ESS - CSH - Artigos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESS - CSH - Artigos by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 97
Results Per Page
Sort Options
- Contaminação do ar e superfíciesPublication . Afonso, Joana; Vieira Da Silva, ManuelaOs estabelecimentos de panificação e pastelaria são estabelecimentos do sector alimentar com grande influência na alimentação humana visto os seus géneros alimentícios serem a base da alimentação de grande parte da população. Aliando a abrangência em termos de alimentos confeccionados ao maior número de pessoas que recorrem aos seus produtos, é essencial garantir a qualidade destes alimentos.
- Developmental dyslexia in an orthography of intermediate depth: the case of european portuguesePublication . Sucena, Ana; Castro, São Luís; Seymour, PhilipFifteen Portuguese children with dyslexia, aged 9-11 years, were compared with reading and chronological age controls with respect to five indicators related to the phonological deficit hypothesis: the effects of lexicality, regularity, and length, implicit and explicit phonological awareness, and rapid naming. The comparison between groups indicates that Portuguese children with dyslexia have a phonological impairment which is revealed by a developmental deficit in implicit phonological awareness and irregular word reading (where younger reading level controls performed better than dyslexics) and by a developmental delay in decoding ability and explicit phonological awareness (where dyslexics matched reading level controls). These results are discussed in relation to the idea that European Portuguese is written in an orthography of intermediate depth.
- Realidade Virtual na Reabilitação: Por Que Sim e Por Que Não? Uma Revisão SistemáticaPublication . Dores, Artemisa Rocha; Barbosa, Fernando; Marques, António; Carvalho, Irene P.; Sousa, Liliana; Castro-Caldas, AlexandreO processo de reabilitação, independentemente da área de saúde a que se refere, continua a ser um desafio para profissionais, pacientes e suas famílias. Na tentativa de superar as limitações das intervenções tradicionais, a tecnologia de Realidade Virtual (RV) tem sido aplicada de forma crescente à reabilitação e começa a fornecer importantes ferramentas que, contudo, geram debate e posicionamentos divergentes. Com o objetivo de investigar quais os contributos da RV aplicada ao domínio da reabilitação, nomeadamente em termos das vantagens e limitações que comporta, o presente estudo procede a uma revisão sistemática da produção científica nesta área e apresenta um modelo que permite, de modo hierarquizado, descrever e sistematizar a natureza dos estudos revistos e as principais temáticas abordadas. A revisão sistemática focou-se sobre trabalhos científicos indexados, até novembro de 2010, na base de dados ISI Web of Knowledge. Os trabalhos incluídos foram analisados por dois investigadores independentes no programa NVivo 9 e o modelo desenvolvido aplicado à recodificação do material em análise. Foram identificados 963 artigos, dos quais, aplicados os critérios de exclusão, 288 títulos e resumos foram analisados. O modelo desenvolvido indica, como categorias centrais da bibliografia: Tipo de Artigo (Empírico; Teórico); Contextualização do Projeto; Tipo de Abordagem (Tecnologia Assistiva; Realidade Aumentada; Abordagens Tradicionais; Realidade Virtual). Esta última categoria (RV) foi decomposta de forma exaustiva para documentação da sua aplicabilidade, efeitos e tendências futuras. Como vantagens da RV, surgem: a possibilidade de sua aplicação a uma diversidade de domínios, funções cognitivas, comportamentos, doenças neurológicas e incapacidades físicas; as suas características e respetivas consequências; e a possibilidade de superar limitações das intervenções tradicionais. Do lado das limitações aparecem discutidos: os efeitos secundários da RV, as causas das limitações e precauções sugeridas. Os resultados evidenciam tendências promissoras acerca da utilização da tecnologia de RV no domínio da reabilitação, com implicações para a forma como será realizada no futuro. Sugerem ainda a necessidade de dar continuidade aos trabalhos que procuram avaliar a aplicabilidade da RV na reabilitação em geral e na reabilitação (neuro) cognitiva em particular.
- Psicólogo e professor? Relações duais no ensino superiorPublication . Barreto, João Francisco; Bertão, Ana Maria; Sampaio, RuthUma relação múltipla ou dual ocorre quando o Psicólogo mantém uma relação profissional com uma pessoa e, simultânea ou sequencialmente, assume, assumiu ou planeia assumir um outro papel, profissional ou não, junto da mesma ou de alguém que lhe é próximo. Genericamente, considera-se que as relações múltiplas de cariz sexual são prejudiciais e eticamente indesejáveis, ao passo que as de natureza não sexual são por vezes inevitáveis, não necessariamente antiéticas e nem sempre prejudiciais. Apesar da atenção que o assunto tem merecido noutros países, pouco se tem estudado ou debatido a seu respeito no contexto da intervenção psicológica em Portugal, e menos ainda no âmbito do Ensino Superior. O Código Deontológico da Ordem dos Psicólogos Portugueses, recentemente aprovado e publicado, refere-se a conflitos de interesses, relações múltiplas e relações românticas ou sexuais em termos que sinalizam a questão mas exigem aprofundamento e contextualização. Neste trabalho, reflectimos sobre o problema da relação dual Professor-Aluno e Psicólogo-Cliente, simultânea ou sequencial, com que frequentemente se deparam os serviços de apoio psicológico no contexto do Ensino Superior. Em particular, discutimos os conflitos de papel num duplo plano: ético, da tomada de decisão; e técnico, da gestão das dinâmicas transferenciais-contratransferenciais.
- Psychometric properties of the portuguese version of the posttraumatic growth inventory short form among divorced adultsPublication . Lamela, Diogo; Figueiredo, Bárbara; Bastos, Alice; Martins, HelenaThe aim of this study was to develop and validate a Portuguese version of the Short Form of the Posttraumatic Growth Inventory (PTGI-SF). Using an online convenience sample of Portuguese divorced adults (N = 482), we confirmed the oblique five-factor structure of the PTGI-SF by confirmatory factor analysis. The results demonstrated the measurement invariance across divorce initiator status groups. Total score and factors of PTGI-SF showed good internal consistency, with the exception of the New Possibilities factor, which revealed an acceptable reliability. The Portuguese PTGI-SF showed a satisfactory convergent validity. In terms of discriminant validity, posttraumatic growth assessed by the Portuguese PTGI-SF was a distinct factor from posttraumatic psychological adjustment. These preliminary findings suggest the cultural adaptation and also psychometric properties of the present Portuguese PTGI-SF to measure posttraumatic growth after personal crisis.
- A Radboud Faces Database como ferramenta para o estudo do reconhecimento de emoções: uma investigação em PortugalPublication . Dores, Artemisa Rocha; Barbosa, Fernando; Marques, António; Oliveira, M. Q.; Pedroso, J. P.; Caldas-Castro, A.; Carvalho, I.P.Este trabalho tem como objectivo a apresentação de dados normativos do reconhecimento de sete expressões faciais com conteúdo emocional, e uma neutra, de modelos caucasianos adultps, da Radboud Faces Database.
- Effects of emotional valence and three-dimensionality of visual stimuli on brain activation: an fMRI studyPublication . Dores, Artemisa Rocha; Almeida, I.; Barbosa, F.; Castelo-Branco, M.; Monteiro, L.; Reis, M.; Sousa, L. de; Caldas, A. CastroExamining changes in brain activation linked with emotion-inducing stimuli is essential to the study of emotions. Due to the ecological potential of techniques such as virtual reality (VR), inspection of whether brain activation in response to emotional stimuli can be modulated by the three-dimensional (3D) properties of the images is important. The current study sought to test whether the activation of brain areas involved in the emotional processing of scenarios of different valences can be modulated by 3D. Therefore, the focus was made on the interaction effect between emotion-inducing stimuli of different emotional valences (pleasant, unpleasant and neutral valences) and visualization types (2D, 3D). However, main effects were also analyzed.METHODS: The effect of emotional valence and visualization types and their interaction were analyzed through a 3x2 repeated measures ANOVA. Post-hoc t-tests were performed under a ROI-analysis approach. The results show increased brain activation for the 3D affective-inducing stimuli in comparison with the same stimuli in 2D scenarios, mostly in cortical and subcortical regions that are related to emotional processing, in addition to visual processing regions. This study has the potential of clarify brain mechanisms involved in the processing of emotional stimuli (scenarios’ valence) and their interaction with three-dimensionality.
