ESS - LRP - Comunicações em eventos científicos
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Virtual journey through an immersive interactive environment: A sensory exploration of an artistic space modeled by dynamic painting and emotional music by Domingos MateusPublication . Gomes, Paulo Veloso; Sá, Vítor J.; Donga, João; Marques, António; Mateus, Domingos; Machado Veloso Gomes, Paulo Sérgio; Rucha das Dores da Costa Donga, João Paulo; Pereira da Silva Marques, António JoséThis study explores the sensory impact of a virtual journey thr ough an immersive, interactive envir onment inspir ed by the artistic work of Domingos Mateus. It addr esses how sensory experiences in virtual spaces, using dynamic visual and auditory stimuli, can enhance emotional engagement and spatial awareness. This study aims to investigate the ef fectiveness of combining dynamic painting and emotionally resonant music within an interactive, digital envir onment, aiming to evoke a deeper connection between viewers and artistic content. A multi-sensory museum was implemented, blending interactive visual components (dynamic painting) with a custom musical scor e designed to elicit emotional responses. Participants navigated the virtual envir onment using VR equipment, cr eating a fully immersive experience. Sensory responses wer e monitored using real-time biofeedback to gauge emotional engagement and pr esence. Findings suggest combining interactive visual art and music significantly enhances users' emotional engagement and immersive experience. Participants reported heightened spatial pr esence, with biofeedback data indicating incr eased emotional ar ousal during key moments. This sensory appr oach is potentially used in therapeutic and educational settings, wher e emotional and sensory stimulation ar e beneficial. The study underscores the power of immersive envir onments in enhancing the user’ s connection to artistic expr essions and fostering memorable experiences.
- Formar profissionais de saúde de excelência: A importância da comunicação clínicaPublication . Dores, Artemisa; Ramião, Eduarda; Freitas, Maria João; Peixoto, Miguel; Cardoso, Joana; Sousa, Zita; Dores, Artemisa; de Faria Távora Moreira Peixoto, MiguelA comunicação clínica é fundamental para garantir um cuidado centrado no paciente, promovendo melhores resultados em saúde, fortalecendo a relação terapêutica e apoiando a tomada de decisões informadas. Este trabalho tem como objetivo apresentar as práticas pedagógicas adotadas nas unidades curriculares de Psicologia da Comunicação, da responsabilidade da Área Técnico-Científica de Ciências Sociais e Humanas, lecionadas a diferentes cursos técnicos superiores profissionais e a licenciaturas de tecnologias da saúde, na Escola Superior de Saúde do Politécnico do Porto. São abordadas temáticas como: comunicação verbal e não-verbal, estilos de comunicação, resolução de conflitos, trabalho em equipa, comunicação em exames complementares de diagnóstico, atitudes comunicacionais, microcompetências e lidar com emoções fortes. A investigação na área e a reflexão crítica em torno da prática, com estudantes e docentes, suportada na atualização constante, suportam os métodos e técnicas pedagógicas adotadas, como as dinâmicas de grupo, o role-play e a simulação em vídeo. As práticas adotadas, com uma forte integração teórico-prática, potenciam o desenvolvimento de competências (conhecimentos, habilidades e atitudes) de comunicação clínica, fundamentais ao exercício profissional na área da saúde. Esta área enfrenta desafios novos e crescentes, como o acelerado desenvolvimento tecnológico e digital. Importa preparar os futuros profissionais de saúde para conciliarem tecnologia e relação, como dimensões indissociáveis da prestação de serviços de saúde de qualidade no séc. XXI.
