Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A importância das masterclasses no desenvolvimento artístico – participantes do Porto.Flute festival

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Diogo_Ferreira_MEM_2018.pdf84.82 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente relatório consiste na descrição e reflexão da prática de ensino supervisionada, que decorreu no ano letivo de 2017/2018 no Conservatório de Música do Porto. Este trabalho foi realizado no âmbito da obtenção do Mestrado em Ensino da Música pela Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Porto. O trabalho que se segue está divido em três capítulos. O primeiro capítulo foca-se sobre o funcionamento e a organização do Conservatório de Música do Porto, local onde tive a oportunidade de realizar o meu estágio. O segundo capítulo está mais direcionado para a Prática Educativa Supervisionada e para o funcionamento do ano letivo. Encontram-se ainda disponíveis no segundo capítulo um breve enquadramento dos alunos, descrições das aulas supervisionadas e reflexões sobre as aulas supervisionadas e observadas. No terceiro e último capítulo, encontra-se um estudo realizado sobre a importância da participação em Masterclasses no desenvolvimento artístico. A escolha do tema relaciona-se com o facto de querer obter um melhor entendimento acerca do que ocorre numa masterclasse, se a participação nestas motiva ou não os alunos, e se traz apenas benefícios ou também existem desvantagens ligadas à participação em Masterclasses. A realização deste projeto decorreu durante o Porto. Flute festival e teve o principal foco nos seus participantes.
This report consists on the description and reflection of supervised teaching practice, which took place in the 2017/2018 school year at the Oporto Conservatory of Music. This work was accomplished within the scope of obtaining a Master in Music Teaching by Superior School of Music and Performing Arts of Porto. The paper that follows is divided into three chapters. The first chapter focuses on the operation and organization of the Oporto Conservatory of Music, where I had the opportunity to complete my internship. The second chapter is more specifically aimed at supervised educational practice and to the functioning of the school year. Also available in the second chapter are a brief overview of the students, descriptions of supervised classes and reflections on supervised and observational classes. In the third and final chapter, there is a study about the importance of participation in masterclasses in the artistic development. The choice of the theme is related to the fact that I am looking to get a better understanding of what happens in a masterclass, whether the participation in these events motivates the students or not, and whether if it only brings benefits or if there are also disadvantages related to the participation in masterclasses. This project took place during Porto.Flute festival and was focused on its participants.

Description

Keywords

Ensino da música Masterclasses Aprendizagem Flauta transversal Music teaching Learning Transverse flute

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License