Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.14 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
O presente trabalho consiste num relatório de estágio desenvolvido no âmbito do Mestrado em Ensino da
Música da Escola Superior de Música, Artes e Espetáculo (ESMAE), e da Escola Superior de Educação (ESE) do Instituto Politécnico do Porto.
Pretende ser um relatório reflexivo acerca da minha prática pedagógica realizada no Conservatório de Música
Calouste Gulbenkian de Braga, sob orientação das professoras Sofia Lourenço (supervisora), Maria Amélia
Ribeiro e Ana Paula Carreira (professoras cooperantes). Para além das aulas assistidas e supervisionadas, foi
elaborado um projeto de investigação de âmbito metodológico investigação-ação, partindo de aulas individuais lecionadas a uma aluna do ensino básico e uma aluna do ensino secundário, procurando desenvolver estratégias de trabalho analítico que permitam potenciar o seu desempenho e compreensão acerca das obras que interpretam.
A intervenção pedagógica aplicada no contexto da sala de aula, que fundamenta este projeto de investigação,
teve os seguintes objetivos: esclarecer as relações entre sonoridades através das construções harmónicas;
aprofundar o trabalho auditivo; criar ferramentas para que a aplicação dos conhecimentos teóricos seja associada à prática do instrumento; perceber quais as suas vantagens no momento da performance.
As conclusões do projeto de investigação apontam para algumas estratégias que permitiram aos alunos analisados entender com maior eficácia o papel que poderá ter o conhecimento analítico de uma obra para o seu entendimento e, consequentemente, para uma interpretação mais informada e real.
The present work consists of an internship report developed under the Master in Music Teaching at Escola Superior de Música e Artes de Espetáculo (ESMAE), and the Escola Superior de Educação (ESE) of the Instituto Politécnico do Porto. It is intended to be a reflective report about my pedagogical practice at the Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, under the guidance of the teachers Sofia Lourenço (supervisor), Maria Amélia Ribeiro and Ana Paula Carreira (cooperating teachers). The research project was elaborated, starting from individual classes taught to a primary school student and a secondary school student, seeking to develop some analytical work strategies that allow them to develop their performance and understanding of the pieces they play. The pedagogical intervention applied in the context of the classroom, had the following objectives: to clarify the relationship between sounds through harmonic constructions; develop the way they hear what they play; create tools for the application of theoretical knowledge to the practice of the instrument; realize what advantages can it bring to the moment of performance. The conclusions of the research project indicate that the strategies used may help to improve the knowledge about the pieces, as well as a more informed performance.
The present work consists of an internship report developed under the Master in Music Teaching at Escola Superior de Música e Artes de Espetáculo (ESMAE), and the Escola Superior de Educação (ESE) of the Instituto Politécnico do Porto. It is intended to be a reflective report about my pedagogical practice at the Conservatório de Música Calouste Gulbenkian de Braga, under the guidance of the teachers Sofia Lourenço (supervisor), Maria Amélia Ribeiro and Ana Paula Carreira (cooperating teachers). The research project was elaborated, starting from individual classes taught to a primary school student and a secondary school student, seeking to develop some analytical work strategies that allow them to develop their performance and understanding of the pieces they play. The pedagogical intervention applied in the context of the classroom, had the following objectives: to clarify the relationship between sounds through harmonic constructions; develop the way they hear what they play; create tools for the application of theoretical knowledge to the practice of the instrument; realize what advantages can it bring to the moment of performance. The conclusions of the research project indicate that the strategies used may help to improve the knowledge about the pieces, as well as a more informed performance.
Description
Keywords
Ensino especializado de música Piano Análise musical Harmonia Performance Instrument teaching Analysis Harmony