Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Análise musical - proposta de um modelo de integração da análise musical na disciplina de instrumento no ensino básico

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
César_Pinto_MEM_2018.pdf4.4 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este trabalho de final de mestrado pretende ser um contributo para a integração da análise musical nas aulas de instrumento no Ensino Básico do Ensino Especializado da Música. O trabalho é constituído por uma proposta de modelo a aplicar durante todo o Ensino Básico (1º ao 5º grau). Este tem como base a interdisciplinaridade entre Formação Musical e a Classe de Instrumento. Todo o conteúdo deste modelo pretende contribuir para uma melhor formação dos alunos na área da análise musical e consequentemente na interpretação de obras musicais e na aplicação da harmonia funcional. Este Relatório de Estágio está dividido em 2 partes. A primeira dedica-se ao estágio realizado no Conservatório de Música do Porto na classe do professor João Machado. Este inclui uma contextualização do Conservatório, um resumo da sua história, a sua oferta educativa, a sua missão, um resumo e uma pequena análise sobre o ensino da guitarra clássica. Além disso, contém uma análise sobre as aulas observadas e lecionadas durante o estágio. A segunda parte contém o modelo descrito anteriormente.
This final Master's thesis intends to be a contribution to the integration of musical analysis in instrument classes in the Basic Education level (from 10 and 15 years old) of specialized music education. The work consists of a model proposal to be applied throughout Basic Education. This is based on the interdisciplinarity between Musical Formation and instruments class. All the content of this model aims to contribute to a better training of students in the field of musical analysis and consequently in the interpretation of musical works and in the application of functional harmony. This internship report is divided into two parts. The first is dedicated to the stage held at the Conservatório de Música do Porto in the class of Professor João Machado. This includes a contextualization of the Conservatory, a summary of its history, its educational offer, its objectives, a summary and a small analysis on the teaching of classical guitar. In addition, it contains an analysis of the classes observed and taught during the internship. The second part contains the model described earlier.

Description

Keywords

Ensino vocacional de música Análise musical Linguagem musical no instrumento Guitarra clássica Formação musical Interdisciplinaridade Vocational teaching of music Musical analysis Musical language on the instrument Classical guitar Musical formation Interdisciplinarity

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License