Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Pensamento computacional como um recurso renovador de mudanças

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_Mariana Santos_2022.pdf20.76 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente Relatório de Estágio foi elaborado no âmbito da unidade curricular de “Prática de Ensino Supervisionada (PES)”, inserida no plano de estudos do Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e Matemática e Ciências Naturais no 2º Ciclo do Ensino Básico, da Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto, conforme regime jurídico da habilitação profissional para a docência descrito no Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio. Neste documento está retratado o percurso formativo realizado nos dois níveis de ensino que habilita este mestrado, relevando saberes teóricos e práticos mobilizados e construídos na prática educativa. O estágio no 1º CEB foi realizado numa turma do 4º ano onde se valorizou a integração curricular. Já o do 2º CEB foi realizado em turmas do 5º e 6º ano respetivamente nas áreas da Matemática e Ciências Naturais. Teve por base a investigação-ação como estratégia de melhoramento da prática educativa e da profissionalidade docente. Neste sentido, no âmbito do desenvolvimento de capacidades investigativas, é apresentado um projeto de investigação que teve por objetivo desenvolver capacidades no âmbito do pensamento computacional, recorrendo ao Blue-bot como recurso didático, assim como a outras ferramentas tecnológicas de informação e comunicação, numa pluralidade de sessões no decorrer do ano letivo. No final deste percurso, a mestranda desenvolve uma reflexão cuidada da ação do ser professor sustentada pela sua prática ao longo da PES e pela análise das diferentes dimensões que marcaram este ciclo, confirmando, deste modo, que este mestrado contribuiu para o desenvolvimento profissional e social e fomentou um posicionamento crítico e uma atuação ética e responsável na prática educativa.
This Internship Report was carried out within the scope of the Supervised Practice of Teaching (SPT) curricular unit, inserted in the study plan of the Master in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education and of Mathematics and Natural Sciences in the 2nd CBE, of Higher School of Education of the Polytechnic Institute of Porto, according to the legal regime of professional qualification for teaching described in Decree-Law no. 79/2014, of 14 May. In this document is portrayed the formative journey undertaken in the two levels of education that enables this master, highlighting theoretical and practical knowledge mobilized and built in educational practice. The internship in the 1st CBE was carried out in a 4th year class where curricular integration was valued. The internship in the 2nd CBE was carried out in 5th and 6th grade classes respectively in the areas of Mathematics and Natural Sciences. It was based on action research as a strategy for improving educational practice and teaching professionalism. In this sense, within the scope of the development of investigative skills, a research project is presented that aimed to develop skills in computational thinking, using the Blue-bot as a didactic resource, as well as other information and communication technology tools, in a plurality of sessions during the school year. At the end of this course, the student develops a careful reflection on the action of being a teacher supported by her practice throughout the SPT and by the analysis of the different dimensions that marked this cycle, confirming, in this way, that this master's degree student contributed to the professional and social development and fostered a critical positioning and an ethical and responsible performance in educational practice.

Description

Keywords

Prática de ensino supervisionada Inter e transdisciplinaridade Pensamento computacional Blue-Bot Reflexão Investigação-ação Supervised teaching practice Inter and transdisciplinarity Computational thinking Reflection Action research

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License