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Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio foi elaborado no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino da Música da Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo (ESMAE) e está organizado em três capítulos.
No Capítulo I, é feita uma contextualização e caracterização do Conservatório de Música do Porto, incluindo sua a estrutura organizacional, recursos físicos e a comunidade educativa, além de uma descrição detalhada do ensino da guitarra clássica na instituição.
No Capítulo II, é descrita a minha Prática de Ensino Supervisionada, através de cronogramas de aulas, perfis de alunos, relatórios de observação, assim como planificações das aulas supervisionadas. São ainda incluídos os pareceres dos professores cooperantes e supervisor, antes da apresentação de uma reflexão final.
O Capítulo III apresenta o meu Projeto de Investigação, que explora a integração da improvisação nas aulas de guitarra clássica do Conservatório, incluindo uma revisão bibliográfica, apresentação da metodologia de estudo, análise de dados de questionários aplicados a professores e alunos, apresentação e discussão dos resultados, e conclusão.
Os resultados indicam que a grande maioria dos docentes não integra a improvisação nas suas aulas de instrumento, apesar de reconhecerem os benefícios identificados na literatura, apontando para a falta de formação nesta área como uma das principais barreiras para tal. Já os alunos expressaram interesse em incluir a improvisação nas suas aulas, reconhecendo a importância desta prática para o seu desenvolvimento musical.
The present Internship Report was prepared as part of the Supervised Teaching Practice course of the Master's in Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo (ESMAE) and is organized into three chapters. Chapter I provides a characterization of the Conservatory of Music of Porto, including its organizational structure, physical resources, and educational community, along with a detailed description of classical guitar teaching at the institution. Chapter II describes my Supervised Teaching Practice, presenting class schedules, student profiles, observation reports, and lesson plans. It also includes feedback from cooperating teachers and supervisors, followed by a final reflection. Chapter III presents my Research Project, which explores the integration of improvisation in classical guitar lessons at the Conservatory, including a literature review, study methodology, data analysis from questionnaires administered to teachers and students, discussion of results, and conclusion. The results indicate that the majority of teachers do not integrate improvisation into their lessons, despite recognizing the benefits identified in the literature, pointing to a lack of training in this area as one of the main barriers. Students also expressed interest in including improvisation in their lessons, recognizing the importance of this practice for their musical development.
The present Internship Report was prepared as part of the Supervised Teaching Practice course of the Master's in Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo (ESMAE) and is organized into three chapters. Chapter I provides a characterization of the Conservatory of Music of Porto, including its organizational structure, physical resources, and educational community, along with a detailed description of classical guitar teaching at the institution. Chapter II describes my Supervised Teaching Practice, presenting class schedules, student profiles, observation reports, and lesson plans. It also includes feedback from cooperating teachers and supervisors, followed by a final reflection. Chapter III presents my Research Project, which explores the integration of improvisation in classical guitar lessons at the Conservatory, including a literature review, study methodology, data analysis from questionnaires administered to teachers and students, discussion of results, and conclusion. The results indicate that the majority of teachers do not integrate improvisation into their lessons, despite recognizing the benefits identified in the literature, pointing to a lack of training in this area as one of the main barriers. Students also expressed interest in including improvisation in their lessons, recognizing the importance of this practice for their musical development.
Description
Keywords
Relatório de estágio Conservatório de Música do Porto Ensino de música Guitarra clássica Improvisação Internship report Conservatory of Music of Porto Music teaching Classical guitar Improvisation