Browsing by Author "Santos, Miguel"
Now showing 1 - 10 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Antibacterial activity of ionic liquids based on betalactamantibiotics against resistant bacteriaPublication . Dias, Vitorino; Santos, Miguel; Prudêncio, Cristina; Noronha, João P.; Grilo, Inês R.; Sobral, Rita G.; Dias, Ana Rita; Branco, Luís C.; Ferraz, RicardoThe cases of antibiotic resistance are increasing and becoming more and more common, giving rise to a new problem for public health. Therefore, the discovery of new antibiotics is important and necessary.
- A avaliação das necessidades de apoio no desenvolvimento de planos individuais de transiçãoPublication . Santos, Miguel; Sanches-Ferreira, Manuela; Silveira-Maia, Mónica; Martins, Susana; Alves, Sílvia; Lopes-dos-Santos, PedroUma sociedade inclusiva assenta na garantia e defesa dos direitos humanos e é caracterizada pela participação de todos os cidadãos nas várias dimensões e contextos da vida. Neste ensaio, demonstraremos como a avaliação das necessidades de apoio dos jovens com incapacidade intelectual, e especificamente a avaliação através da Supports Intensity Scale (SIS - Escala de Intensidade de Apoios), constitui um passo essencial no desenvolvimento de Planos Individuais de Transição numa perspetiva centrada na pessoa, que pragmatiza os princípios de uma sociedade inclusiva.
- DEHB DEGERLENDIRME SÜRECIPublication . Sanches-Ferreira, Manuela; Santos, Miguel; Lopes-dos-Santos, Pedro; Vale, Maria do Carmo
- Etidronate-based ionic liquids: in vitro effects on bone metabolismPublication . Teixeira, Sónia; Santos, Miguel; Branco, Luís; Fernandes, Maria Helena; Costa-Rodrigues, JoãoThe Bisphosphonates have been used for various purposes since the middle of the 19th century, but the propriety that elicited more curiosity was their ability to regulate bone mineralization. This characteristic made this drug the elite choice for treatments of several pathologies associated to increased bone resorption.
- How individualised are the Individualised Education Programmes (IEPs): an analysis of the contents and quality of the IEPs goalsPublication . Sanches-Ferreira, Manuela; Lopes-dos-Santos, Pedro; Alves, Sílvia; Santos, Miguel; Silveira-Maia, MónicaIt is widely accepted that students with additional support needs benefit substantially from the implementation of individualised, intentional and planned interventions (e.g. Pretti-Frontczak and Bricker 2000; Wolery 2000). These interventions are usu- ally reported in the Individualised Education Programme (IEP) that constitutes the educational map for students with disabilities (Ruble et al. 2010) and contributes to ‘bridge (…) “what is” and “what can be”’ in students’ life (Thompson et al. 2009, 138). These geographical metaphors are pertinent because they suggest a parallel between a journey and the three central dimensions of an IEP (Bateman and Herr 2006; Lee-Tarver 2006): (a) a specific departure point – the child’s present level of performance; (b) a personal destination – measurable goals; (c) an individualised route and vehicle – needed supports and services. Individualisation, therefore, has been described as the nuclear factor for intervention effectiveness (Wolery 2000).
- A inclusão do aprendente com distúrbio de hiperactividade e défice de atenção: um estudo de casoPublication . Cruz, Mário; Santos, MiguelOs alunos com Distúrbio Hiperactivo e Défice de Atenção (DHDA) revelam um comportamento imprevisível e inconstante, resultante da inibição de impulsos. A par deste tipo de comportamento, demonstram uma enorme imaturidade para a idade, no que se refere a relações sociais na escola, em casa e em diferentes contextos da comunidade de que fazem parte (Garcia, 2001). Esta investigação tem como objectivo principal analisar quais as representações que professores do 3o Ciclo do Ensino Básico duma turma com um aluno diagnosticado com DHDA têm relativamente: a) ao perfil comportamental do mesmo; b) às estratégias que usam no processo de ensino- aprendizagem. Utilizando questionários como instrumentos de recolha de dados, procurámos realizar uma análise estatística descritiva de forma a inventariar quais das estratégias assinaladas pelos docentes são promotoras inclusão escolar do aluno com DHDA.
