Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
39.65 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de estágio insere-se no âmbito do Mestrado
em Ensino de Música – ramo Formação Musical -, das Escolas
Superiores de Educação e de Música, Artes e Espetáculo do Instituto
Politécnico do Porto e descreve a Prática de Ensino Supervisionada
realizada no Ensino Básico e Secundário do Ensino Vocacional de
Música e o desenvolvimento de um projeto de investigação.
No primeiro capítulo deste relatório é apresentada uma
caracterização do centro de estágio e comunidade escolar em que
estivemos envolvidos: Conservatório de Música de Vila do Conde.
No segundo capítulo serão analisados os dados referentes à
Prática de Ensino Supervisionada no Ensino Básico e Secundário. Nele
serão apresentados e fundamentados aspetos relativos à lecionação,
planificação, observação de aulas e outras atividades desenvolvidas
nas práticas educativas.
No terceiro capítulo será apresentado o projeto de investigação
intitulado A audição interior - Estratégias para a sua implementação
que tem como intuito contribuir para uma maior compreensão dos
fenómenos de assimilação e perceção musical ligados à representação
interna do som, ou, por outas palavras, estudar o fenómeno da
audição interior, na perspetiva de averiguar e estimular o grau de
proficiência de audição interior dos alunos alvo de estudo.
This report is submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master in Music Education – Ear Training, in the Escola Superior de Educação e Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo do Instituto Politécnico do Porto. It comprises the Supervised Teaching Practice in Basic Education and Secondary Vocational School of Music, and the research project. The first chapter presents a description of the school where the teacher training practice took place and the school’s community. The second chapter is dedicated to the analysis of the data and all the material used and produced in the teacher training practice and will be considering different aspects such as lesson planning, teaching, classroom observations and other activities in context. The third chapter will be presenting the research project entitled The inner hearing - Strategies for implementation and development, which intends to be a contribution to a better understanding of the phenomena of assimilation and musical perception linked to the internal representation of the sound. The study looks to processes developed by the students and seeks to stimulate the proficiency of a specific target group.
This report is submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master in Music Education – Ear Training, in the Escola Superior de Educação e Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo do Instituto Politécnico do Porto. It comprises the Supervised Teaching Practice in Basic Education and Secondary Vocational School of Music, and the research project. The first chapter presents a description of the school where the teacher training practice took place and the school’s community. The second chapter is dedicated to the analysis of the data and all the material used and produced in the teacher training practice and will be considering different aspects such as lesson planning, teaching, classroom observations and other activities in context. The third chapter will be presenting the research project entitled The inner hearing - Strategies for implementation and development, which intends to be a contribution to a better understanding of the phenomena of assimilation and musical perception linked to the internal representation of the sound. The study looks to processes developed by the students and seeks to stimulate the proficiency of a specific target group.
Description
Keywords
Prática de ensino supervisionada Formação musical audição interior Supervised teaching practice Ear training Inner hearing
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação