Loading...
46 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 46
- GACE - Um portal de apoio à consultadoria estatística em saúdePublication . Pimenta, Rui; Gomes, Paulo Veloso; Vieira, Margarida; Costa, ElísioA sociedade actual. baseada na tecnologia e na comunicação, obriga a uma reformulação dos conteúdos e da metodologia de ensino-aprendizagem da estatística e. simultaneamente. reforça a necessidade de uma formação mais profunda, uma vez que a capacidade estatística é uma competência nuclear para o exercício pleno da cidadania. Emerge, a~sim, uma mudança de rumo. da transmissão mais ou menos passiva de conhecimentos para a construção activa de uma cultura estatística. A Internct e as novas tecnologias de comunicação despoletaram um novo paradigma, modificando a tipologia das relações, entre os diversos actuantes no campo educativo. Os professores especialistas em estatística deverão assumir o papel de consultores e facilitadores das tarefas de investigação. Neste trabalho é apresentada a metodologia de construção de um portal colaborativo de apoio à interacção entre consultores e investigadores, no âmbito do desenvolvimento de projectos de investigação. contribuindo assim com uma ferramenta potenciadora da capacidade estatística e de comunicação entre consultores e investigadores.
- The influence of brain activity on the interactive process through biofeedback mechanisms in virtual reality environmentsPublication . Costa, Rita; Gomes, Paulo Veloso; Correia, António; Marques, António; Pereira, JavierThis work focuses on the development of a software link interface tool between the Looxid Link Device coupled to the HTC Vive Pro VR HeadSets and the Unity platform, to generate real-time interactivity in virtual reality applications. The software incorporates a dynamic and parameterizable algorithm to be used as a core-engine in the real-time Biofeedback process, recognizing the values of the biological signals registered in each of the EEG channels of the Looxid Link device. The values of EEG frequencies detected in real time can be used to generate elements of interactivity, with different frequencies and intensities.
- EEG analysis of the construction of empathy towards people with Schizophrenia, after exposure to virtual reality environmentsPublication . Marques, André; Gomes, Paulo Veloso; Sá, Catarina; Marques, António; Pereira, JavierSchizophrenia is considered a complex syndrome, with multifactorial neurodevelopmental alterations. Empathy is a complex fundamental component of human emotional experience, which influences one's emotions and behavior. On the Electroencephalogram, an activation of the dorsolateral prefrontal cortex is characterized by a decrease in alpha activity. The main objective of this work is to understand if the immersive tools of Virtual Reality influence the electrical activity of the brain and the heart. The two immersive tools were able to increase empathy, mainly by altering prefrontal brain activity as well as heart rate.
- Assessing the efficacy of the ‘Bicho De 7 Cabeças’ B-learning school-based program in enhancing mental health literacy and reducing stigmaPublication . Meilsmeidth, Gislene; Trigueiro, Maria João; Simões-Silva, Vítor; Simões de Almeida, Raquel; Portugal, Paula; Gomes, Paulo Veloso; Sousa, Sara; Campos, Filipa; Monteiro, Pedro; Soutelo, Ana Paula; Marques, AntónioThe prevalence of mental disorders in adolescents has a considerable impact on daily life, restricting tasks and diminishing overall quality of life while potentially leading to stigmatization. This study aims to measure the impact of a mental health literacy intervention program, called “Bicho de 7 Cabeças” project, in b-learning format, on the increase of knowledge and the decrease of stigma in young people from Póvoa de Varzim, in Portugal. A quasi-experimental study was conducted, from November 2022 to May 2023, involving an experimental group (“Bicho de 7 Cabeças” protocol) and an active control group (informational brochures), utilizing a pre-test/post-test design. Mental Health Literacy Measure-MHLM, Mental Health Promoting Knowledge Scale-MHPK-10, Mental Illness Knowledge Schedule-MAKS, Reported and Intended Behaviour Scale-RIBS, and Community Attitudes toward People with Mental Illness-CAMI were used. A total of 504 young students from the 9th grade enroll in this study, with a mean age around 14 years old. There is a significant difference between stigma (p <.001) and knowledge (p <.001) scores at baseline and follow-up. The results of this study shows that interventions aimed at young people for the promotion of mental health literacy and stigma reduction are needed and more initiatives should be implemented in schools to address these problems.