- A Model for trainning parents and teachers of children with special needsPublication . Sanches-Ferreira, Manuela; Silveira-Maia, Mónica; Santos, Miguel; Chiffari, Antonella; Chiazzese, GiuseppeThis paper presents an integrated training model designed to promote networked community-based interventions for children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The article begins with discussion of a multimodal approach to the care process and a description of some important theoretical assumptions. This is followed by a description of the training program, its structure, distinctive features and methodology. Finally, preliminary results are reported and discussed in three areas: the training model’s effectiveness for promoting an integrated view of children’s behaviors; improvements in parents’ and teachers’ management of challenging behaviors; and experience with the WHAAM application used.
- Monitoring, Evaluating & Assessment of ADHDPublication . Santos, Miguel; Sanches-Ferreira, Manuela; Lopes-dos-Santos, Pedro; Vale, Maria do CarmoDespite the existence of relatively clear diagnostic guidelines (APA, 1994), establishing a diagnosis is a difficult matter (Anastopoulos & Schaffer, 2001; Neul, Applegate & Drabman, 2003). Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) are generally characterized by their inattention, impulsivity, and hyperactivity. Nevertheless, these characteristics may vary a lot, according to the child, the situation and the circumstances. They may occur in different degrees of severity, affecting students in different ways, and may be associated with other disorders. The authors conclude that any assessment of ADHD must be comprehensive and multidimensional in nature, to capture variations and differences in all situations and settings. To identify any co-morbid features and the impact on home, school and social functioning (op. cit, 2001). There is, to date, no single diagnostic test to identify ADHD. Professionals should rely on a battery of measures and data to diagnose ADHD and to organise an intervention plan. This battery varies according to different authors. Wright (2002) proposes that the battery should consist of documentation of general educational interventions, parent and teacher interviews, behaviour rating scales and classroom observations. Resnick (2005) suggests that evaluation of ADHD should be based on the following sources: (a) Psychological, developmental, and social history, including employment and educational history for adults; (b) School records, including report cards, achievement tests, teacher/school reports, and special services / special education testing along with Individual Education Plans (IEP’s); (c) Teacher ratings; (d) Parent ratings; (e) Computerized Assessment Tests, measuring inattention, distractibility, and impulsivity (ex: Conner’s Continuous Performance Test); (f) Mental Status Exam, observing the person for symptoms of ADHD while ruling out other diagnoses. We are going to review some of the data sources mentioned above, paying special attention to measures that should be obtained in school or at home, and that are particularly important to the organisation of a behavioural intervention plan. Specifically, we are going to talk about: Interviews, Behaviour Rating Scales, Clinic-based Measures and Direct Observation. We are going to pay special attention to a method called Functional Behaviour Assessment, very useful for understanding behavioural sequences that are affecting the behaviour of the child.
- Para que a vida valha a pena: a avaliação das necessidades de apoio na planificação centrada na pessoaPublication . Santos, Miguel; Sanches-Ferreira, Manuela
- A participação de mães surdas na vida escolar dos filhos ouvintesPublication . Barbosa, Susana; Silveira-Maia, Mónica; Sanches-Ferreira, Manuela; Santos, Miguel; Alves, SílviaO desafio de entender as necessidades sociais e acadêmicas de crianças surdas no contexto educativo tem sido alvo de profunda análise na literatura, mas o mesmo não acontece em relação às mães surdas e ao desempenho do papel de responsáveis pela educação dos seus filhos. Com frequência, as mães surdas enfrentam barreiras de natureza comunicacional e atitudinal, tornando necessárias adequações na relação família-escola, de modo a lhes garantir o direito fundamental de participar nas decisões da escola e da vida escolar dos seus educandos. Assim, com este estudo pretendeu-se explorar a perspectiva de mães surdas sobre o seu envolvimento na vida escolar dos seus filhos ouvintes procurando identificar linhas de ação política e do domínio das práticas que visem a mobilização de facilitadores da relação família-escola. Para isso, realizou-se um grupo focal com 10 mães surdas, cujos filhos frequentavam o ensino básico – 1.º e 2.º ciclos –, de escolas públicas portuguesas. Os resultados sugerem que, apesar da vontade e do empenho das mães surdas para se envolverem na vida escolar dos filhos, esta participação é restringida pela forma como a comunicação e a relação família-escola está tradicionalmente estruturada. As barreiras sentidas estão associadas ao evitamento de situações de interação com a escola, acrescido da preocupação pelo desconhecimento da vida escolar dos seus filhos. A existência generalizada de intérpretes nas escolas ou a formação/capacitação da comunidade escolar para o uso de língua gestual são algumas das mudanças discutidas pelas mães surdas na consecução do seu direito à participação na vida escolar dos seus filhos.