- The relationship between phonological awareness time and reading abilities: an assessment using self-organizing mapsPublication . Sucena, Ana; Carneiro, João Falcão; Vale, Ana Paula; Viana, Fernanda LeopoldinaClassically, the assessment of reading disabilities is based on the accuracy for word and nonword reading, as well as on the accuracy or sensibility measures (such as d′) for phonological awareness tasks. Recent studies indicate that in terms of phonological awareness results, the response time is a more accurate indicator than sensibility measures (such as d′), thus providing an important measure explaining some of the differences between good and poor readers. This article explores the discriminative capability of phonological awareness task time (PATT) in reading disability assessment. One hundred and eighty-six children were tested using conventional tasks, specifically word reading, nonword reading, and phonological awareness tasks. The word and nonword accuracy and PATT were used to train self-organizing maps (SOM) to classify children into three distinct groups. Phonological awareness response time provides a powerful discriminative measure. Our results indicate that the PATT constitutes a useful selective measure, particularly in the third and fourth grades when classical variables such as word and nonword reading accuracy lose their discriminative capabilities. Also, the use of SOM to classify children’s reading abilities can successfully categorize children and capture meaningful measures such as the lexicality effect.
- A influência do modelo pedagógico em variáveis psicológicas de estudantes do 1º ano da ESTSP-IPPPublication . Teixeira, Ricardo J.; Dores, Artemisa Rocha; Magalhães, Andreia; Barreto, João Francisco; Martins, HelenaA adaptação ao ensino superior reveste-se de experiências académicas que podem constituir fonte de stress para os estudantes. A implementação de novos modelos pedagógicos, no âmbito do processo de Bolonha, introduz novas variáveis cujo impacto, designadamente em termos de saúde, importa conhecer. Este estudo tem como objetivo analisar as associações entre modelo pedagógico (Problem Based Learning – PBL vs. modelos próximos do tradicional) e variáveis psicológicas (coping, desregulação emocional, sintomas psicossomáticos, perceção de stress e afeto). O estudo tem um design transversal. Foram usados os seguintes questionários online: Brief-COPE, Escala de Dificuldades de Regulação Emocional, Questionário de Manifestações Físicas de Mal-Estar, Escala de Stress Percebido e Escala de Afeto Positivo e Negativo. A amostra é constituída por 183 estudantes do primeiro ano (84% do género feminino) de cursos da Escola Superior de Tecnologia da Saúde do Porto – Instituto Politécnico do Porto (ESTSP-IPP). Resultados – Foram encontradas correlações significativas entre as variáveis demográficas e psicológicas. Considerando diferentes modelos pedagógicos, foram encontradas diferenças significativas nas variáveis psicológicas. Os principais preditores de stress na amostra foram: ser mulher, frequentar uma licenciatura no modelo PBL, ter maiores índices de desregulação emocional, apresentar mais sintomas psicossomáticos, menos afeto positivo e mais afeto negativo. As diferenças encontradas entre modelos pedagógicos são discutidas, possibilitando a reflexão sobre as implicações práticas e sugestões para futuras investigações.
- Amygdala activation in response to 2D and 3D emotion-inducing stimuliPublication . Dores, Artemisa Rocha; Barbosa, Fernando; Monteiro, Luís; Leitão, Miguel; Reis, Mafalda; Coelho, Carlos M.; Ribeiro, Eduardo; Carvalho, Irene P.; Sousa, Liliana; Castro-Caldas, AlexandreStudying changes in brain activation according to the valence of emotion-inducing stimuli is essential in the research on emotions. Due to the ecological potential of virtual reality, it is also important to examine whether brain activation in response to emotional stimuli can be modulated by the three-dimensional (3D) properties of the images. This study uses functional Magnetic Resonance Imaging to compare differences between 3D and standard (2D) visual stimuli in the activation of emotion-related brain areas. The stimuli were organized in three virtual-reality scenarios, each with a different emotional valence (pleasant, unpleasant and neutral). The scenarios were presented in a pseudo-randomized order in the two visualization modes to twelve healthy males. Data were analyzed through a GLM-based fixed effects procedure. Unpleasant and neutral stimuli activated the right amygdala more strongly when presented in 3D than in 2D. These results suggest that 3D stimuli, when used as “building blocks” for virtual environments, can induce increased emotional loading, as shown here through neuroimaging.