Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.75 MB | Adobe PDF | |||
3.81 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: O presente relatório de qualificação profissional tem como objetivo central
apresentar o processo de desenvolvimento pessoal e profissional da
mestranda, decorrente do período de prática pedagógica, no âmbito da
unidade curricular de Prática Pedagógica Supervisionada na Educação Pré-
Escolar, presente no 1.º ano do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino
do 1.º Ciclo do Ensino Básico.
A unidade curricular referida apresenta como competências: (i) mobilizar
os saberes científicos, pedagógicos e culturais, adquiridos nas unidades
curriculares do curso; (ii) saber pensar e agir nos contextos educativos com
estratégias pedagógicas diferenciadas; (iii) construir uma atitude profissional
reflexiva e investigativa; (iv) coconstruir saberes profissionais através de
projetos de investigação; v) problematizar as exigências da prática profissional
(ficha curricular).
Neste sentido, a prática pedagógica foi desenvolvida em díade de formação,
possibilitando a criação de um espaço de reflexão constante, de modo a
transformar as práticas e o contexto educativo.
O período de prática pedagógica desenvolveu-se tendo como base a
metodologia de investigação-ação, através da reflexão e da ação, enquanto
eixos estruturantes da prática do profissional de educação, com vista à
transformação das práticas educativas. Com efeito, este processo suportou-se
nas seguintes estratégias: (i) narrativas individuais; (ii) narrativas
colaborativas; (iii) planificações semanais, em equipa educativa; (iv) guiões de
pré-observação; (v) reunião de avaliação reguladora.
Tendo em conta o disposto anteriormente, o presente relatório configura
um documento com um valor formativo ímpar, pretendendo evidenciar as
dificuldades e as conquistas, experienciadas no desenvolvimento da prática
pedagógica.
Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: The present report of professional qualification has as main objective show the process of personal and professional development of the master student, arising from the period of pedagogical practice, in the ambit of the curricular unit of Pedagogical Practice Supervised in Pre-School Education, present on the 1st year of Masters in Pre-School Education and Teaching of 1st cycle of Basic Education. The curricular unit referred presents as skills: (i) mobilize the scientific knowledge, pedagogical and cultural, acquired on the curricular units of the course; (ii) know how to think and act in educational contexts with differentiated teaching strategies; (iii) build a professional attitude reflective and inquiring; (iv) build in association, professional knowledge through research projects; (v) discuss the demands of professional practice (curricular sheets). In this regard, the pedagogical practice was developed in dyad of formation, becoming possible the creation of a space of constant reflection, in order to transform the practices and the educational context. The period of pedagogical practice was developed taking as basis the methodology of research-action, through reflection and action, as structural axes of the practice of the professional of education, with a view to transform the educational practices. In fact this process was supported on the following strategies: (i) individual narratives; (ii) collaborative narratives; (iii) weekly planning in educational team; (iv) scripts of pre-observation; (v) regulatory meeting evaluation. Having regard to the foregoing, the present report is a document with a unique value, trying to highlight both the achievements and difficulties experienced by the masters students in the development process of personal and professional skills.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: Considerando a sociedade atual, extraordinariamente mutável, emerge o apoio da escola no sentido de formar profissionais de educação que respondam aos desafios da modernidade. Neste sentido, estes profissionais deverão potenciar a formação de cidadãos críticos, capazes de participar ativamente na sociedade e de responder aos desafios da era do conhecimento. Deste modo, o presente relatório de estágio tem como objetivo central apresentar o processo de desenvolvimento pessoal e profissional da mestranda, decorrente dos períodos de prática pedagógica, no âmbito das unidades curriculares de Prática Pedagógica Supervisionada na Educação Pré-Escolar e Prática Pedagógica Supervisionada no 1.º Ciclo do Ensino Básico, presentes nos 1.º e 2.º anos do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, respetivamente. Neste sentido, a prática pedagógica foi desenvolvida em díade de formação, possibilitando a (re)construção de novo conhecimento sustentado em percursos teórico-práticos e enriquecidos pela reflexão em contexto. Com efeito, tal permitiu a recriação constante das práticas e do contexto educativo, assentes nas potencialidades singulares da fomentação da colaboração. Os períodos de prática pedagógica desenvolveram-se, analogamente, tendo como base a metodologia de investigação-ação, apresentando como objetivo primordial a investigação das práticas de forma a melhorá-las. Tendo em consideração o disposto anteriormente, o presente relatório de estágio configura um documento com um valor formativo singular, pretendendo evidenciar os desafios e obstáculos, experienciados e sentidos no desenvolvimento da prática pedagógica e que contribuíram para a construção da identidade profissional da estudante.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: Considering the actual society, extraordinary variable, emerges the support of school, in order to graduate professionals of education capable to attend the challenges of modernity. On this sense the professionals should harness the formation of critical citizens, able to participate on the current society. In this way, the present report of training has as main objective show the process of personal and professional development of the master student. During the period of her pedagogic practice in the ambit of the curricular units on the Supervised Pedagogic Practice in Pre-School Education and Supervised Pedagogic Practice on 1st Cycle of Basic Education, present in the 1st and 2nd years of Master's degree in Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education, respectively. In this regard the pedagogical practice was developed in dyad of formation, becoming possible the (re)construction of new knowledge leaning on ways theoretician-practical and enriched by the reflection in context. In effect that allowed the constant re-creation of the practices and the educational context, based on the singular potentialities of fomenting the collaboration. The period of pedagogical practice was developed taking as basis the methodology of research-action, presenting as main objective the practices in order to improve them. Having regard to the foregoing, the present report of training is a document with a unique value, trying to highlight the challenges and obstacles experienced and felt in the development of the pedagogical practice, contributing to the construction of the professional identity of the student.
Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: The present report of professional qualification has as main objective show the process of personal and professional development of the master student, arising from the period of pedagogical practice, in the ambit of the curricular unit of Pedagogical Practice Supervised in Pre-School Education, present on the 1st year of Masters in Pre-School Education and Teaching of 1st cycle of Basic Education. The curricular unit referred presents as skills: (i) mobilize the scientific knowledge, pedagogical and cultural, acquired on the curricular units of the course; (ii) know how to think and act in educational contexts with differentiated teaching strategies; (iii) build a professional attitude reflective and inquiring; (iv) build in association, professional knowledge through research projects; (v) discuss the demands of professional practice (curricular sheets). In this regard, the pedagogical practice was developed in dyad of formation, becoming possible the creation of a space of constant reflection, in order to transform the practices and the educational context. The period of pedagogical practice was developed taking as basis the methodology of research-action, through reflection and action, as structural axes of the practice of the professional of education, with a view to transform the educational practices. In fact this process was supported on the following strategies: (i) individual narratives; (ii) collaborative narratives; (iii) weekly planning in educational team; (iv) scripts of pre-observation; (v) regulatory meeting evaluation. Having regard to the foregoing, the present report is a document with a unique value, trying to highlight both the achievements and difficulties experienced by the masters students in the development process of personal and professional skills.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: Considerando a sociedade atual, extraordinariamente mutável, emerge o apoio da escola no sentido de formar profissionais de educação que respondam aos desafios da modernidade. Neste sentido, estes profissionais deverão potenciar a formação de cidadãos críticos, capazes de participar ativamente na sociedade e de responder aos desafios da era do conhecimento. Deste modo, o presente relatório de estágio tem como objetivo central apresentar o processo de desenvolvimento pessoal e profissional da mestranda, decorrente dos períodos de prática pedagógica, no âmbito das unidades curriculares de Prática Pedagógica Supervisionada na Educação Pré-Escolar e Prática Pedagógica Supervisionada no 1.º Ciclo do Ensino Básico, presentes nos 1.º e 2.º anos do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, respetivamente. Neste sentido, a prática pedagógica foi desenvolvida em díade de formação, possibilitando a (re)construção de novo conhecimento sustentado em percursos teórico-práticos e enriquecidos pela reflexão em contexto. Com efeito, tal permitiu a recriação constante das práticas e do contexto educativo, assentes nas potencialidades singulares da fomentação da colaboração. Os períodos de prática pedagógica desenvolveram-se, analogamente, tendo como base a metodologia de investigação-ação, apresentando como objetivo primordial a investigação das práticas de forma a melhorá-las. Tendo em consideração o disposto anteriormente, o presente relatório de estágio configura um documento com um valor formativo singular, pretendendo evidenciar os desafios e obstáculos, experienciados e sentidos no desenvolvimento da prática pedagógica e que contribuíram para a construção da identidade profissional da estudante.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: Considering the actual society, extraordinary variable, emerges the support of school, in order to graduate professionals of education capable to attend the challenges of modernity. On this sense the professionals should harness the formation of critical citizens, able to participate on the current society. In this way, the present report of training has as main objective show the process of personal and professional development of the master student. During the period of her pedagogic practice in the ambit of the curricular units on the Supervised Pedagogic Practice in Pre-School Education and Supervised Pedagogic Practice on 1st Cycle of Basic Education, present in the 1st and 2nd years of Master's degree in Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education, respectively. In this regard the pedagogical practice was developed in dyad of formation, becoming possible the (re)construction of new knowledge leaning on ways theoretician-practical and enriched by the reflection in context. In effect that allowed the constant re-creation of the practices and the educational context, based on the singular potentialities of fomenting the collaboration. The period of pedagogical practice was developed taking as basis the methodology of research-action, presenting as main objective the practices in order to improve them. Having regard to the foregoing, the present report of training is a document with a unique value, trying to highlight the challenges and obstacles experienced and felt in the development of the pedagogical practice, contributing to the construction of the professional identity of the student.
Description
Keywords
Prática pedagógica Díade de formação Investigação-ação Desenvolvimento pessoal e profissional Pedagogical practice Formation dyad Investigation-action Personal and professional development
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação