ESEIG - UTC Informática
Permanent URI for this community
Browse
Browsing ESEIG - UTC Informática by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 105
Results Per Page
Sort Options
- Plataformas de conteúdos e aplicações Web 2.0: impacto da sua utilização no processo ensino/aprendizagem em instituições de ensino superiorPublication . Oliveira, Lino; Moreira, FernandoTirando partido da crescente popularidade das aplicações Web 2.0, o presente trabalho pretende avaliar o impacto da utilização conjunta destas aplicações com plataformas de conteúdos no processo de ensino/aprendizagem em instituições de ensino superior.
- 3C@CTDI: colaboração, contribuição e comunidade em CTDIPublication . Silva, Cândida; Oliveira, Lino; Carvalho, Milena; Martins, SusanaLos profesores de la licenciatura en Ciencias e Tecnologías da Documentaçáo e Informaçáo (CTDI) se preparan para sacar partido de las herramientas Web 2.0 como un complemento de su actividad lectiva. En este contexto, se presenta el Grupo de Investigación PlGeCo que pretende, por un lado, implementar la utilización de herramientas Web 2.0 de tal forma que se pueda conseguir ciertas premisas que actualmente orientan la nueva generación web (colaboración, contribución, comunidad), aplicando-las á la actividad lectiva e, por otro lado, el estímulo de la producción científica de los profesores y académica de los alumnos, así como su posterior análisis. Se ha hecho una valoración de los proyectos en curso y se discuten las expectativas esperadas presentado un análisis de las perspectivas y ambiciones futuras del grupo
- A filter inexact-restoration method for nonlinear programmingPublication . Silva, Cândida; Monteiro, M. Teresa T.A new iterative algorithm based on the inexact-restoration (IR) approach combined with the filter strategy to solve nonlinear constrained optimization problems is presented. The high level algorithm is suggested by Gonzaga et al. (SIAM J. Optim. 14:646–669, 2003) but not yet implement—the internal algorithms are not proposed. The filter, a new concept introduced by Fletcher and Leyffer (Math. Program. Ser. A 91:239–269, 2002), replaces the merit function avoiding the penalty parameter estimation and the difficulties related to the nondifferentiability. In the IR approach two independent phases are performed in each iteration, the feasibility and the optimality phases. The line search filter is combined with the first one phase to generate a “more feasible” point, and then it is used in the optimality phase to reach an “optimal” point. Numerical experiences with a collection of AMPL problems and a performance comparison with IPOPT are provided.
- Design of a repository of programming problemPublication . Leal, José Paulo; Queirós, Ricardo
- Aplicações da Web social como complemento da aprendizagem no ensino superior: um caso de estudoPublication . Oliveira, Lino; Moreira, FernandoA mudança de paradigma imposta pelo Processo de Bolonha, em que o aluno passa a ser responsável pela sua aprendizagem, e uma nova geração de estudantes universitários com maiores aptidões tecnológicas, representam um enorme desafio para as Instituições de Ensino Superior. A utilização no ensino, de novos conceitos da Web Social, suportados por aplicações habitualmente designadas de Web 2.0, com as quais estes novos estudantes se sentem à-vontade, poderá trazer benefícios em termos de motivação, frequência e qualidade do envolvimento nas actividades académicas. Neste artigo é apresentada uma experiência pedagógica envolvendo uma plataforma de ensino a distância e aplicações centradas na Web, cujos resultados permitem perspectivar de que a utilização conjunta deste tipo de aplicações poderão contribuir significativamente para que os alunos do ensino superior obtenham competências diferenciadas em domínios habitualmente deficitários.
- A filter algorithm: comparison with NLP solversPublication . Silva, Cândida; Monteiro, M. Teresa T.The purpose of this work is to present an algorithm to solve nonlinear constrained optimization problems, using the filter method with the inexact restoration (IR) approach. In the IR approach two independent phases are performed in each iteration—the feasibility and the optimality phases. The first one directs the iterative process into the feasible region, i.e. finds one point with less constraints violation. The optimality phase starts from this point and its goal is to optimize the objective function into the satisfied constraints space. To evaluate the solution approximations in each iteration a scheme based on the filter method is used in both phases of the algorithm. This method replaces the merit functions that are based on penalty schemes, avoiding the related difficulties such as the penalty parameter estimation and the non-differentiability of some of them. The filter method is implemented in the context of the line search globalization technique. A set of more than two hundred AMPL test problems is solved. The algorithm developed is compared with LOQO and NPSOL software packages.
