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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A comunicação interna organizacional representa um fator preponderante para aumentar
a integração das informações e dos seus colaboradores envolvidos. Ela não tem mais
como principal função somente repassar mensagens, mas sim propagar valores, crenças
e a identidade da organização para seu público interno. A pesquisa desenvolvida
delimitou como tema a comunicação interna de uma organização, o Instituto Federal de
Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM). O objetivo deste estudo
foi levantar as dificuldades e desafios encontrados pelos responsáveis da área de
comunicação social do Instituto Federal do Triângulo Mineiro na gestão da
comunicação interna. A metodologia utilizada na pesquisa foi o estudo de caso, com
análise dos dados através de uma abordagem qualitativa. Como ferramenta de coleta de
dados recorreu-se à técnica da entrevista semiestruturada aplicada aos responsáveis da
área de comunicação dos nove Campi da Instituição e Reitoria. A análise de conteúdo
foi o método usado para descrição e interpretação dos dados e os resultados
possibilitaram identificar algumas dificuldades relacionadas aos fluxos, barreiras físicas
e hierárquicas, rumores e principalmente a falta de uma cultura de comunicação que
impedem uma comunicação interna eficiente. Por fim foram propostas ações
estratégicas visando melhorar os processos comunicativos para o fortalecimento da
comunicação interna no âmbito do IFTM.
The internal organizational communication represents a major factor to increase the integration of information and of their employees involved. It no longer has as its main function only to pass on messages, but to propagate values, beliefs and the identity of the organization to its internal public. The research developed delimited as a theme the internal organization of the Institute Federal de Educação, Ciência e Tecnologia does Triângulo Mineiro (IFTM). The purpose of this study is to raise the difficulties and challenges faced by the media officers of the IFTM in the management of internal communication. The methodology of the adopted research consisted of a case study, with a qualitative data analysis. As a data collection tool, we used the semi-structured interview technique applied to those responsible for the communication area of the nine Institution and Rectory Campus. Content analysis was the method used to describe and interpret the data and the results allowed to identify some difficulties related to flows, physical and hierarchical barriers, rumors and mainly the lack of a culture of communication that impede efficient internal communication. Finally, strategic actions were proposed aiming at improving the procedures for the strengthening of internal communication within the framework of IFTM.
The internal organizational communication represents a major factor to increase the integration of information and of their employees involved. It no longer has as its main function only to pass on messages, but to propagate values, beliefs and the identity of the organization to its internal public. The research developed delimited as a theme the internal organization of the Institute Federal de Educação, Ciência e Tecnologia does Triângulo Mineiro (IFTM). The purpose of this study is to raise the difficulties and challenges faced by the media officers of the IFTM in the management of internal communication. The methodology of the adopted research consisted of a case study, with a qualitative data analysis. As a data collection tool, we used the semi-structured interview technique applied to those responsible for the communication area of the nine Institution and Rectory Campus. Content analysis was the method used to describe and interpret the data and the results allowed to identify some difficulties related to flows, physical and hierarchical barriers, rumors and mainly the lack of a culture of communication that impede efficient internal communication. Finally, strategic actions were proposed aiming at improving the procedures for the strengthening of internal communication within the framework of IFTM.
Description
Keywords
Comunicação organizacional Comunicação interna Fluxos Desafios Barreiras Internal communication Flows Challenges Barriers Organizational communication