Repository logo
 
Publication

Virtual reality in promoting emphaty and knowledge towards people with ASD

dc.contributor.advisorMarques, António
dc.contributor.advisorAlmeida, Raquel Simões de
dc.contributor.authorBarros, Maria Luísa Martins de
dc.date.accessioned2023-01-19T15:43:32Z
dc.date.available2023-01-19T15:43:32Z
dc.date.issued2022-07-27
dc.description.abstractIncreasing empathy and knowledge about Autism spectrum Disorders (ASD) is crucial to potentiate a better quality of lofe for people with the condition. Virtual reality (VR) is becoming a useful tool to increase empathy and/or knowldge about ASD. This dissertation intente to investigate the impacto f a VR program and the influence of gender and contact with people with ASD on knowledge and empathy toward people with ASD, as well as studying the relantionship between level o knowledge and empathy. This studu examined the levels of knowledge and empathy in 7th grade students (N=86) using the Empathy Quocient and autismo Stigma nad Knowledge Questionnaire. The results show that the experimental group had a significant increase in knowledge (p˂0,001) and empathy (p˂0,001) levels but when comparing both groups, only a significant difference in knowledge levels was found (p˂0,025). According to our findings, the young population has difficulty expressing empathy for ASD but has adequate knowledge o it, and VR is a powerful tool for increasing knowledge and empathy toward people with ASD. There is a link between knowledge and gender, as well as knowledge and empathy.pt_PT
dc.description.abstractAumentar a empatia e o conhecimento sobre as Perturbações do Espetro do Autismo (PEA) é crucial para potenciar uma melhor qualidade de vida para as pessoas com esta condição. A Realidade Virtual (RV) está a tornar-se cada vez mais uma ferramenta útil para aumentar a empatia e/ou conhecimento sobre as PEA. Esta dissertação pretende investigar o impacto de um programa de VR e a influência de género e contacto com pessoas com PEA no conhecimento e empatia com pessoas com PEA, bem como estudar a relação entre o nível de conhecimento e a empatia. Este estudo analisou os níveis de conhecimento e empatia em alunos do 7º ano de escolaridade (N=86) usando o Empathy Quocient e Autism Stigma and Knowledge Questionnaire. Os resultados mostram que o grupo experimental teve um aumento significativo dos níveis de conhecimento (p < 0.001) e níveis de empatia (p < 0.001), mas quando comparados ambos os grupos, apenas foi encontrada uma diferença significativa nos níveis de conhecimento (p < 0,025). De acordo com as nossas descobertas, a população jovem tem dificuldade em expressar empatia perante indivíduos com PEA, mas tem conhecimento adequado sobre as mesmas, e a RV é uma ferramenta poderosa para aumentar o conhecimento e a empatia perante pessoas com ASD. Existe uma ligação entre o conhecimento e o género, bem como o conhecimento e a empatia.pt_PT
dc.identifier.tid203155017pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/21706
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectAutism knowledgept_PT
dc.subjectAutism spectrum disorer´spt_PT
dc.subjectEmphatypt_PT
dc.subjectVirtual realitypt_PT
dc.titleVirtual reality in promoting emphaty and knowledge towards people with ASDpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameTerapia Ocupacionalpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
DISSERTAÇÃO_MTO_Mª Luísa Barros_V.1 (repositório).pdf
Size:
4.71 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: