Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.8 MB | Adobe PDF | |||
20.39 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
O conteúdo presente neste ensaio irá ocupar-se primeiramente na análise da cor e da luz no cinema, tendo como principal objectivo a fundamentação das escolhas efectuadas na curta metragem “A Rapariga que Imaginou um Conto”.
Neste projecto cinematográfico, onde desempenhei a função de Diretora de Fotografia, foi-me atribuída liberdade criativa suficiente para que se tornasse possível, para mim, desenvolver um projecto experimentalista a nível de cores, iluminação, movimentos de câmara e planificação, estando ao mesmo tempo todos estes elementos em sintonia com a respectiva história e conseguindo ainda assim cativar o público, dado que não é uma experiência visual semelhante à maioria.
Na primeira parte será feita uma reflexão sobre a evolução da luz e da cor na história do cinema e sobre a forma como estes elementos moldaram o departamento de Direção de Fotografia.
A segunda parte irá focar-se na análise de quatro filmes, explicitando a importância da cor e da luz como mecanismos condutores da narrativa cinematográfica, tendo como objectivo estabelecer um paralelismo entre as paletas cromáticas e a iluminação das quatro longas metragens com a curta metragem desenvolvida em âmbito académico.
A terceira e última parte irá ser dedicada à explanação de todo o processo de desenvolvimento do projeto “A Rapariga que Imaginou um Conto”, começando com a pré-produção, passando pela produção e finalizando com a pós-produção.
The content written on this essay is focused on the analysis of color and light in the cinema, being de main worry the explanation of the shortcut “A Rapariga que imaginou um conto”. This cinematographic project in which I was the director of photography, gave me enough creative freedom so I could experiment and play with colors, lighting, camera movements and shot design while being concerned with those elements bringing something good, new and refreshing to the narrative of the story. On the first part there's a reflexion about the evolution of light and color in the cinema history and how it molded the cinematography department. The second part of the essay analyses four films, leaning on the importance of the color and the lighting as a conductor device of the cinematographic narrative, while compares the chromatic palette and lighting of those four films with the shortcut developed academically. The third and final part contemplates the explanation of the development process from “A Rapariga que imaginou um conto”, beginning with the pre-production, moving through the production phase and ending with pos-production.
The content written on this essay is focused on the analysis of color and light in the cinema, being de main worry the explanation of the shortcut “A Rapariga que imaginou um conto”. This cinematographic project in which I was the director of photography, gave me enough creative freedom so I could experiment and play with colors, lighting, camera movements and shot design while being concerned with those elements bringing something good, new and refreshing to the narrative of the story. On the first part there's a reflexion about the evolution of light and color in the cinema history and how it molded the cinematography department. The second part of the essay analyses four films, leaning on the importance of the color and the lighting as a conductor device of the cinematographic narrative, while compares the chromatic palette and lighting of those four films with the shortcut developed academically. The third and final part contemplates the explanation of the development process from “A Rapariga que imaginou um conto”, beginning with the pre-production, moving through the production phase and ending with pos-production.
Description
Keywords
Cinema Curta-metragem Cor Iluminação Direção de fotografia Shortcut Color Lighting Cinematography/Direction of photography