ISCAP - Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
Permanent URI for this community
O ISCAP é uma escola de ensino superior politécnico que tem por missão específica a formação, a investigação, a criação e difusão da cultura e do saber e a prestação de serviços na área das ciências empresariais.
Browse
Browsing ISCAP - Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto by Author "Abreu, António"
Now showing 1 - 10 of 13
Results Per Page
Sort Options
- ALE - advanced learning environments: work-based learningPublication . P. Camarinha, Ana; Gonçalves, Maria José Angélico; Abreu, António; Braga, InêsCom o aumento do conhecimento e o progresso tecnológico da sociedade, as Tecnologias da Informação (TI) no desenvolvimento educacional têm sido reconhecidas mundialmente como prioritárias, a fim de apoiar o desenvolvimento acadêmico e científico, alcançar alcance universal e ampliar o conhecimento, bem como facilitar a educação ao longo da vida. Passamos da aprendizagem centrada no professor para a aprendizagem centrada no aluno, fornecendo meios pedagógicos modernos intuitivos e envolventes para que os alunos aprendam sozinhos. Existe, no entanto, uma componente essencial do saber-fazer que muitas vezes só é adquirida no mercado de trabalho, ou quando o ensino envolve actividades práticas do mundo real, o que não é comum nos cursos de primeiro ciclo (Quadro Europeu de Qualificações para a aprendizagem ao longo da vida (QEQ), nível 6). Em Portugal, no nível 4 do QEQ, equivalente ao ensino secundário, existem cursos profissionais especializados destinados a formar pessoas para uma vida profissional ativa muito mais cedo, sem a exigência curricular e científica que é normal no ensino superior. Em 2006, no âmbito do processo de Bolonha, foram implementados os Cursos Técnicos Superiores Profissionais correspondentes ao nível 5 do QEF. Estes cursos têm a propriedade de exigir um estágio obrigatório de 6 meses pela instituição de ensino superior que se realiza em empresas e organizações que exercem atividades profissionais na área para a qual o curso se prepara e que têm as qualificações do formando. Em cada um desses níveis de ensino os objetivos e metodologias de aprendizagem são diferentes e, portanto, os resultados também são diferentes. Hoje em dia, estamos tentando entender como o treinamento em ambientes do mundo real é importante para melhorar o aprendizado. O objetivo do nosso projeto é avaliar o impacto da mudança, enfatizando a inter-relação de organização, currículo, infraestrutura, pedagogia e práticas na construção do ambiente de ensino e aprendizagem (ELT). Este estudo basear-se-á na análise dos currículos, metodologias, durabilidade e competências adquiridas em cada um dos diferentes níveis, a fim de avaliar a pertinência da combinação de estratégias existentes nos diferentes percursos, podendo passar pela necessidade de reformular a realidade atual, quer introduzindo mudanças, quer aumentando os métodos pedagógicos ou os conhecimentos, com vistas a uma formação mais completa e próxima do mercado de trabalho sem descurar toda a formação essencial ao indivíduo e ao seu desempenho profissional.
- Caderneta Electrónica: Visão de Professores e Encarregados de Educação de Alunos do Ensino Básico da GalizaPublication . Abreu, António; P. Afonso, Ana; Rocha, Álvaro; Pérez Cota, ManuelA investigação aqui descrita explora a primeira fase de um projecto de investigação, cujo objetivo é introduzir uma nova forma de colaboração e comunicação entre a Escola Família, através de uma Caderneta Eletrónica (CE), em Espanha, nas escolas da Galiza. A CE surge para dar resposta às crescentes necessidades de colaboração entre a Escola e a Família, promovendo o processo ensino-aprendizagem e o sucesso educativo, tendo como suporte as Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC). Através de um questionário procurámos obter a perceção dos Professores e Encarregados de Educação (EE) relativamente à adoção de uma CE. Ambos os grupos salientaram a importância da comunicação entre a Escola e a Família e manifestaram interesse na CE, enquanto instrumento de comunicação bidirecional.
- Collaborative training faculty and library combat plagiarism: the case of the Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto libraryPublication . Braga, Inês; Moura, Isabel Santos; Valente, Iolanda; Abreu, AntónioDiagnosticar a formação para a literacia da informação, a nível da biblioteca do ISCAP, junto da comunidade académica, averiguando de que modo é que esta promove um desejável uso ético da informação
- Collaborative training: faculty and Library combat plagiarism: the case of the Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto LibraryPublication . Braga, Inês; Moura, Isabel Santos; Valente, Iolanda; Abreu, AntónioThe study focuses on plagiarism in higher education and on the need for collaborative work between students, faculty, and librarians to prevent it. The university library assumes a significant role as an information literacy training agent, transmitting the importance of an ethical use of Information and the respect for intellectual property and copyright laws. The literature review includes: a theoretical reflection on the concept of plagiarism; on plagiarism legislation; on how Higher Education Institutions—HEIs—cope and embrace training as a pre-emptive measure. In our capacity as faculty and as librarians at Porto Polytechnic Accounting and Business School—ISCAP—we conducted an empirical study on the library, applying a case study methodology, and documental research as data collection technique. This study mapped the Information Literacy training provided by the library over a period of seven years (2015–2021) in response to a strategic design to improve academic success and to make students aware of the correct use of scientific information. The results obtained demonstrate that the library already has a sustained training program, well-defined audiences, contents aligned with the objectives of the educational process, and a fruitful dialogue with faculty. Yet, this dynamic should be expanded in the future by a more systematic and diversified training offer.
