Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Relatório de Estágio de Marta João Rebelo Freire

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_Marta Freire_2022.pdf3.72 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente relatório de estágio surge no âmbito da unidade curricular Prática Educativa Supervisionada, inserida no plano de estudos do Mestrado em Educação Pré-Escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico. Este documento resulta de todo o percurso de formação inicial nos contextos de Educação Pré-Escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico, que permite a construção de um perfil duplo, que congrega a construção de conhecimentos sobre cada um dos níveis educativos. Este traduz-se nas aprendizagens realizadas ao longo do processo educativo, contribuindo para a construção de uma identidade enquanto profissional de perfil duplo, habilitado para a prática educativa nas duas valências. Este relatório apresenta a construção de uma identidade profissional investigativa, crítica e reflexiva através da articulação de uma sustentação teórica e prática em que se promove uma educação centrada na aprendizagem da criança e ainda na construção de saberes intrínsecos ao papel docente. É ainda abordado o contributo da Metodologia de Investigação-ação num processo incessante de observação, planificação, ação, avaliação e reflexão, permitindo a construção da futura docente que proporcione práticas educativas transformadoras com base no interesses, dificuldades e necessidades de cada criança. Assim, foi possível desenvolver diversas ações pedagógicas inovadoras que se apoiaram no paradigma socioconstrutivista em que se privilegia metodologias ativas. Em ambos os contextos educativos, optou-se pela Metodologia de trabalho por projeto, sustentadas na constante observação, comunicação e colaboração com o par pedagógico, as orientadoras cooperantes e as supervisoras institucionais em que se procurou ir ao encontro dos interesses, motivações, dificuldades, ritmos de aprendizagem e capacidades de cada criança.
This internship report comes within the scope of the Supervised Educational Practice curricular unit, included in the study plan of the Master's in Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education. This document results from the entire course of initial training in the contexts of Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education, which allows the construction of a double profile, which brings together the construction of knowledge about each of the educational levels. This is reflected in the learning carried out throughout the educational process, contributing to the construction of an identity as a professional with a double profile, qualified for the educational practice in both abilities. This report presents the construction of an investigative, critical and reflective professional identity through the articulation of theoretical and practical support in which an education centered on children's learning is promoted and also on the construction of knowledge intrinsic to the teaching role. The contribution of the Action & Research Methodology in an incessant process of observation, planning, action, evaluation and reflection is also addressed, allowing the development of the future teacher who provides transformative educational practices based on the interests, difficulties and needs of each child. Thus, it was possible to develop several innovative pedagogical actions that were supported by the socio-constructivist paradigm in which active methodologies are privileged. In both educational contexts, the project work Methodology was chosen, based on constant observation, communication and collaboration with the pedagogical pair, the cooperating supervisors and institutional supervisors in which we sought to meet the interests, motivations, difficulties, learning rhythms and abilities of each child.

Description

Keywords

Prática educativa supervisionada Educação Pré-escolar 1º Ciclo do Ensino Básico Metodologia de investigação-ação Identidade profissional Metodologias ativas Supervised educational practice Pre-school education 1st Cycle of Basic Education Action research methodology Professional identity Active methodologies

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License