Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
441.31 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo analisa as características específicas e os processos
de indexação e classificação realizados em bibliotecas
escolares para tratar e recuperar as informações de suas
coleções. Também se analisam as linguagens como ferramentas
documentais específicas utilizadas em bibliotecas escolares
portuguesas espanholas, portuguesas e brasileiras. Para atingir
este objetivo, o modelo de biblioteca escolar é estudado de
forma crítica, se analisa o conceito de biblioteca escolar de forma
crítica, se estudam suas funções e se examinam as técnicas e
os instrumentos que permitem organizar a informação. Entre
outras ferramentas, estudam-se listas de cabeçalhos de assuntos
como os Cabeçalhos de assuntos para livros infantis e juvenis e
a Lista de Cabeçalhos de assuntos para as bibliotecas; sistemas
de classificação, como a Classificação Decimal Universal (edição
de bolso) ou a classificação por centros de interesse e tesauros
especializados como o Tesauro da Educação UNESCO-OIE e o
Tesauro Europeu da Educação, entre outros.
This article analyzes the specific features and processes of indexing and classification performed in school libraries to process and retrieve information from their collections. Subject languages used in Spanish, Portuguese and Brazilian Portuguese school libraries are also analyzed. To achieve this goal, the concept of school library was analyzed, its function was studied and the techniques and tools that allow the information organization were examined. Among the tools, we studied the Subject Headings Lists for children and juveniles’ books and the Subject Headings List for public libraries, the Universal Decimal Classification System (paperback edition) or the classification by fields of interest and specialized thesauri like the Tesauro de la Educación UNESCO-OIE and the TesauroEuropeo de la Educación.
This article analyzes the specific features and processes of indexing and classification performed in school libraries to process and retrieve information from their collections. Subject languages used in Spanish, Portuguese and Brazilian Portuguese school libraries are also analyzed. To achieve this goal, the concept of school library was analyzed, its function was studied and the techniques and tools that allow the information organization were examined. Among the tools, we studied the Subject Headings Lists for children and juveniles’ books and the Subject Headings List for public libraries, the Universal Decimal Classification System (paperback edition) or the classification by fields of interest and specialized thesauri like the Tesauro de la Educación UNESCO-OIE and the TesauroEuropeo de la Educación.
Description
Keywords
Bibliotecas escolares Indexação Classificação Organização da informação Sistemas de classificação Listas de Cabeçalhos de assuntos Tesauros Espanha Brasil Portugal School libraries Indexing Classification Information Organization Classification Systems Subject Heading Lists Thesaurus Spain Brazil Portugal
Citation
In "Informação & Sociedade-Estudos". ISSN 1809-4783. 24:3 (2014) 83-97