- Clinical presentation competencies: A systematic literature reviewPublication . Dores, Artemisa; Freitas, Maria João; Ramião, Eduarda; Dores, ArtemisaClinical communication skills are essential for building trust between healthcare professionals and patients. Clear and empathetic communication fosters shared decision-making, enhances therapeutic adherence, and improves outcomes. This is particularly significant for professionals such as physicians, nurses, and allied health professionals (e.g., physiotherapists), who work closely with individuals requiring personalized feedback and interaction. This systematic review followed PRISMA guidelines to expand the existing knowledge and aimed to answer the question: What is the importance of clinical communication in healthcare interventions? Academic databases (EBSCO, Scopus, Web of Science, and PubMed) were searched for peerreviewed articles published within the last decade, examining the role and components of clinical communication in healthcare interventions. Studies included diagnoses, as mental and neurocognitive conditions, and COVID-related care, while excluding those focused on physical illnesses, pharmacology, or interventions targeting only patients’ empathy/cognition. Forty-two studies were qualitatively analyzed and grouped by communication strategies, settings, populations, and key competencies. The findings underscore empathy as a core competency, consistently linked to enhanced professional effectiveness and stronger therapeutic relationships. Several studies emphasized how patient-centred communication improved satisfaction, adherence to treatment, and collaboration. Additionally, integrating emerging technologies, such as telehealth platforms and digital communication tools, was identified as a growing area of interest, bringing both new opportunities and challenges to clinical practice. Based on the findings, we recommend that communication training be embedded in healthcare curricula through simulations, reflective practice, and interdisciplinary education. Preparing future professionals in this field is crucial to ensuring quality clinical care.
- Ferramentas digitais de ensino a distância em saúde: Um curso de formação para docentes do ensino superiorPublication . Almeida, Raquel Simões de; Trigueiro, Maria João; Simões de Almeida, Raquel; Trigueiro, Maria JoãoA utilização de métodos de ensino à distância, de forma exclusiva ou integrada num modelo híbrido, tem vindo a ganhar mais destaque, nomeadamente nas ciências da saúde. Contudo, nem todos os docentes sabem utilizar ferramentas para a conceção e implementação de cursos a distância. Este trabalho apresenta o desenvolvimento e implementação do microcurso "Ferramentas Digitais de Ensino a Distância em Saúde", voltado para a capacitação de docentes do ensino superior. O curso estruturouse em cinco módulos, combinando atividades síncronas e assíncronas ao longo de um mês. Entre os temas abordados, destacam-se: educação digital e modelos pedagógicos virtuais, ferramentas digitais para comunicação e colaboração, desenvolvimento de experiências de aprendizagem interativas, avaliação em ambientes digitais e inovações na educação a distância. O objetivo foi capacitar docentes para integrar eficazmente tecnologias digitais no ensino em saúde, promovendo a literacia digital e contribuindo para a democratização do acesso a uma educação de qualidade.
- Imersão digital no ensino de dados em saúde: SAP Analytics Cloud e Realidade Virtual na formação em Saúde DigitalPublication . Sá, Vítor J.; Gomes, Paulo Veloso; Donga, João; Babo, Rosalina; Marques, António; Pereira da Silva Marques, António José; Machado Veloso Gomes, Paulo Sérgio; Rucha das Dores da Costa Donga, João PauloA disciplina de Análise e Visualização de Dados em Saúde, integrada na Licenciatura em Saúde Digital do Politécnico do Porto, explora novas abordagens pedagógicas centradas na tecnologia. Propõe-se a utilização do SAP Analytics Cloud como plataforma de apoio ao ensino de análise de dados em saúde, permitindo aos estudantes desenvolver competências práticas em Business Intelligence, visualização interativa e previsão de tendências (p. ex., epidemiológicas). Para potenciar a imersão e a aprendizagem ativa, será integrada a utilização de óculos como os Meta Quest 3, permitindo experiências de Realidade Virtual e Realidade Aumentada. Os estudantes poderão explorar dashboards 3D, mapas de propagação (p. ex., de doenças) e cenários de planeamento hospitalar em ambientes imersivos. Esta abordagem inovadora visa fomentar o pensamento crítico, a literacia de dados e a preparação dos futuros profissionais de saúde para os desafios digitais emergentes, alinhando o ensino com as tendências internacionais de transformação tecnológica na educação superior.