- Teaching and learning with social software in higher education: content management systems integrated with Web-based applications as a key factor for successPublication . Oliveira, Lino; Moreira, FernandoThe change of paradigm imposed by the Bologna process, in which the student will be responsible for their own learning, and the presence of a new generation of students with higher technological skills, represent a huge challenge for higher education institutions. The use of new Web Social concepts in teaching process, supported by applications commonly called Web 2.0, with which these new students feel at ease, can bring benefits in terms of motivation and the frequency and quality of students' involvement in academic activities. An e-learning platform with web-based applications as a complement can significantly contribute to the development of different skills in higher education students, covering areas which are usually in deficit.
- Integration of e-learning systems with repositories of learning objectsPublication . Leal, José Paulo; Queirós, RicardoThis paper describes a communication model to integrate repositories of programming problems with other e-Learning software components. The motivation for this work comes from the EduJudge project that aims to connect an existing repository of programming problems to learning management systems. When trying to use the existing repositories of learning objects we realized that they are mainly specialized search engines and lack features for integration with other e-Learning systems. With this model we intend to clarify the main features of a programming problem repository, in order to enable the design and development of software components that use it. The two main points of this model are the definition of programming problems as learning objects and the definition of the core functions exposed by the repository. In both cases, this model follows the existing specifications of the IMS standard and proposes extensions to deal with the special requirements of automatic evaluation and grading of programming exercises. In the definition of programming problems as learning objects we introduced a new schema for meta-data. This schema is used to represent meta-data related to automatic evaluation that cannot be conveniently represented using the standard: the type of automatic evaluation; the requirements of the evaluation engine; or the roles of different assets - tests cases, program solutions, etc. In the definition of the core functions we used two different web services flavours - SOAP and REST - and described each function as an operation for each type of interface. We describe also the data types of the arguments of each operation. These data types consist mainly on learning objects and their identifications, but include also usage reports and queries using XQuery.
- 3C@higher education: contribution, collaboration and community at higher educationPublication . Silva, Cândida; Oliveira, Lino; Carvalho, Milena; Martins, Susana
- Programação para dispositivos móveis em Windows Mobile 6Publication . Queirós, RicardoA nível profissional, as exigências do mercado obrigam a um acesso em tempo real à informação, factor primordial no sucesso empresarial. Outros factores como a mobilidade, consistência e integração da informação são importantes nesta sociedade global. É neste contexto, que surgem os dispositivos móveis, verdadeiros computadores de bolso, com boas capacidades de processamento, armazenamento e tecnologias de transmissão de dados. A plataforma Windows Mobile vem enriquecer o panorama do mundo móvel ao oferecer aos equipamentos, um conjunto de serviços base essenciais, que disponibilizam ao utilizador final, mecanismos promotores da produtividade, flexibilidade e consistência nos seus processos de trabalho. Neste contexto, estuda-se, na óptica do programador, a plataforma .NET, a sua Framework de desenvolvimento móvel (.NET Compact Framework 3.5), o seu ambiente de desenvolvimento integrado (Visual Studio 2008), a sua linguagem de programação (Visual Basic 9.0) e um conjunto de ferramentas e extensões que permitem a produção célere e consistente de software para equipamentos móveis, nomeadamente o SDK para o Windows Mobile 6.0. Ao longo do livro são abordados, entre outros, os seguintes temas: Evolução dos equipamentos Windows CE e Windows Mobile A plataforma .NET e a Compact Framework 3.5 Criação de um projecto Windows Mobile Programação orientada aos objectos O Visual Studio e o desenho de interfaces Teste, debugging e gestão de erros Empacotamento, distribuição e instalação Persistência de dados com o SQL Server Compact 3.5 Web Services Tópicos avançados SDK Windows Mobile 6.0