva, Manuel; Silva, Paulino; Pinto, SusanaO progresso contínuo da sociedade exige de todos os atores uma atualização dinâmica e constante, quer em termos de acompanhamento e, até mesmo, de adaptação. No que respeita à educação, por muito atualizados que estejamos em relação aos conteúdos, às estratégias didáticas e aos recursos tecnológicos, somos inevitavelmente forçados a nos adaptar a novos paradigmas, sendo levados a reformular os métodos de ensino tradicionais. Neste contexto, surge o contributo das plataformas de e-learning, onde docentes e estudantes têm à sua disposição novos meios de dinamizar o processo ensino e aprendizagem, uma vez que estas plataformas podem ser definidas como um ambiente virtual de apoio ao ensino. No ano 2003, o Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP), integrado no Instituto Politécnico do Porto (IPP), introduziu a plataforma Moodle. Tendo como base toda a experiência de utilização desta plataforma, surgiu em 2007 um projeto online da área científica de Matemática, o MatActiva (www.matactiva.com), com o objetivo de apoiar os estudantes que apresentavam dificuldades nesta área. Procurou-se, no concurso Partilha e Divulgação de Experiências em Inovação Didática no Ensino Superior Português, não só a possibilidade de dar continuidade a este projeto bem como a divulgação do mesmo e dos resultados nele obtido.
- The Relationship of the Human Capital Index with the Level of Education and the Adult Survival RatePublication . Marques, Alexandra; Pinheiro, Ana; Matos, Maria Carolina; Torres, Cristina; Lopes, Isabel Cristina; Vieira, IsabelThe relationship between the level of education and the adult survival rate with the human capital index and its components is studied using cluster analysis, applied to a sample of 174 countries covering all continents. The results allow the grouping of countries into three clusters that are consistent with three different levels of development. It was also observed that the lower the values of survival rate and level of education, the lower the human capital index of a country is.
- Literacia em Saúde: Resultados obtidos a partir de uma amostra de pessoas idosas portuguesasPublication . Serrão, Carla; VEIGA, SOFIA; Vieira, IsabelCONTEXTO: O presente estudo insere-se no Projeto Literacia em Saúde: um desa!o na e para a terceira idade, !nanciado pela Fundação Calouste Gulbenkian. OBJECTIVO(S): Tem como intuito avaliar o grau de literacia em saúde de uma amostra de pessoas idosas, bem como conhecer a associação entre o grau de literacia em saúde e algumas características sociodemográ!cas dos participantes. METOLODOGIA: Para tal foi realizada uma pesquisa de carácter quantitativo junto de 433 adultos com mais de 65 anos de idade, utilizando-se como instrumento o Newest Vital Sign (NVS). RESULTADOS: Os resultados indicam que a grande maioria dos sujeitos participantes (80%) evidenciou um nível de literacia em saúde baixo, o que signi!ca que apenas 20% dos inquiridos serão capazes de interpretar e usar a informação escrita relacionada com a saúde de forma e!caz. O sexo, as habilitações literárias, a idade e o estado civil revelaram-se variáveis que afetam signi!cativamente o grau de literacia em saúde dos participantes. CONCLUSÕES: Os resultados obtidos apontam para a necessidade urgente de se potenciar a literacia em saúde na população idosa, em geral, e junto dos grupos de maior vulnerabilidade, em particular.
- Behind video lectures in a MOOCPublication . Soares, Filomena Baptista; Lopes, Ana Paula; Vieira, IsabelThe year 2012 was the “boom year” in MOOC and all its outstanding growth until now, made us move forward in designing the first MOOC in our Institution (and the third in our country, Portugal). Most MOOC are video lectured based and the learning analytic process to these ones is just taking its first steps. Designing a video-lecture seems, at a first glance, very easy: one can just record a live lesson or lecture and turn it, directly, into a video-lecture (even here one may experience some “sound” and “camera” problems); but developing some engaging, appealing video-lecture, that motivates students to embrace knowledge and that really contributes to the teaching/learning process, it is not an easy task. Therefore questions like: “What kind of information can induce knowledge construction, in a video-lecture?”, “How can a professor interact in a video-lecture when he is not really there?”, “What are the video-lectures attributes that contribute the most to viewer’s engagement?”, “What seems to be the maximum “time-resistance” of a viewer?”, and many others, raised in our minds when designing video-lectures to a Mathematics MOOC from the scratch. We believe this technological resource can be a powerful tool to enhance students' learning process. Students that were born in digital/image era, respond and react slightly different to outside stimulus, than their teachers/professors ever did or do. In this article we will describe just how we have tried to overcome some of the difficulties and challenges we tackled when producing our own video-math-lectures and in what way, we feel, videos can contribute to the teaching and learning process at higher education level.
- Teaching accounting and management through business simulation:Publication . Silva, Paulino; Freitas Santos, José; Vieira, IsabelEveryday accounting and management teachers face the challenge of creating learning environments that motivate students. This chapter describes the Business Simulation (BS) experience that has taken place at the Polytechnic Institute of Porto, Institute of Accounting and Administration (IPP/ISCAP). The chapter presents students’ perceptions about the course and the teaching/learning approach. The results show that pedagogical methods used (competency-oriented), generic competencies (cooperation and group work), and interpersonal skills (organisational and communication skills) are relevant for future accounting professionals. In addition, positive remarks and possible constraints based on observation, staff meetings, and past research are reported. The chapter concludes with some recommendations from the project implementation.