- e-EMOTION CAPSULE: as artes digitais na criação de emoçõesPublication . Gomes, Paulo Sérgio Machado Veloso; Marques, António da Silva; Pereira, Javier; Correia, António; Donga, João; Sá, Vitor J.O presente trabalho descreve o processo de criação do artefacto multidimensional “e-EMotion-Capsule” que explora a imersividade para gerar emoções através da criação de ambientes impactantes. A perspetiva multidimensional da e-EMotion Capsule permite ao participante experienciar diferentes ambientes criados recorrendo a tecnologias imersivas como o vídeo a 360, ambientes de realidade virtual e plataformas de realidade mista. O participante coloca os óculos RV para interagir com o artefacto e EMotion-Capsule, passando ele próprio a fazer parte do universo imersivo em que se envolveu. As suas próprias emoções desencadeiam as funções cognitivas de processamento percetivo, simbólico e lógico determinantes para construir a sua interpretação. O artefacto recorre ao inovador conceito de narrativa a 360 em que o movimento do corpo proporciona uma experimentação interativa, autónoma e personalizada, associada a estímulos visuais e sonoros que se fundem com o próprio participante. A arte digital ao incorporar este tipo de narrativa induz o participante a assumir o papel do personagem principal, desencadeando neste a dualidade entre reagir e agir, entre observar e provocar, quebrando a indiferença e gerando inquietação
- m-Health system for the self-management of patients with heart failurePublication . Silva, Patrícia; Gomes, Paulo Veloso; Condeço, Jorge; Marques, António; Curado, Henrique; Veloso, Rita; Pereira, JavierIncreasingly, the use of technology is emerging as a tool to support health care. The new information and telecommunications technologies have triggered a new paradigm in health: in access, availability and management of information. Telemonitoring interventions in patients with heart failure have been shown to be cost effective in reducing the rate of hospitalisations and mortality. The development of m-Health applications focused on the centralization of care in patients, considering the perspectives of different stakeholders, promises results not only in clinical (mortality and morbidity) but also in patient outcome reports (quality of life and self-care). This work presents an integrated information system for telemonitoring and self-management of patients with heart failure.
- A simulação como estratégia de integração multidisciplinar na construção de ambientes de aprendizagem inovadoresPublication . Gomes, Paulo Veloso; Dores, Artemisa RochaNeste trabalho aborda-se a prática pedagógica da unidade curricular (UC) de Simulações V, no 3º trimestre, do 3º ano da licenciatura de Farmácia, e da UC de Riscos Psicossociais, Comunicação e Intervenção, no 1º ano do Mestrado em Higiene e Segurança nas Organizações da Escola Superior de Saúde - Politécnico do Porto. As Áreas Técnico-Científicas de Biomatemática, Bioestatística e Bioinformática (Gestão da Informação) e de Ciências Sociais e Humanas responsáveis por estas UCs, têm como objetivo o desenvolvimento de competências de comunicação na área da saúde, e o desenho de ações de sensibilização, esclarecimento e/ou aconselhamento em saúde, bem como a sua dinamização junto das populações específicas a quem se destinam. Para concretizar os objetivos propostos é utilizada uma estratégia que visa a integração das novas tecnologias digitais cruzando competências socias e humanas com as competências técnicas e científicas dos estudantes. A estratégia de aprendizagem inclui a realização de projetos multidisciplinares focados em casos concretos e reais, que envolvem e promovem a aquisição de novas competências nas áreas mencionadas. Esta inovadora prática pedagógica tem permitido obter resultados muito satisfatórios em termos de aprendizagem e na adesão dos estudantes, permitindo colocar em prática os trabalhos desenvolvidos através de intervenções na comunidade, podendo os estudantes aferir e avaliar em contexto real o impacto e os resultados dos trabalhos que desenvolveram. As principais limitações prendem-se com a articulação entre o calendário escolar e a possibilidade de realização das intervenções, acabando estas por ter de ser realizadas em horário extracurricular.
- Adaptive model for biofeedback data flows management in the design of interactive immersive environmentsPublication . Gomes, Paulo Veloso; Marques, António; Donga, João; Sá, Catarina; Correia, António; Pereira, JavierThe interactivity of an immersive environment comes up from the relationship that is established between the user and the system. This relationship results in a set of data exchanges between human and technological actors. The real-time biofeedback devices allow to collect in real time the biodata generated by the user during the exhibition. The analysis, processing and conversion of these biodata into multimodal data allows to relate the stimuli with the emotions they trigger. This work describes an adaptive model for biofeedback data flows management used in the design of interactive immersive systems. The use of an affective algorithm allows to identify the types of emotions felt by the user and the respective intensities. The mapping between stimuli and emotions creates a set of biodata that can be used as elements of interaction that will readjust the stimuli generated by the system. The real-time interaction generated by the evolution of the user’s emotional state and the stimuli generated by the system allows him to adapt attitudes and behaviors to the situations he faces.
- A literacia em saúde mental e o bem-estar do cuidador informal de pessoas com doença mentalPublication . Galustyan, Anna-Mariya; Gomes, Paulo Veloso; Marques, AntónioAs doenças mentais são patologias complexas e, em alguns casos, graves, sendo consideradas como a principal causa de incapacidade dos indivíduos e uma das principais causas de morbilidade a nível mundial. O cuidador informal é o indivíduo da rede social do doente que não é remunerado pelas suas funções e que tem uma relação significativa com o doente. As dificuldades como obter informação sobre a doença e os tratamentos, compreender essa informação, comunicar com o profissional de saúde/família/doente, gerir o stress e as emoções, estão relacionadas com um nível baixo de literacia em saúde mental, podendo comprometer o bem-estar e saúde do doente como também o bem-estar do próprio cuidador informal.
- Virtual reality cognitive-behavioral therapy biofeedback system for glossophobiaPublication . Correia, António; Gomes, Paulo Veloso; Donga, João; Marques, António; Pereira, JavierThe fear of public speaking is one of the most common social phobias causing anxiety problems in many people. In this context, this project focuses on developing a tool capable of helping mental health professionals using virtual reality as a controlled environment in expository therapies, in this case applied to Glossophobia. To enhance the creation of self-control mechanisms in these patients, the use of virtual reality is explored with the aid of Neuro and Biofeedback, allowing the visualization in real time of the physiological response to the stimuli of the virtual environment.