Loading...
21 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 21
- Intervenção do Fisioterapeuta na (dis)função respiratória em Pediatria - da comunidade à agudizaçãoPublication . Tomé, David; Carvalho, Isabel; Ferraz, Catarina; Abreu, Paulo; Almeida, Sandrine; Ferreira, João José Pinto; Alexandrino, Ana Silva; Costa, Daniel; Santos, Rita; Vieira, Olga; Parreira, Verônica; Lopes, Alfredo; Moreira, Ana; Tavares, Lourdes; Garcia-Lopes, Milagros; Pinto, Frederico; Costa, Daniel; Silva, Vânia; Vieira, DanielleEste seminário pretendeu actualizar o estado da arte na abordagem da (dis)função respiratória da criança, uma vez que, nesta área, o fisioterapeuta amplificou os limites de actuação, para além do modelo biomédico. Num dos extremos encontra-se a intervenção comunitária, cujo modelo propicia a educação e promoção de saúde, privilegiando estratégias que capacitem o cuidador; no outro extremo inclui-se a intervenção do fisioterapeuta nos cuidados intensivos e na agudização da doença. A intervenção do fisioterapeuta centra-se cada vez mais numa abordagem holística, tendo como objectivo não só o tratamento da afecção do sistema que está na base da (dis)função mas também das repercussões fisiológicas, funcionais e sociais para a criança e cuidadores, sendo também responsável pela actuação sobre os factores ambientais. Desta forma, este seminário tornou-se pertinente não só para fisioterapeutas que trabalhem directamente com crianças com patologia cárdio-respiratória, mas também àqueles cujo âmbito de intervenção seja mais direccionado para outras áreas ou condições de saúde, de forma a potenciar o modelo de transporte de O2. De facto, a abordagem da (dis) função respiratória da criança deve estar implícita em qualquer processo de (re)educação, sendo fundamental em casos como a paralisia cerebral, doenças neuromusculares, alterações posturais, doenças auto-imunes, entre outras. Pelas suas importantes repercussões no sistema cárdiorespiratório da criança, torna-se fundamental alertar o fisioterapeuta para um conjunto de estratégias que potenciem a sua intervenção. O seminário pretendeu também ter um carácter multidisciplinar, contando com a presença de preletores nacionais e internacionais, referências nas várias áreas das profissões de saúde.
- Characterization of middle-ear condition of Oporto daycare children up-to 3 years-old: A cross sectional studyPublication . Tomé, David; Alexandrino, Ana Silva; Santos, Rita; Melo, Cristina; Costa, Daniel; Ferreira, JoãoObjective The aim of this study was to determine tympanometric values of children who attend Oporto daycare centers and further analyze any relations with host and environmental factors. Methods Cross sectional study in a randomly selected sample of 117 daycare children up-to 3-years old from Oporto. Tympanometric measures were collected. Results Children presented in left ear (LE) a mean peak pressure (PP) of −156.53 daPa and a mean compliance of 0.16 cm3. Right ear (RE) revealed a PP of −145.61 daPa and a compliance of 0.19 cm3. Normal tympanograms (type A) had a lower frequency than abnormal tympanograms (type B and type C). There was a positive association between age and compliance (LE: p = 0.016; RE: p = 0.013) and between the presence of rhinorrhea and PP (LE: p = 0.002; RE: p < 0.05). Abnormal tympanograms were more frequent in Spring (RE: p = 0.009), in younger children (LE: p = 0.03) and in children that had rhinorrhea (LE: p = 0.002; RE: p = 0.044). Healthy children had a mean PP of −125.19 daPa and a mean compliance of 0.21 cm3 in LE and a mean PP of −144.27 daPa and a mean compliance of 0.22 cm3 in RE. Conclusion Tympanometric measures presented in this paper may be applicable to Oporto daycare children up-to 3 years-old. Most of daycare children revealed abnormal tympanograms. Age, rhinorrhea and season influenced children's middle-ear condition.
- Aprendizagem gamificada da auscultação pulmonar no 1.º ano do curso de fisioterapia – ESS-P.PORTOPublication . Alexandrino, Ana; Noites, AndreiaA auscultação pulmonar (AP) é fundamental para a fisioterapia respiratória, porém os resultados dependem da experiência e capacidade do examinador para distinguir e interpretar sons respiratórios.