- A new horizon for online teaching and learningPublication . Lopes, Ana Paula; Vieira, Isabel; Soares, FilomenaThe Polytechnic Institute of Oporto (IPP), which has a solid history of online education and innovation through the use of technology, has been particularly interested and focused on Massive Open Online Courses (MOOC) developments. The aim of this paper is to present the whole process from initial discussions to completion of the “Mathematics Without Limits” MOOC Project that exists in IPP and also to contribute for a change in the way as teaching and learning Mathematics is seen and practiced nowadays. In 2013, IPP developed its own platform, which gave us the opportunity to explore new educational techniques as a pedagogical resource as well as to enhance students’ motivation, through a set of interactive materials at their disposal, totally adapted to their needs. Students lack of motivation is mainly justified by their weak Math preparation, poor consolidated basis on the subject and different backgrounds of the students. To tackle this issue and based on our Math online courses teaching experience, we decided to create short duration MOOC, expecting to aid retention of students and also to reverse the path of students giving up on Math by giving them a friendly way of managing their own learning commitment. We also think that this MOOC will be a good approach to level out some math skills among freshmen.
- Beneficiaries of Social Disability Pension in Small Municipalities in the Northern Region of Portugal: Application of Cluster Analysis in the Identification of Potential CausesPublication . Torres, Cristina; Vieira, Isabel; Lopes, Isabel Cristina; Monteiro, Rui; Ferreira, Carla; Bem-Haja, InêsThis study is focused on the northern region of Portugal and addresses the number of road accidents with casualties and the number of beneficiaries of the social disability pension. Municipalities with low population density are mostly located in the hinterland. The phenomenon of population aging entails the problem of people who are unable to work and become beneficiaries of the social disability pension. The hierarchical clustering method applied in this paper characterizes 46 municipalities in northern Portugal with a population of less than 20,000 inhabitants – designated small – according to economic activity, rate of road accidents with casualties and disability pensioners. These municipalities were divided into two homogeneous groups or clusters. It was possible to identify that Cluster 1 comprises the innermost municipalities featuring few road accidents with casualties, not many disability pensioners, and a small number of companies compared to Cluster 2. This study can contribute to helping local governments’ decision-making process to improve the economic activity, reduce the region’s human desertification, and improve municipal road conditions.
- How to feel “in love” with math – a MOOC experiencePublication . Lopes, Ana Paula; Soares, Filomena Baptista; Vieira, IsabelIn the past few years we have witnessed the fast development of distance learning tools such as Open Educational Resources (OER) and Massive Open Online Courses (MOOCs). This paper presents the “Mathematics without STRESS” MOOC Project, which is a cooperation between four schools from the Polytechnic Institute of Oporto (IPP). The concepts of MOOC and their quickly growing popularity are presented and complemented by a discussion of some MOOC definitions. The process of the project development is demonstrated by focusing on used MOOC structure, as well as the several types of course materials produced. At last, is presented a short discussion about problems and challenges met throughout the project. It is also our goal to contribute for a change in the way as teaching and learning Mathematics is seen and practiced nowadays.
- O perfil do profissional de marketing em Portugal: uma abordagem baseada no estudo das ofertas de trabalhoPublication . Santos, José de Freitas; Vieira, IsabelNeste artigo empreende-se uma digressão sobre o conceito de marketing e a evolução da profissão de marketeer em Portugal. Apresentam-se, igualmente, os resultados obtidos da análise das ofertas de emprego nesta área, publicadas no Jornal Expresso, durante 5 anos (1997 /2001). Os resultados obtidos permitem traçar o perfil do profissional de marketing do ponto de vista das entidades empregadoras, elemento essencial para melhorar o desenvolvimento curricular e acompanhar o mercado de trabalho.
- Literacia em saúde: um desafio na e para a terceira idade - Manual de Boas PráticasPublication . Serrão, Carla; VEIGA, SOFIA; Vieira, Isabel; Almeida, Vera; Marques, AntónioEste Manual inclui um primeiro capítulo, onde é explorado e aprofundado o conceito de literacia em saúde e onde se espelham os benefícios e prejuízos associados à (in)adequada literacia em saúde. Há, como seria de esperar, uma atenção centrada na velhice, fase do ciclo de vida que tanta atenção exige, dadas as múltiplas situações de vulnerabilidade que necessitam de ser cuidadosamente suportadas e sistematicamente analisadas, atendendo à sua elevada complexidade. O segundo capítulo apresenta os estudos desenvolvidos: um relativo a uma amostra de 433 pessoas idosas, onde fica patente o preocupante nível de literacia em saúde deste grupo específico, e outro relativo às representações e práticas de profissionais no âmbito da literacia em saúde. Neste último estudo, são levantadas recomendações e inventariadas boas práticas, que permitiram consolidar orientações que se pretende que sejam inspiradoras para quem cuida de pessoas idosas. No último capítulo, e à luz da literatura e dos resultados obtidos nos estudos levados a cabo, são apresentados três eixos prioritários, tendo como plataforma o modelo deliberativo de intervenção.