- Ferramentas digitais de ensino a distância em saúde: Um curso de formação para docentes do ensino superiorPublication . Almeida, Raquel Simões de; Trigueiro, Maria João; Simões de Almeida, Raquel; Trigueiro, Maria JoãoA utilização de métodos de ensino à distância, de forma exclusiva ou integrada num modelo híbrido, tem vindo a ganhar mais destaque, nomeadamente nas ciências da saúde. Contudo, nem todos os docentes sabem utilizar ferramentas para a conceção e implementação de cursos a distância. Este trabalho apresenta o desenvolvimento e implementação do microcurso "Ferramentas Digitais de Ensino a Distância em Saúde", voltado para a capacitação de docentes do ensino superior. O curso estruturouse em cinco módulos, combinando atividades síncronas e assíncronas ao longo de um mês. Entre os temas abordados, destacam-se: educação digital e modelos pedagógicos virtuais, ferramentas digitais para comunicação e colaboração, desenvolvimento de experiências de aprendizagem interativas, avaliação em ambientes digitais e inovações na educação a distância. O objetivo foi capacitar docentes para integrar eficazmente tecnologias digitais no ensino em saúde, promovendo a literacia digital e contribuindo para a democratização do acesso a uma educação de qualidade.
- Extended reality tools for medical training and educationPublication . Magalhães, Renato; Veloso, Rita; Magalhães, Renato; da Silva Veloso, Rita SofiaThe integration of extended reality (XR) in medical education represents a cutting-edge approach to simulation-based training. This study critically assesses XR software for medical teaching, with a focus on compatibility, medical specialization, and licensing requirements. The findings highlight the significant use in anatomy (44%) and surgical applications (26%). Virtual and mixed reality are the dominant technologies in this field, with the U.S. accounting for 62% of the companies involved. Specifically, HoloAnatomy, tested on HoloLens 2 and evaluated by seven healthcare professionals using NASA-TLX, was deemed intuitive and effective, though high device costs limit broader adoption. In conclusion, XR technologies hold substantial potential for advancing medical education, but the cost barriers must be overcome to enable wider implementation.
- Key principles involving ethical and deontological issues in military stress management training in virtual reality environmentsPublication . Gomes, Paulo Veloso; Vianez, Ana; Curado, Henrique; Marques, António; Pereira, Javier; Machado Veloso Gomes, Paulo Sérgio; Pereira da Silva Marques, António José; Curado, HenriqueThe integration of Virtual Reality in military contexts, which simulates realistic combat and high-risk operational scenarios, provides a controlled environment for developing various skills and psychological resilience. This technology has proven to be a valuable tool for enhancing soldiers’ training and preparedness. The creation and use of VR programs, especially those involving the collection of biofeedback data to study military stress, carry significant ethical and deontological responsibilities. This study examines the regulation of using powerful algorithms to analyse biofeedback data to study military stress, emphasizing informed consent, privacy and confidentiality, beneficence and nonmaleficence, transparency in data usage and compliance with legal and regulatory standards.
- Virtual immersive training model with mixed reality for prosthesis application in orthopedicsPublication . Alves, Diogo; Gomes, Paulo Veloso; Magalhães, Renato; Pereira, João; Vilaça, Adélio; Marques, António; Machado Veloso Gomes, Paulo Sérgio; Pereira da Silva Marques, António JoséTraining medical professionals in Orthopedics faces several technical challenges. The equipment required for practical, hands-on training is often restricted to operating rooms. This constraint presents a significant issue, as developing the necessary skills to perform surgeries requires substantial practice time. This work developed a virtual training model using mixed reality, using a QR code to generate a virtual opaque hemisphere, within which the user operates two virtual tools that simulate an endoscope and a drill. A virtual monitor displays the endoscope’s view to the user, who must then navigate the drill tip to successfully touch specific target cubes. The application has the potential to significantly enhance the orthopedic learning experience by reducing the time and resources.
- Virtual reality exposure therapy for Arachnophobia: A pilot studyPublication . Lopes, Inês; Almeida, Raquel Simões de; Gomes, Paulo Veloso; Sá, Vítor J.; Oliveira, Gonçalo; Marques, António; Machado Veloso Gomes, Paulo Sérgio; Sá, Vítor J.; Pereira da Silva Marques, António José; Simões de Almeida, RaquelArachnophobia is a chronic disorder leading to significant avoidance of spider-related situations. This pilot study examines the effectiveness of Virtual Reality Exposure Therapy (VRET) for treating arachnophobia. The study included 25 participants who completed fear questionnaires and avoidance tests before, after and two weeks after the intervention. The intervention consisted of a session of progressive exposure to a novel and gamified virtual environment containing spiders. The results showed a significant reduction in fear and anxiety in relation to the phobic stimulus, suggesting that VRET is a promising approach for treating phobias, in controlled and safe environments.
