ISCAP - ACO - Comunicações em Eventos Científicos
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Towards e-learning sustainability: designing and reusing student-centered learning scenariosPublication . Oliveira, Luciana; Carvalho, Carlos Vaz deLearnin management systems have gained an increasing role in the context of Higher Education Institutions as essential tools to support learning...
- Accomodating students with disabilities in academic and institucional contextsPublication . Oliveira, Luciana
- Web survey system to discover the actual role of experience in learning in higher education: a case studyPublication . Correia, Ana Maria Ramalho; Sá, Dulce Magalhães de; Mesquita, AnabelaAdults students (AS) bring to Higher Education (HE) and to the learning process a wide range of life experiences. The use of these can assist academic learning and enable AS to become independent reflective learners. Research is urgent as more adults are returning to HE, because of the push policy for lifelong learning – at national government, European Commission (EC) and Bologna Process levels. The project PRILHE (Promoting Reflective Independent Learning in HE), funded by the EC Socrates- Grundtvig Programme, aims to identify the learning processes which enable AS in HE to become independent reflective learners and how best to support these processes. Within this research, both quantitative and qualitative methods were used to determine how students organise their studies and to discover their learning experiences. This paper describes the design and development of the system for the web survey data collection, taking into account the characteristics of information systems quality models.
- LIHE – Learning in Higher Education – Contributo para a melhoria do ambiente e daexperiência de aprendizagem de estudantes adultos no Ensino Superior – o Caso PortuguêsPublication . Correia, Ana Maria Ramalho; Mesquita, AnabelaAs orientações políticas no sentido do desenvolvimento de uma sociedade baseada em conhecimento colocou novas preocupações na agenda da União Europeia e dos governos dos vários países, uma vez que para atingir tais objectivos são necessárias, não só infra-estruturas tecnológicas, mas também uma força de trabalho com as capacidades e competências adequadas, forjadas numa educação/formação inicial bem estruturada e, num processo contínuo de aprendizagem. Esta formação deverá estar disponível a todos os cidadãos, incluindo aqueles a quem as várias circunstâncias da vida não permitiram o progresso através de um percurso de educação formal. Durante bastante tempo, as universidades foram dominadas por uma elite, sendo reduzido o número dos que teriam oportunidade de a frequentarem. Contudo, nos últimos anos, esta situação alterou-se radicalmente. As universidades abriram portas a um grande número de candidatos provenientes de, grupos sociais, económicos, étnicos, ou outros,diversificados. Esta expansão permitiu que estudantes, tradicionalmente excluídos, ou sub-representados no ensino superior, participassem no mesmo. Ao mesmo tempo, verifica-se que instituições, originalmente concebidas e preparadas para acolher jovens estudantes, são procuradas por estudantes adultos (EA) não tradicionais, sem que nalguns casos tivessem a preocupação em perceber e adaptar-se às necessidades dos, assim chamados, “estudantes adultos não tradicionais”. Na realidade, estes não devem ser considerados como uma categoria problemática, necessitando de um tratamento especial devido às circunstâncias da sua origem muito diferenciada, e às diversidades de estilos e necessidades em termos de abordagens pedagógicas, mas tão-somente como um grupo com uma vitalidade e experiência suplementar, e que enriquece as instituições que frequentam. O estudo das expectativas dos estudantes adultos, não tradicionais, bem como das suas principais motivações para o ingresso, ou re-ingresso, no ensino superior, além das barreiras encontradas neste processo, é crucial para informar os decisores políticos. Neste contexto, o projecto LIHE – Learning in Higher Education [100703-CP-1-2002-1-UK-GRUNDTVIG-GI], desenvolvido por um consórcio de instituições de sete países europeus – Alemanha, Espanha, Finlândia, Irlanda, Portugal, Reino Unido e Suécia –, tem como objectivo contribuir para a melhoria da experiência e do ambiente proporcionado a estudantes adultos-não tradicionais, no ensino superior, na Europa. Pretende, igualmente, promover a aprendizagem ao longo da vida neste tipo de ensino, numa dimensão europeia, dando a conhecer, a todos os envolvidos (decisores institucionais e governamentais), as necessidades de aprendizagem de adultos no ensino superior. Esta comunicação, após uma breve referência à necessidade de promover a aprendizagem ao longo da vida, no Ensino Superior, como elemento chave na construção de uma Sociedade do Conhecimento, apresentará os resultados preliminares alcançados, no âmbito do projecto LIHE, os quais decorrem da análise de questionários e de entrevistas biográficas realizadas a alunos adultos no Ensino Superior em Portugal, com o objectivo de conhecer as respectivas experiências individuais de aprendizagem. Como trabalho futuro, serão realizadas entrevistas a docentes do Ensino Superior, com vista a identificar modelos de boas práticas que contribuam para o ensino e aprendizagem de adultos no ensino superior, já actualmente implementadas. Pretende-se, deste modo, identificar as melhores práticas presentemente utilizadas a nível europeu, as expectativas dos estudantes e a forma como estas já se encontram a ser acolhidas pelo sistema de Ensino Superior. Estes resultados constituirão uma base de informação essencial para apoiar as decisões de políticos e gestores de instituições que ensinam ou que preparam adultos para o ensino superior.
- Knowledge magement: a rewarding challenge for SME's?Publication . Mesquita, Anabela; Correia, Ana Maria Ramalho
- Improving the learning experience and learning environment of adults in Higher Education – Project LIHE: the Portuguese casePublication . Correia, Ana Maria Ramalho; Mesquita, AnabelaThe promotion of a knowledge-based society needs, on one hand, technological infrastructure and, on the other hand, a workforce with the necessary skills, knowledge and competences, supported by a well-structured initial education and by a continuous learning program. In the last years, Universities have opened their doors to all citizens, regardless of their status or origin, if they have the capacity to benefit from the educational services on offer. This strategy has allowed mature students to enter (or re-enter) the formal higher education system. Although these students may possess a richness of experience, they can also have difficulty in adapting to the pedagogical approaches of learning and teaching and their attitudes and problems are not necessarily the same as those of traditional students. It is in this context that the project LIHE – Learning in Higher Education emerges. In this paper, the background of the project and the most relevant literature for the subject are briefly described. It is followed by a presentation of the project aims, objectives and methodological approaches. The Portuguese case is introduced, together with the results of questionnaires and interviews. Some preliminary conclusions are outlined. Finally, avenues of future research are discussed
- Gestão do conhecimento: competências para a inovação e competividadePublication . Correia, Ana Maria Ramalho; Mesquita, Anabela
- Lifelong learning: case study of adult students in portuguese technological schools and higher education institutionsPublication . Correia, Ana Maria Ramalho; Sá, Dulce Magalhães de; Costa, Ana Cristina; Mesquita, AnabelaAdult education, especially at the tertiary level, is significant when preparing citizens to work in today’s continuously evolving markets, a hallmark of the knowledge-based economies. This paper focuses on the identification of learning strategies used by Portuguese non-traditional adult students who embark on lifelong learning routes to obtain tertiary level education. The results of a case study undertaken within the project PRILHE (Promoting Reflective Independent Learning in HE) funded by the European Commission Socrates Adult Education Programme Socrates – (113869-CP-1-2004-1-UKGRUNDTVIG- G1) are presented and discussed. It seems that there is still a long way to go before non-traditional adult students can benefit from lifelong learning opportunities, at tertiary level in Portugal; nevertheless the study presents evidence of some “best practices” in TS which could be shared with HEI.
- Learning to manage in knowledge based organizations: the role of portfoliosPublication . Correia, Ana Maria Ramalho; Mesquita, Anabela; Neto, Miguel de CastroAt the forefront of organizational performance are organizations which recognise that information, knowledge and their intelligent application are the essential factors of success. The know-how to promote these activities must now become a part of the “skills and abilities armoury” acquired by graduates in the domain of “Information Systems” and “Information Management”. This paper will address the use of “individual reflective portfolios” (IRP), either as “learning” or as “learning and assessment” tools in modules of the “Knowledge Management” course taught at two Portuguese Universities - Universidade Nova de Lisboa and Universidade de Coimbra. This learning and assessment approach is aimed primarily at developing students; it enables them to reflect and make a meta-analysis of their learning process. At the same time, it gives students an opportunity to integrate their learning across subjects that are relevant to knowledge-based management. In one of the case studies described, it also provides an opportunity to expose them to a wide literature base, where several approaches to the use of knowledge in organizations are discussed. Results show that, in the initial stages, students do not see this methodology as useful (only time-wasting) but by the end of the course they recognise that it helps them to reflect on their learning processes, deepens their learning and helps keep up-to-date with the course content. This paper introduces best practices for this teaching and learning approach and includes an evaluation of the methodology by a student sample.