Browsing by Author "Silva, Juarez Bento da"
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- Construção do modelo SECI no projeto VISIR+: um estudo de caso das práticas e iniciativas de compartilhamento de conhecimento interorganizacionalPublication . Roque, Gabriela Rocha; Silva, Isabela Nardi da; Bilessimo, Simone Meister Sommer; Silva, Juarez Bento da; Alves, João Bosco da Mota; Alves, Gustavo R.O compartilhamento de conhecimento entre organizações, grupos e indivíduos, contribui significativamente para a criação de novos conhecimentos, bem como, para o aperfeiçoamento de conhecimentos existentes, esse processo resulta na espiral de criação do conhecimento, também conhecido como modelo SECI (Socialização, Externalização, Combinação e Internalização). Esta pesquisa foi sustentada pelo exemplo de compartilhamento de conhecimento interorganizacional presente no projeto VISIR+, o qual foi criado com o propósito de disseminar o laboratório remoto VISIR na América Latina. O VISIR é uma ferramenta educacional que permite testes de circuitos elétricos e eletrônicos de modo seguro e real, colaborando de forma benéfica em cursos de ensino a distância, bem como apoio em aulas presenciais. O VISIR+ é composto por uma parceria entre IESs europeias e latino-americanas. No Brasil, uma das IES participantes do projeto VISIR+ é a Universidade Federal de Santa Catarina, representada pelo Laboratório de Experimentação Remota (RExLAB). Além da implementação do VISIR na Universidade, o RExLab foi responsável por duas associadas. Esta pesquisa tem como como objetivo identificar as práticas e iniciativas de compartilhamento e criação do conhecimento, a partir do modelo SECI, na atuação do RExLab no âmbito do projeto VISIR+. Entre os resultados encontrados, tem-se a construção da representação gráfica e concreta do modelo SECI, correspondente a espiral do conhecimento, constatado por meio da interação cíclica e dinâmica entre o conhecimento tácito e explícito
- Educational application of remote experimentation for mobile devicesPublication . Rochadel, Willian; Simão, J. P. Shardosim; Silva, Juarez Bento da; Alves, Gustavo R.In this article the authors describe the application development RExMobile and the importance of remote experimentation via mobile devices, especially smartphones simple, beyond the space provided for this application in education. The article deals the creation, software and hardware that provide an interactive and dynamic way to attract more students to use these experiments remote, serving as support to teachers to science teaching from its initial series. The ease and availability of smartphones, even these students of basic education, permits the reach of new users and in different places. Thus, the practice of remote experimentation in mobile devices enables new spaces for access and interaction. Are used for developing software free or low cost, HTML5 and jQuery Mobile framework, that enable the creation of pages compatible with different mobile operating systems such as iOS, Android, Windows Phone, some Symbian, among others. Also are demonstrated patterns layouts that allow greater accessibility.
- Extended immersive learning environment: a hybrid remote/virtual laboratoryPublication . Marcelino, Roderval; Silva, Juarez Bento da; Alves, Gustavo R.; Shaeffer, LírioThis paper presents a collaborative virtual learning environment, which includes technologies such as 3D virtual representations, learning and content management systems, remote experiments, and collaborative learning spaces, among others. It intends to facilitate the construction, management and sharing of knowledge among teachers and students, in a global perspective. The environment proposes the use of 3D social representations for accessing learning materials in a dynamic and interactive form, which is regarded to be closer to the physical reality experienced by teachers and students in a learning context. A first implementation of the proposed extended immersive learning environment, in the area of solid mechanics, is also described, including the access to theoretical contents and a remote experiment to determine the elastic modulus of a given object.These instructions give you basic guidelines for preparing camera-ready papers for conference proceedings. Use this document as a template if you are using Microsoft Word 6.0 or later. Otherwise, use this document as an instruction set. The electronic file of your paper will be formatted further. Define all symbols used in the abstract. Do not cite references in the abstract.
- Extending access to remote labs from mobile devices in educational contextsPublication . Rochadel, Willian; Silva, Juarez Bento da; Simão, José Pedro; Alves, Gustavo R.; Marcelino, Roderval; Gruber, VilsonThis paper describes how to extend the access to remote experiments from mobile devices, aiming to better engage digital native students who expect a more interactive and ubiquitous access mode. The extension is based on features of HTML5 and the jQuery Mobile framework, which allow accessing the experiments from different operating systems via the browser or native applications. As a result, users have a richer interaction mode with the experiments, which includes access from simple hand-held devices such as smartphones and PDAs. Extending the access to remote experiments, from simple devices, enables its use in other educational stages, such as high schools, where teachers struggle to engage students in STEM learning. By enabling students to use their everyday "technological companions", e.g. cellular phones, to access remote experiments, we seek to increase the educational value of this technology-enhanced learning resource.
- From cheating to teaching: a path for conversion of illegal gambling machinesPublication . Silva, Juarez Bento da; Alves, Gustavo R.; Alves, J. B. M.Video poker machines, a former symbol of fraud and gambling in Brazil, are now being converted into computer-based educational tools for Brazilian public primary schools and also for governmental and non-governmental institutions dealing with communities of poverty and social exclusion, in an attempt to reduce poverty risks (decrease money spent on gambling) and promote social inclusion (increase access and motivation to education). Thousands of illegal gambling machines are seized by federal authorities, in Brazil, every year, and usually destroyed at the end of the criminal apprehension process. This paper describes a project developed by the University of Southern Santa Catarina, Brazil, responsible for the conversion process of gambling machines, and the social inclusion opportunities derived from it. All project members worked on a volunteer basis, seeking to promote social inclusion of Brazilian young boys and girls, namely through digital inclusion. So far, the project has been able to convert over 200 gambling machines and install them in over 40 public primary schools, thus directly benefiting more than 12,000 schoolchildren. The initial motivation behind this project was technology based, however the different options arising from the conversion process of the gambling machines have also motivated a rather innovative and unique experience in allowing schoolchildren and young people with special (educational) needs to access to computer-based pedagogical applications. The availability of these converted machines also helps to place Information and Communication Technologies (ICT) in the very daily educational environment of these children and youngsters, thus serving social and cultural inclusion aspects, by establishing a dialogue with the community and their technological expectations, and also directly contributing to their digital literacy.
- Impact of different moodle course designs on students? PerformancePublication . Alves, Gustavo R.; Viegas, C.; Marques, Maria A.; Costa-Lobo, Cristina; Silva, António A.; Formanski, Francieli; Silva, Juarez Bento daThis work describes the impact of different teachers’ approaches in using Moodle, for supporting their courses, at the Polytechnic of Porto - School of Engineering. The study covers five different courses, from different degrees and different years, and includes a number of Moodle resources especially supporting laboratory classes. These and other active resources are particularly analyzed in order to evaluate students’ adherence to them. One particular course includes a number of remote experiments, made available through VISIR (Virtual Instrument Systems in Reality) and directly accessible through links included in the Moodle course page. The collected data have been correlated with students’ classifications in the lab component and in the exam, each one weighting 50% of their final marks. This analysis benefited from the existence of different teachers’ approaches, which resulted in a diversity of Moodle-supported environments. Conclusions point to the existence of a positive correlation factor between the number of Moodle accesses and the final exam grade, although the quality of the resources made available by the teachers seems to be preponderant over its quantity. In addition, different students perspectives were found regarding active resources: while some seem to encourage students to participate (for instance online quiz or online reports), others, more demanding, are unable to stimulate the majority of them.
- Impactos e barreiras na implementação da experimentação remota em escolas públicasPublication . Lima, João Paulo Cardoso de; Silva, Juarez Bento da; Alves, Gustavo R.; Rochadel, William; Segabinazzi, MariliaEste estudo apresenta a experiência de aplicação do software RExMobile como ferramenta de apoio ao ensino de Física, para alunos do 2º ano do ensino médio em uma escola municipal da cidade de Araranguá-SC. O aplicativo permite o acesso, através da experimentação remota, a experimentos de física preparados de acordo com a metodologia TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge), proporcionando que os alunos tenham acesso a práticas laboratoriais, ainda que a escola não disponha desta infraestrutura física. Além disso, discutem-se as possibilidades e desafios deste tipo de proposta no âmbito do contexto de aplicação do projecto, com vistas a ampliar o debate sobre as novas tecnologias de informação e comunicação como aliadas das práticas educacionais.
- Implantação e Utilização do Laboratório Remoto VISIR em Instituições de Ensino Técnico, Tecnológico e SuperiorPublication . Pereira, Josiel; Simão, José P. Schardosim; Silva, Isabela Nardi da; Mota Alves, João Bosco da; Silva, Juarez Bento da; Alves, Gustavo R.Práticas em laboratórios são essenciais no ensino de engenharia, uma vez que permitem que estudantes aprendam de forma eficaz e desenvolvam habilidades indispensáveis para seu futuro como profissionais na área. Estes tipos de práticas têm atreladas a si uma série de fatores, como custos e infraestrutura que dificultam sua disponibilização. Em contraponto, laboratórios remotos tem potencial para possibilitar práticas laboratoriais de uma maneira eficiente e com custos menores comparando com laboratórios tradicionais. Atualmente percebe-se um crescimento na implementação destas soluções em diversas áreas nas quais faz necessário conhecimentos práticos. Este é o caso do laboratório remoto VISIR, ferramenta que possibilita a realização de práticas relacionadas a conteúdos de aula relacionados à temática de circuitos elétricos e eletrônicos. Devido às vantagens que este tipo de tecnologia oferece, esta tem sido replicada e implantada em diversas instituições. O presente trabalho visa apresentar um relato de instalação e utilização de uma instância do laboratório remoto VISIR junto a recursos desenvolvidos para facilitar sua utilização. Esta instalação proporcionou uma compreensão maior sobre o funcionamento da plataforma bem como possíveis aplicações da mesma, além de demonstrar a flexibilidade em relação aos níveis de ensino que a ferramenta pode ser utilizada, bem como os conteúdos que podem ser abordados.
- Lab-based EducationPublication . Alves, Gustavo R.; Marques, Maria Arcelina; Silva, Juarez Bento daLab-based education plays an important role for students adopting science and technology-based careers. The sudden transition to a distance learning environment due to the COVID-19 pandemic and how teachers have tackled with providing lab-based teaching while trying to improve students’ engagement and motivation, is the focus of the presented works. A good diversification of teaching approaches such as PBL, teamwork, gamification or the integration of complementary resources is presented. Additionally, the VISIR+ project is also addressed in the context of a study on Brazil's Educational reality, related to Engineering Education. The VISIR remote lab is also presented as a versatile tool, to be used in several subject areas, other than electronic and electrical circuits.
- O Laboratório Remoto VISIR: uma revisão sistemáticaPublication . Silva, Isabel Nardi da; Pereira, Joseil; Bilessimo, Simone Meister Sommer; Alves, João Bosco da Mota; Silva, Juarez Bento da; Alves, Gustavo R.O mundo sofre com uma grande carência de profissionais capacitados na área de Engenharias por conta da dificuldade enfrentada por estudantes destas áreas, bem como desmotivação por parte de possíveis ingressantes ao ensino superior. Neste âmbito, surge o laboratório remoto VISIR, solução que busca apoiar o ensino de teoria e prática de circuitos elétricos e eletrônicos, tendo como público-alvo tanto estudantes da educação básica quanto provindos do ensino superior. Esta pesquisa teve como objetivo realizar uma revisão sistemática sobre o laboratório remoto VISIR, suas principais características e funcionalidades e verificar como funciona o projeto VISIR+, realizado a partir de aplicações do laboratório remoto em instituições de ensino. Para tanto, foi realizada uma pesquisa descritiva, exploratória, aplicada e qualitativa. A partir dos resultados adquiridos mediante a pesquisa, foi possível verificar as principais características do laboratório remoto, sendo este uma ferramenta de alto potencial para aplicação no ensino, bem como acerca do projeto VISIR+, que objetiva compartilhar a experiência adquirida com o uso do VISIR em instituições europeias com universidades latino-americanas. Este estudo subsidiará o desenvolvimento de trabalhos futuros, podendo estabelecer-se como fundamentação teórica, bem como ancorar a realização de novas aplicações do laboratório e divulgação do projeto VISIR+.