- Communication skills in higher education vs the labor market: different perceptions and valuationsPublication . Braga, Inês; Abreu, AntónioCommunication skills are considered increasingly important by higher education institutions, but also by employers as they influence better professional perfor-mance. The literature review recommends a necessary and desirable alignment of the communicational aspect of academic curricula with work needs, so that graduates have professional success. The objective of this research is to know how communicational skills are seen and valued in higher education, specifically in a Portuguese Polytechnic Accounting and Business School. For this purpose, undergraduate and Masters students who integrate courses or approaches related to communicational skills are surveyed. Coordinators of some of these courses (who are also professors) are consulted too. The methodology adopted is the case study and the data collection techniques are questionnaires applied to a sample of students and interviews carried out with the Coordinators of some of afore-mentioned courses. According to a self-assessment carried out by students, it was concluded that their average communication performance is very good, which is not in line with the literature review. As for the existence of training, within the scope of communication skills, course coordinators and most students consider that these should be taught in higher education. In the opinion of the course di-rectors, there is an alignment between the skills taught in the courses and those that are required in the job market, an opinion that a not very expressive majority of students also share, although an overwhelming majority of students consider that this should be done. Course coordinators and students suggest motivating, practical and work-related pedagogical approaches for greater development of the skills in analysis.
- eHealth infrastructures and security in portuguese hospitals: benchmarking with european hospitalsPublication . Vidal de Carvalho, Joao; Rocha, Álvaro; Abreu, AntónioThe aim of this study is to describe and compare eHealth Infrastructures and Security in selected European Union (EU) countries. Using data available from the European Hospital Survey (2012/2013), the study reported in this paper analyses the adoption of five eHealth Infrastructures and Security indicators in Portuguese Hospitals, namely: Externally connected; Broadband; Single and unified wireless; Clear and structured rules on access to clinical data; and EAS (Enterprise Archiving Strategy) for disaster recovery in less than 24 hours. The analysis of these eHealth indicators allows us to understand the position of Portugal in relation to the European average. It has been found that the Portuguese Hospitals are well positioned with regard to the adoption of these indicators and in spite of this, remains a permanent concern to raise the eHealth Infrastructures and Security levels through new projects in progress.
- Electronic booklet: vision of teachers and guardians of Basic School Students of GaliciaPublication . Abreu, António; P. Afonso, Ana; Rocha, Álvaro; Pérez Cota, ManuelThis research here described explores the first phase of a research project whose aim is to introduce a new form of collaboration and communication among the Family and School through an Electronic Booklet (EB), in Spain, in the Galician schools. The EB appears to meet the growing needs of collaboration between the school and the family, promoting the teaching learning process and educational success, supported by the Information and Communication Technologies (ICT). Through a questionnaire we sought to obtain the perceptions of teachers and parents regarding the adoption of an EB. Both groups stressed the importance of communication between the school and the family and expressed interest in EB, as bidirectional communication tool.
- Maturity models of healthcare information systems and technologiesPublication . Vidal de Carvalho, Joao; Rocha, Álvaro; Abreu, AntónioThe maturity models are instruments to facilitate organizational management, including the management of its information systems function. These instruments are used also in hospitals. The objective of this article is to identify and compare the maturity models for management of information systems and technologies (IST) in healthcare. For eachmaturity model, it is identified the methodology of development and validation, as well as the scope, stages and their characteristics by dimensions or influence factors. This study resulted in the need to develop a maturity model based on a holistic approach. It will include a comprehensive set of influencing factors to reach all areas and subsystems of health care organizations.
- Necessidades e expectativas perante a plataforma Moodle e apoio institucional disponibilizado. O caso do ISCAPPublication . Rodrigues, Sónia; Rocha, Álvaro; Abreu, AntónioO facto de alguns investigadores enfatizarem que se verifica uma subutilização das potencialidades dos Sistemas de Gestão da Aprendizagem (SGA) aumentou o nosso interesse em verificar o que se passava na instituição em que lecionamos. O presente artigo tem como objeto a apresentação da forma como os docentes do Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP) usam a plataforma Moodle, os contextos da sua utilização, a relevância que a plataforma tem, as razões que os levam a usá-la, as alterações sentidas na forma como comunicam com os seus alunos, a perceção das suas necessidades formativas, as suas expectativas e a forma como classificam o apoio da instituição em que lecionam a este nível, assim como verificar se existe de facto uma subutilização da plataforma e se esta serve apenas como mero repositório de ficheiros.
- Social Networks and Digital Influencers in the Online Purchasing Decision ProcessPublication . Angélico Gonçalves, Maria José; Adriana José de Oliveira; Abreu, António; Mesquita, AnabelaThe growth in the use of social networks has been evident, reaching 3.8 billion users in 2020, representing 49% of the world’s population (https://wearesocial.com/uk/blog/2020 /01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media (accessed on 19 September 2024)) [1]. This scenario has driven the emergence of new digital platforms, revolutionized the way we communicate [2], and given popularity to social networks, which have come to be defined as groups of actors (people, institutions, or groups). Users began to create social connections, exchange information, and communicate more directly and interactively, providing a favorable environment for publicizing products and establishing effective communication between consumers and brands, specifically through digital influencers [3]. Digital influencers have come to be defined as individuals with an online audience who can influence the behaviors, opinions, and values of others through the digital content they produce [4]. Several studies were carried out with the aim of studying the role of digital influencers in consumer behavior, particularly based on contexts such as tourism, the decision-making process, and e-commerce, or even seeking to study the perception of risk associated with recommendations made by digital influencers [5–8]. In this relationship between decision making and digital influencers, consumers use digital influencers as a reference for making...