Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A exploração didática da canção na aula de língua estrangeira

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_MarinaCunha_2014.pdf2.46 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente relatório assente na prática de ensino supervisionada levada a cabo no âmbito da realização do Mestrado em Ensino de Inglês e Francês/Espanhol no Ensino Básico pretende reconhecer em que medida “A Exploração didática da Canção na aula de Língua Estrangeira”, pode contribuir para a aprendizagem da língua e da cultura na aula de Língua Estrangeira (LE), prática essa assente no desenvolvimento de um ensino motivador, na fundamentação teórica que realizei e na análise dos Programas e Orientações Curriculares de Inglês e Espanhol para o Ensino Básico emanados pelo Ministério da Educação e da Ciência e do Quadro Comum Europeu de Referência para as Línguas (QECR). Deste modo, os objetivos deste relatório são analisar a pertinência da exploração didática da canção subordinada e adaptada aos mais variados temas na aula de LE, promovendo o desenvolvimento dos domínios de referência estabelecidos nas metas curriculares (Compreensão Oral, Leitura, Interação Oral, Produção Oral, Escrita, Domínio Sociocultural e Gramática) simultaneamente. Sendo as canções um material autêntico e flexível, onde se trabalham exemplos reais da língua, ainda mais, se partirmos de uma perspetiva que tende a reforçar o vínculo entre língua e cultura, pode ser um enorme potencial didático. Assim, aprender uma língua recorrendo à canção como ferramenta didática no processo de ensino/aprendizagem de uma LE, quer seja para comunicar, quer seja para expressar emoções ou sentimentos ou mesmo para atuar em diferentes contextos socioculturais, promove aprendizagens motivadoras e enriquecedoras.
This report based on supervised teaching practice carried out in the context of the accomplishment of the Master in Teaching English and French / Spanish for Basic Education aims to recognize the extent of "The didactic Exploration of the Song in foreign language class", can contribute for learning language and culture in Foreign Language (FL) class, a practice based on the development of a motivating teaching, the theoretical foundation that I made and the analysis of the Curricular Programs and Guidelines on English and Spanish for Basic Education issued by the Ministry of Education and Science and the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Thus, the objectives of this report are to analyze the relevance of didactic exploitation of the song subordinated and adapted to the wide range of topics in FL class, promoting the development of referenced areas set out in the curriculum goals (Listening, Reading, Spoken Interaction, Spoken Production, Writing, Social and Cultural Domain and Grammar) at the same time. Being the songs an authentic and flexible material, which works real examples of the language, even more if we start from a perspective that tends to reinforce the language and culture, it can be a huge didactic prospective. Thus, learning a language using the song as a tool in teaching / learning a foreign language, whether to communicate, whether to express emotions or feelings or even to work in different sociocultural contexts, promotes motivating and enriching learning.

Description

Keywords

Aprendizagem Língua estrangeira Exploração didática da canção Interculturalidade Learning Foreign Language Didactic exploration of the song Interculturalism

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License