ESEIG - CI - Artigos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESEIG - CI - Artigos by Author "Agustín-Lacruz, María del Carmen"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Linguagens documentais para as bibliotecas escolares: o caso da Espanha, Portugal e BrasilPublication . Agustín-Lacruz, María del Carmen; Fujita, Mariângela Spotti Lopes; Terra, Ana LúciaEste artigo analisa as características específicas e os processos de indexação e classificação realizados em bibliotecas escolares para tratar e recuperar as informações de suas coleções. Também se analisam as linguagens como ferramentas documentais específicas utilizadas em bibliotecas escolares portuguesas espanholas, portuguesas e brasileiras. Para atingir este objetivo, o modelo de biblioteca escolar é estudado de forma crítica, se analisa o conceito de biblioteca escolar de forma crítica, se estudam suas funções e se examinam as técnicas e os instrumentos que permitem organizar a informação. Entre outras ferramentas, estudam-se listas de cabeçalhos de assuntos como os Cabeçalhos de assuntos para livros infantis e juvenis e a Lista de Cabeçalhos de assuntos para as bibliotecas; sistemas de classificação, como a Classificação Decimal Universal (edição de bolso) ou a classificação por centros de interesse e tesauros especializados como o Tesauro da Educação UNESCO-OIE e o Tesauro Europeu da Educação, entre outros.
- School libraries and indexing policies in Brazil and PortugalPublication . Terra, Ana Lúcia; Fujita, Mariângela Spotti Lopes; Agustín-Lacruz, María del CarmenResearch data on indexing policies in Brazilian and Portuguese school libraries are presented and discussed. Legal and organizational contexts regarding these types of libraries are briefly described. The collection of empirical data was obtained by means of an inquiry that resulted in 150 questionnaires from Brazil and 406 from Portugal. Based on these samples, a generic identification of school libraries was carried out in terms of teaching levels and institutional/geographical integration. The existence of a catalog in the libraries was also determined. The use of the two main kinds of indexing languages (classification systems and verbal indexing languages) were identified as well as the existence of manuals designed to guide indexing procedures. References are made to aspects related to the specificity and the number of terms/subjects selected for each document and the use of indexing norms by comparing both Brazilian and Portuguese realities.