- Risk factors characterization for respiratory and ear infections on children younger than 36 monthsPublication . Teles, Sofia; Santos, Rita; Silva, AnaIn Portugal, respiratory and ear infections are the main reason for hospital visits in pediatric age and several risk factors have been pointed. The physiotherapist familiarity with these factors is crucial to act in health promotion. To characterize the risk factors for upper and lower respiratory and ear infections in children younger than 36 months attending daycare in Oporto.
- Influence of an education session about respiratory infections in children’s health and quality of lifePublication . Fiúza, Carolina; Alexandrino, Ana Silva; Santos, RitaAcute Respiratory Infections (ARI) are the major cause of infant morbidity and mortality. They may decrease children’s Quality of Life (QoL). Therefore, Health Education Programs are needed particularly during teachable moments such as pregnancy, in order to promote correct behaviors towards ARI prevention. To evaluate the influence of an education session about respiratory infections in health indicators of children under one year old and on the mother´s perception of their children’s QoL.
- Immediate effects of a rhino-pharyngeal clearance protocol in nasal obstruction and middle ear condition of children under 3 years of age with upper respiratory infections: A randomized controlled trialPublication . Alexandrino, Ana Silva; Santos, Rita; Melo, Cristina; Tomé, David; Bastos, José Mesquita; Postiaux, GuyIntroduction and objectives Children up to 2 years old are at high risk of respiratory infections and nasal irrigation is often prescribed. Yet, to date there is no sufficient knowledge about its immediate effects on the nasopharynx and middle ear. Therefore, this study aimed to analyze the effect of a rhino-pharyngeal clearance intervention protocol on nasal obstruction and middle ear condition in children under 3 years of age with URTI. Materials and methods Randomized controlled trial in a day-care centre of Porto, including 44 children randomized to Intervention Group (IG) and Control Group (CG). Nasal auscultation and tympanometry were performed at baseline (M0) as well as after the intervention (M1), which consisted of nasal irrigation (NaCl .9%) followed by a forced nasal inspiration in the IG, and after 30 min of normal activities, in the CG. Results In M1 there was a lower frequency of children classified as having an obstructed nasal sound in the IG when compared to the CG (IG = 33.3%; CG = 68.4%; p = 0.042). We also observed an improvement of mean peak pressure (PP) in the IG (Left ear: M0 = −124daPa; M1 = −92daPa; p = 0.022. Right ear: M0 = −102daPa; M1 = −77daPa; p = 0.021), which was not observed in the CG (Left ear: M0 = −105daPa; M1 = −115daPa; p = 0.485. Right ear: M0 = −105daPa; M1 = −131daPa; p = 0.105). There were no significant results concerning the compliance of the tympanic membrane. Conclusions The rhino-pharyngeal clearance improved the nasal obstruction and PP of the middle ear of children under 3 years of age with URTI.
- Desenvolvimento de casos clínicos para práticas de simulação em contexto pedagógicoPublication . Faias, Joaquim Manuel Ventura; Alexandrino, Ana Manuela Ferreira da Silva; Gonçalves, Maria João Moreira; Costa, Pedro Silva; Rua, SandraNos últimos anos, tem se verificado um grande investimento no apoio a práticas pedagógicas de simulação na educação. Em Portugal, este recurso permanece ainda pouco implementado. A simulação pode ser definida como “”uma técnica que cria uma situação ou ambiente que permite às pessoas experimentarem uma representação de um evento real para a finalidade da prática, aprendizagem, avaliação, teste ou para desenvolver uma compreensão de sistemas ou ações humanas””. A criação do ESSim pretende, entre outros objetivos, desenvolver recursos e competências entre os docentes de diferentes áreas de formação, para a utilização de simulações na educação clínica dos futuros profissionais de saúde. Constituiu-se um grupo de trabalho para a construção de situações clínicas considerando: competências a desenvolver no estudante; casuística que permita interdisciplinaridade; necessidade de um conjunto de perfis para diferentes níveis de formação; e conjunto de características que possa abranger diferentes áreas de formação.
