Loading...
34 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 34
- Formative assessment in b-learning: effectively monitoring students learningPublication . Duarte, MarinaOne of the objectives of Higher Education is the development of learner autonomy so that students can become effective and efficient learners, with the capability for lifelong learning and for actively engage in the development of a knowledge society. Complementing formal education with learning management systems (b-learning) can provide the means to change from a learning-teaching transaction which is teacher-centred to one which is student-centred. In a study with polytechnic mechanical engineering undergraduate students enrolled in a blended learning course, formative self-assessment instruments in a learning management system were used to stimulate independent study and the improvement of academic achievement. The results indicated that the academic achievement in the course is influenced by the completion of self assessment, that the academic achievement of students who had carried out self-assessment tasks are higher than those who didn’t and that the self-assessment grade is a significant predictor of the final course grade, with a very high positive association between both. This allows the use of these assessment instruments as monitoring tools for teachers and students.
- Carga horária vs carga de trabalho: mudanças introduzidas pelo Processo de BolonhaPublication . Duarte, MarinaCom a implementação do Processo de Bolonha, a estrutura de graus em Portugal passou a ser constituída por três ciclos, com a duração total de oito anos. Estes três novos (ou reformulados) ciclos passaram a ser organizados em função de créditos, tendo cada semestre 30 créditos. O crédito é uma medida da carga de trabalho do estudante baseada no tempo necessário para completar uma dada unidade curricular, e inclui as horas de aulas (carga horária), de avaliação e também de estudo independente. Para uma correta atribuição dos créditos, é necessário saber quanto tempo efetivamente os estudantes estão a dedicar a cada unidade curricular. Neste estudo procura-se averiguar qual é a carga de trabalho reportada pelos estudantes, e como esta se distribui entre a componente de horas de contacto (carga horária) e de horas de trabalho autónomo e em função do horário de frequência do curso (diurno ou pós-laboral) e do ano curricular (1º, 2º e 3º ano). Os participantes são estudantes do 1º ciclo de um curso de engenharia. Os resultados mostram que os estudantes têm uma carga de trabalho inferior à prevista pelos créditos, com 60% a corresponder a atividades realizadas na presença do professor e 40% para estudo e realização de trabalhos fora de aulas. Face a estes resultados, sugere-se uma análise dos dados da carga de trabalho relativamente a indicadores de desempenho académico, de modo a verificar se estas baixas cargas de trabalho afetam o desempenho dos estudantes.
- Learning in the Laboratory: Accessing Videos with Quick Response CodesPublication . Duarte, Marina; Baptista, Andresa; Pinto, Gustavo FilipeUsing QR codes to access videos in engineering laboratory classes might be a successful way of building a bridge from concrete to digital content. With QR codes placed on an apparatus, students know exactly which video to watch, allowing them to view the videos while performing the experiment or at home when writing the report. Low-cost videos do not require expensive equipment and software, and keeping them short assures a minimum download time for use with smartphones and tablets. The aim of this chapter is to evaluate the importance undergraduate engineering students attribute to these videos and their reaction to the possibility of accessing them with QR codes scanned by a smartphone or a tablet, using access statistics and video viewings to support the findings. Results show students attributed some importance to the videos, and that the QR codes are very helpful as means to quickly and easily access the videos.
- O ensino superior e a aprendizagem ao longo da vida: reflexões sobre a importância do recurso a metodologias mistas de investigaçãoPublication . Duarte, MarinaO Processo de Bolonha e a criação da área europeia de ensino superior enfatizam, entre outros aspetos, a importância da aprendizagem ao longo da vida (em contexto formal e não formal), fator fundamental para o desenvolvimento de uma sociedade assente na informação e no conhecimento. A aprendizagem e formação ao longo da vida implicam que o estudante possa (e queira) monitorizar o seu desempenho, no sentido de identificar necessidades de formação e os modos de as concretizar. Assim sendo, compete também ao ensino superior assegurar que os estudantes se tornam aprendentes eficazes e eficientes para que também o possam ser enquanto profissionais ativos. Por isso se preconiza que, no ensino superior, se adotem metodologias centradas no estudante e na aprendizagem e não apenas no ensino, e que as unidades curriculares sejam contabilizadas tendo em conta o tempo total de aprendizagem de um estudante típico (carga de trabalho do estudante) e não apenas as horas de ensino. Contudo, diversos estudos mostram não haver relação entre a carga de trabalho do estudante e o seu desempenho académico, nomeadamente entre o tempo de estudo e as classificações, aventando-se a hipótese de que existem muitas atividades de estudo que, por serem meramente prática e não prática deliberada, não contribuem para a aprendizagem dos estudantes. Os estudos relacionados com a carga de trabalho do estudante procuram essencialmente quantificá-la e relacioná-la com o desempenho académico, não permitindo averiguar da qualidade e intencionalidade das atividades desenvolvidas pelos estudantes. Argumenta-se que a utilização de uma metodologia mista, na qual se integrem técnicas quantitativas e qualitativas, num procedimento sequencial, será a mais adequada, pois permitirá a procura de relações entre variáveis, mas também a identificação das conceções, das intencionalidades e dos sentidos que lhes são atribuídos pelos atores. Será esta utilização conjunta que permitirá ter, não só uma visão global do objeto de estudo, mas também uma compreensão mais aprofundada das singularidades e especificidades da perspetiva dos estudantes.
- Using Quick Response Codes with Videos in the LaboratoryPublication . Duarte, Marina; Baptista, Andresa; Pinto, Gustavo FilipeUsing QR codes to access low-cost, educational, short videos in engineering laboratory classes might be a successful way of building a bridge from concrete to digital content. With QR codes placed on the apparatus, students will know exactly which video to watch. The scanned QR codes can be saved, enabling students to watch them again while performing the experiment or at home. Low-cost videos do not require expensive equipment and software, and keeping the videos short assures a minimum download time, making them compatible for use with smartphones and tablets. The aim of this research is to evaluate the importance undergraduate engineering students attribute to these videos and their reaction to the possibility of accessing them with QR codes scanned by a smartphone or a tablet. Results show students attributed some importance to the videos, and that the QR codes are very helpful as means to quickly and easily access the videos.
- Avaliação distribuída, sucesso académico e desempenho autónomo: o caso dos estudantes de Termodinâmica da licenciatura em Engenharia Mecânica do ISEPPublication . Duarte, MarinaSegundo o Assessment Reform Group, a avaliação é uma das ferramentas educativas mais poderosas na promoção de uma aprendizagem efetiva, quando utilizada de forma correcta. Não há evidências que aumentar a quantidade de avaliação melhore a aprendizagem. Não obstante, existem sempre circunstâncias nas quais mais ensino é mais eficaz do que mais avaliação ou feedback. A redução do tempo de ensino (horas de contacto) trazida pelo processo de Bolonha e, mais recentemente, pelas restrições orçamentais impostas às instituições de ensino superior, deve ser ponderada cuidadosamente, pois existe o perigo de, numa altura em que se pretende que os alunos sejam agentes da sua própria aprendizagem, construído-a, que o ensino se esteja a tornar insuficiente e incapaz de desempenhar o seu papel estruturante, de base sobre a qual assenta a aprendizagem. Apesar da prática sistemática de avaliação formativa melhorar substancialmente as aprendizagens, não deixa de ser um recurso de última instância, pois pode comprometer o desempenho autónomo e independente, a longo prazo. Assim sendo, e considerando também os recursos envolvidos na implementação deste tipo de avaliação, é necessária bastante ponderação e uma análise de quais os estudantes que dela poderão beneficiar e se essa é a forma mais adequada de o fazer. Este estudo abrangeu 238 estudantes de 2008/09 da unidade curricular de Termodinâmica do 2º ano da licenciatura em Engenharia Mecânica do Instituto Superior de Engenharia do Porto, numa situação em que tinham a opção de realizar ou não avaliação distríbuida, para além da avaliação por exame final (que teria peso 70% ou 100%, consoante a opção escolhida). Independentemente da escolha, a classificação mínima exigida na avaliação por exame final era 9,5 valores. A obtenção de uma classificação inferior a 7,5 valores na avaliação distribuída impedia a comparência ao exame final (implicando reprovação imediata). Com este estudo, procurou atingir-se os seguintes objetivos: 1) Verificar se os estudantes optaram por mecanismos de regulação externos, como a avaliação distribuída, nas condições descritas; 2) Caracterizar o sucesso académico dos estudantes que optaram pela avaliação distribuída, de acordo com o número de inscrições na unidade curricular. A estratégia adoptada para implementação do plano de investigação foi descritiva, recorrendo à análise das pautas de Termodinâmica. Os dados recolhidos parecem indicar que os estudantes reconhecem a necessidade de mecanismos de regulação externa e que estes favorecem o desempenho académico na unidade curricular de Termodinâmica, particularmente dos estudantes que a frequentam pela primeira vez. Ou seja, apesar de serem estudantes do 2º e 3º ano da licenciatura parecem não ter ainda desenvolvido mecanismos de auto-regulação eficazes para a aprendizagem de Termodinâmica, ficando dependentes das atividades propostas pelo docente através da avaliação distribuída. A auto-regulação parece melhorar com a frequência em anos posteriores, revelando o que parece ser um desajuste entre o “tempo de ensino” e o “tempo de aprendizagem”, nomeadamente no que concerne à capacidade para o desenvolvimento do desempenho autónomo e independente.
- Learner Autonomy in Mechanical Engineering Students: taking it furtherPublication . Duarte, MarinaLifelong learning is crucial in engineering where new fields are constantly emerging. That is why, in engineering, the education that succeeds will be the one that facilitates lifelong learning and self-directed learning. Learning in a self-directed way requires learner autonomy, which is the ability to take charge of one’s own learning, and the will to act and choose independently. The purpose of this research is to check how the use of mixed methods can contribute to the understanding of how the perceptions of some Portuguese engineering students regarding learner autonomy influence the way they engage in curricular activities and perceive the teacher’s role. Results allow insights and conclusions to be drawn, that are only possible with the use of mixed methodologies, with qualitative data being indispensable to understand results provided by quantitative data.
- Weighting and sequence of use of different lab environment in the teaching-learning processPublication . Alves, Gustavo R.; Costa-Lobo, Maria C.; Duarte, Marina; Oliveira, Paulo C.The teaching-learning process has been a constant target of studies, particularly in Higher Education, in consequence of the annual increase of new students that, in merely statistic terms, have been progressively decreasing the application averages. The concern with the maintenance of a certain quality level in the training of these students, conjugated with the will to widen the access to all of those who finish Secondary School Education, has triggered a greater intervention from the education specialists, in partnership with the teachers of all Higher Education areas, in the problem analysis. Considering the particular case of Sciences and Engineering, where the laboratorial component in the teaching-learning process takes a relevant role, recent breakthrough of the educational technologies has created valid alternatives for the traditional laboratorial environments, namely the virtual and remote laboratorial environments, not totally explored yet. In parallel, it is also witnessed a rising concern with the analysis of learning styles, as the outcome of the rising heterogeneity that characterizes, in a global way, the students who choose those Higher Education areas. Having - the teachers - available a rising variety of educational resources and teaching methods before a wide number of students with unique learning styles, it is important to study in what way it is possible to ponder and sequence the different types of laboratorial environments, to achieve the general purpose of increasing the knowledge level and the students‘ experimental competences who chose the Sciences and Engineering.
- Truz, truz: o digital bate à porta da investigação em educaçãoPublication . Duarte, Marina; Nobre, Ana; Mouraz, AnaApresenta-se o foco do livro e resumem-se os objetivos de cada um dos seus capítulos.
- Enhancing student learning in Mechanical Engineering Thermodynamics with a two-stage testPublication . Duarte, MarinaFor years, it has been recognized in the literature, the need to change and improve assessment methods. In spite of that, the purpose of most assessment is still grading students, and not the learning enhancement. In the early 1970s, researchers found that what influenced students most was not the teaching but the assessment, which lead to the idea of the hidden curriculum. According to students’ testimony, what and how much they studied were completely dominated by the way they perceived the demands of the assessment. This effect of assessment in students’ learning is what Biggs defined as backwash, which means that students’ learn what they think will be assessed. Backwash is almost seen as negative, but studying for the test is only negative if the test doesn’t assess what we intend students’ to learn. A two-stage test was used in Thermodynamics (Mechanical Engineering, 2nd year), as a way to improve learning of a particular topic (state properties determination). The stages were a week apart. In the first stage, the students answer 20 questions in 30 minutes. Based on what they thought they missed in the first stage (grades were not published at this time), they could try to improve their performance in the second stage, by studying harder in the week between the two stages. The teacher didn't interfere with this process, encouraging self-assessment and self-regulation, in order to promote the autonomy of the learners. In the second stage, the test only included the questions that each student missed and had the duration of 30 minutes. Students’ evaluation of this task was done through a series of questions, in an anonymous questionnaire. Results (143 valid questionnaires) show that this kind of assessment, that uses a more student-centred approach, as required by the Bologna Process, is seen by the students as a helpful tool to promote study (85,3%) and enhance learning (87,6%). Students express the will to have more two-stage tests (89,1%).