Browsing by Author "Costa Oliveira, Helena"
Now showing 1 - 10 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Assessment and students alignment: the case of a portuguese business simulation coursePublication . Costa Oliveira, Helena; Gomes, LuísIn high education, assessment components are very important as condition the student’s success. Such components must involve several issues including soft and hard skills. The quality of education will depend on the alignment of such skill and their assimilation by students. We present a course taught in Portuguese, belonging to the graduation of Accounting and Administration, that covers several assessment tasks such as oral presentation, written exams, operationalization of tasks, assessment of physical dossiers, punctuality and attendance, ethical behaviour, and company management report. Data were collected in 2019 thought to triangulate methods, namely documental analyses, direct observation, and paper questionnaires. We aim to evaluate the degree of importance perceived by students for each evaluation component. We conclude that the students consider all of the components very important, attributing less importance to hard skills, namely the multidisciplinary contents evaluated thought written exams. This paper contributes to higher education studies by presenting the alignment of an assessment model and students.
- Balanced scorecard and learning organization: Case StudyPublication . Costa Oliveira, Helena; Lima Rodrigues, Lúcia; Eiriz, VascoO Balanced Scorecard (BSC) é uma resposta às exigências da realidade económico-social, num processo que parece favorecer o desenvolvimento da aprendizagem nas empresas. Este trabalho averigua dessa presunção. Para o estudo definimos doze características essenciais a uma organização de aprendizagem, analisadas sob três categorias e agrupadas numa grelha de perceção; procedemos também a uma análise crítica do conceito BSC à luz dessas características. Baseados nessa grelha caracterizamos a empresa objeto de estudo em dois momentos: antes de iniciar o projeto BSC e dezoito meses após o seu início. Da comparação entre as duas caracterizações tentamos aferir como variou a sua capacidade para aprender organizacionalmente. Concluímos que essa capacidade foi incrementada: a empresa melhorou enquanto organização de aprendizagem, essencialmente quando observada sob duas das categorias assumidas: ambiente organizacional e liderança.
- Balanced scorecard and learning organizational: case studyPublication . Costa Oliveira, Helena; Rodrigues, Lúcia Lima; Eiriz, VascoO Balanced Scorecard (BSC) é uma resposta às exigências da realidade económico-social, num processo que parece favorecer o desenvolvimento da aprendizagem nas empresas. Este trabalho averigua dessa presunção. Para o estudo definimos doze características essenciais a uma organização de aprendizagem, analisadas sob três categorias e agrupadas numa grelha de perceção; procedemos também a uma análise crítica do conceito BSC à luz dessas características. Baseados nessa grelha caracterizamos a empresa objeto de estudo em dois momentos: antes de iniciar o projeto BSC e dezoito meses após o seu início. Da comparação entre as duas caracterizações tentamos aferir como variou a sua capacidade para aprender organizacionalmente. Concluímos que essa capacidade foi incrementada: a empresa melhorou enquanto organização de aprendizagem, essencialmente quando observada sob duas das categorias assumidas: ambiente organizacional e liderança.
- O Balanced scorecard como instrumento integrador da gestão de riscoPublication . Costa Oliveira, HelenaO Balanced Scorecard (BSC) e o Enterprise Risk Management (ERM – Gestão do Risco Empresarial) são conceitos úteis à gestão que pretende uma consciência sistematizada do negócio, atenta à incerteza e aos seus riscos. O BSC será uma forma de disciplinar a gestão da empresa para enfrentar a complexidade do mundo empresarial, podendo ser visto como um instrumento integrador da gestão de risco. Ao estudar, nomear e atualizar perspetivas fundamentais para análise da empresa e sua atividade, o BSC vai cingindo campos de atenção onde procurar fatores de risco ou oportunidade. Considerar o BSC a pensar na gestão de risco suscita dificuldades associadas à recolha de informação, ao seu tratamento e à construção de um mapa estratégico realista; contudo, julgamos o BSC como um bom caminho de aproximação a uma gestão de risco comprometida e realista.