- Caregivers’ education vs rhinopharyngeal clearance in children with upper respiratory infections: impact on children’s health outcomesPublication . Alexandrino, Ana Silva; Santos, Rita; Melo, Cristina; Mesquita Bastos, José; Postiaux, GuyUpper Respiratory Tract Infections (URTI) are very common in children having no effective pharmacological treatment. This study aimed to compare the effect of caregivers’ health education regarding children’s respiratory infections and the effect of a rhinopharyngeal clearance protocol in children with URTI. A factorial trial was conducted in 138 children up to 3 years, attending day-care centres. Children were distributed into four groups: control group (CG) (n = 38); education group (EG) (n = 34); intervention group (IG) (n = 35); and education and intervention group (E + IG) (n = 31). A Diary of Records was kept by caregivers during 1 month. There were significant differences between groups concerning: Lower Respiratory Tract Infections (CG = 29.4%; EG = 10.7%; IG = 3.8%; E + IG = 0.0%; p = 0.014); acute otitis media (CG = 32.4%; EG = 7.1%; IG = 11.5%; E + IG = 7.7%; p = 0.014); medical consultations (CG = 70.6%; EG = 42.9%; IG = 38.5%; E + IG = 30.8%; p = 0.021); antibiotics (CG = 44.1%; EG = 7.1%; IG = 23.1%; E + IG = 15.4%; p = 0.006); days missed from day-care (CG = 55 days; EG = 22 days; IG = 14 days; E + IG = 6 days; p = 0.020); days missed from employment (CG = 31 days; EG = 20 days; IG = 5 days; E + IG = 1 day; p = 0.021); and nasal clearance techniques (CG = 41.4%; EG = 78.6%; IG = 57.7%; E + IG = 84.6%; p = 0.011).
- Influência da posição corporal na eficácia da tosse, com e sem compressão manualPublication . Peixoto, A.; Costa, D.; Alexandrino, A. S.Pretendeu-se avaliar a tosse, medindo a força muscular respiratória, através da pressão expiratória máxima, e o débito expiratório, através do peak cough flow, de acordo com a variação da posição corporal (sentado e decúbito dorsal) e com ou sem compressão tóraco-abdominal, em 33 jovens saudáveis. Obteve-se diferenças significativas (p˂0.05) com a variação da posição corporal e não se obtiveram diferenças significativas (p˃0.05) com ou sem pressão. Concluiu-se que a posição corporal tem influência significativa nos parâmetros estudados, sendo as manobras expiratórias forçadas mais efetivas na posição de sentado, já a compressão tóraco-abdominal aparenta não influenciar a eficácia da tosse.
- Characterization of the Portuguese pediatric population with Cystic Fibrosis and their parents: cross-sectional studyPublication . Guimarães, Catarina; Alexandrino, Ana Silva; Sarmento, João Antunes; Azevedo, InêsCystic fibrosis is a chronic disease with multiple associated challenges, not only for the children/adolescents but also for their parents/caregivers. To the best of the authors knowledge, to this date there are no published studies characterizing the portuguese pediatric population with cystic fibrosis. To characterize children/adolescents with Cystic Fibrosis in terms of: physiotherapy, hospitalizations in 2018, as well as medication taken in the previous two weeks. We also aimed to characterize the parents/caregivers in terms of sociodemographic data, caregivers’ role (sleep habits, service and work activities) and equipment sterilization habits for medication administration. Cross-sectional study with a total sample of 28 parents/caregivers and 28 children/adolescents (n=28) - 14 were female with an average age of 12,14 ± 3,99 years old. The online question forms – Sample Selection and Characterization Questionnaire and CarerQol - were sent to the parents/caregivers, through the Portuguese Association of Cystic Fibrosis database. Results: 69.23% (n=18) children/adolescents had physiotherapy once or twice a week. Most parents/caregivers sterilized the equipment used for medication admission (53.57%) but 33.33% considered that soap and water washing was an effective sterilization. We found that children/adolescents with Cystic Fibrosis do not undergo physiotherapy at the recommended frequency. Also, most parents/caregivers have appropriate sterilization habits, although some of them do not have the correct information on how to perform effective sterilization.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »