| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 342.49 KB | Adobe PDF | |||
| 1.74 KB | License |
Advisor(s)
Abstract(s)
No século subsequente aos seminais trabalhos de Kilpatrick (1918) e Freinet (1976), mantêm-se fundamentais ações pedagógicas dialogantes com as conceções de ‘trabalho por projeto’ e ‘jornal escolar’, referenciais estruturantes para se equacionar uma real formação cidadã. Decorrente dessa perspetiva, este trabalho apresenta os resultados de uma
pesquisa que assentou na seguinte questão: Que opiniões constroem os alunos do 2.º ciclo do Ensino Básico sobre a experiência de criarem um jornal escolar?. Uma experiência que envolveu duas turmas do 5.º ano e uma do 6.º ano, no
ano letivo 2020/21, numa instituição escolar privada portuguesa. Como principais resultados destacam-se, por um lado, o reconhecimento consensual do ‘ensino por projeto’ como uma prática relevante para a aprendizagem dos estudantes e, ainda, para o desenvolvimento de competências de interação social; e, por outro, a constatação justificada das potencialidades de tal opção curricular na promoção da autonomia e autodeterminação das crianças e jovens.
In the century following the seminal works of Kilpatrick (1918) and Freinet (1976), pedagogical actions in dialogue with the concepts of 'project work' and 'school newspaper' remain fundamental. From this perspective, this paper presents the results of a research based on the following question: What opinions do 2nd cycle of basic education students have about the experience of creating a school newspaper? An experience that involved two classes of 5th grade and one of 6th grade, in the school year 2020/21, in a private Portuguese school. As main results we highlight, on the one hand, the consensual recognition of 'project-based teaching' as a relevant practice for students' learning and, also, for the development of social interaction skills; and, on the other hand, the justified acknowledgment of the potential of such curricular option in the promotion of children and young people's autonomy and self-determination.
In the century following the seminal works of Kilpatrick (1918) and Freinet (1976), pedagogical actions in dialogue with the concepts of 'project work' and 'school newspaper' remain fundamental. From this perspective, this paper presents the results of a research based on the following question: What opinions do 2nd cycle of basic education students have about the experience of creating a school newspaper? An experience that involved two classes of 5th grade and one of 6th grade, in the school year 2020/21, in a private Portuguese school. As main results we highlight, on the one hand, the consensual recognition of 'project-based teaching' as a relevant practice for students' learning and, also, for the development of social interaction skills; and, on the other hand, the justified acknowledgment of the potential of such curricular option in the promotion of children and young people's autonomy and self-determination.
Description
Keywords
Jornal escolar Trabalho por projeto Cidadania
Pedagogical Context
Citation
Moreira, A. I., & Duarte, P. (2022). Sala de aula ou redação do jornal? Uma experiência curricular. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 249-276. doi:10.25757/invep.v12i1.310