- Bureaucracy and the balanced scorecard in health care settingsPublication . Costa Oliveira, Helena; Rodrigues, Lúcia Lima; Craig, RussellPurpose – We explore the relationship between the Balanced Scorecard (BSC) and neo- bureaucracy by investigating whether the operationalization of the BSC incorporates ‘neo- bureaucratic’ ideas; and whether the BSC implemented in a Portuguese Local Health Unit (LHU) evidences a neo-bureaucratic approach. Design/methodology/approach – We conduct semi-structured interviews with LHU staff and analyse documents to assess whether features of bureaucratic organization were evident in the use of a BSC by the LHU. Findings – We found nine bureaucratic features evident in the LHU’s BSC. These were systematization, rationality, authority, jurisdiction, professional qualification, knowledge, discipline, transparency, and accountability. The BSC used at the LHU evidenced a neo- bureaucratic approach. Originality/value – Our study helps to demystify bureaucracy and overcome prevailing prejudices regarding some of its principles. Health care managers should recognize and endorse neo-bureaucratic principles in developing a BSC. They should recognize the BSC as involving a neo-bureaucratic approach. The BSC is a valuable management tool that hospital managers should find useful fostering flexibility, collaboration, innovation and adaptation – all of which should help lead to improved health care outcomes.
- Contemporary bureaucracy through management accountingPublication . Costa Oliveira, Helena; Rodrigues, Lúcia LimaAdjustments in labour organizations, due to current economic and social reorganization, can be perceive by management accounting studies. Despite widespread depreciation, bureaucracy remains present in many organizational domains. In our paper we rely on management accounting to study bureaucracy’s presence in contemporary organizations. While some authors consider bureaucracy’s ending our theoretical paper corroborates the idea that current systems of management accounting embody bureaucratic principles, such as the Balanced Scorecard (BSC). In this sense, there are relations that allow us to propose a new field of research: to evaluate the degree of bureaucracy through case studies of management accounting systems.
- Reflexões sobre o ensino da contabilidade e a valorização do contabilistaPublication . Costa Oliveira, HelenaO Enterprise Resource Planning (ERP) exemplifica uma abordagem sistemática e integrada de apoio à gestão já muito disseminada, em que procedimentos básicos e rotineiros de contabilidade passam a ser executados de forma automática, sem requerer um especialista contabilista. O estudante de contabilidade deve apurar o conhecimento e prática desta abordagem como importante valia no mercado de trabalho, um caminho de formação contínua e adaptada que o autonomize do mero cumprimento legal e burocrata das regras. Pelo que o ERP foi sendo incluído nos planos curriculares dos cursos em contabilidade. Este artigo, na linha introdutória do ERP no ensino da contabilidade, reflete sobre o potencial papel do contabilista face aos inevitáveis desenvolvimentos tecnológicos e seus efeitos no ensino. Aborda-se a questão acerca de como evoluir num ensino que assuma as novas tecnologias na valorização do contabilista, preparando-o para a execução de novas tarefas no âmbito da gestão ou auditoria. Se a importância da contabilidade não é questionável, o seu ensino tem que ser reformulado, adaptando os correntes planos curriculares por forma a defender e valorizar a presença do contabilista nas organizações
- Sustainability balanced scorecard for a brazilian agricultural and livestock companyPublication . Araújo, Lindiana; Costa Oliveira, Helena; Gomes, LuísThe agricultural sector in Brazil has a noticeable impact on its wealth and a significant effect on sustainability. This study presents the corporate sustainability management through the integration of social and environmental issues in the traditional Balanced Scorecard, that is, through a Sustainability Balanced Scorecard (SBSC). It establishes causal relationships between economic, social and environmental perspectives, and highlights its potential impacts. This study relays on the Brazilian company with the largest amount of agricultural land. This company acquires, develop, exploit and commercialize rural properties that are suitable for agriculture. The main purpose of this paper is to study the company and to propose an SBSC. We present a qualitative case study based on interviews and on documental analysis. We conclude that, through this framework, sustainability can be aligned with the strategic management of the company. The implementation of an SBSC provides organizational benefits and must take into consideration the peculiarities of each organization.
- Teaching and learning accounting in an innovative business simulation: portuguese case studyPublication . Costa Oliveira, Helena; Sá, Manuel; Barros, Teresa; Arantes, VâniaAccounting education had to evolve in order to acknowledge and take advantage of information technologies. These technologies are important in creating a credible simulation and better support to both students and teachers. We present a qualitative case study of a course of business simulation based on the use of information technologies. Developed by a Portuguese accountancy college, this employment-driven subject relies on two kinds of technologies: educational and entrepreneurial. This learning process improves students’ confidence on addressing the challenging professional world. In order to achieve this goal, the college had to deal with significant financial and human resources.