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- Habilidades e competências do profissional da informaçãoPublication . Oliveira, Dalbert Marques; Rodrigues, Luis Silva; F. Frogeri, Rodrigo; Dos Santos Portugal Júnior, PedroA informação é um ativo imprescindível para qualquer organização, independente da sua dimensão ou área de atuação, mas as tentativas em definir as habilidades e competências do profissional responsável por este ativo, tem causado confusão tanto nos gestores das organizações quanto nos próprios profissionais. Nesse resumo expandido poder-se-á ler como o estudo de dois grandes referenciais da área podem contribuir para a melhor compressão das habilidades e competências que se espera dos profissionais e/ ou gestores da informação. E ainda buscar-se-á a síntese entre esses dois referenciais num quadro amplo que englobe as paridades e diferenças entre eles.
- Value trees usefulness in assessment of enterprise architectures valuePublication . Rodrigues, Luis Silva; Amaral, LuisIn last two decades a significant number of organizations began to build Enterprise Architectures in order to deal with complexity and change, to align business and IT, to cut costs and several other objectives. The current economic pressures and the significant investment that Enterprise Architectures represents are increasingly demanding an assessment and demonstration of their usefulness and value. Despite the need and interest there still is no consensus on how to demonstrate the value. Some value models and methods have already been presented but they are still not detailed enough to be used and require further research to be useful for most organizations. In this paper, we present an initial discussion about the usefulness of value drivers and value trees as a way to measure the Enterprise Architectures value.
- Perfil dos profissionais da informação: uma análise dos conhecimentos e habilidades mais mencionadas no referencial RIMPublication . Oliveira, Dalbert Marques; Rodrigues, Luis SilvaEste trabalho procura analisar um dos mais recentes referenciais sobre os perfis dos Profissional da Informação, o Records and Information Management: Core Competencies (RIM). Tal abordagem se justifica pois para que o Profissional da Informação cumpra o seu papel de agente transformador nas organizações este deve possuir ou adquirir determinados Conhecimentos e Habilidades. O objetivo da análise realizada foi perceber quais os Conhecimentos e as Habilidades mais referenciados no RIM, utilizando para o efeito uma Análise de Conteúdo do referencial. Constatou-se que o RIM enfatiza um conjunto de Conhecimentos e de Habilidades de suma importância para a prática da profissão e que estes podem ser complementares ou equivalentes, variando de acordo com a qualificação exigida ao profissional. Com esta análise espera-se contribuir para um melhor entendimento sobre os Conhecimentos e as Habilidades necessários aos Profissionais da Informação, informando o que é possível se esperar destes nos diferentes níveis de qualificação profissional.
- Key dimensions of the enterprise architecture value drivers: time frame and quantificationPublication . Rodrigues, Luis Silva; Amaral, LuisOne of biggest issues that the managers of the Enterprise Architecture projects are facing is to justify the investments made in its construction and maintenance. Assessing the value of Enterprise Architectures is an increasingly important issue, however, it is not an easy task. Firstly, it is widely accepted that is very difficult for the organizations to identify the key value drivers. In addition, there are two dimensions of the value drivers that strongly influence the assessment of the Enterprise Architectures value: the time needed to realize the value drivers (time frame dimension) and the quantification of the value driver impact in the organization (quantification dimension). In this short paper is presented an initial discussion about the importance of these two dimensions in the assessment of Enterprise Architecture value.
- Perceção sobre os conhecimentos, habilidades, competências e aptidões dos profissionais da informação: uma comparação de realidadesPublication . Oliveira, Dalbert Marques; Rodrigues, Luis SilvaOs Conhecimentos, as Habilidades, as Competências e as Aptidões dos profissionais da informação são conceitos amplamente discutidos na literatura, quer em trabalhos académicos, quer em referenciais profissionais, sendo que o termo ‘profissional da informação’, não raramente, é utilizado na literatura de uma forma abrangente. Pese embora os trabalhos publicados, constata-se a existência de diferenças entre os conceitos e a sua aplicação, principalmente quando se analisam trabalhos de autores de diferentes países e de diferentes correntes. A finalidade do trabalho de investigação em curso é a de averiguar se existem diferenças no que se refere aos principais Conhecimentos, Habilidades, Competências e Aptidões dos profissionais da informação, percecionados quer por profissionais portugueses, quer por profissionais brasileiros, na perspetiva da Ciência da Informação. Neste artigo, é apresentada uma discussão sobre os principais conceitos relacionados com os profissionais de informação, bem como uma breve descrição do trabalho de investigação que se pretende realizar.
- Stakeholder perspectives on time horizon and quantification of enterprise architectures benefits/value driversPublication . Rodrigues, Luis Silva; Amaral, LuisEnterprise Architectures are being used by many organizations as a strategic tool for framing and managing key business and IT initiatives and activities. However, given the complexity and costs associated with building an Enterprise Architecture, there is a growing need to demonstrate the importance and usefulness in terms of the value that it represents to an organization. Without an adequate justification for the investment in Enterprise Architecture projects, organizations either do not to start or tend to abandon their Enterprise Architectures. In this paper, we present the stakeholders perspectives on two key dimensions of the Enterprise Architectures benefits/value drivers: the time horizon (time needed for the realization of the benefits) and its quantification (measurement of the realization of the benefits). In our view, these two dimensions are fundamental to realize how much effort will be required to assess the value of an Enterprise Architecture.
- Multidimensional value of enterprise architecturesPublication . Rodrigues, Luis Silva; Amaral, LuisThe increasing complexity of organizations and the environment around them are increasingly demanding for a better and deeper knowledge about how to organize and use IT in order to fulfil the organizations mission, strategies and goals. In the past two decades, in order to obtain a description of the current IT and business state and/or to establish the desired future state, a significant number of organizations began to build Enterprise Architectures. Despite the efforts done, the resources spent and the benefits expected practitioners and researchers recognize that it is still difficult for organizations to assess and measure the Enterprise Architecture value, given the process complexity and the nature of some value factors. In this paper a multidimensional value approach is presented, that considers four value dimensions in Enterprise Architectures value analysis: strategic value, operational value, user value and economic/financial value.
- Profile of information professionals: an information science perspective based on the RIM frameworkPublication . Oliveira, Dalbert Marques; Rodrigues, Luis Silva; Pereira, Patrícia MirandaThe objective of this paper is to present the preliminary results of a content analysis of the Records and Information Management: Core Competencies framework (RIM) in order to understand which Knowledges and Skills are the most mentioned. It was found that the RIM emphasizes a set of Knowledges and Skills of utmost importance for the practice of the information profession and that these can be complementary or equivalent, varying according to the qualification required of the professional. With this analysis it is expected to contribute to a better understanding of the core Knowledges and Skills of Information Professionals from an Information Science perspective.
- Características do Profissional da Informação na era da informação digitalPublication . Oliveira, Dalbert Marques; Rodrigues, Luis SilvaO Profissional da Informação é o responsável por um ativo imprescindível em qualquer organização, a informação, a qual tem assumido cada vez mais um formato digital. Compete a este profissional trabalhar este ativo para auxiliar os stakeholders na tomada de decisão. Para que o Profissional da Informação consiga trabalhar com a informação digital, esse deve reunir um conjunto de características. Estas características podem ser encontradas na literatura. Mas quais destas características são consideradas as mais importantes para o trabalho com a informação digital? E qual é a importância que estes profissionais atribuem a estas características? Para responder a estas questões, este trabalho utilizou de um estudo, que recorreu a aplicação de um questionário a profissionais da área da Ciência da Informação, diplomados de programas de mestrado desta área científica, em Portugal e no Brasil. Foi possível verificar que as características consideradas importantes para o trabalho com a informação digital se encontram em dois domínios principais: “Informação” e “Tecnologia”, estando as consideradas mais importantes presentes no domínio “Informação”. Os resultados desta investigação têm a intenção de contribuir para uma melhor perceção sobre as características do Profissional da Informação no seu trabalho com a informação digital. nas carreiras dos indivíduos, com relevância para aqueles com mais de 40 anos que pertencem à geração X e aos Baby Boomers.
- Challenges of digital transformation in higher education institutions: a brief discussionPublication . Rodrigues, Luis SilvaLike many industries, Higher Education Institutions (HEIs) have been exploiting emerging technologies as a way to improve performance and adapt to the increasingly technology-driven society. Although digital transformation is most often associated with business organizations, it is also an important issue for HEIs and presents some challenges that must be considered when defining digital policies and strategies. In this paper, as a starting point for our research, a brief discussion on the main challenges of digital transformation in HEIs is presented.